Terug
Gepubliceerd op 01/07/2021

Besluitenlijst  Gemeenteraad

ma 28/06/2021 - 19:00 raadzaal

  • 1.

    2021_GR_00119 - Burgemeestersbesluit houdende het nemen van maatregelen voor een veilige werking van de zitting van de gemeenteraad en OCMW raad van 28 juni 2021 in het raam van de coronacrisis (COVID-19) - Bekrachtiging

    Behandeld

    Burgemeestersbesluit in bijlage.

    Voorstel schepencollege:

    Bekrachtiging door de gemeenteraad.

  • 2.

    2021_GR_00114 - Installatie nieuw gemeenteraadslid - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Een nieuw gemeenteraadslid dient te worden geïnstalleerd in opvolging van de heer Rony Vaes : onderzoek van de geloofsbrieven, eedaflegging.

    Voorstel schepencollege:

    Goedkeuring geloofsbrieven en installatie als gemeenteraadslid.

  • 3.

    2021_GR_00112 - Jaarrekening 2020 deel gemeente - Vaststelling

    Behandeld

    De jaarrekening 2020 werd aan huis gebracht van de raadsleden op 14 juni jongstleden.

    Voorstel schepencollege:

    Vaststelling door de gemeenteraad.

  • 4.

    2021_GR_00113 - Jaarrekening 2020 deel OCMW - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De jaarrekening werd aan huis gebracht van de raadsleden op 14 juni jongstleden.

    Voorstel schepencollege:

    Goedkeuring door de gemeenteraad.

  • 5.

    2021_GR_00111 - Jaarrekening kerkfabrieken - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Zie ontwerpbeslissing. Rekeningen in bijlage.

    Voorstel schepencollege:

    Goedkeuring ontwerpbeslissing.

  • 6.

    2021_GR_00109 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Aanleg parking Streekweg (De Bosmier) - referentie 2021-042 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Aanleg parking Streekweg (De Bosmier) - referentie 2021-042.

    Onderhandelingsprocedure.

    Raming : € 154.730,69 incl. 21% BTW.

    Voorstel schepencollege:

    Goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van gunnen.

  • 7.

    2021_GR_00118 - Samenwerkingsovereenkomst met gemeente Leopoldsburg omtrent wegenonderhoud 2021 "Kampagnestraat" - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.

    Voorstel schepencollege:

    Goedkeuring door de gemeenteraad.

  • 8.

    2021_GR_00110 - Verbindende deelname aan de groepsaankoop van IOK aangaande “Aanbrengen en onderhoud van wegmarkeringen” - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.

    Voorstel schepencollege:

    Goedkeuring ontwerpbeslissing.

  • 9.

    2021_GR_00108 - Rapport organisatiebeheersing 2020 lokaal bestuur Balen - Kennisneming

    Kennis genomen

    Rapport over de organisatiebeheersing in 2020 in bijlage.

    Voorstel schepencollege:

    Kennisname door de gemeenteraad.

  • 10.

    2021_GR_00107 - Nieuw schoolreglement gemeentelijke basisscholen - Goedkeuring

    Behandeld

    Nieuw schoolreglement in bijlage. 

    Voorstel schepencollege:

    Goedkeuring schoolreglement.

  • Punt op de dagorde aangevraagd door de heer Bert Deckers:

    Behandeld
  • 11.

    2021_GR_00120 - Bodem- en luchtonderzoek zinkfabriek

    Behandeld

    Het PFOS-schandaal in Zwijndrecht toont aan dat men niet voorzichtig genoeg kan zijn inzake vervuiling door industrie. We gaan ervan uit dat er in die zin goede afspraken zijn tussen de gemeente en de zinkfabriek in Wezel, althans dat hopen we.

    Gelet op de geschiedenis van de cadmiumvervuiling in Lommel, Overpelt en Balen in de jaren ‘70 en de bijhorende huis-, tuin- en keukentips die we terugvinden op de website van onze gemeente en de engagementsverklaring op de website van Nyrstar, waarbij zij de intentie hebben de omgeving en de volksgezondheid zo min mogelijk in gevaar te brengen, hebben we hierbij enkele vragen. 

    • Worden er op regelmatige basis verontreinigingsonderzoeken uitgevoerd in de omgeving van de zinkfabriek?
    • Indien dat het geval is, wanneer vond het laatste onderzoek plaats?
    • Wie voert in dat geval die onderzoeken uit?
    • Bestaat er een solide overeenkomst tussen onze gemeente en Nyrstar waarbij de fabriek als vervuiler moet instaan voor de kosten van sanering of andere zaken die de vervuiling moeten tegengaan, mochten verantwoorde waarden overschreden worden?
    • Werd er ooit een dading afgesloten tussen de fabriek en een overheidsinstantie inzake mogelijke ernstige vervuilingen?
    • Zijn er sinds de nieuwste zinkverwerkingsprocessen in de fabriek al vaststellingen gedaan van overschreden waarden en zo ja, wat werd hiertegen ondernomen door zowel de gemeente als Nyrstar?

     

  • Punt op de dagorde aangevraagd door mevrouw Sandra Ruymaekers:

    Behandeld
  • 12.

    2021_GR_00121 - Afschaffen haltes De Lijn in Balen-Olmen

    Behandeld

    Volgens de plannen van De Lijn zouden er heel wat bushaltes afgeschaft worden. Van de 2103 haltes in de Vervoerregio Kempen gaan er niet minder dan 502 weg. In buurgemeenten Meerhout en Mol verdwijnen er respectievelijk 12 en 40 haltes en in onze gemeente in eerste instantie 42. 

    Ondertussen vernamen we dat na gesprekken er 10 ‘gered’ zouden zijn. Dat maakt dat er nog steeds 32 haltes minder zullen zijn in de toekomst. De bereikbaarheid en mobiliteit binnen onze gemeente daalt hierdoor, iets wat we met onze fractie betreuren.  

    • Hoeveel haltes in Balen-Olmen gaan er exact verdwijnen van De Lijn?
    • Is er zicht op welke haltes er zullen verdwijnen?
    • Wat is de aanleiding van deze sanering?
    • Blijft de mobiliteit voor mensen die nood hebben aan openbaar vervoer gegarandeerd?
    • Gaat de gemeente Balen in verzet tegen deze beslissing bij de Vlaamse overheid?

     

  • In het kader van de modaliteiten opgenomen in artikel 11 van het huishoudelijk reglement werd volgende mondelinge vraag gesteld door raadslid Bert Deckers:

    Behandeld

    Stand van zaken N110

     “Jaren geleden werden er plannen gemaakt om de N110 te ontlasten van zwaar verkeer. De gemeente Meerhout wil een stuk overnemen van het Vlaams Gewest, om vervolgens een tonnagebeperking in te voeren, waardoor de duizenden dagelijkse vrachtwagens een andere route zouden moeten nemen. Maar ook Mol en Balen-Olmen zijn onder andere betrokken partij in de plannen, aangezien het afsluiten van de N110 in Meerhout voor zwaar verkeer gevolgen zal hebben voor de verkeersdrukte in beide gemeenten. De N110 loopt bovendien een stukje door Balen en een groot stuk over grondgebied Mol.

    1. Wat is de stand van zaken in dit dossier?
    2. Wie is allemaal betrokken partij in dit dossier?
    3. Wanneer vond het laatste overleg plaats inzake dit dossier?”

    Schepen van mobiliteit Werner Hens antwoordt het volgende:

    Stand van zaken in dit dossier:

    De plannen bestaan om de N110 te voorzien van een wegvernieuwing, riolering en nieuwe fietspaden. De gemeente Meerhout wenst tevens de N110 over te nemen van het Vlaams Gewest. Tegelijk wil Meerhout het vrachtverkeer doorheen Meerhout-centrum beperken. Het Vlaams Gewest wil inderdaad de weg overdragen, op voorwaarde dat alle betrokken gemeenten (Meerhout, Mol en Balen) akkoord gaan met de overdracht. Een aantal jaren geleden werden gesprekken opgestart en er werden tevens al voorbereidende studies uitgevoerd. 

    De gemeente Meerhout heeft zich in december 2019 al principieel akkoord verklaard om de weg over te nemen. Als gemeente Balen zijn wij betrokken partij, omdat wij over enkele honderden meters grenzen aan de N110. Wij hebben in februari 2020 het standpunt ingenomen dat een overname van de N110 door Meerhout kan, maar dat er een vierpartijenovereenkomst moet opgesteld worden. Hierin moet o.m. bepaald worden dat de gemeente Meerhout de onderhoudsverplichting van het aandeel in de weg van de gemeente Balen overneemt. Wij wensen tevens dat een eventuele tonnagebeperking op de N110 pas ingaat voorbij de aansluitingen naar de wijk Hulsen. Verder wensen wij dat het Gewest werk maakt van de opwaardering van de N71 tussen Geel en Ezaart, de zogenaamde ‘missing link’ waar er nog geen dubbele rijvakken aanwezig zijn.

    Wij wachten op dit moment op de vierpartijenovereenkomst, die volgens afspraak door Meerhout wordt voorbereid.

    Wie is allemaal betrokken partij in dit dossier:

    Betrokken partijen in dit dossier zijn het Vlaams Gewest, met name AWV Antwerpen (trekker in het dossier), de gemeenten Meerhout, Mol en Balen, alsook Pidpa en Aquafin (omdat het tevens om een rioleringsproject gaat).

    Wanneer vond het laatste overleg plaats inzake dit dossier:

    Het laatste overleg met alle betrokken partijen vond plaats op 2 juli 2019. Er was een nieuw overleg voorzien in 2020, maar dit is omwille van de coronacrisis niet doorgegaan.