Het burgemeestersbesluit van 14 juni 2021 houdende het nemen van maatregelen voor een veilige werking van de zitting van de gemeenteraad en OCMW raad van 28 juni 2021 in het raam van de coronacrisis wordt bekrachtigd.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inz. art.249-262;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op de omzendbrieven KB/ABB/2019/4 van 3 mei 2019 en KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de (aanpassing van de) meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat de vaststelling van de jaarrekening behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad;
Overwegende dat gemeente en OCMW een geïntegreerde jaarrekening hebben, maar dat ze eerst elk hun eigen deel van de jaarrekening vaststellen;
Gelet op de gevoerde besprekingen aangaande de jaarrekening door het schepencollege;
Gelet op art. 177 van het decreet lokaal bestuur betreffende de rapporteringsverplichting;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2020 vast voor haar gedeelte.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inz. art.249-262;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op de omzendbrieven KB/ABB/2019/4 van 3 mei 2019 en KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de (aanpassing van de) meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de OCMW-raad heeft vastgesteld goedkeurt, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld;
Gelet op de gevoerde besprekingen aangaande de jaarrekening 2020 door het schepencollege;
Gelet op art. 177 van het decreet lokaal bestuur betreffende de rapporteringverplichting;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt de jaarrekening, gedeelte OCMW goed.
Gunstig advies uit te brengen over bovenvermelde rekeningen
Deze beslissing voor goedkeuring toe te zenden aan de bevoegde overheid.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aanleg parking Streekweg (De Bosmier)” een bestek met nr. 475046 werd opgesteld door IOK;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 127.876,60 excl. btw of € 154.730,69 incl. 21% btw;
Overwegende dat IOK de procedure zal voeren en Gemeente Balen de gunning van de opdracht op zich zal nemen;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 222200/OG/0800/BO (actie/raming AC000156/MJP000849);
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 475046 en de raming voor de opdracht “Aanleg parking Streekweg (De Bosmier)”, opgesteld door de Financiële dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 127.876,60 excl. btw of € 154.730,69 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
IOK zal de procedure voeren en Gemeente Balen zal de gunning van de opdracht op zich nemen.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 222200/OG/0800/BO (actie/raming AC000156/MJP000849).
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gemachtigd aan de overeenkomst iedere wijziging aan te brengen die het bij de uitvoering nodig acht, in zover hieruit geen bijkomende uitgaven van meer dan 10 percent voortvloeien.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat het aangewezen is om met gemeente Leopoldsburg samen te werken in het kader van samenaankopen;
Gelet op het voorgestelde samenwerkingsakkoord tussen gemeente Leopoldsburg en Gemeente Balen;
Gelet op het feit dat de samenwerkingsovereenkomst is opgemaakt in functie van een gezamenlijke aanstelling van studiebureau en aannemer voor de asfaltherstelling in de "Kampagenestraat" gelegen deels op grondgebied Balen, deels op grondgebied Leopoldsburg.
Overwegende dat gemeente Leopoldsburg steeds de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Balen bij de gunning van de opdracht zal optreden;
De samenwerkingsovereenkomst Leopoldsburg - Wegenonderhoud 2021 - “Kampagnestraat” tussen de gemeente Leopoldsburg en en de gemeente Balen wordt goedgekeurd.
De samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op datum van de ondertekening door beide partijen en dit voor de duur die noodzakelijk is om de verwezenlijking van het project te realiseren tot en met de definitieve oplevering van de asfalteringswerken.
Per initiatief zal gemeente Leopoldsburg gemandateerd worden om de procedure te voeren in naam en voor rekening van gemeente Balen.
Het samenwerkingsakkoord tussen gemeente Leopoldsburg en gemeente Balen als bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Gemeenteraadsvoorzitter (= burgemeester) en algemeen directeur worden gemachtigd de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente Balen te ondertekenen.
Er wordt verwezen naar het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeente is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst van IOK.
IOK heeft een groepsaankoop aangaande “Aanbrengen en onderhoud van wegmarkeringen” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het sluiten van een raamovereenkomst, met één ondernemer, voor 48 maanden, voor het aanbrengen en onderhoud van wegmarkeringen.
De voorziene startdatum is 1 mei 2021.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de deelnemende lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
De gemeente heeft reeds eerder haar interesse in deelname aan deze groepsaankoop meegedeeld aan IOK en werd betrokken bij de opmaak van het bestek en de gunning van de opdracht.
Op 7 mei 2021 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “Aanbrengen en onderhoud van wegmarkeringen” gegund aan:
Perceel 1 (Cluster Balen-Mol) aan de firma met de economisch meest voordelige regelmatige (op basis van de prijs) offerte, zijnde ALMAROMA BVBA, Lange Ambachtstraat 20 te 9860 Oosterzele, tegen een totaalbedrag van 619.794.50 euro excl. btw of 749.951,35 euro incl. btw voor 48 maanden, gebaseerd op de vermoedelijke hoeveelheden van het bestek.
Voor de gemeente bedraagt het gunningsbedrag 266.537,00 euro exclusief btw, rekening houdend met de door de gemeente opgegeven vermoedelijke hoeveelheden.
De gemeente wordt nu gevraagd om verbindend toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IOK door goedkeuring te geven aan het bestek en de gunning. Dit met het oog op contractsluiting met de gekozen opdrachtnemer.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK met betrekking tot de groepsaankoop aangaande “Aanbrengen en onderhoud van wegmarkeringen”.
Goedkeuring wordt verleend aan het bijgevoegde bestek van IOK.
Het college wordt gevraagd om de gunning van IOK goed te keuren en om over te gaan tot sluiting van de opdracht.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar uitvoeringsbesluiten;
Gelet op artikel 217 en volgende van dit decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de gemeente en het OCMW instaan voor de organisatiebeheersing van hun activiteiten;
Gelet op het feit dat met “organisatiebeheersing” bedoeld wordt het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Gelet op artikel 219 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat het organisatiebeheersingssyteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur na overleg met het managementteam, en ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad;
Gelet op het feit dat het systeem voor organisatiebeheersing dient aan te geven op welke wijze de organisatiebeheersing wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen en –procedures en de aanwijzing van de personeelsleden die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het systeem van interne controle betrokken zijn;
Gelet op artikel 219 van het decreet lokaal bestuur dat aangeeft dat de algemeen directeur jaarlijks over het systeem van organisatiebeheersing rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de
OCMW raad en de gemeenteraad;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit en OCMW raadsbesluit houdende goedkeuring algemeen kader intern controlesysteem;
Gelet op het feit dat de gemeente en het OCMW van Balen als algemeen kader voor de toetsing van de gemeentelijke organisatie de leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen hanteren;
Gelet op de toelichting van de cel beleidsondersteuning aan het managementteam op 25 juni 2020 waarin haar actieplan wordt aangegeven voor wat betreft organisatiebeheersing. Dat voor gemeente en OCMW de leidraad organisatiebeheersing wordt gebruikt en frequent een thema uit deze leidraad zal worden besproken zodat een gemeenschappelijk kader voor gemeente en OCMW wordt uitgewerkt;
Gelet op de besprekingen binnen het MAT van bepaalde thema's uit de leidraad organisatiebeheersing op 29/10/2020 (monitoring), 14/01/2021 (doelstellingen en procesmanagement) en 18/03/2021 (belanghebbendenmanagement) waarbij voor zowel gemeente als OCMW binnen de aangegeven thema's de risico's en mogelijke beheersmaatregelen werden besproken;
Gelet op actie 277 van het meerjarenplan 2020-2025 over organisatiebeheersing : "we actualiseren het systeem van organisatiebeheersing binnen gemeente en OCMW conform de leidraad organisatiebeheersing van de Vlaamse overheid en blijven dit consequent opvolgen";
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport over de organisatiebeheersing binnen lokaal bestuur Balen in 2020.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, artikelen 40 §3 en 41, tweede lid 2°;
Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27, 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3, 17°, 29, 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat meer specifieke afspraken door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, worden opgenomen in de infobrochure (= schoolbrochure);
Overwegende dat het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld worden (op papier of via elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) goedgekeurd op 22 juni 2020 aan actualisatie toe is wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen;
Overwegende dat een wijziging van het schoolreglement ten vroegste zijn uitwerking kan hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving;
Overwegende dat het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Gelet op het overleg in de schoolraad van 16 juni 2021;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 juni 2020 wordt opgeheven.
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Stand van zaken N110
“Jaren geleden werden er plannen gemaakt om de N110 te ontlasten van zwaar verkeer. De gemeente Meerhout wil een stuk overnemen van het Vlaams Gewest, om vervolgens een tonnagebeperking in te voeren, waardoor de duizenden dagelijkse vrachtwagens een andere route zouden moeten nemen. Maar ook Mol en Balen-Olmen zijn onder andere betrokken partij in de plannen, aangezien het afsluiten van de N110 in Meerhout voor zwaar verkeer gevolgen zal hebben voor de verkeersdrukte in beide gemeenten. De N110 loopt bovendien een stukje door Balen en een groot stuk over grondgebied Mol.
Schepen van mobiliteit Werner Hens antwoordt het volgende:
Stand van zaken in dit dossier:
De plannen bestaan om de N110 te voorzien van een wegvernieuwing, riolering en nieuwe fietspaden. De gemeente Meerhout wenst tevens de N110 over te nemen van het Vlaams Gewest. Tegelijk wil Meerhout het vrachtverkeer doorheen Meerhout-centrum beperken. Het Vlaams Gewest wil inderdaad de weg overdragen, op voorwaarde dat alle betrokken gemeenten (Meerhout, Mol en Balen) akkoord gaan met de overdracht. Een aantal jaren geleden werden gesprekken opgestart en er werden tevens al voorbereidende studies uitgevoerd.
De gemeente Meerhout heeft zich in december 2019 al principieel akkoord verklaard om de weg over te nemen. Als gemeente Balen zijn wij betrokken partij, omdat wij over enkele honderden meters grenzen aan de N110. Wij hebben in februari 2020 het standpunt ingenomen dat een overname van de N110 door Meerhout kan, maar dat er een vierpartijenovereenkomst moet opgesteld worden. Hierin moet o.m. bepaald worden dat de gemeente Meerhout de onderhoudsverplichting van het aandeel in de weg van de gemeente Balen overneemt. Wij wensen tevens dat een eventuele tonnagebeperking op de N110 pas ingaat voorbij de aansluitingen naar de wijk Hulsen. Verder wensen wij dat het Gewest werk maakt van de opwaardering van de N71 tussen Geel en Ezaart, de zogenaamde ‘missing link’ waar er nog geen dubbele rijvakken aanwezig zijn.
Wij wachten op dit moment op de vierpartijenovereenkomst, die volgens afspraak door Meerhout wordt voorbereid.
Wie is allemaal betrokken partij in dit dossier:
Betrokken partijen in dit dossier zijn het Vlaams Gewest, met name AWV Antwerpen (trekker in het dossier), de gemeenten Meerhout, Mol en Balen, alsook Pidpa en Aquafin (omdat het tevens om een rioleringsproject gaat).
Wanneer vond het laatste overleg plaats inzake dit dossier:
Het laatste overleg met alle betrokken partijen vond plaats op 2 juli 2019. Er was een nieuw overleg voorzien in 2020, maar dit is omwille van de coronacrisis niet doorgegaan.