Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inz. art.249-261;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op de aanpassing meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad;
Overwegende dat gemeente en OCMW een geïntegreerde aanpassing van het meerjarenplan hebben, maar dat ze eerst elk hun eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen;
Gelet op de gevoerde besprekingen aangaande de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 door het schepencollege;
Gelet op de gevoerde besprekingen aangaande de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 door het managementteam;
Overwegende dat het geïntegreerde aangepaste meerjarenplan in evenwicht is volgens de geldende voorwaarden;
Gelet dat in de aanpassing van het meerjarenplan de kredieten voor 2022 worden aangepast en de kredieten voor 2023 worden vastgesteld;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor haar gedeelte.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inz. art.249-261;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op de aanpassing meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat de gemeenteraad het deel van de aanpassing meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld goedkeurt, waardoor de aanpassing meerjarenplan definitief is vastgesteld;
Gelet op de gevoerde besprekingen aangaande de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 door het schepencollege;
Gelet op de gevoerde besprekingen aangaande de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 door het managementteam;
Overwegende dat het geïntegreerde aangepaste meerjarenplan in evenwicht is volgens de geldende voorwaarden;
Gelet dat in de aanpassing van het meerjarenplan de kredieten voor 2022 worden aangepast en de kredieten voor 2023 worden vastgesteld;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, gedeelte OCMW goed.
Gelet op de wet van 7/12/1998 houdende de organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het K.B. van 16/11/2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone;
Overwegende dat de begroting van de politiezone sluitend wordt gemaakt door de dotaties van de betrokken gemeenten;
Gelet op de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 en vaststelling kredieten 2023 van de gemeente en OCMW Balen zoals het ter goedkeuring voorligt op onderhavige gemeenteraadszitting;
Overwegende dat de dotatie van de gemeente Balen wordt geraamd op 2.922.952 euro voor de exploitatie en 156.439 euro voor de investeringen;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
De gemeenteraad keurt de dotatie van de gemeente Balen aan de politiezone Balen-Dessel-Mol goed m.b.t. 2023. Deze dotatie bedraagt voor de exploitatie 2.922.952 euro en voor de investeringen 156.439 euro.
Overwegende dat de begroting van de brandweerzone Kempen sluitend wordt gemaakt door de dotaties van de betrokken gemeenten;
Gelet op de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 en vaststelling kredieten 2023 van de gemeente en OCMW Balen zoals het ter goedkeuring voorligt op onderhavige gemeenteraadszitting;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 waarin het principe van de financiële verdeelsleutel 2021-2026 voor de brandweerzone Kempen werd goedgekeurd;
Gelet op de beslissing van de zoneraad van 1 oktober 2022, waarin de verdeelsleutel 2023 en werkings- en investeringsbijdrage van de gemeente Balen werden vastgelegd;
Overwegende dat de dotatie van de gemeente Balen door de brandweerzone Kempen wordt geraamd op 670.299,15 euro voor de exploitatie en 155.583,57 euro voor de investeringen;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
De gemeenteraad keurt de dotatie van de gemeente Balen aan de brandweer zone Kempen goed m.b.t. 2023. Deze dotatie bedraagt 670.299,15 euro voor de exploitatie en 155.583,57 euro voor de investeringen.
Kennis wordt genomen van het budget 2023 van de kerkfabrieken Sint-Hubertus, Onze-Lieve-Vrouw van Altijddurende bijstand, Sint-Andries en Sint-Willibrordus.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
Kennis wordt genomen van het budget 2023 van de kerkfabrieken Carolus Borromeus (Rauw), Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen (Gompel) en Sint-Jozef (Wezel).
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
Kennis wordt genomen van het budget 2023 van de Protestantse kerk van Balen.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
In openbare zitting vergaderd;
Overwegende dat de financiële toestand van de gemeente de invoering vergt van alle rendabele belastingen;
Gelet op de artikelen 464 tot en met 470/2 van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992;
Op voorstel van het schepencollege;
De Grondwet; in het bijzonder artikel 170, §4
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Er wordt voor het aanslagjaar 2023 een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van het aanslagjaar.
Deze belasting wordt vastgesteld op 8% van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelasting 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.
Deze aanvullende belasting zal gevestigd en geïnd worden door het bestuur der directe belastingen, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen.
Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Een afschrift van dit reglement zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan Ministerie van Financiën-Administratie Directe Belastingen en FOD Financiën.
In openbare zitting vergaderd;
Overwegende dat de financiële toestand van de gemeente de invoering vergt van alle rendabele belastingen;
Gelet op artikel 464/1, 1°, van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992;
Gelet op artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4 van het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit;
Gelet op artikel 3.1.0.0.6. van het besluit Vlaamse Codex Fiscaliteit;
Op voorstel van het schepencollege;
De Grondwet; in het bijzonder artikel 170, §4
Gelet het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Voor het aanslagjaar 2023 worden ten bate van de gemeente 880,67 opcentiemen geheven op de onroerende voorheffing.
De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst.
Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Een afschrift van dit reglement zal ter kennisgeving worden gemeld in het Loket voor Lokale Besturen van Agentschap Binnenlands Bestuur.
In openbare zitting vergaderd;
Overwegende dat de financiële toestand van de gemeente de invoering vergt van alle rendabele belastingen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2021 houdende heffing van een belasting op drijfkracht;
Overwegende dat bedrijven motoren gebruiken om hun machines aan te drijven;
Op voorstel van het schepencollege;
De Grondwet; in het bijzonder artikel 170, §4
Gelet het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Met ingang van 01 januari 2023 en voor een periode eindigend op 31 december 2023 wordt ten laste der natuurlijke personen of rechtspersonen der vennootschappen met rechtspersoonlijkheid en der feitelijke verenigingen of vennootschappen, een belasting op de motoren van € 23,00 per kilowatt geheven ongeacht de vloeistof of energiebron die hen voortbeweegt en die gebruikt worden in de industriële, handels- of landbouwbedrijven.
De eerste 5 kilowatt zijn vrijgesteld van de belasting voor belastingjaar 2023.
De belasting is verschuldigd door degene die gedurende het belastingjaar motoren voor de uitbating van zijn inrichting of dezer bijgebouwen gebruikt. Dienen als bijgebouw van een inrichting beschouwd, iedere instelling of onderneming, iedere werf van om het even welke aard, welke gedurende een ononderbroken tijdvak van minstens drie maanden op het grondgebied van de gemeente is gevestigd. Daarenboven is de belasting niet verschuldigd voor motoren gebruikt door het hierboven bepaalde bijgebouw in de verhouding waarin die motoren kunnen belast worden door de gemeente waar het bijgebouw is gelegen.
Wanneer hetzij een inrichting, hetzij een als voren bedoeld bijgebouw, geregeld en duurzaam een verplaatsbare motor gebruikt voor de verbinding met een of meer bijgebouwen of met een verkeersweg, is daarvoor de belasting verschuldigd in de gemeente waar hetzij de inrichting, hetzij het hoofdgebouw gevestigd is.
De belasting wordt berekend op grond van het aantal motoren en / of het hiermede overeenstemmende aangewend vermogen van het onmiddellijk voorafgaand kalenderjaar.
In afwijking van artikel 2 zal bij begin van bedrijfsuitbating in de loop van het jaar, alsmede in geval van aanwending van drijfkrachtvermogen in de bij artikel 2 bedoelde bijgebouwen, de belasting berekend worden volgens de duur van de ingebruikneming van motoren in de loop van het belastingjaar, naar rato van 1/12 van het jaartarief per maand; elke begonnen maand wordt als een volle maand aangerekend.
Bij een eerste inwerkstelling van een bedrijf wordt de aanslag voorlopig berekend op basis van het bij toepassing van onderhavig reglement in aanmerking te nemen motorvermogen dat in gebruik is op het ogenblik van de ingebruikstelling. Indien echter op het einde van het jaar blijkt dat het in de loop van het jaar aangewend belastbaar vermogen hoger was, zal op grond hiervan een herberekening van de totaal verschuldigde belasting gebeuren.
Een zelfde werkwijze zal gevolgd worden ten aanzien van de motoren gebezigd in de bijgebouwen waarvan sprake in artikel 1.
Zijn belastingvrij:
1) De eerste 5 kilowatt voor belastingjaar 2023.
2) De motoren die gans het jaar, voorafgaand aan het belastingjaar, stilliggen. Het aanhoudend gedeeltelijk stilliggen voor een duur gelijk aan of groter dan een maand geeft aanleiding tot een belastingvermindering in verhouding tot het aantal maanden gedurende dewelke de toestellen hebben stilgelegen.
De verplichte vakantieperiode wordt niet in aanmerking genomen voor het bekomen van de belastingvermindering voor het stilleggen van de motoren.
Geen belastingvermindering kan aan belanghebbende verleend worden, tenzij op per post aangetekend of tegen ontvangstbewijs afgegeven berichten waarbij hij aan het gemeentebestuur door het ene de datum van het stilleggen en door het andere, de datum der weder ingangstelling van de motor bekendmaakt.
Voor de berekening der belastingvermindering gaat de motorafstelling eerst in na de ontvangst van het eerste bericht.
(1) Bij afwijking van de in de laatste twee zinnen voorziene procedure, zal de vrijstelling ten voordele van de bouwondernemingen die verplaatsbare motoren gebruiken, volgens de hierna bepaalde regelen kunnen bekomen worden.
Deze ondernemingen zullen, voor iedere aan de belasting onderworpen machine, een boekje moeten bijhouden, waarin de dagen worden vermeld gedurende dewelke de machine in gebruik is en de werf waar zij is opgesteld. Aan het einde van het jaar, zal de ondernemer zijn aangifte invullen aan de hand van de in elk boekje voorkomende gegevens, met dien verstande dat er over de gegrondheid van de in de boekjes ingeschreven gegevens steeds fiscaal toezicht kan worden uitgeoefend.
Deze procedure is echter voorbehouden voor de bouwondernemingen die een geregelde boekhouding voeren, die een schriftelijke aanvraag tot het schepencollege zullen richten en de toelating van dat college zullen bekomen hebben.
Met een inactiviteit voor een duur van één maand wordt gelijkgesteld de activiteit die beperkt is tot één dag werk op vier weken in de bedrijven die met de RVA een akkoord hebben aangegaan inzake de activiteitsvermindering om een massaal ontslag van personeel te voorkomen.
Met een inactiviteit voor een duur van één maand wordt eveneens gelijkgesteld de inactiviteit gedurende een periode van vier weken, gevolgd door een activiteitsperiode van één week als gebrek aan werk te wijten is aan economische oorzaken.
3) De motoren gebruikt voor het aandrijven van voertuigen die onder de verkeersbelasting op de autovoertuigen vallen of die speciaal van deze belasting zijn vrijgesteld door een bepaling desbetreffende samen geordende wetten.
4) De motor van een draagbaar toestel.
5) De motor die een elektrische generator drijft, voor het gedeelte van zijn vermogen, overeenstemmende met dat benodigd voor het drijven van de generator.
6) De persluchtmotor.
7) De motorkracht, gebruikt voor watermaling toestellen om het even vanwaar het water voortkomt, zomede deze voor ventilatie- en verlichtingstoestellen.
8) De motoren gebruikt om het aardgas samen te persen in de vervoerleidingen.
9) De reservemotor, d.i. deze waarvan de werking niet onmisbaar is voor de normale gang der fabriek en die slechts werkt in uitzonderingsgevallen, voor zover zijn tewerkstelling niet ten gevolge heeft dat de productie der betrokken inrichtingen verhoogd wordt.
10) De wisselmotor, d.i. deze die uitsluitend bestemd is voor hetzelfde werk als een andere, welke hij tijdelijk moet vervangen.
De reserve- en wisselmotoren kunnen aangewend worden om terzelfder tijd te werken als deze die normaal gebruikt worden gedurende de nodige tijd om de voortzetting der productie te verzekeren.
Levert een onlangs geplaatste motor niet dadelijk het normaal rendement op omdat de daarmee te drijven installaties onvolledig zijn, dan wordt de niet gebruikte kracht, uitgedrukt in kilowatt, aangezien als reservekracht, in zoverre zij 20% der in het vergunningsbesluit opgegeven kracht overtreft. In zulk geval is de aangegeven kW slechts geldig voor drie maanden en moet de aangifte om het kwartaal vernieuwd worden zolang deze uitzonderingstoestand duurt.
Voor de toepassing van voorgaande alinea wordt onder “onlangs geplaatste motoren” verstaan deze – met uitzondering van alle andere – waarvan de tewerkstelling dateert van het voorgaande of van het voorlaatste jaar.
In de speciale gevallen moeten deze termijnen verruimd worden.
Wanneer de fabricagemachines ter oorzaak van een ongeval, niet meer mochten in staat zijn om meer dan 80% van de door een belastingplichtige motor geleverde kracht te verbruiken, wordt de nijveraar slechts belast op de verbruikte kracht van de motor, uitgedrukt in kW, op voorwaarde dat de gedeeltelijke activiteit minstens drie maanden duren en dat de beschikbare kracht niet voor andere doeleinden gebruikt wordt.
Belanghebbende kan geen belastingvermindering bekomen, tenzij op per post aangetekende of tegen ontvangstbewijs afgegeven berichten waarbij hij aan het gemeentebestuur door het ene, de datum van het ongeval, en door het andere, de datum der weder ingangstelling aangeeft. Voor de berekening der belastingvermindering gaat de motorafstelling eerst in na ontvangst van het eerste bericht.
Hij moet bovendien op verzoek van het gemeentebestuur, alle stukken overleggen waardoor de waarachtigheid zijner verklaringen kan nagegaan worden.
Het buitengebruik stellen van een motor wegens ongeval, moet binnen acht dagen aan het gemeentebestuur genotificeerd worden, op straffe van ontzetting uit het recht op belastingvermindering.
Bijzondere bepalingen van toepassing op sommige nijverheidsbedrijven welke er om verzoeken.
Wanneer de installaties van een nijverheidsbedrijf voorzien zijn van meetapparaten voor het maximum kwartuur vermogen, waarvan de opnemingen maandelijks door de leverancier van elektrische energie worden gedaan met het oog op factureren ervan en bijaldien het bedrijf belast werd op grond van het bepaalde in de artikelen 1 tot 6 gedurende een periode van tenminste twee jaar, wordt het bedrag der belastingen betreffende de volgende dienstjaren, op verzoek van de exploitant, vastgesteld op basis van een belastbaar vermogen, bepaald in functie van de variatie, van het ene tot het andere jaar, van het rekenkundig gemiddelde der twaalf maandelijkse maximum kwartuur vermogens.
Daartoe berekent het bestuur de verhouding tussen het vermogen, dat voor het jongste belastingjaar op grond van het bepaalde in de artikelen 1 tot 6 aangesloten werd en het rekenkundig gemiddelde der twaalf maandelijkse maximum kwartuur vermogens opgenomen tijdens hetzelfde jaar; deze verhouding wordt “verhoudingsfactor” genoemd.
Vervolgens wordt het belastbaar vermogen elk jaar berekend door vermenigvuldiging van het rekenkundig gemiddelde der twaalf maximum kwartuur vermogens van het jaar met de verhoudingsfactor.
De waarde van de verhoudingsfactor wordt niet gewijzigd zolang het rekenkundig gemiddelde van de maximum kwartuur vermogens van een jaar niet meer dan 20% verschilt van die van het refertejaar d.w.z. van het jaar dat in aanmerking werd genomen voor de berekening van de verhoudingsfactor.
Bedraagt het verschil meer dan 20%, dan telt het bestuur de belastbare elementen teneinde een nieuwe verhoudingsfactor te berekenen.
Om het voordeel van de bepalingen van deze paragraaf te genieten, moet de exploitant, voor 31 januari van het belastingjaar een schriftelijke aanvraag bij het gemeentebestuur indienen met opgave van de maandelijkse waarden van het maximum kwartuur vermogen, welke in zijn installaties werden opgenomen tijdens het jaar, voorafgaand aan dat met ingang waarvan hij om de toepassing van deze bepalingen verzoekt; hij moet er zich voorts toe verbinden bij zijn jaarlijkse aangifte de opgave der maandelijkse waarden van het maximum kwartuur vermogen van het belastingjaar te voegen en het bestuur toe te laten te allen tijde de in zijn installaties gedane metingen van het maximum kwartuur vermogen, vermeld op de facturen voor levering van elektrische energie, te controleren.
De exploitant die deze wijze van aangifte, controle en aanslag kiest, verbindt zich door zijn keuze voor een tijdvak van vijf jaar.
Behoudens verzet van de exploitant of van het bestuur bij het verstrijken van het optietijdvak, wordt dit stilzwijgen verlengd voor een nieuw tijdvak van vijf jaar.
Aan nieuw opgerichte nijverheid- en handelsbedrijven wordt teruggave van belasting verleend, indien voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
Van deze ontheffing kan niet worden genoten:
a) Door bedrijven die zich binnen het grondgebied van de gemeente verplaatsen.
b) Wanneer een bedrijf gesticht wordt door wijziging, samenvoeging of splitsing, juridisch of hoe dan ook, van de bestaande bedrijven in de gemeente.
De belastingplichtigen moeten bij het gemeentebestuur - financiën aangifte doen van de belastbare elementen met een formulier dat door de administratie aan de belastingplichtige wordt verzonden.
Dit aangifteformulier moet binnen de één maand na verzendingsdatum vermeld op het aangifteformulier, behoorlijk ingevuld en ondertekend aan het gemeentebestuur - financiën worden terugbezorgd.
Indien de belastingplichtige geen aangifteformulier toegestuurd heeft gekregen, dient hij zelf aangifte te doen uiterlijk op 30 april van elk aanslagjaar. De administratie stelt op eenvoudig verzoek een formulier ter beschikking.
De aangifte kan via één van de volgende kanalen worden ingediend
- e-mail: andre.vertommen@balen.be;
- post: College van burgemeester en schepenen, Vredelaan 1, 2490 Balen;
De exploitant is er toe gehouden de eventuele veranderingen of verplaatsingen, welke zijn installatie in de loop van het jaar mocht ondergaan hebben, aan het gemeentebestuur bekend te maken behoudens wanneer hij op geldige wijze de regeling bedoeld bij artikel 7 heeft gekozen.
Bij gebreke van een aangifte op de gestelde datum, of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd conform de procedure voorzien in artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen. De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar, te rekenen vanaf 1 januari van het aanslagjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingverordening met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.
De overeenkomstig artikel 11 ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd als volgt:
- 10 % bij een eerste overtreding; met een minimum van € 5,00
- 40 %, 70% en 100% bij respectievelijk een tweede, derde en vierde overtreding, met dien verstande dat een correcte aangifte gedurende twee opeenvolgende jaren de goede trouw in hoofde van de belastingplichtige volledig herstelt.
Vanaf de vijfde opeenvolgende overtreding zal de belastingverhoging 200% van de ambtelijk in te kohieren belasting bedragen.
De verhoging wordt afzonderlijk in het kohier en op het aanslagbiljet vermeld, afgezien van het feit of het om één of meerdere overtredingen per aanslagjaar gaat.
Deze belasting wordt door middel van een kohier ingevorderd.
Bedoeld belastingkohier wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
De vestiging en invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen hierover gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen en het uitvoeringsbesluit terzake.
Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
In openbare zitting vergaderd;
Overwegende dat de financiële toestand van de gemeente de invoering vergt van alle rendabele belastingen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit (MB) van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13 december 2021 waarbij voor een periode eindigend op 31 december 2025 een belasting op afgifte van administratieve stukken werd ingevoerd;
Gelet op de Omzendbrief van 19/10/2022 - Rijksregister - eID: tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1/1/2023. Hierin wordt melding gemaakt van een indexering van de prijzen aangerekend door het FOD BIZA voor identiteitskaarten, KIDS-ID's en vreemdelingenkaarten;
Overwegende dat deze indexering gepaard gaat met een kleine verandering in de categorieën van vreemdelingenkaarten;
Overwegende dat de gemeentebelasting niet wijzigt;
Gelet op het voorstel tot aanpassen van artikel 2 d) en e) betreffende indexering productiekosten E, Kids-ID en EVK in het reglement belasting op de afgifte van administratieve stukken, principieel goedgekeurd in collegebesluit van 16 november 2022;
Op voorstel van het schepencollege;
De Grondwet; in het bijzonder artikel 170, §4.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen;
Met ingang van 01 januari 2023 en voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken en getuigschriften.
De belasting valt ten laste van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtswege worden uitgereikt.
Het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald:
a) Op de afgifte van elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3° (MB in aanhef)
b) Op de afgifte van elektronische identiteitskaarten voor Belgen bedoeld in artikel 1, eerste lid 1° (MB in aanhef)
c) Voor de afgifte, vernieuwing, verlenging of vervanging van een attest van immatriculatie € 7,00 voor het eerste bewijs en elk duplicaat
d) Op de afgifte van elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4° , f) tot i) (MB in aanhef)
e) Op de afgifte van elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4° , a) tot e) en m) en n) (MB in aanhef) :
f) Voor de afgifte van een reispas aan burgers vanaf 18 jaar:
g) Voor de afgifte van een reispas aan burgers jonger dan 18 jaar:
h) Op de aanvraag van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen en/of de exploitatie van een ingedeelde inrichting: € 30,00.
i) Op de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of bijstelling van een verkaveling: € 75,00.
j) Op afgifte van een huwelijksboekje en elk duplicaat: € 27,50.
k) Voor het afleveren van rijbewijzen: € 5,00 gemeentebelasting verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid.
Zijn van de belasting vrijgesteld:
a) De stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;
b) De stukken welke aan behoeftige personen worden afgegeven, de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;
c) De machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties;
d) De machtigingen met betrekking tot activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie van de gemeente;
e) De mededelingen door de politie aan de verzekeringsmaatschappijen van inlichtingen omtrent het gevolg dat gegeven werd ter zake van verkeersongevallen op de openbare weg;
f) Geldigverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de NMBS, de Lijn en de openbare autobusdiensten;
g) Afgeleverde uittreksels uit het strafregister wanneer voormelde stukken worden afgeleverd aan eenieder die verklaart dat voormelde stukken dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op eventuele aanwerving.
De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve der gemeente onderworpen is.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan sprake in tarieven, gevoegd bij de wet op de consulaire en kanselarijrechten.
De belasting wordt contant ingevorderd tegen de afgifte van een kwitantie. Bij gebrek aan contante betaling zal van ambtswege worden overgegaan tot inkohiering.
De vestiging en invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen hierover gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen en het uitvoeringsbesluit terzake.
Deze verordening vervangt alle voorgaande terzake vanaf 1 januari 2023.
Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
In openbare zitting vergaderd;
Overwegende dat de financiële toestand van de gemeente de invoering vergt van alle rendabele belastingen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 9 december 2019 waarbij voor een periode eindigend op 31 december 2025 een gemeentebelasting werd ingevoerd op inname openbaar domein;
Op voorstel van het schepencollege;
De Grondwet; in het bijzonder artikel 170, §4
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Met ingang van 01 januari 2023 en voor een periode eindigend op 31 december 2025, wordt een belasting geheven op de inname van het openbaar domein, stoepen, bermen of eender welk deel van het openbaar domein door machines, aanhangwagens, schutsels rondom bouwwerken of materialen, stellingen, containers, betonbakken, losplaatsen voor materialen, werktuigen, kranen of hoogtewerkers of door alle hieraan gerelateerde voorwerpen en acties. Door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurde terrassen en tegeltuinen zijn niet het onderwerp van deze belasting.
Voor de berekening van de belasting wordt de oppervlakte beschouwd van de omschreven veelhoek begrensd door het privédomein en het openbaar domein
Elk gedeelte van een vierkante meter wordt als een volle vierkante meter beschouwd.
De belasting wordt vastgesteld op 0,5 euro per kalenderdag en per vierkante meter vanaf de tweede dag van de inname, zolang de inname van de oppervlakte van het openbaar domein blijft bestaan.
Bij een verlenging van de periode door middel van een vernieuwde aanvraag wordt de belasting vastgesteld op 0,5 euro per kalenderdag en per vierkante meter vanaf de eerste dag van de verlenging, zolang de inname van de oppervlakte van het openbaar domein blijft bestaan.
Iedere begonnen kalenderdag wordt gerekend voor een volle dag.
De minimumbelasting bedraagt evenwel 10 euro per aanslag.
De belasting is verschuldigd door de aanvrager van de vergunning tot de inname van het openbaar domein of bij gebrek aan aanvraag door de innemer van het openbaar domein.
De eigenaar van het onroerend goed waarvoor de inname gebeurt, is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belastingsschuld.
- De belasting is niet verschuldigd voor:
- De inneming voor toegelaten werken van openbaar nut;
- De voorlopige neerlegging van materialen of voorwerpen die op dezelfde kalenderdag zijn weggeruimd;
De belastingplichtigen zijn ertoe gehouden schriftelijk of via de gemeentelijke website aangifte te doen bij de verkeersdienst van de gemeente Balen ten laatste 15 kalenderdagen voordat ze het openbaar domein in gebruik nemen. Er wordt een ontvangstbewijs van deze aangifte afgeleverd.
De aangifte vermeldt de in gebruik genomen oppervlakte, contactgegevens en adres van de aanvrager, adres van inname openbaar domein, de duur en een situatieschets.
De door de aanvrager opgegeven oppervlakte en termijn op het aangifteformulier wordt minstens als onweerlegbaar beschouwd voor het bepalen van de aanslag; de opgegeven oppervlakte en termijn zijn dan ook de minimale basis van de belastingberekening.
Indien de inname vroeger wordt verwijderd dan op de aangifte vermeld staat, dienen de personen die onderworpen zijn aan de belasting dit schriftelijk te melden bij de verkeersdienst van de gemeente Balen.
Wanneer de aanvrager voorziet dat aan het einde van de vergunde termijn het openbaar domein niet zal kunnen ontruimd worden, moet hij een nieuwe aanvraag indienen en dit alleszins voor de einddatum van de vergunde termijn.
Alle bepalingen vervat in dit reglement zijn op deze vernieuwde aanvraag van toepassing met dien verstande dat de belasting wordt aangerekend vanaf de eerste kalenderdag van de verlenging.
De belasting wordt ingevorderd door middel van inkohiering. Het belastingkohier wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Bij gebrek aan een tijdige aangifte, of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd conform de procedure voorzien in artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van de kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het aanslagjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingverordening met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.
Het gemeentebestuur is te allen tijde gerechtigd controle uit te oefenen met het oog op een correcte toepassing van deze reglementering.
De overtredingen worden vastgesteld door aangestelden door het college van burgemeester en schepenen.
De overeenkomstig artikel 7 ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met:
- 10 % bij een eerste overtreding;
- 20 % bij een tweede overtreding;
- 50 % bij een derde en volgende overtreding, met dien verstande dat een correcte aangifte gedurende twee opeenvolgende jaren de goede trouw in hoofde van de belastingplichtige volledig herstelt.
Het bedrag van deze verhoging wordt eveneens ingekohierd.
De vestiging en invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen hierover gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen en het uitvoeringsbesluit terzake.
Het belastingreglement op inname openbaar domein dd 9 december 2019 wordt ingetrokken vanaf 01 januari 2023.
Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op de wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren, met latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 9;
Overwegende dat volgens artikel 9 van voornoemde wet de gemeente de plicht heeft om zwervende, verloren of achtergelaten dieren op te vangen, te verzorgen en er een onderkomen voor te zoeken;
Gelet op het feit dat volgens datzelfde artikel 9 de eigenaar van een zwervend, verloren of achtergelaten dier vergoeding verschuldigd is voor de kosten van opname, verzorging en oppas, ongeacht of de eigenaar het dier al dan niet terugeist;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst die de politiezone Balen, Dessel en Mol heeft sedert 1 januari 2009 met een gespecialiseerde organisatie voor de opvang, verzorging en bewaring van loslopende honden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. 9 december 2019 houdende goedkeuring retributie voor de opvang, de verzorging en de bewaring van loslopende honden, dit voor een periode eindigend op 31 december 2025;
Overwegende dat de gespecialiseerde organisatie voortaan een tussenkomst van 60 euro vraagt (i.p.v. 50 euro) en een aanpassing van het retributiereglement hieraan wenselijk is;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
Met ingang van 1 januari 2023 en voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een retributie gevestigd voor de opvang, de verzorging en de bewaring van loslopende en/of verdwaalde honden;
De retributie is verschuldigd door de rechtmatige eigenaar of houder van het betrokken dier, op het ogenblik van de veiligstelling;
Loslopende honden zijn deze die zich hebben onttrokken aan de bewaking van de eigenaar of de houder ervan. Is de rechtmatige eigenaar of de houder gekend, dan is het zijn plicht het betrokken dier terug te nemen;
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:
a) Voor het vangen van het dier en het identificeren van de eigenaar: 60 euro per tussenkomst van de gespecialiseerde organisatie;
b) Voor de bewaring van het dier: het tarief aangerekend door de gespecialiseerde organisatie;
Het bedrag van de retributie is onmiddellijk betaalbaar, op eenvoudig bericht van de financieel directeur, door storting in de gemeentekas of door overschrijving op rekening van het gemeentebestuur;
Bij niet minnelijke betaling zal de inning ervan gebeuren bij burgerlijke rechtsvordering;
Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Met ingang van 1 januari 2023 wordt de beslissing van 9 december 2019 houdende retributie voor de opvang, de verzorging en de bewaring van loslopende honden opgeheven.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “raamovereenkomst plaatsing van oplaadinfrastructuur voor elektrische wagens” voor een bedrag van 20.508,25 euro exclusief BTW of 24.814,98 euro inclusief BTW.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “raamovereenkomst voor de uitgifte (aanmaak en levering) van diverse elektronische cheques ten voordele van het personeel” voor een bedrag van 0,102994 euro exclusief BTW of 0,124622 euro incl. BTW onder de opschortende voorwaarde dat IOK geen vordering tot schorsing ontvangt tijdens de wachttermijn en de opdracht sluit.
Er wordt verwezen naar het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeente Balen is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst van IOK.
IOK heeft een groepsaankoop aangaande “raamovereenkomst verkeersborden, signalisatie, plooibare materialen en retro-reflecterende stickers” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het sluiten van een raamovereenkomst met één opdrachtnemer per perceel voor het leveren van verkeersborden, signalisatie, plooibare materialen en retro-reflecterende stickers, voor de looptijd van 24 maanden.
De voorziene startdatum is 1 november 2022.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Op 7 oktober 2022 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “raamovereenkomst verkeersborden, signalisatie, plooibare materialen en retro-reflecterende stickers” gegund aan / gesloten met:
Perceel 1 : Wayfinding België bv, Burchtstraat 2/002, 2470 Retie, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver en tegen een totaalprijs van het nagerekende offertebedrag van 290.693,44 euro, excl. btw of 351.739,06 euro, incl. btw, gebaseerd op de vermoedelijke hoeveelheden zoals vermeld in de inventaris met dien verstande dat de maximale waarde van de opdracht over de gehele looptijd voor dit perceel is bepaald op € 300.000 excl. BTW of € 363.000 incl. BTW.
Perceel 2 : Verkeers- en Veiligheidssignalisatie NV, Veldstraat 107, 3500 Hasselt, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver en tegen een totaalprijs van het nagerekende offertebedrag van 162.206,01 euro, excl. btw of 196.269,27 euro, incl. btw, gebaseerd op de vermoedelijke hoeveelheden zoals vermeld in de inventaris met dien verstande dat de maximale waarde van de opdracht over de gehele looptijd voor dit perceel is bepaald op € 175.000 excl. BTW of € 211.750 incl. BTW.
Perceel 3: Verkeers- en Veiligheidssignalisatie NV, Veldstraat 107, 3500 Hasselt, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver en tegen een totaalprijs van het nagerekende offertebedrag van 33.696,36 euro, excl. btw of 40.772,60 euro, incl. btw, gebaseerd op de vermoedelijke hoeveelheden zoals vermeld in de inventaris met dien verstande dat de maximale waarde van de opdracht over de gehele looptijd voor dit perceel is bepaald op € 44.000 excl. BTW of € 53.240 incl. BTW.
Perceel 4: Verkeers- en Veiligheidssignalisatie NV, Veldstraat 107, 3500 Hasselt, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver en tegen een totaalprijs van het nagerekende offertebedrag van 11.369,70 euro, excl. btw of 13.757,34 euro, incl. btw, gebaseerd op de vermoedelijke hoeveelheden zoals vermeld in de inventaris met dien verstande dat de maximale waarde van de opdracht over de gehele looptijd voor dit perceel is bepaald op € 18.000 excl. BTW of € 21.780 incl. BTW.
De gemeente Balen begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op 35.000 euro exclusief btw.
De gemeente Balen wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.
De gemeente Balen treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “raamovereenkomst verkeersborden, signalisatie, plooibare materialen en retro-reflecterende stickers” voor een bedrag van 35.000 euro exclusief btw.
Betreft vervolgens voor inlijving bij het openbaar domein de kosteloze grondafstand van een perceel grond te Balen, tweede afdeling Molenstraat-Het Roth, gekadastreerd sectie B deel van nummer 1027/H P0000 met een oppervlakte volgens meting van 57 centiare zoals afgebeeld onder lot 5 op voornoemd meetplan.
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Wouters te Ham waarin bepalingen zijn opgenomen aangaande hoger vermelde grondafstand ten gunste van de gemeente Balen om ingelijfd te worden in het openbaar domein en derhalve dienende voor openbaar nut;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit de dato 25 april 2022 betreffende de zaak van de wegen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde grondafstand ten haren gunste van een strook grond te Balen, tweede afdeling Molenstraat - Het Roth, gekadastreerd sectie B deel van nummer 1027/H P0000 prekadastratienummer 13142 B 1027 G2 P0000, met een oppervlakte volgens meting van 57 centiare, zoals afgebeeld onder lot 5 op meetplan opgemaakt door landmeter Johan Schoeters te Mol de dato 20 november 2021.
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein, en wordt bijgevolg geaffecteerd.
Desbetreffend perceel zal gratis worden afgestaan en overgedragen aan de gemeente Balen. De notariskosten worden ten laste van de overdrager genomen.
De bijhorende akte wordt goedgekeurd. De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de gemeente Balen.
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.
Betreft vervolgens voor inlijving bij het openbaar domein de kosteloze grondafstand van twee percelen grond gelegen te Balen, derde afdeling Olmen, Heistraat, thans gekadastreerd sectie B deel van nummer 837/H, zoals afgebeeld onder loten B en C op het meetplan opgemaakt door landmeter Stef Geukens te Geel op 1 april 2022.
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Van Ermengem te Meerhout, Atlas notarissen waarin bepalingen zijn opgenomen aangaande hoger vermelde grondafstand ten gunste van de gemeente Balen om ingelijfd te worden in het openbaar domein en derhalve dienende voor openbaar nut;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit de dato 24 januari 2022 betreffende de zaak van de wegen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde grondafstand ten haren gunste van 2 stroken grond gelegen te Balen, derde afdeling Olmen, Heistraat, thans gekadastreerd sectie B deel van nummer 837/H, zoals afgebeeld onder loten B en C op het meetplan opgemaakt door landmeter Stef Geukens te Geel op 1 april 2022
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein, en wordt bijgevolg geaffecteerd.
Desbetreffend perceel zal gratis worden afgestaan en overgedragen aan de gemeente Balen. De notariskosten worden ten laste van de overdrager genomen.
De bijhorende akte wordt goedgekeurd. De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de gemeente Balen.
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.
Rekening houdend met het reglement goedgekeurd in de gemeenteraadzitting van 29 april 2019 betreffende de aankoop van zwemtickets van het zwembad van Mol voor inwoners uit de gemeente Balen;
Rekening houdend met het aangepast reglement goedgekeurd in de gemeenteraadzitting van 9 december 2019 betreffende de aankoop van zwemtickets van het zwembad voor inwoners uit de gemeente Balen;
Gelet op het feit dat het zwembad Vita Den Uyt vanaf 1 januari 2023 de toegangsprijzen gaat indexeren;
Rekening houdend met het feit dat het gemeentebestuur van Balen inwoners uit Balen zwemtickets wil aanbieden aan hetzelfde tarief als de inwoners uit Mol;
Gelet op het feit dat een aanpassing aan het reglement noodzakelijk is;
Voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 wordt voor de inwoners van Balen een subsidie verleend bij de aankoop van in artikel 2 beschreven toegangsbewijzen voor het gemeentelijk zwembad in Mol.
Inwoners uit Balen kunnen voor het gemeentelijk zwembad van Mol een zwemticket kopen aan het tarief van de inwoners uit Mol en dit in onderstaande categorieën :
Jeugd tot 16 jaar 3,80 €
Volwassenen (vanaf 17 jaar tot 59 jaar ) 4,40 €
Senior ( vanaf 60 jaar ) 3,80 €
mindervaliden 3,80 €
combitarief jeugd, senior,mindervaliden( tijdens opening buitenbad) 4,90 €
combitarief volwassenen (tijdens opening buitenbad ) 5,90 €
Om in aanmerking te komen moet de aanvrager gedomicilieerd zijn in Balen.
De tickets kunnen worden aangekocht in de Kruierie tijdens de openingsuren na voorleggen van de identiteitskaart. De tickets zijn vrij te gebruiken zonder vermelding van datum.
Indien blijkt dat onjuiste gegevens werden verstrekt of dat de gestelde voorwaarden niet werden nageleefd, kan het college van burgemeester en schepenen de toegekende subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen van de betrokkenen en deze tijdelijk of definitief uitsluiten van de voordelen van dit reglement.
Voorstel aan te passen artikelen
Artikel 5
De bib kan een volgpas toekennen: een volgpas is een extra bibpas die je kan gebruiken voor een bestaand lidmaatschap. Voor een volgpas betaalt de lener ouder dan 12 jaar eenmalig 3 euro ongeacht het gebruik van de e-ID of een bibpas als volgpas.
Artikel 6
Door lid te worden van de bib en dus het bibsysteem te gebruiken, geeft de lener de toestemming dat de Stuifzandbibliotheken (via cultuurconnect) gegevens van de lener bijhouden.
Het gaat om:
De gegevens worden enkel gebruikt voor de uitleenfunctie van de bib en worden bijgehouden tot maximaal twee jaar na het beëindigen van het bibliotheeklidmaatschap op voorwaarde dat er geen openstaande transacties of kosten zijn.
Meer info over de verwerking van deze gegevens en de rechten die de lener hierop kan uitoefenen kan de lener terugvinden in de privacyverklaring van Cultuurconnect. Een papieren versie is verkrijgbaar aan de balie van de bib.
De Stuifzandbibliotheken houden zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Verordening EU 2016/679).
Artikel 11
Een lener kan materialen uit een andere bib (inclusief de Stuifzandbibliotheken) aanvragen via het interbibliothecair leenverkeer (IBL). Per geslaagde aanvraag betaalt de lener 4 euro voor een materiaal van een openbare bib in België of 8 euro voor een materiaal van een wetenschappelijke bib in België. De lener betaalt ook bij het niet afhalen van de gevraagde materialen.
De leentermijn voor deze materialen is maximaal 4 weken en kan niet worden verlengd.
Artikel 19
Instellingen en verenigingen binnen het werkingsgebied van Stuifzand die een werkingsovereenkomst afsluiten met de bib, betalen geen lidgeld. Scholen waarmee een overeenkomst werd afgesloten betalen geen lidgeld en geen boetes. Leerlingen die via een scholenwerking lid worden van de bib, betalen geen boetes voor materialen die ze in kader van deze scholenwerking mogen ontlenen.
Houders van een UiTPAS met kortingtarief genieten de UiTPAS-korting op vertoon van een geldige pas in de bib.
Artikel 22
Door zich in te schrijven, verklaart de bibgebruiker zich akkoord met het reglement.
De bibgebruiker kan een exemplaar van het reglement verkrijgen op eenvoudig verzoek en nalezen op de website van de bib.
Beslissingen in verband met invorderingen vallen onder de bevoegdheid van de financieel directeur van de gemeente. Alle andere onvoorziene gevallen worden geregeld door de verantwoordelijke van de bib waar het probleem zich voordoet, en indien nodig door het college van burgemeester en schepenen van de respectievelijke gemeente.
Het college van burgemeester en schepenen kan voor de gemeentelijke vestigingen, op voorstel van de verantwoordelijke van de bib, het lidmaatschap intrekken en/of de toegang tot de bib ontzeggen, wanneer men zich niet schikt naar de bepalingen i.v.m. het gebruik van de bib. De betrokkene wordt hiervan in kennis gesteld.
Het bijgevoegde herziene leenreglement Stuifzand bibliotheken wordt goedgekeurd.
Gelet op het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Balen;
Gelet op het feit dat bovenvermeld meerjarenplan voorziet in verschillende acties op vlak van duurzaamheid en energiezuinigheid;
Gelet op de energiecrisis en de noodzaak aan een energie-efficiënt beheer van infrastructuur in eigendom van de gemeente maar beheerd door derden;
Bijgevoegd reglement renteloze lening voor de aanleg van een PV installatie aan verenigingen die infrastructuur beheren in opdracht van de gemeente Balen wordt goedgekeurd.
Een algemene vergadering wordt gepland op 14 december 2022, met onderstaand voorstel van agendapunten:
Agenda :
In bijlage de nodige documenten.
Gezien decretaal en statutair wordt bepaald dat de vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad, wordt de agenda ter goedkeuring voorgelegd.
Bepalingen in Decreet Lokaal Bestuur;
De huidige statuten van Recreatie- en Natuurpark Keiheuvel vzw, zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van de vzw Recreatie- en Natuurpark Keiheuvel d.d. 15 mei 2013;
Het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2013 houdende goedkeuring oprichting extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechterlijke vorm : vzw Recreatie- en Natuurpark Keiheuvel, de goedkeuring van de statuten implicerend;
Het Ministerieel Besluit d.d. 5 september 2013 houdende goedkeuring van bovenvermelde gemeenteraadsbeslissing;
Het Wetboek van vennootschappen en verenigingen goedgekeurd op 28 februari 2019 wat de statuten en werking van vzw's reguleert en wijzigingen per 1 januari 2020 impliceert;
De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de hierboven vermelde agendapunten van de algemene vergadering van 14 december 2022 van de GEVA Recreatie- en Natuurpark Keiheuvel vzw.
De gemeenteraad mandateert de gemeentelijke afgevaardigden om conform de besluitvorming en instructies van de gemeenteraad van heden te handelen op de algemene vergadering van de GEVA Recreatie- en Natuurpark Keiheuvel vzw van 14 december 2022, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op de zware taak die wordt opgelegd aan hen die de zorg moeten dragen voor het onderhoud en de opvoeding van kinderen met een zware handicap die steeds of bij tussenpozen in het gezin verblijven;
Gelet op de hoge kosten die de opvoeding en de verzorging van dergelijke mindervalide kinderen met zich brengen;
Overwegende dat het billijk is dat aan de gezinnen die mindervalide kinderen opvoeden met een invaliditeit van minstens 66% een financiële tegemoetkoming wordt verleend;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. 13 december 2021 houdende goedkeuring reglement sociaal pedagogische toelage aan gezinnen met kinderen met een zware handicap voor een periode eindigend op 31 december 2022;
Overwegende dat het opportuun wordt geacht dit reglement ongewijzigd te verlengen voor een periode van een jaar;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Aan het gezin dat thuis de verzorging en de opvoeding op zich neemt van een kind met een zware handicap (handicap minstens 66% invaliditeit), wiens leeftijd begrepen is tussen 2 en 21 jaar, en dat geen school kan bezoeken, wordt voor het jaar 2023 een toelage toegekend als tussenkomst voor de bijzondere zorgen welke deze kinderen met een handicap vereisen;
De toelage per kind bedraagt: € 175;
Aan het gezin dat de verzorging en de opvoeding op zich neemt van een kind met een zware handicap (handicap minstens 66% invaliditeit), wiens leeftijd begrepen is tussen 2 en 21 jaar, en dat dagschool volgt, wordt voor het jaar 2023 een toelage toegekend als tussenkomst voor de bijzondere zorgen welke deze kinderen met handicap vereisen;
De toelage per kind bedraagt: € 90;
Aan het gezin dat de verzorging en de opvoeding op zich neemt van een kind met een zware handicap (handicap minstens 66% invaliditeit), wiens leeftijd begrepen is tussen 2 en 21 jaar, dat bij tussenpozen in het gezin verblijft, wordt voor het jaar 2023 een toelage toegekend als tussenkomst voor de bijzondere zorgen welke deze gehandicapte kinderen vereisen;
De toelage per kind bedraagt: 75€ ;
Voor het toekennen van de toelage voor het jaar 2023 wordt uitgegaan van de situatie op 1 januari 2023.
Gezinnen die in de loop van 2023 voor de eerste maal een aanvraag indienen zullen nog kunnen genieten van de toelage voor het jaar 2023;
Het nodige krediet is voorzien in het gemeentebudget 2023.
De toekenning van deze toelage wordt afhankelijk gesteld van de goedkeuring van het overeenstemmend begrotingskrediet door de hogere overheid.
De toelage kan enkel worden toegekend indien het gemeentebestuur in het bezit is gesteld van een geldig attest van het kinderbijslagfonds waaruit blijkt dat het kind ongeschikt is voor minstens 66% of een geldig attest van de FOD Sociale Zekerheid waaruit blijkt dat het kind minstens 4 punten behaalt in de eerste pijler (lichamelijke en geestelijke gevolgen van de handicap of aandoening);
Dit attest dient geleverd te worden door het gezin dat de aanvraag indient.
Gezinnen die de vorige jaren een sociaal-pedagogische toelage ontvingen, dienen enkel een nieuw attest binnen te brengen indien het vorige vervallen of gewijzigd is.
Aan gezinnen met een kind dat leerplichtig is, kan de toelage van 175 € enkel worden toegekend indien zij een “verklaring van huisonderwijs” of een “vrijstelling van leerplicht” kunnen voorleggen.
Gezinnen die van deze toelage genieten dienen wijzigingen in de toestand van de betrokken kinderen (o.a. adreswijziging, wijzigingen in dagschool, internaat, thuisverzorging, tewerkstelling, huwelijk, …) mede te delen aan het bestuur. Deze wijzigingen zullen toegepast worden vanaf 1 januari van het aanstaande jaar.
In openbare zitting vergaderd;
Teneinde de kinderrijke gezinnen een financiële tegemoetkoming te bezorgen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. 13 december 2021 houdende goedkeuring reglement geboortepremie/adoptiepremie, dit voor een periode tot en met 31 december 2022;
Overwegende dat het opportuun wordt geacht dit reglement zonder wijzigingen te verlengen voor een periode van een jaar;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Voor het dienstjaar 2023 wordt aan de moeder die op de dag van de geboorte of bij adoptie van een kind, in de gemeente Balen gedomicilieerd is, een geboorte- of adoptiepremie toegekend van:
- € 50 voor het eerste kind
- € 75 voor het tweede kind
- € 100 voor het derde en vierde kind
- € 150 voor het vijfde en volgende kinderen
De premie wordt toegekend op schriftelijke aanvraag van het gezinshoofd. De aanvraag dient toe te komen voor 01.02.2024;
Wanneer een kind dood geboren wordt, zal de toelage volgens de bepalingen van artikel 1 eveneens worden verstrekt mits voorlegging van een geneeskundig getuigschrift dat bevestigt dat het doodgeboren kind de vrucht was van minstens 180 dagen zwangerschap;
Deze beslissing zal worden uitgevoerd binnen de perken van de goedgekeurde begrotingskredieten noodzakelijk voor de vereffening van de uitgaven.
In openbare zitting vergaderd;
Overwegende dat er momenteel op het grondgebied van de gemeente Balen ongeveer 30 onthaalmoeders actief zijn;
Overwegende dat het opportuun is de onthaalmoeders te ondersteunen in hun opvangtaak;
Overwegende dat een financiële ondersteuning, voor reeds actieve onthaalmoeders, hiertoe een aangewezen middel is;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. 13 december 2021 houdende goedkeuring subsidiereglement onthaalmoeders voor een periode eindigend op 31 december 2022;
Overwegende dat het opportuun wordt geacht betreffend reglement ongewijzigd te verlengen;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
Het bedrag van 150,00 euro toe te kennen aan een onthaalmoeder op voorwaarde dat zij in het betreffende jaar minstens 6 maanden actief geweest is als onthaalmoeder;
Daartoe worden de nodige bedragen ingeschreven in het gemeentebudget;
De onthaalmoeder:
De aanvraag moet ingediend worden voor 31 december van het betreffende jaar bij het college van burgemeester en schepenen, die controle kan uitoefenen op de naleving van de voorgeschreven bepalingen.
Gelet op de uitnodiging dd. 15 november 2022 aangaande de Buitengewone Algemene Vergadering van de burgerlijke vennootschap onder de vorm van een naamloze vennootschap met sociaal oogmerk onder de naam “DE ARK” met zetel te 2300 Turnhout, Campus Blairon 599, B.T.W. BE 0403.773.287 RPR Turnhout, die zal gehouden worden op donderdag 15 december 2022 om 16.45 uur,
met de agenda conform de bijlage bij de uitnodiging van deze buitengewone algemene vergadering, samengevat:
Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van dhr. Bert Kenis als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Balen in de algemene vergadering van De Ark tijdens de huidige bestuursperiode;
Gelet aldus dat hierboven vermelde vertegenwoordiger namens het gemeentebestuur Balen wordt afgevaardigd voor onderhavige buitengewone algemene vergadering van De Ark op 15 december a.s.;
Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering dd. 15 december 2022 van De Ark.
In aanhef vermelde volmachtdrager wordt gemandateerd om namens het gemeentebestuur Balen conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
Gelet op de uitnodiging dd. 15/11/2022 die de gemeente mocht ontvangen voor de Buitengewone Algemene Vergadering van de Molse Bouwmaatschappij met zetel te 2400 Mol, Bosveld 152, B.T.W. BE 0404.176.135 RPR Turnhout, die zal gehouden worden op donderdag 15 december 2022 om 16.00 uur,
met de agenda conform de bijlage bij de uitnodiging van deze buitengewone algemene vergadering, samengevat:
Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding van dhr. Bert Kenis als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Balen in de algemene vergadering van de Molse Bouwmaatschappij tijdens de huidige bestuursperiode;
Gelet aldus dat hierboven vermelde vertegenwoordiger namens het gemeentebestuur Balen wordt afgevaardigd voor onderhavige buitengewone algemene vergadering van de Molse Bouwmaatschappij op 15 december a.s.;
Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering dd. 15 december 2022 van de Molse Bouwmaatschappij.
In aanhef vermelde volmachtdrager wordt gemandateerd om namens het gemeentebestuur Balen conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
"Al lange tijd is er een verkeersonveilige situatie aan de school De Puzzel in Schoor. De smalle straten en gebrek aan parkeerplaats zorgen voor conflicten met wandelende en fietsende ouders en kinderen. De regels van de fietsstraat betekenen dat er geen auto’s langs de weg mogen parkeren. Begrijpelijk maar het probleem wordt enkel verlegd. Mensen parkeren nu verder weg langs de weg of bij Hobbystock en moeten dus verder te voet gaan met hun kinderen en door de smalle straat. Deze straat is een 2 richting straat waardoor er voor de zwakke weggebruiker geen plaats is.
Er doen zich dagelijks bijna ongevallen voor en het is maar een kwestie van tijd tot er iets ernstig gebeurd.
Al in Juni kaartte ik dit aan bij het schepencollege. Als antwoord stelde het college dat de bekommernis terecht en gekend is. Men gaf aan dat als mogelijke oplossing in het verleden al getracht werd te werken met éénrichtingsverkeer, doch dit diende te worden teruggeschroefd. Met de gepaste stakeholders zou worden onderzocht hoe de verkeersveiligheid geoptimaliseerd kon worden tegen de start van het nieuwe schooljaar.
Bij het begin van het schooljaar was er nog niets gewijzigd aan de situatie. Hierop kwamen er ook klachten van ouders binnen bij de verkeersdienst. In het verslag van het schepencollege van 26/10/2022 kunnen we dan ook lezen dat het gemeentebestuur toch een gedeeltelijke één richting wil invoeren in het begin van het sinterveld alsook een tijdelijke parking wil voorzien achter de school. Echter dienen deze voorstellen eerst voorgelegd aan de directie.
Het verkeersgedrag wordt bepaald door de gebruikers die de regels dienen na te leven. Echter niet elke gebruiker houdt zich hier uiteraard aan. Men kan wel hopen dat iedereen dit uit zichzelf doet echter de realiteit is anders. Auto’s komen in conflict met elkaar en zwakke weggebruikers, frustraties lopen hoog op bij de ouders en weggebruikers. Zelfs zover dat er regelmatig conflicten zijn zoals vorige week toen er 2 personen neus aan neus stonden ruzie te maken. Daarom is handhaving een belangrijk aspect. Het plaatsen van een agent die in persoon plaats neemt aan de school om de situatie op te volgen en indien nodig in te grijpen helpt bij het veiliger maken van het verkeer.
Enkele vragen hierbij: Wat is de stand van zaken van de herinrichting van de verkeersituatie in het sinterveld? Wat is de stand van zaken rondom de extra parkeergelegenheid achter de school? Op welke termijn ziet men dit allemaal gerealiseerd? En zal dit structureel zijn? Kan er extra politiecontrole uitgevoerd worden tijdens de start en vooral einde van de schooldag? Is er een overlegmoment met de ouders en de school gepland rondom deze aanslepende situatie?"
Schepen van mobiliteit Werner Hens antwoordt dat er op een bepaald moment inderdaad gekozen is voor het invoeren van een éénrichtingsregime in het gedeelte tussen de school en de N18.
Dit werd doorgevoerd tegelijkertijd met het uitrollen van de fietsstraten in gans Balen.
De inrichting met het éénrichtingsverkeer moest echter teruggeschroefd worden omdat er leveringsproblemen waren bij de nabij gelegen handelszaak. De leveranciers konden niet meer beleveren zonder een verkeersovertreding te maken. Er was ook een probleem met de bereikbaarheid van een garage bij de onmiddellijke buur.
De schepen stelt dat er dan een aantal acties ondernomen zijn, zoals:
Op een bepaald moment werd eraan gedacht om het sportveld achteraan de school eventueel bijkomend in te schakelen als parking voor de ochtend- en avondpiek, maar dit vond onvoldoende draagvlak. Er was de vrees dat men dat sportveld niet zou gaan gebruiken omdat het door velen te ver zou bevonden worden. Er kwamen ook bemerkingen vanuit de veiligheidscoördinator. Deze piste is intussen dan ook verlaten.
In oktober werd dan inderdaad voorgesteld om een nieuwe proefopstelling uit te proberen, met gedeeltelijk éénrichtingsverkeer in het stukje Sinterveld (tussen school en N18). Er blijft nog tweerichtingsverkeer mogelijk vanuit de N18 tot de parking van de hobby-winkel, maar het zal vanuit de N18 niet meer mogelijk zijn om tot aan de school te rijden. De school ondersteunt deze aanpassing en de ouders werden/worden hierover geïnformeerd. Het zal in voege zijn tegen de eerste schooldag na de kerstvakantie.
De aanwezigheid van de wijkagent kan inderdaad een hulp zijn, aldus de schepen, die aangeeft dat mensen blijkbaar de regels iets beter volgen als er iemand in uniform in de buurt is. Maar het is onmogelijk om steeds politionele begeleiding te voorzien aan de school.
Schepen Werner Hens stelt dat ook de nieuwe inrichting na een aantal weken geëvalueerd zal worden (waarbij ook de inschatting van de wijkagent wordt meegenomen), en dat er opnieuw aanpassingen kunnen worden gedaan mocht dit nodig zijn. De omgeving rond de school van Schoor is niet makkelijk en vraagt permanente aandacht. Veel zou echter opgelost zijn als elke weggebruiker zich houdt aan de verkeersregels én zich hoffelijk gedraagt tegenover de zwakke weggebruikers, aldus de schepen, die er ook voor pleit om de kinderen te stimuleren om indien mogelijk met de fiets of te voet naar school te laten gaan i.p.v. met de wagen.
Raadslid Tom Vranckx wenst te vernemen of er dus gedurende een aantal weken een proefopstelling zal staan aldaar. Schepen Werner Hens antwoordt dat de volwaardige (definitieve) verkeersborden zullen geplaatst worden (niet de tijdelijke oranje), maar dat er na verloop van tijd wel zal geëvalueerd worden.
Raadslid Vranckx stelt begrip te hebben dat de politie er niet constant kan bewaken, maar dat dit mogelijks wel kan gedurende een bepaalde tijd de komende periode opdat men een goed zicht heeft op wat er gebeurt (van belang in het kader van de evaluatie). Het raadslid suggereert ook camerabewaking. Schepen Hens antwoordt dat de vraag opnieuw aan de politie gesteld is om er nu terug frequenter te gaan bewaken.
Raadslid Vincent Kolen schat in dat het nu voorliggende voorstel een verbetering is t.o.v. de eerdere proefopstelling. Wat betreft het kleine overblijvende stukje eenrichtingsverkeer (van de hobbyhandel tot de school) suggereert het raadslid om er een rijbaankussen te plaatsen (zoals in de Breden Els) zodat de snelheid er omlaag kan en er minder kans is dat voetgangers er omwille van passerende wagens moeten uitwijken richting berm. Schepen Werner Hens stelt dat dit een mogelijkheid zou kunnen zijn, maar dat dit dan meteen wel een definitieve ingreep is terwijl het de bedoeling was om eerst de nieuwe toestand te evalueren na enkele weken. Raadslid Kolen stelt voor het idee dan mee te nemen in het kader van de evaluatie.
Raadslid Bert Deckers verwijst, gerelateerd aan het nieuwe voorstel van verkeersregeling, naar de werken te Sint-Rochusstraat - Krommepad, en wenst te vernemen wanneer deze voleindigd zullen zijn. Schepen Werner Hens antwoordt dat dit normaliter kort na de kerstvakantie wordt opengesteld.
Zie zittingsverslag (audio).