Terug
Gepubliceerd op 01/07/2021

In het kader van de modaliteiten opgenomen in artikel 11 van het huishoudelijk reglement werd volgende mondelinge vraag gesteld door raadslid Bert Deckers:

Gemeenteraad
ma 28/06/2021 - 19:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Christophe Vandyck, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx; Michel Van Sprengel, algemeen directeur

Afwezig

Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid

Secretaris

Michel Van Sprengel, algemeen directeur

In het kader van de modaliteiten opgenomen in artikel 11 van het huishoudelijk reglement werd volgende mondelinge vraag gesteld door raadslid Bert Deckers:

In het kader van de modaliteiten opgenomen in artikel 11 van het huishoudelijk reglement werd volgende mondelinge vraag gesteld door raadslid Bert Deckers:

Motivering

Stand van zaken N110

 “Jaren geleden werden er plannen gemaakt om de N110 te ontlasten van zwaar verkeer. De gemeente Meerhout wil een stuk overnemen van het Vlaams Gewest, om vervolgens een tonnagebeperking in te voeren, waardoor de duizenden dagelijkse vrachtwagens een andere route zouden moeten nemen. Maar ook Mol en Balen-Olmen zijn onder andere betrokken partij in de plannen, aangezien het afsluiten van de N110 in Meerhout voor zwaar verkeer gevolgen zal hebben voor de verkeersdrukte in beide gemeenten. De N110 loopt bovendien een stukje door Balen en een groot stuk over grondgebied Mol.

  1. Wat is de stand van zaken in dit dossier?
  2. Wie is allemaal betrokken partij in dit dossier?
  3. Wanneer vond het laatste overleg plaats inzake dit dossier?”

Schepen van mobiliteit Werner Hens antwoordt het volgende:

Stand van zaken in dit dossier:

De plannen bestaan om de N110 te voorzien van een wegvernieuwing, riolering en nieuwe fietspaden. De gemeente Meerhout wenst tevens de N110 over te nemen van het Vlaams Gewest. Tegelijk wil Meerhout het vrachtverkeer doorheen Meerhout-centrum beperken. Het Vlaams Gewest wil inderdaad de weg overdragen, op voorwaarde dat alle betrokken gemeenten (Meerhout, Mol en Balen) akkoord gaan met de overdracht. Een aantal jaren geleden werden gesprekken opgestart en er werden tevens al voorbereidende studies uitgevoerd. 

De gemeente Meerhout heeft zich in december 2019 al principieel akkoord verklaard om de weg over te nemen. Als gemeente Balen zijn wij betrokken partij, omdat wij over enkele honderden meters grenzen aan de N110. Wij hebben in februari 2020 het standpunt ingenomen dat een overname van de N110 door Meerhout kan, maar dat er een vierpartijenovereenkomst moet opgesteld worden. Hierin moet o.m. bepaald worden dat de gemeente Meerhout de onderhoudsverplichting van het aandeel in de weg van de gemeente Balen overneemt. Wij wensen tevens dat een eventuele tonnagebeperking op de N110 pas ingaat voorbij de aansluitingen naar de wijk Hulsen. Verder wensen wij dat het Gewest werk maakt van de opwaardering van de N71 tussen Geel en Ezaart, de zogenaamde ‘missing link’ waar er nog geen dubbele rijvakken aanwezig zijn.

Wij wachten op dit moment op de vierpartijenovereenkomst, die volgens afspraak door Meerhout wordt voorbereid.

Wie is allemaal betrokken partij in dit dossier:

Betrokken partijen in dit dossier zijn het Vlaams Gewest, met name AWV Antwerpen (trekker in het dossier), de gemeenten Meerhout, Mol en Balen, alsook Pidpa en Aquafin (omdat het tevens om een rioleringsproject gaat).

Wanneer vond het laatste overleg plaats inzake dit dossier:

Het laatste overleg met alle betrokken partijen vond plaats op 2 juli 2019. Er was een nieuw overleg voorzien in 2020, maar dit is omwille van de coronacrisis niet doorgegaan.