Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- beheerscyclus van de lokale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4;
Gelet op het besluit van 28 juni 2021 van de gemeenteraad houdende de vaststelling van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020;
Gelet op het goedkeuringsbesluit van de provinciegouverneur van 4 december 2021 over de jaarrekening 2020;
De gemeenteraad neemt kennis van het goedkeuringsbesluit van de provinciegouverneur over de rekening 2020.
Onderstaande wordt aangepast in de statuten:
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de gewijzigde statuten.
Participatie aan het Grote Netewoud is een must aangezien er samen met Gemeente Meerhout, Mol, Stad Geel, Toerisme Provincie Antwerpen, Agentschap Natuur en Bos en Natuurpunt wordt samengewerkt om zo het bovenlokaal belang van de regio in de spotlight te plaatsen wat het toerisme in Balen alleen maar ten goede komt.
De voorliggende intentieovereenkomst heeft tot doel het engagement en de gezamenlijke doelstellingen van de samenwerkende partners van de werkgroep ‘recreatie en toerisme in natuurpark Grote Netewoud’ vast te leggen. Deze overeenkomst schetst het brede kader, de algemene visie en de engagementen van de samenwerking zonder alle inhoudelijke details van elke individueel ondernomen actie te beschrijven.
De gemeenteraad keurt de intentieovereenkomst Natuurpark Grote Netewoud goed.
Gelet op artikelen 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur waarin het wettelijk kader voor de klachtenbehandeling voor gemeente en OCMW wordt vastgelegd;
Overwegende dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement een systeem van klachtenbehandeling organiseren;
Gelet op het feit dat het opportuun was de bestaande klachtenprocedure van gemeente en OCMW te actualiseren;
Gelet op het feit dat daarbij een eenduidige procedure werd uitgewerkt voor zowel gemeente als OCMW (lokaal bestuur Balen);
Gelet op de bespreking op het college van burgemeester en schepenen over de actualisering van de procedure inzake klachtenbehandeling (8 december 2021 en 2 februari 2022)
Gelet op de principiële goedkeuring van de nieuwe procedure door het college;
Het reglement klachtenbehandeling voor het lokaal bestuur Balen wordt goedgekeurd.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 15 (toegang voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben) en artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Groenonderhoud 2022 door sociale werkplaatsen of programma's voor beschermde arbeid” een bestek met nr. 2022-014 werd opgesteld door de financiële dienst;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1: zone Balen Centrum, raming: € 92.001,92 excl. btw of € 111.322,32 incl. 21% btw;
* Perceel 2: zone Hulsen - Rosselaar, raming: € 41.033,07 excl. btw of € 49.650,01 incl. 21% btw;
* Perceel 3: zone Olmen, raming: € 54.173,56 excl. btw of € 65.550,01 incl. 21% btw;
* Perceel 4: zone Wezel, raming: € 30.537,19 excl. btw of € 36.950,00 incl. 21% btw;
* Perceel 5: OCMW, raming: € 24.752,07 excl. btw of € 29.950,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 242.497,81 excl. btw, waarvan € 24.752,07 excl. btw voor het OCMW van Balen;
Overwegende dat het OCMW van Balen de opdracht delegeert aan het gemeentebtestuur van Balen (beslissing Vast Bureau van 9/02/2022) om ook in haar naam de procedure te voeren en de opdracht te gunnen;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget van 2022 van het gemeentebestuur op budgetcode 613020/OMO/0680 (actie/raming AC000248/MJP001791) en voor het OCMW op budgetcodes 610300/BO/0190 (actie/raming AC000298/MJP002228), 610300/BW/0904 (actie/raming AC000241/MJP001740), 610300/BW/0950 (actie/raming AC000107/MJP000617);
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-014 en de raming voor de opdracht “Groenonderhoud 2022 door sociale werkplaatsen of programma's voor beschermde arbeid”, opgesteld door de financiële dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 242.497,81 excl. btw, waarvan € 24.752,07 excl. btw voor het OCMW van Balen.
De gemeente Balen wordt gemandateerd om de procedure te voeren en de opdracht te gunnen in naam van het OCMW Balen (beslissing Vast Bureau 09/02/2022).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, is de opdracht voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022 van het gemeentebestuur op budgetcode 613020/OMO/0680 (actie/raming AC000248/MJP001791) en voor het OCMW op budgetcodes 610300/BO/0190 (actie/raming AC000298/MJP002228), 610300/BW/0904 (actie/raming AC000241/MJP001740), 610300/BW/0950 (actie/raming AC000107/MJP000617).
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gemachtigd aan de overeenkomst iedere wijziging aan te brengen die het bij de uitvoering nodig acht, in zover hieruit geen bijkomende uitgaven van meer dan 10 percent voortvloeien.
Door de opmaak van een hemelwaterplan kunnen de economische, maatschappelijke en ecologische kosten van het veranderende weerpatroon ingedijkt worden.
Het hemelwaterplan voor de gemeente Balen werd opgemaakt door IMDC in opdracht van Pidpa.
Eerst werd er een volledige inventarisatie gemaakt van alle mogelijke aspecten rond hemelwater, zoals infiltratie, buffering en afvoer vandaag de dag. De bestaande toestand van het watersysteem werd bekeken over het volledige grondgebied.
In het hemelwaterplan worden maatregelen voorgesteld om de hydraulische problemen op te lossen. De verschillende voorstellen werden opgelijst. De bevindingen die worden opgesomd in het hemelwaterplan zijn belangrijk om de nodige maatregelen te kunnen voorzien bij het ontwerpen van rioleringswerken, en het hemelwaterplan moet dan ook als leidraad meegegeven worden aan studiebureaus bij de opmaak van rioleringsontwerpen voor de gemeente Balen.
Bij opmaak van een hemelwaterplan worden volgende maatregelen voorgesteld om de hydraulische problemen op te lossen : openleggen van de beken (buffercapaciteit verhogen) - schotten plaatsen in grachten (vertraagde lozing) – ontharden van pleinen- scheiden van vuilwater en hemelwater riolering.
De Vlaamse Regering heeft met hun Blue Deal aangegeven in te willen zetten op water- en droogtebeheer. De opmaak van een hemelwaterplan is een van de punten die naar voor geschoven worden om de doelstellingen te bereiken. Om het gebruik van deze plannen te bevorderen werd de intentie reeds duidelijk kenbaar gemaakt dat men het verkrijgen van watergerelateerde subsidies vanaf 2024 afhankelijk wil maken van het hebben van een hemelwaterplan. Voor de opmaak van dit hemelwaterplan is de methodologie opgemaakt door CIW (Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid, 2017).
Samenvattend kan de doelstelling van het opstellen van een hemelwaterplan als volgt omschreven worden: Het uitwerken van een integrale ruimtelijke visie over waar en hoe het hemelwater afkomstig van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakken kan worden ter plaatse gehouden, opgevangen en hergebruikt, geïnfiltreerd en vertraagd afgevoerd en waar ruimte voor water moet gecreëerd worden. Pidpa zal de principes en bevindingen van het hemelwaterplan hanteren bij de uitvoering van toekomstige riolerings- en wegenwerken alsook bij de beoordeling van plannen en ontwikkelingen van derden. Het plan is het resultaat van overleg tussen verschillende instanties.
Balen werd ingedeeld in 53 deelzones die in grote lijnen de stroomgebieden volgen, echter begrensd op perceelsniveau. De knelpunten werden in kaart gebracht, evenals de individuele en collectieve oplossingen, de quick wins en de lange termijn oplossingen. De deelzones krijgen een prioriteitscategorie. Het is belangrijk om op te merken dat het hemelwaterplan geen statisch gegeven is.
Het hemelwaterplan voor Balen, opgemaakt in opdracht van Pidpa, wordt goedgekeurd;
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de praktische uitwerking van het hemelwaterplan en om de maatregelen te realiseren ter gelegenheid van de uitvoering van toekomstige riolerings- en wegenwerken alsook bij de beoordeling van plannen en ontwikkelingen van derden;
Het college van burgemeester en schepenen zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen en de betrokken actoren.
Gelet op het feit dat mevr. Adeleine Hus zich tijdens de Tweede Wereldoorlog bijzonder onderscheiden heeft als verzetsvrouw en als politiek gevangene;
Gelet op het feit dat mevr. Adeleine Hus en haar ouders lang woonachtig waren in de Stationsstraat, en ze aldaar ook werden aangehouden ten tijde van WOII;
Gelet op het feit dat de plaats en omgeving waar deze familie leefde en bekend stond een belangrijk onderdeel vormen van de context en het verhaal;
Gelet op het feit dat betreffend plein eveneens in het verlengde ligt van het oorlogsmonument in de A. Dierckxstraat;
Gelet op de verdere duiding in de motivatiebrief in bijlage;
Gelet op het positief advies van Erfgoed Balen vzw;
Gelet op de collegebesluiten d.d. 20/10/2021, 3/11/2021, 1/12/2021 en 2/2/2022 in dit verband;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 28 januari 1977 gewijzigd op 29 november 2002 van de Vlaamse Gemeenschap, tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen;
Gelet op het positief advies van Erfgoed Balen;
Gelet op het besluit van het college van Burgemeester en schepenen dd. 01/12/2021 waar er beslist is de procedure tot straatnaamswijziging in te zetten;
De straatnaamwijziging van de Stationsstraat van huisnummer 31 tot en met 42 en de Benoit Belmansstraat huisnummer 28 en 29 naar Adeleine Husplein wordt voorlopig aanvaard.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met een onderzoek de commodo et incommodo.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
Ҥ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag mevrouw Elsa Mariën wonende te Heistraat 67 te 2491 Balen en Nico Smolders met als contactadres Waterstraat 63 te 2490 Balen tot het slopen van een woning met alle bijgebouwen en het verkavelen van percelen in 4 loten voor vrijstaande ééngezinswoningen gelegen te Balen, Gooreersels zn, afdeling 1 sectie E nrs. 2232R, 2232T, 2232V, 2232W en 2234F;
Gelet op de ligging in woongebied met landelijk karakter volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 24/08/2021;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 23/09/2021;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 29 september 2021 tot 28 oktober 2021.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de adviezen van :
-Fluvius dd. 06/10/2021 : € 10.662,85,
-Pidpa dd. 24/09/2021 : uitbreiding nodig,
-Pidpa Riolering dd. 24/09/2021 : ongunstig, er dient een volledig ontwerpdossier overgemaakt te worden aan Pidpa,
-Proximus dd. 14/10/2021 : gunstig;
-Telenet dd. 04/10/2021 : aansluitbaar;
- Verkeersdienst dd. 29/12/2021, Gunstig: “Per woonentiteit dient de oprit minimum 5 m lang te zijn zodat het parkeren van een extra voertuig op eigen terrein mogelijk is.
Minimum 1 stalplaats voor auto's per woonentiteit.
De aansluiting van de toegang op het openbaar domein dient haaks te gebeuren,”;
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 12 m vereist;
Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de weg;
Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van het voorliggende perceelsdeel aangeduid als lot 9 op het verkavelingsplan opgemaakt door N. Smolders dd. 19/03/2021 de rooilijn gelegen is op 6m uit de as van Gooreersels zn;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer A2021/30 OMV, OMV_2021133758, zoals aangeduid op het verkavelingsplan dd. 19/03/2021 opgemaakt door landmeter N. Smolders met als contactadres Waterstraat 63 te 2490 Balen tot het slopen van een woning met alle bijgebouwen en het verkavelen van percelen in 4 loten voor vrijstaande ééngezinswoningen gelegen te Balen, Gooreersels zn, afdeling 1 sectie E nrs. 2232R, 2232T, 2232V, 2232W en 2234F;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 1a 95ca;
Gronden die ingelijfd worden in het openbaar domein moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel, de 4 eiken dienen behouden te blijven (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen). De bermen zijn geëffend en ingezaaid met een grasbermmengsel;
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het verkavelingsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
Ҥ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag voor een omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2021129158 (intern nummer 2021/383 OMV) die op 24/10/2021 werd ingediend bij de gemeente Balen door Greet De Ruysscher namens Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen DIENSTV, Antwerpseweg 1 te 2440 Geel tot de aanleg van een weg te Balen, Poeierstraat ZN, afdeling 2 sectie B nrs. 1320T6, 1320Y2, 1320M6, 1320S6, 1325/2 Y38, 1325/2 P43 en 1325/2 R40;
Overwegende dat deze omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen de aanleg van een nieuwe wegenis omvat;
Gelet op de ligging in industriegebied volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 24/11/2021 tot 23/12/2021.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de verklaring van Dimitri Deiteren, Adjunct-diensthoofd Projectontwikkeling, Projectcoördinator bedrijventerreinen, namens Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen DIENSTV waarbij wordt verklaard dat de grond gratis wordt afgestaan aan de gemeente Balen. De weg zal aan het openbaar domein overgedragen worden;
Overwegende dat bovenstaande van toepassing is voor delen van de percelen afdeling 2 sectie B nrs. 1320T6, 1320Y2, 1320M6, 1320S6, 1325/2 Y38, 1325/2 P43 en 1325/2 R40 en zoals aangegeven op het bijgevoegde rooilijnplan voor overdracht der wegenis;
Gelet op de wegenis- en rioleringsplannen die aan het dossier werden toegevoegd: Rooilijnplan, legende, beschrijvende nota, verklaring afstand van grond, lengteprofiel, dwarsprofielen;
Overwegende dat de gemeenteraad zich dient uit te spreken over de aanvaarding van het nieuwe wegtracé;
De gemeenteraad keurt het tracé van de nieuwe insteekweg aan de Poeierstraat, zoals weergegeven op het ingediend ontwerp "rooilijnplan I.Z. DRIEHOEK - Insteekweg" dd. 27/09/2021, goed.
Dit besluit treedt in werking op voorwaarde van het bekomen van de omgevingsvergunning binnen de aanvraag met dossiernummer OMV_2021129158 (intern nummer 2021/383 OMV).
De gemeenteraadsbeslissing zal opgenomen worden in de beslissing bij de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2021129158 (intern nummer 2021/383 OMV) en wordt tevens overgemaakt aan Departement Omgeving Vlaanderen en de aanvrager.
Betreft vervolgens voor inlijving bij het openbaar domein de kosteloze grondafstanden van volgend perceel grond te Balen Leemkuilenweg eerste afdeling, kadastraal bekend sectie E, deel van nummer 289/E2, groot volgens meting 2a 6ca (lot 7 volgens voornoemd meetplan).
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Ann-Sophie Van Roosbroeck te Mol waarin bepalingen zijn opgenomen aangaande hoger vermelde grondafstand ten gunste van de gemeente Balen om ingelijfd te worden in het openbaar domein en derhalve dienende voor openbaar nut;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde grondafstand ten haren gunste van volgend perceel grond te Balen, Leemkuilenweg, gekadastreerd eerste afdeling sectie E deel van nummer 289/E/2 groot volgens meeting 2a 6ca en weergegeven op het meetplan onder lot 7 opgemaakt door landmeter Jean-Pierre Hamblok te Lommel op 26 mei 2020.
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein, en wordt bijgevolg geaffecteerd.
Desbetreffend perceel zal gratis worden afgestaan en overgedragen aan de gemeente Balen. De notariskosten worden ten laste van de overdrager genomen.
De bijhorende akte wordt goedgekeurd. De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de gemeente Balen.
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.
Betreft vervolgens voor inlijving bij het openbaar domein de kosteloze grondafstanden van volgende percelen grond te Balen:
1) Strook grond Savel eerste afdeling, volgens titel kadastraal bekend sectie E, deel van nummer 1754/A, thans kadastraal bekend sectie E, nummer 2290 A P0000, groot volgens meting en kadaster achttien vierkante meter (18 m²).
Lot Bisnr. 1 op voormeld plan.
2) Strook grond Savel eerste afdeling, volgens titel kadastraal bekend sectie E, deel van nummer 1754/B, thans kadastraal bekend sectie E, nummer 2290 B P0000, groot volgens meting en kadaster twintig vierkante meter (20 m²).
Lot Bisnr. 2 op voormeld plan.
3) Strook grond Savel eerste afdeling, volgens titel kadastraal bekend sectie E, deel van nummer 1754/C, thans kadastraal bekend sectie E, nummer 2290 C P0000, groot volgens meting en kadaster zesentwintig vierkante meter (26 m²).
Lot Bisnr. 3 op voormeld plan.
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Ann-Sophie Van Roosbroeck te Mol waarin bepalingen zijn opgenomen aangaande hoger vermelde grondafstand ten gunste van de gemeente Balen om ingelijfd te worden in het openbaar domein en derhalve dienende voor openbaar nut;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde grondafstanden ten haren gunste van volgende percelen grond te Balen,
1) Strook grond Savel eerste afdeling, volgens titel kadastraal bekend sectie E, deel van nummer 1754/A, thans kadastraal bekend sectie E, nummer 2290 A P0000, groot volgens meting en kadaster achttien vierkante meter (18 m²).
Lot Bisnr. 1 op voormeld plan.
2) Strook grond Savel eerste afdeling, volgens titel kadastraal bekend sectie E, deel van nummer 1754/B, thans kadastraal bekend sectie E, nummer 2290 B P0000, groot volgens meting en kadaster twintig vierkante meter (20 m²).
Lot Bisnr. 2 op voormeld plan.
3) Strook grond Savel eerste afdeling, volgens titel kadastraal bekend sectie E, deel van nummer 1754/C, thans kadastraal bekend sectie E, nummer 2290 C P0000, grot volgens meting en kadaster zesentwintig vierkante meter (26 m²).
Lot Bisnr. 3 op voormeld plan.
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein, en wordt bijgevolg geaffecteerd.
Desbetreffend perceel zal gratis worden afgestaan en overgedragen aan de gemeente Balen. De notariskosten worden ten laste van de overdrager genomen.
De bijhorende akte wordt goedgekeurd. De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de gemeente Balen.
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.
Betreft vervolgens voor inlijving bij het openbaar domein de kosteloze grondafstand van een perceel grond te Balen, Steegsebaan, tweede afdeling sectie B nummer 971/C/5/deel voor een gemeten oppervlakte van 21ca (lot 2 op voornoemd meetplan).
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Laureys te Mol waarin bepalingen zijn opgenomen aangaande hoger vermelde grondafstand ten gunste van de gemeente Balen om ingelijfd te worden in het openbaar domein en derhalve dienende voor openbaar nut;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde grondafstand ten haren gunste van een strook grond te Balen, Steegsebaan, tweede afdeling, sectie B nummer 971/C/5/deel voor een oppervlakte van 21ca (lot 2 op het meetplan opgemaakt door landmeter Stijn Geens te Mol).
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein, en wordt bijgevolg geaffecteerd.
Desbetreffend perceel zal gratis worden afgestaan en overgedragen aan de gemeente Balen. De notariskosten worden ten laste van de overdrager genomen.
De bijhorende akte wordt goedgekeurd. De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de gemeente Balen.
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.
"Aanleiding en content :
Inwoners van onze gemeente Balen-Olmen, merken op dat de agenda’s van adviesraden van de gemeente Balen-Olmen niet altijd openbaar staan/worden gezet op de gemeentelijke website.
Ook niet alle verslagen staan op de gemeentelijke website. Van de sommige adviesraden staan erop tot zelfs al in 2022, sommige dateren nog van 2019 en vroeger!
Er wordt weinig informatie over de adviesraden gepubliceerd op de website van de gemeente Balen-Olmen, bv. Balen Babbelt, summier uitleg waar en wanneer en hoe inschrijven.
Volgens de VVSG, hangt er vanaf wat er in het huishoudelijk reglement staat voor sommige adviesraden moet dit niet voor anderen weer wel.
Ook de plaats van vergaderen van de gemeente- en OCMW-raad wordt soms te laat aangepast waar door sommige burgers in de verwarring geraken.
Hierover stel ik de volgende vragen :
Vraag 1 Waarom kunnen agenda’s van deze adviesraden niet gepubliceerd worden op de gemeentelijke website d.w.z. graag de datum, plaats, aanvangsuur en de agendapunten ? Als deze vergaderingen openbaar zijn?
Bv. Jeugdraad vergadert op maandag 28 februari 2022, in VC De Kruiderie om 20.00uur.
Agenda is Punt 1 goedkeurig vorig verslag, … (Door middel van pdf-documenten, link op de website)
Vraag 2 Op website van de gemeente lees ik gewoon ontwerpbeslissing, voorstel schepencollege eronder goedkeuring door de gemeenteraad,
Bv. 2 2022_GR_00017 - Wijziging naamgeving Cultuurnetwerk Kempen (CNEK) naar Stuifzand : aanpassing statuten - Goedkeuring
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing, dossier in bijlage, sommige burgers willen graag dit kunnen bekijken/inzien, maar vinden geen dossier in bijlage.(misschien via openbaarheid van bestuur?)
Vraag 3 Publicatiedata (plaats) op voorhand al aanpassen van de gemeente- en OCMW-raad op de website van de gemeente/systeem? (soms stond er raadszaal terwijl de zitting in het VC, in de grote zaal, of digitaal de gemeenteraad doorging.)
Desnoods rechtstreeks op de voorpagina en/of via banner?
Vraag 4 Praatmomenten (bv. Balen Babbelt); mogen de inwoners van onze gemeente Balen Olmen, weten wat er besloten is in dit moment en wat ermee gaat gebeuren? Uitwerking ervan? Tip Olmen Babbelt ?"
Schepen van informatie en communicatie Erik Borgmans geeft aan vraag per vraag te zullen beantwoorden.
Wat betreft vraag 1 stelt de schepen dat de al dan niet publicatie van de agenda’s en verslagen van adviesraden inderdaad afhankelijk is van de statuten en huishoudelijke reglementen van deze adviesraden. Dit zal per adviesraad bekeken moeten worden. Verder wordt benadrukt dat de secretarisfunctie in de meeste adviesraden wordt waargenomen door vrijwilligers en het niet de intentie is hen te ontmoedigen en overvloedig te belasten met administratieve taken. Er moet veel dankbaarheid zijn voor de prestaties die ze nu al leveren.
Algemeen wil de schepen nog meegeven dat de info over de gemeenteraad tot dusver geen voorpaginanieuws was op de gemeentelijke website. Bij de ontwikkeling van de actuele website destijds heeft een gebruikersonderzoek geleerd dat bezoekers van de site voornamelijk op zoek waren naar openingsuren, toeristische info en algemeen nieuws. Toch wordt op dit moment de gemeente- en OCMW raad op 3 manieren gepubliceerd/gecommuniceerd op de gemeentelijke site:
Dit jaar zijn er middelen voorzien voor een nieuwe website voor het lokaal bestuur Balen, waaraan nu wordt gewerkt. De bezorgdheden van het raadslid zullen worden meegenomen, aldus de schepen.
Inzake vraag 2 antwoordt schepen Borgmans dat burgers die een abonnement hebben op de gemeenteraad net als de gemeenteraadsleden kunnen doorklikken naar de ontwerpbeslissing. Een dergelijk abonnement is gratis, tenzij men het op papier wenst.
Wat betreft vraag 3 stelt de schepen dat door de uitzonderlijke (corona)situatie de standaard locatie (raadzaal gemeentehuis) wel eens is blijven staan, terwijl de vergadering uiteindelijk online doorging of in het vrijetijdscentrum. Er wordt nu extra aandacht aan besteed.
Inzake vraag 4 antwoordt schepen Erik Borgmans dat het praatmoment Balen Babbelt in april 2019 werd georganiseerd, zijnde een gesprek met geïnteresseerde burgers (iedereen mocht naar dat moment komen) in het kader van een bevraging voor het meerjarenplan 2020-2025 dat toen opgemaakt werd. Alle personen die deelnamen aan dit moment hebben het verslag over deze bevraging persoonlijk ontvangen, en dit verslag werd ook toegevoegd in de bijlage van het meerjarenplan 2020-2025.
De uitwerking van deze Balen Babbelt is het meerjarenplan en bij uitbreiding het jaarlijks budget en de jaarrekeningen, aldus de schepen.
Zie zittingsverslag (audio).
"Zoals u weet vanuit de ingediende punten van de afgelopen gemeenteraden en de notulen van het schepencollege, stellen onze inwoners zich vragen bij de toekomst van het recreatiedomein Keiheuvel.
Hierover de volgende vragen :
Vraag 1 Wat gaat er gebeuren met de frituur “Het Enneke” en de bijhorende infrastructuur (o.a. Het restaurant, en zitplaatsen buiten?) van het Enneke”, nadat deze afgebroken worden na 30 jaar huren van de gemeente, wat komt er op deze vrij gekomen plaats? Zijn er al concrete plannen?
Vraag 2 Hoe en waar komt er een nieuwe horeca op dit domein? Zijn er al concrete plannen, want een domein zoals de keiheuvel zonder horeca …
Vraag 3 Nu blijkt dat ook de manege dicht is, wat gaat de gemeente ermee doen?
Want voor CV “De biersussen is ze niet geschikt blijkbaar…
In eigen beheer houden, erfpacht geven of privé-investeerder zoeken?"
Schepen van recreatie Werner Hens antwoordt dat in mei 1992 door het toenmalige gemeentebestuur een recht van opstal werd gevestigd tussen de gemeente Balen en de huidige opstalhouder. Deze kreeg een perceel grond van 7,5 are ter beschikking. Hij kon voor een periode van 30 jaar over deze grond beschikken (mits betaling van een symbolische jaarlijkse retributie van 5000 BEF). Het opstalrecht werd toegestaan voor de bouw van een cafetaria met frituur en bijhorende verbruikersplaatsen en terras.
De cafetaria en bijhorend terras werden dus gebouwd en gedurende die 30 jaar heeft de opstalhouder daar zijn zaak kunnen uitbaten. Het was toen een win-win. De gemeente had er een horecagelegenheid enerzijds en anderzijds kon de opstalhouder profiteren van de uitbouw van het recreatiedomein en de klanten die dit aantrok.
De overeenkomst loopt in mei 2022 ten einde. De gebouwen zijn verouderd en passen niet meer in het geheel (zie bv de nieuwe inkom en visie op het domein). De overeenkomst bepaalt dat de gemeente als grondeigenaar na 30 jaar terug de beschikking krijgt over de grond in zijn oorspronkelijke staat. Dat betekent dus concreet dat het gebouw door de opstalhouder moet worden afgebroken tegen 22 mei 2022.
De gemeente wil echter dat er ook in de toekomst aan het recreatiedomein een aanbod van dranken en versnaperingen wordt aangeboden.
Het recht van opstal loopt af op 22 mei 2022. Aangezien het Enneke pas tegen die datum moet worden afgebroken en de grond in zijn oorspronkelijke toestand moet worden hersteld, zit dit al heel dicht bij het zomerseizoen. Dat betekent dat er tegen het zomerseizoen onmogelijk een nieuwe infrastructuur kan worden gebouwd. Er komt dus minstens één overbruggingsjaar.
Binnen het schepencollege werd al over de toekomst gesproken. Op dit ogenblik wordt een bestek voorbereid om vanaf die datum (22 mei) tot eind september een pop–up zomerbar uit te baten, opdat bezoekers van het recreatiedomein met hun gezin kunnen genieten van een hapje en een drankje. Inschrijvers kunnen hiervoor kandideren door contact te nemen voor een gesprek en hun voorstel van inrichting en van exploitatie op papier te zetten, waarna de voorstellen worden vergeleken en er vervolgens wordt gegund. Op dit moment loopt een consultatie bij de raad van bestuur van de vzw Keiheuvel over de exacte contouren van het bestek.
Het is duidelijk dat de pop-up zomerbar een toegevoegde waarde moet hebben voor het domein Keiheuvel en zich moet inpassen in de omgeving, aldus de schepen.
Wat de manege betreft, verwijst schepen Werner Hens naar de begrotingsvoorstellen voor het jaar 2022 waarin is opgenomen dat er de intentie is om dit gebouw dit jaar af te breken, zodra de lopende juridische procedure met de concessiehouder is uitgeput.
De staat van deze manege is niet OK. Alles zal stap voor stap gebeuren : eerst de afronding van de juridische procedure, dan de afbraak en opkuis van de terreinen. Vervolgens is het de bedoeling een toeristisch-recreatieve invulling te geven aan deze locatie, waarover binnen het schepencollege en de raad van bestuur van de vzw Keiheuvel nog beslissingen moeten worden genomen. Op dit ogenblik wordt niet gedacht aan een zoektocht naar een nieuwe investeerder.
Bedoeling is in elk geval om aldaar een toegevoegde waarde te creëren voor het toerisme en de recreatie in onze gemeente (wat de laatste jaren met de manege niet het geval was), aldus de schepen.
Zie zittingsverslag (audio).
"Zoals geweten is het in Balen/Olmen verplicht om hondenpoepzakjes op zak te hebben tijdens de wandeling met de hond zodat onze natuur er netjes bij blijft liggen. Tijdens een wandeling , vertrekkend uit een verlengde van de Molenstraat - De Most , viel op dat er nergens een opvangbakje te bespeuren viel. Er zou wel een bakje voorzien zijn binnen de omheinde zone waar de honden vrij mogen lopen.
Mijn vraag is :
Zijn er langs de wandelwegen in De Most opvangbakjes voorzien en indien niet , kan de gemeente het nodige doen om de wandeling met de hond aangenamer te maken en tevens te vermijden dat de zakjes zomaar in de natuur gedumpt worden ? Zo blijft het netjes wandelen in ons mooi Balen."
Schepen van milieu Nancy De Bie antwoordt dat het raadslid in het kader van het vuilnisbakkenplan een soortgelijke vraag stelde op de gemeenteraad van april 2021. De schepen geeft aan dat aan het antwoord van toen niet direct iets veranderd is, met name dat er al hondenpoepbuizen binnen de hondenlosloopzone staan. En dat het verder niet voorzien is om bijkomende buizen te plaatsen.
Hondenpoepzakjes mogen ook gewoon in de straatvuilbakjes gedeponeerd worden, aldus de schepen.
De schepen beklemtoont dat er hierbij ook gerekend wordt op de verantwoordelijkheidszin van de baasjes om hun zakjes in de eerstvolgende vuilbak die ze tegen komen te deponeren, of (nog beter) : ze mee naar huis te nemen om daar in de restafvalbak te gooien.
Er komen aldus geen bijkomende hondenopvangbakjes, aldus de schepen.
Zie zittingsverslag (audio).