Terug Gemeenteraad

ma 23/05/2022 - 19:00 raadzaal

Openbare zitting

Financiën

Financiën

Vrije tijd

Vrije Tijd

Burger & welzijn

Tewerkstelling en activering

Omgeving & openbaar domein

Openbare werken

Wonen

Ruimtelijke ordening

Personeel en secretariaat

Secretariaat

Bijkomende punten op de dagorde

  • Als de zon weer aan sterkte wint zorgt dit direct voor een positief humeur bij vele mensen. We komen meer buiten, fleuren op, bruinen en krijgen meer vitamine-D. Echter is er ook een nadelig effect, te veel UV stralen zijn gevaarlijk voor onze huid. De overmaat en onbeschermde blootstelling hieraan verhogen de kans op huidkanker. Dat is bovendien de meest voorkomende vorm van kanker. Zo ontwikkelt 1 op 75 mensen een melanoom, 20% ontwikkelt een vorm van huidkanker. Dat komt neer op ca. 4500 Balenaren. Het aantal gevallen van huidkanker is de laatste 10 jaar verdubbeld.  

    Onze Vlaamse regering trekt met de campagne “Smeerweer” de sensibilisering op gang. Het doel is dat meer en meer mensen gaan beseffen dat onze huid beschermen tegen de UV stralen nodig is. Velen weten dit al, maar het beschermen van onze huid doen we toch niet altijd voldoende. Naast het opzoeken van de schaduw en je huid beschermen door gepaste kledij is regelmatig zonnecrème smeren een goede manier je te beschermen. Te veel vergeten we dit nog tijdens een vlug terrasje, een korte uitstap of een speeltuinbezoek met de kinderen. Maar ook tijdens jeugdkampen, het sporten en op de speelplaats wordt er nog te lichtzinnig omgegaan met de nadelige gevolgen van de zon.  

    Het onder de aandacht brengen aan de bevolking van de gevaren en de manieren om te beschermen of het aanbieden van zonnecrème op publieke plaatsen of verdelen in de scholen, (jeugd)verenigingen, sportclubs, enz. zijn enkele mogelijkheden die het lokaal bestuur kan uitrollen om mee te gaan in dit verhaal en de gezondheid van onze Balenaars mee te beschermen. 

    Hoe ziet het gemeentebestuur zijn rol in dit verhaal? Zijn er mogelijkheden tot ondersteuning van scholen, verenigingen, enz?


  • 16
    2022_GR_00075 - IOK recyclagepark

    Graag kaart ik enkele punten aan, waarbij ik zou willen vragen of het lokaal bestuur deze kan voorleggen aan het IOK. 

    • De computersystemen zijn zwaar verouderd. Het programma dat verbonden is aan de weegbrug valt vaak uit. Dit moet dan een reset krijgen, waardoor de wachttijd aan de weegbrug kan oplopen. De leesbaarheid van de schermpjes laat fel te wensen over. Ook wanneer een medewerker aan de burelen een opzoeking moet doen, loopt de computer vaak vast. Dit zou komen doordat er veel te weinig geheugen beschikbaar is in deze computer, een probleem dat al langere tijd werd aangeklaagd door de medewerkers. Kunnen deze computersystemen met hoogdringendheid vernieuwd/aangepast worden? 
    • Absurdistan: Balense ondernemers die met een containerparkkaart op naam van hun zaak bedrijfsafval aanbieden, mogen dat enkel tot ‘schappelijke hoeveelheden per aanbieding’. Wanneer een ondernemer een te grote hoeveelheid van eenzelfde afvalfractie meebrengt in één keer, moet deze geweigerd worden door de medewerkers van het park. Dit werd hen zo strikt voorgedragen. Wanneer deze medewerkers in andere parken van IOK gaan ondersteunen, merken zij dat ondernemers van die andere gemeenten daar wèl grote hoeveelheden kunnen meebrengen. Wanneer een ondernemer op 1 dag meerdere keren het park in Balen binnen zou rijden en telkens kleinere hoeveelheden aandient, is er geen probleem. Dit verhoogt de drukte in het park én betekent een absurde tijdsdruk op de ondernemer. Kan hier een éénduidige regel toegepast worden voor alle IOK-parken die een ondernemersvriendelijke oplossing kan bieden?

     

  • 17
    2022_GR_00076 - NMBS-halte Balen

    Enkele weken geleden werden op verschillende Kempense perrons nieuwe schuilhokjes geplaatst. In principe werd dat tijd. De oude waren vuil en versleten en in sommige gevallen gevandaliseerd. De nieuwe zijn voor de gebruikers een verademing. En toch… Eigenlijk is deze verfraaiing van ons perron geen top-nieuws. Het geeft op z’n minst de indruk bij de gebruikers dat een échte vernieuwing van het perron in Balen nog lang op zich zal laten wachten. Reeds in 2009 woonde ik namens het toenmalige gemeentebestuur een vergadering bij van Infrabel waarop ik een aantal pijnpunten mocht aanhalen. Als gebruiker was ik dan ook een bevoordeel (of benadeeld) getuige van de situatie. Toen lagen er nog maar amper steentjes en werd het perron na een regenbui herschapen tot een aaneenschakeling van grote waterplassen en modderpoelen. Als je geluk had, stopte de trein nèt aan een droog plekje ter hoogte van de deur waaraan je klaar stond om uit te stappen. Maar meestal dus niet. Ik haalde op dat overleg ook aan dat het perron extreem laag lag ten opzichte van de treinstellen. Onder de ‘standaard instaptreden’ is er nog een metalen roostertje als extra opstapje. Zelf dit opstapje komt zo’n 40cm hoger uit dan het oude perron. Zelfs fitte jongeren die gepakt en gezakt naar hun studentenkot vertrekken puffen bij het beklimmen van de trein vanaf dat perron. Al menig keer heb ik ouderen een handje moeten helpen. Het was geen mooi zicht anno 2009 en dat is het nog steeds niet.
    Ondanks begripvolle reacties van Infrabel, kreeg Balen enkele maanden later als zoethouder slechts enkele vrachten steentjes. Inderdaad, het doet z’n werk, die steentjes. Zelfs na 13 jaar is het er nog vrij net, zelfs na regenbuien. Maar dat was lang niet het ergste. Intussen is er weer een hele nieuwe generatie ouderen en mensen die slecht te been zijn. Door de vergrijzing zijn het er nu zelfs méér dan 13 jaar geleden.
    Nu kregen nieuwe schuilhokjes. Mooi, zéér mooi… Maar wanneer krijgen we een nieuw perron op een deftige hoogte zodat er méér mensen gebruik kunnen maken van onze Belgische spoorwegen?
    Mijn dringende vraag: Zou het bestuur aub willen aandringen op de aanleg van een nieuw perron? Niet op lange, niet op middellange termijn, maar met hoogdringendheid. Op de lijn tussen Hasselt en Antwerpen hebben de voorbije 15 jaar al meerdere haltes een nieuw en toegankelijk perron gekregen. Nu is het aan Balen!
    Dit in belang van alle gebruikers, maar in het bijzonder voor mensen die minder goed te been zijn. Ook het milieu vaart wel bij meer collectieve verplaatsingen zoals langs het openbaar vervoer. Laat ons dus die vervoersvorm stimuleren.
     

  • 18
    2022_GR_00077 - Parking Stationsplein

    Aan de NMBS-halte in Balen is een parking thv de horecazaak en de appartementen en verder is er een parkeerpleintje waarrond de bussen van de Lijn keren. Deze gebruiken de bestrating rondom de geparkeerde auto’s als een rotonde, waarbij ze consequent in tegenwijzerzin rijden. Toch zijn er geen verkeersborden die een verplichte rijrichting afdwingen. De parking kent uiteraard druktepieken rond de momenten waarop de trein aankomt en vertrekt. Op zulke momenten gebeurt het dat er conflicten ontstaan. Er zijn zo bestuurders die in wijzerzin het pleintje op- of afrijden. De beklinkerde lus is te smal om vlot te kunnen kruisen. Daarom lijkt het logisch om een verplichte rijrichting in te voeren die, net als op een rotonde, in tegenwijzerzin loopt. Is het bestuur bereid om de situatie op deze manier veiliger te maken? 

  • Naar aanleiding van het grote bouwproject aan de Kerkstraat en in het begin van de Molenstraat (project Korenplein), werd een tijdelijke verandering van de verkeersafwikkeling bedacht voor het gedeelte van de Molenstraat tussen de G. Woutersstraat en het bouwproject. Hierbij moest een ruime parkeerplaats voor houders van een gehandicaptenkaart tijdelijk plaats ruimen terwijl een nieuwe plek werd gezocht voor deze doelgroep. Het lijkt nu ideaal gevonden te zijn aan de voordeur van de artsenpraktijk. Echter zijn de parkeerplaatsen die hier op privéterrein voorzien zijn erg hellend, wat in- en uitstappen voor deze doelgroep problemen kan opleveren. Een gehandicaptenparkeerplaats is bij voorkeur volledig vlak, zodat de eventuele rolstoel stabiel staat en de in- en uitstapbewegingen minder uitputtend zijn dan op een hellende parkeerplaats. Kan het bestuur alsnog bekijken een beter geschikte plaats te voorzien?  

  • 20
    2022_GR_00079 - Tarieven Pidpa

    Er bestaan verschillende tarieven voor het leidingwater van Pidpa dat we in onze gemeente aangeboden krijgen. 

    Bijvoorbeeld is er een korting van 20 euro (excl. BTW) binnen de integrale waterprijs, per gedomicilieerde bewoner van een adres, op het ‘vast recht’-tarief van 100 euro, met een maximum van 5 bewoners.

    In moderne tijden zijn er gezinnen die gescheiden zijn, nieuw samengesteld enz. Het belangrijke bij deze berekening is het woord ‘gedomicilieerd’. Maar in geval van co-ouderschap waarbij de kinderen ‘week-om-week’ wisselen van woning, zijn ze even vaak bij de ene ouder als bij de andere. Toch komt de korting enkel uit bij die ouder die de kinderen officieel ‘ten laste’ heeft. Dit is een financieel nadeel van de andere ouder dat nog feller speelt bij het sociaal tarief dat wordt aangeboden onder voorwaarden. Want, zo staat er: De korting telt voor heel je gezin, als de gezinsleden gedomicilieerd zijn op dit adres.

    Thans is zo’n week-om-week-regeling meestal wettelijk bepaald door de familierechtbank. Een uittreksel kan dit eenvoudig aantonen dat de kinderen in de praktijk halftijds bij beide ouders wonen. Echtscheidingen brengen mensen vaak in financiële moeilijkheden. Daarom zou het een mooie, sociale correctie zijn wanneer de kortingen niet louter op basis van het aantal gedomicilieerden wordt berekend.

    Kan ons bestuur één en ander bespreken binnen Pidpa om een correctie van de tariefberekening te bekomen?