ma 20/06/2022 - 19:00 raadzaal
Mondelinge vraag medegedeeld door raadslid Tom Hollants : verkeersveiligheid omtrent verkeerssituatie Kreindertweg te Balen-Hulsen
“Om de veiligheid te garanderen stellen we voor op deze weg een maximumsnelheid van 30 km per uur aan te houden. Daar er vele verkeersmodi gebruik maken van deze weg moeten we de verkeersveiligheid zeker kunnen garanderen. Er staat geen bord plaatselijk verkeer wel eentje dat de weg dood loopt. Vandaar een vraag naar meer controle door de politie. Het brugje is niet bestand om tractoren van meer dan 3,5 ton over te laten rijden, dus ook hier graag meer controle. Kan er geen versmalling aan het brugje worden gemaakt om deze verkeersmodi beter te beschermen zodat de tractoren er niet doorkunnen? Dit door middel van een verkeersbord met een breedte beperking, aan het begin van deze straat aan te geven. Ik vroeg enkele foto’s bij ter illustratie van de huidige situatie.”
Namens het schepencollege antwoordt schepen van mobiliteit Werner Hens het volgende: De Kreindertweg is een onverharde weg, waar de snelheid laag ligt en waar er geen doorgaand verkeer is. We opteren er als bestuur niet voor om snelheidsbeperkingen van 30 km/u in te voeren op dergelijke onverharde wegen. Dit zou immers niet alleen leiden tot een grote hoeveelheid snelheidsborden. Bovendien zijn zulke snelheidsbeperkende borden op dergelijke wegen overbodig, vermits elke weggebruiker, conform de bepalingen van de wegcode, zijn of haar rijgedrag moet aanpassen aan de omstandigheden.
We ontvangen geen klachten over snelheid op de Kreindertweg, noch over tonnageproblemen op die weg, met uitzondering dan van klachten door één buurtbewoner. Waarschijnlijk zijn de klachten van deze ene buurtbewoner de inspiratie geweest voor uw mondelinge vraag.
Maar zoals u hebt kunnen lezen in de verslagen van het schepencollege is er op dit ogenblik een rechtszaak aan het lopen met de betrokken buurtbewoner. Het zou dan ook niet betamelijk zijn om hier nu verder in detail op in te gaan.
Mondelinge vraag medegedeeld door raadslid Jef Convens: school Gerheide
“Het einde van het schooljaar 2021-2022 nadert snel. De planning voor het volgende schooljaar is op volle toeren.We vernamen dat er op de school van Gerheide ,die naar de toekomst uitgebouwd wordt tot een volledige basisschool ,enige ongerustheid ontstaan is rond deze organisatie. Betrokken leerkracht , die zich tenvolle wil inzetten voor haar onderwijsopdracht, vreest dat zij de haar opgelegde taak voor een graadsklas ( 1 + 2 de leerjaar ), niet of onvoldoende kan waarmaken ,door het diverse pakket aan vaardigheden die ze moet aanbrengen. De leerkracht zou zelfs overwegen om haar job op te geven. Graag toelichting bij de genomen beslissing van het gemeentebestuur. Welke visie heeft het gemeentebestuur naar de toekomstige school van Gerheide”
Namens het schepencollege antwoordt schepen van onderwijs Mien Vanden Broek het volgende: Net zo als ieder schooljaar zitten de directies van de verschillende gemeentelijke basisscholen en ik op het einde van het schooljaar samen voor de samenstelling van het lestijdenpakket voor het volgende schooljaar (2022 – 2023). Het is geen evidente opdracht om deze ingewikkelde puzzel telkens opnieuw te leggen.
Bij het organiseren van een lestijdenpakket staan voor het directieteam steeds de onderwijskwaliteit en de schoolorganisatie voorop. Het is een prioritaire doelstelling om iedere basisschool van de juiste omkadering te voorzien. Dit vraagt soms om de nodige beleidskeuzes.
Wat betreft de schoolorganisatie voor “De Puzzel” ’t Graantje is het inderdaad voor het directieteam een hele uitdaging geweest om een team samen te stellen voor het nieuwe onderwijsconcept.
We zijn er ons van bewust dat we met de keuzes die we hebben gemaakt, we de juiste mensen op de juiste plaats binnen deze organisatie hebben gezet.
Het is zeker zo dat het nieuwe project van “De Puzzel” ’t Graantje van de teamleden een andere onderwijsaanpak zal vragen. Toch zijn de veranderingen voor het schooljaar 2022 – 2023 niet van die aard dat het bestaande onderwijsconcept al helemaal overboord wordt gegooid.
De teamleden krijgen volgende schooljaren de nodige autonomie om de nieuwe onderwijsconcepten uit te proberen, mee vorm te geven en bij te sturen. Vanuit het beleid is er altijd gecommuniceerd dat we de veranderingen binnen het nieuwe onderwijsconcept de nodige tijd en ruimte zullen geven.
Ook is het een misvatting dat er slechts één collega verantwoordelijk is voor de graadklas. Binnen het nieuwe concept is teamteaching / co-teaching een van de nieuwe onderwijsconcepten. Hierbij stappen wij juist af van het idee dat één leerkracht verantwoordelijk is voor één klasgroep. Gedeelde verantwoordelijkheid en gebruik maken van de specifieke talenten van leerkrachten is een fundamenteel aspect van het nieuwe concept.
Verder hebben de directies van de scholengemeenschap ervoor gezorgd dat er ook een beleidsondersteuner zal aangesteld worden om de zaken mee in goede banen te leiden en te zorgen dat de teamleden een klankbord hebben.
Binnen het directieteam en het schoolbestuur zijn we ervan overtuigd dat de gekozen samenstelling van het team van volgend schooljaar de nodige kwaliteit in huis heeft om het project van “De Puzzel” ’t Graantje vorm te geven.
Verder zullen op regelmatige basis gedurende het schooljaar de nodige evaluatiegesprekken gevoerd worden.
We zijn er ons van bewust dat beleidskeuzes omtrent personeel niet altijd gemakkelijk en evident zijn om te nemen. Maar als schoolbestuur en directieteam zijn we ervan overtuigd dat kiezen voor de juiste mensen op de juiste plaats binnen een schoolorganisatie een must is om toekomstgericht onderwijskwaliteit te kunnen blijven garanderen.
De jaarrekening 2021 werd aan huis gebracht van de raadsleden op 3 juni jongstleden.
Voorstel schepencollege:
Vaststelling door de gemeenteraad.
De jaarrekening werd aan huis gebracht van de raadsleden op 3 juni jongstleden.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Jaarverslag in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Kennisname door de gemeenteraad.
Renovatie kapel Troosteresse der Bedrukten Steeg en H. Johannes Hoolst - referentie 2022-033.
Openbare procedure.
Raming: € 182.943,13 incl. 21% BTW.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van gunnen.
Zie ontwerpbeslissing. Rekening in bijlage
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
De inflatie is torenhoog. Op dit moment is de inflatie 9%.
Dit heeft op vele vlakken gevolgen. Niet enkel de prijzen van de levensmiddelen stijgen ongekend snel maar ook de prijzen van bouwmaterialen, energieprijzen en brandstoffen gaan door het dak.
Door de hoge inflatie zullen de lonen van de ambtenaren ook stijgen. Daarnaast zal ook de rente op leningen stijgen. Welke consequenties heeft de hoge inflatie op de gemeentebegroting? Zijn er projecten die uitgesteld worden? Of zijn er zelf projecten die niet kunnen doorgaan?
De maand juni staat in het teken van de fiets. Vanuit de gemeente worden er verschillende activiteiten georganiseerd waarbij de fiets centraal staat. Zo kan je oa je kleuter leren fietsen, zijn er bmx lessen, een fietszoektocht en nog veel meer. Het gebruik van de fiets zowel recreatief en als alternatief voor de auto kunnen we enkel toejuichen. Niet alleen het milieu, maar ook onze gezondheid en portemonnee zijn hierbij gebaat. Een degelijke fietsinfrastructuur is hierbij onontbeerlijk. De komst van de fietsostrade zal hier zeker ook aan bijdragen. Naast veilige fietspaden zou ook het plaatsen van publieke fietspompen en/of zuilen waar ook fietsherstellingsmateriaal beschikbaar wordt gesteld een mooie opportuniteit zijn om het gebruik van de fiets verder aan te moedigen. Op plaatsen waar veel fietsers passeren kunnen dergelijke zuilen pech onderweg verhelpen en een meerwaarde betekenen voor de fietser. Het project “fiets voor iedereen” bestaat reeds. Hopelijk kunnen we hier in de nabije toekomst ook een “fietspomp voor iedereen” aan toevoegen.
Zie ontwerpbeslissing.
Voorstel schepencollege:
Aanstelling gemeentelijk omgevingsambtenaar.