Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 28/03/2022 - 19:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur

Afwezig

Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur

Secretaris

Wouter Maes, wnd. algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_GR_00033 - Jaarrapport 2021 Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00033 - Jaarrapport 2021 Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Wouter Maes
Stemmen voor 26
Erik Borgmans, Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00033 - Jaarrapport 2021 Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ - Goedkeuring

2022_GR_00033 - Jaarrapport 2021 Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;

Overwegende het gemeenteraadsbesluit van 8 december 2014 houdende goedkeuring oprichting en statuten samenwerkingsverband Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ met als doel methodieken te ontwikkelen voor en te implementeren in de archieven van de deelnemende gemeenten;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2015 houdende goedkeuring verlenging Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ voor een periode eindigend op 31 december 2017;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 9 oktober 2017 houdende goedkeuring verlenging Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ voor onbepaalde duur;

Gelet op artikel 13 van bovengenoemde statuten waarin wordt gestipuleerd dat jaarlijks een rapport over de werking ter goedkeuring aan de gemeenteraden dient te worden voorgelegd;

Gelet op het voorliggende jaarverslag 2021 van de Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’;

Gelet op de goedkeuring van dit jaarverslag 2021 in het Beheerscomité van de ILV ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ van 17 februari 2022.

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald deel 3 titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
  • Artikel 13 van de statuten van de Interlokale Vereniging 'Intergemeentelijk Archiefbeheer'. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2021 van de Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ goed.

Artikel 2

Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de deelnemende gemeenten van de interlokale vereniging.

2.

2022_GR_00040 - Noodhulp Consortium 12-12 vzw in kader van de Oekraïne crisis - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00040 - Noodhulp Consortium 12-12 vzw in kader van de Oekraïne crisis - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Wouter Maes
Stemmen voor 24
Erik Borgmans, Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Tom Vranckx, Andy Vermierdt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Jan Haepers, Tom Hollants
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00040 - Noodhulp Consortium 12-12 vzw in kader van de Oekraïne crisis - Goedkeuring

2022_GR_00040 - Noodhulp Consortium 12-12 vzw in kader van de Oekraïne crisis - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord om als eerste stap 5.000 euro over te maken aan het Consortium 12-12 vzw als noodhulp in het raam van de Oekraïne crisis, in afwachting van verdere evoluties.

In het kader van artikel 30 van het huishoudelijk reglement wenst raadslid Bert Deckers namens de Vlaams Belang- fractie volgende motivering van het stemgedrag te laten opnemen in de gemeenteraadsnotulen.

Behandeld

In het kader van artikel 30 van het huishoudelijk reglement wenst raadslid Bert Deckers namens de Vlaams Belang- fractie volgende motivering van het stemgedrag te laten opnemen in de gemeenteraadsnotulen.

In het kader van artikel 30 van het huishoudelijk reglement wenst raadslid Bert Deckers namens de Vlaams Belang- fractie volgende motivering van het stemgedrag te laten opnemen in de gemeenteraadsnotulen.

Motivering


Onze fractie zal de financiële noodhulp aan Oekraïne van onze gemeente ten bedrage van 5.000 euro goedkeuren.

In eerste instantie zijn wij van mening dat de agressieve Russische inval in een soeverein Europees land met alle mogelijke middelen moet veroordeeld worden. Onze partij is bovendien voorstander van de-escalatie in plaats van meer olie op het vuur gooien en het de-humaniseren van Russische burgers in culturele-, onderwijs- en andere maatschappelijke instellingen.

Enkele weken geleden organiseerde het Vlaams Belang een hulpkonvooi naar de Oekraïense grens, met levensmiddelen om de getroffen, vluchtende Oekraïners te steunen. Het zal de oorlog niet stoppen, maar het verzacht op zijn minst toch een deeltje van het vele leed.

Voor het Vlaams Belang is het van belang dat Oekraïense vluchtelingen zoveel mogelijk in de eigen regio worden opgevangen, dat wil zeggen in Polen, Hongarije en de daar omliggende landen. Aangezien Oekraïne een Europees land is, zijn wij ervan overtuigd dat ook in Vlaanderen opvang moet worden voorzien voor deze noodlijdende bevolking.

Deze oorlog heeft dan ook gevolgen voor ons, hier in Balen-Olmen. De vluchtelingenstroom die op gang is getrokken is bijna niet te overzien. Ook in onze gemeente zouden naar verluidt al een aantal Oekraïners zijn toegekomen. Daarbij hebben we enkele vragen.

  • Hoeveel vluchtelingen uit Oekraïne zijn er op dit moment aanwezig in Balen-Olmen?
  • Waar worden deze vluchtelingen opgevangen?
  • Hoe wordt de opvang financieel geregeld? Middels subsidies van een hogere overheid, of wordt daarvoor geld onttrokken uit de budgetten van de gemeente?
  • Waar ligt de bovengrens voor deze opvang, zowel financieel als op vlak van aantal vluchtelingen?

Tot slot drukken we onze hoop uit dat er aan deze vreselijke oorlog snel een einde komt. In de eerste plaats voor de Oekraïners, maar evengoed voor de economische weerslag die ook ons land zal kennen en nu al kent.

3.

2022_GR_00034 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Onderhoud asfaltwegen DJ 2022 - referentie 2022-027 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00034 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Onderhoud asfaltwegen DJ 2022 - referentie 2022-027 - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Wouter Maes
Stemmen voor 26
Erik Borgmans, Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GR_00034 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Onderhoud asfaltwegen DJ 2022 - referentie 2022-027 - Goedkeuring

2022_GR_00034 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Onderhoud asfaltwegen DJ 2022 - referentie 2022-027 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Onderhoud asfaltwegen DJ 2022” een bestek met nr. 2022-027 werd opgesteld door de Financiële dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 530.640,50 excl. btw of € 642.075,01 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 224100/OMO/0200 (actie/raming AC000154/MJP000834);

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-027 en de raming voor de opdracht “Onderhoud asfaltwegen DJ 2022”, opgesteld door de Financiële dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 530.640,50 excl. btw of € 642.075,01 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 224100/OMO/0200 (actie/raming AC000154/MJP000834).

Artikel 5

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gemachtigd aan de overeenkomst iedere wijziging aan te brengen die het bij de uitvoering nodig acht, in zover hieruit geen bijkomende uitgaven van meer dan 10 percent voortvloeien.

4.

2022_GR_00028 - Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Balen en het Vlaams Gewest in verband met de studie voor de herinrichting kruispunt N18-Boekweitstraat (schoolomgeving Rosselaar) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00028 - Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Balen en het Vlaams Gewest in verband met de studie voor de herinrichting kruispunt N18-Boekweitstraat (schoolomgeving Rosselaar) - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Wouter Maes
Stemmen voor 26
Erik Borgmans, Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_GR_00028 - Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Balen en het Vlaams Gewest in verband met de studie voor de herinrichting kruispunt N18-Boekweitstraat (schoolomgeving Rosselaar) - Goedkeuring

2022_GR_00028 - Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Balen en het Vlaams Gewest in verband met de studie voor de herinrichting kruispunt N18-Boekweitstraat (schoolomgeving Rosselaar) - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen;

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Gelet op de voorgestelde samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaams Gewest (Afdeling Wegen en Verkeer) en de gemeente Balen;


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaams Gewest (Agentschap Wegen en Verkeer) en de gemeente Balen wordt goedgekeurd.

Artikel 2

De samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op datum van de ondertekening en dit tot en met de realisatie van het omschreven project.

Artikel 3

De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemandateerd om in naam van de gemeente Balen de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

5.

2022_GR_00032 - Sociaal woonbeleidsconvenant - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00032 - Sociaal woonbeleidsconvenant - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Wouter Maes
Stemmen voor 24
Erik Borgmans, Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Sandra Ruymaekers, Bert Deckers
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00032 - Sociaal woonbeleidsconvenant - Goedkeuring

2022_GR_00032 - Sociaal woonbeleidsconvenant - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, 

Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 5.52;

Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2011 m.b.t. de tweejaarlijkse voortgangstoets, zoals gewijzigd;  

Gelet op het schrijven van VMSW d.d. 14 juli 2021 waarbij gevraagd wordt of de gemeente de intentie heeft om een nieuwe sociaal woonbeleidsconvenant aan te vragen om bijkomende sociale huurwoningen te kunnen realiseren;

Overwegende dat de sociaal woonbeleidsconvenant alleen het aantal sociale huurwoningen bevat dat de gemeente Balen bijkomend wenst te realiseren binnen de komende 3 jaar, bovenop de projecten die nu reeds op de projectenlijst staan, en waarvoor een financiering wordt aangevraagd bij de VMSW;

Gelet op het feit dat indien de gemeente Balen zich wil engageren om nog meer sociale huurwoningen te realiseren, de initiatiefnemer enkel op overheidsfinanciering zal kunnen rekenen als de gemeente Balen beschikt over een sociaal woonbeleidsconvenant met daarin een contingent aan sociale huurwoningen;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 oktober 2021 waarin de gemeente Balen aangeeft een convenant sociaal wonen te willen afsluiten;

Gelet op de brief  van 16 februari 2022, ontvangen per mail op 17 februari 2022 van Elena Lauwers van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) waarin wordt aangegeven dat de gemeente Balen een convenant kan afsluiten voor 69 bijkomende sociale huurwoningen;

Overwegende dat de convenant zal ingaan vanaf 1 maart 2022 en dit voor een duur van 3 jaar;

Gelet op de ontwerpconvenant overgemaakt door VMSW op 17 februari 2022 dat al ondertekend is door minister Matthias Diependaele;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het  bij onderhavige beslissing gevoegd sociaal woonbeleidsconvenant tussen de gemeente Balen en de Vlaamse regering voor 69 bijkomende sociale huurwoningen, goed te keuren.

Artikel 2

De gemeente engageert zich om binnen het lokaal woonoverleg de voortgang van de projecten die zullen resulteren in de realisatie van 69 bijkomende sociale huurwoningen op te volgen.

Artikel 3

Na goedkeuring door de gemeenteraad zal deze beslissing, inclusief de ondertekende woonbeleidsconvenant, worden overgemaakt aan woonbeleidsconvenanten@vmsw.be.

In het kader van artikel 30 van het huishoudelijk reglement wenst raadslid Bert Deckers namens de Vlaams Belang-fractie volgende motivering van het stemgedrag te laten opnemen in de gemeenteraadsnotulen.

Behandeld

In het kader van artikel 30 van het huishoudelijk reglement wenst raadslid Bert Deckers namens de Vlaams Belang-fractie volgende motivering van het stemgedrag te laten opnemen in de gemeenteraadsnotulen.

In het kader van artikel 30 van het huishoudelijk reglement wenst raadslid Bert Deckers namens de Vlaams Belang-fractie volgende motivering van het stemgedrag te laten opnemen in de gemeenteraadsnotulen.

Motivering


Het zijn financieel erg moeilijke tijden voor heel wat mensen en het bijbouwen van nieuwe sociale woningen is daar een gevolg van. We beschikken in Vlaanderen over een uniek systeem van sociale zekerheid, maar daar moet spaarzaam mee omgesprongen worden. Daarom enkele korte vraagjes.

  • Wat zijn de algemene criteria om in onze gemeente een sociale woning te mogen betrekken? En hoe wordt op deze criteria toegezien?
  • Krijgen mensen met een aantoonbare band met onze gemeente bijvoorbeeld voorrang op een sociale woning? En zo niet, is de gemeente bereid om, in samenspraak met de sociale verhuurcentra, zulk een criterium in te lassen?
  • De Vlaamse overheid laat sinds kort toe dat er controles worden uitgevoerd bij niet-EU burgers die een sociale woning betrekken of dat zouden willen of zij al dan niet een woning in het buitenland bezitten. Kan gezegd worden wat het standpunt van onze gemeente daarin is en of daar rekening mee zal gehouden worden?
  • Hetzelfde wat de taalvereiste betreft, die de Vlaamse overheid heeft ingevoerd. Namelijk, dat wie geen Nederlands spreekt geen aanspraak maakt op een sociale woning. Wordt daar rekening mee gehouden?

De armoede onder de Vlamingen neemt toe, de oorlog in Oekraïne trekt een nieuwe migratiegolf op gang en ondertussen lijkt het wel of ook de illegale immigratie grenzeloos is geworden. We hopen dan ook dat de gemeente streng zal toezien op wie er in Balen een sociale woning toegewezen krijgt en dat op die manier onze sociale zekerheid afgeschermd wordt voor profiteurs en gelukzoekers.

6.

2022_GR_00037 - Aankoop Molenstraat 64 Balen - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2022_GR_00037 - Aankoop Molenstraat 64 Balen - Goedkeuring

2022_GR_00037 - Aankoop Molenstraat 64 Balen - Goedkeuring
7.

2022_GR_00036 - Gratis grondafstand Korte Heide - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00036 - Gratis grondafstand Korte Heide - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Wouter Maes
Stemmen voor 26
Erik Borgmans, Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_GR_00036 - Gratis grondafstand Korte Heide - Goedkeuring

2022_GR_00036 - Gratis grondafstand Korte Heide - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Betreft vervolgens voor inlijving bij het openbaar domein de kosteloze grondafstand van een perceel grond te Balen, Korte Heide, eerste afdeling sectie A deel van nummers 1703/L en 1703/G voor een gemeten oppervlakte van 84ca (loten 8,9,10 en 11 op voornoemd meetplan). 

Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Wouters Philip te Ham waarin bepalingen zijn opgenomen aangaande hoger vermelde grondafstand ten gunste van de gemeente Balen om ingelijfd te worden in het openbaar domein en derhalve dienende voor openbaar nut;

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

Juridische grond

Gelet op het decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde grondafstand ten haren gunste van een strook grond te Balen, Korte Heide, eerste afdeling, sectie A deel van nummers 1703/L en 1703/G voor een oppervlakte van 84ca (loten 8,9,10 en 11 op het meetplan opgemaakt door landmeter Guido Belmans te Mol de dato 9 december 2020).

Artikel 2

Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein, en wordt bijgevolg geaffecteerd.

Artikel 3

Desbetreffend perceel zal gratis worden afgestaan en overgedragen aan de gemeente Balen. De notariskosten worden ten laste van de overdrager genomen.

Artikel 4

De bijhorende akte wordt goedgekeurd. De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de gemeente Balen. 

Artikel 5

Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.

8.

2022_GR_00035 - Gratis grondafstand Bankei - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00035 - Gratis grondafstand Bankei - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Wouter Maes
Stemmen voor 26
Erik Borgmans, Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2022_GR_00035 - Gratis grondafstand Bankei - Goedkeuring

2022_GR_00035 - Gratis grondafstand Bankei - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Betreft vervolgens voor inlijving bij het openbaar domein de kosteloze grondafstand van een perceel grond te Balen, Bankei, tweede afdeling sectie B deel van nummer 1326/S/27 P0000 voor een gemeten oppervlakte van 6ca (lot 4 op voornoemd meetplan). 

Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Sara Van Hove te Balen waarin bepalingen zijn opgenomen aangaande hoger vermelde grondafstand ten gunste van de gemeente Balen om ingelijfd te worden in het openbaar domein en derhalve dienende voor openbaar nut;

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

Juridische grond

Gelet op het decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde grondafstand ten haren gunste van een strook grond te Balen, Bankei, tweede afdeling, sectie B deel van nummer 1326/S/27 P0000 voor een oppervlakte van 6ca (lot 4 op het meetplan opgemaakt door landmeter Guido Belmans te Mol de dato 10 november 2020).

Artikel 2

Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein, en wordt bijgevolg geaffecteerd.

Artikel 3

Desbetreffend perceel zal gratis worden afgestaan en overgedragen aan de gemeente Balen. De notariskosten worden ten laste van de overdrager genomen.

Artikel 4

De bijhorende akte wordt goedgekeurd. De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de gemeente Balen. 

Artikel 5

Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.

Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Geert Mangelschots:

Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Geert Mangelschots:

Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Geert Mangelschots:

Motivering

9.

2022_GR_00041 - Horeca uitbating in de kruierie met Balenjaarmarkt

Behandeld

Notulen

In de notulen van het schepencollege lazen we 

Beschrijving Aanleiding en context Verdere besprekingen rond mogelijke horecavoorzieningen tijdens Balen Jaarmarkt 2022.  

Besluit Artikel 1 Het college is voorstander van een spreiding van horecavoorzieningen in de mate van het mogelijke. In dit licht wordt kennis genomen van het voornemen van Balense cafébazen om de tent te voorzien op de wei Hannes enerzijds. Anderzijds wordt onderzocht om de grote zaal van VC De Kruierie in te schakelen met focus op een programma overdag, in samenwerking met Erfgoed Balen. 

De beleving tijdens balenjaarmarkt is heel belangrijk en horeca is hierin een essentieel onderdeel van. Is deze oplossing een eenmalige oplossing of is dit voor meerdere jaren? 

Enkele vragen 

Heeft de gemeente nog de intentie om de spiegeltent terug naar Balen te halen? 

Is het toegestaan om de grote zaal van de Kruierie te gebruiken als horecagelegenheid? Zoja onder welke voorwaarden? 

Is er een samenwerking met Erfgoed Balen omtrent het horeca uitbating tijdens Balen jaarmarkt? 

Is erfgoed Balen de enigste vereniging die hiervoor aangeschreven is?  

Zo nee? Welke andere verenigingen zijn nog aangeschreven? 

Zoja? Waarom enkel Erfgoed Balen? 

Schepen van cultuur Wim Wouters geeft aan de vragen van punten 9 en 14 van de gemeenteraad te bundelen en als volgt te beantwoorden.

Hij geeft aan dat sinds jaren erfgoed Balen tijdens de jaarmarkt een aanbod had uitgewerkt voor verschillende doelgroepen in de spiegeltent. Ze kon echter onvoldoende vrijwilligers mobiliseren voor deze activiteiten waardoor ze genoodzaakt werden deze initiatieven stop te zetten. Nadat het schepencollege enkele weken geleden op de hoogte werd gebracht van het feit dat verschillende horecazaken niet of maar deels gingen openen tijdens de jaarmarkt, heeft zij aan erfgoed alsnog gevraagd om toch beperkte festiviteiten te organiseren in de polyvalente zaal van de Kruierie. Erfgoed heeft aangegeven een nostalgisch praatcafé met achtergrondmuziek te willen organiseren zodat ook senioren en mindervaliden ergens iets kunnen nuttigen en behoorlijk naar toilet kunnen gaan. 

De schepen geeft aan dat  andere verenigingen niet werden aangeschreven omdat zij in het verleden ook geen interesse hadden getoond om het verhaal van de spiegeltent verder te zetten. Indien blijkt dat er toch kandidaten zijn, wil het schepencollege dit uiteraard verder bekijken. Een samenwerking zoals destijds bij de VVV kan de schepen alleen maar aanmoedigen. Fuiven en gewoon horeca uitbaten blijft niet toegelaten in het VC de Kruierie. Deze organisatie moet steeds gekoppeld zijn aan bijvoorbeeld een tentoonstelling, een voordracht, een optreden,... Vandaar dat erfgoed ook iets extra zal doen naar belevenis in de zaal. 

De schepen wijst er nog op dat, wanneer er vanuit de gemeente iets wordt georganiseerd, er wel degelijk de kans wordt geboden aan verenigingen om iets bij te verdienen. Hij verwijst hierbij naar de muziekterrassen, het tappen tijdens de algemene vergadering van adviesraden enz.

Zie zittingsverslag (audio).

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
9.

2022_GR_00041 - Horeca uitbating in de kruierie met Balenjaarmarkt

2022_GR_00041 - Horeca uitbating in de kruierie met Balenjaarmarkt
10.

2022_GR_00042 - Oorlog in Oekraïne?

Behandeld

Notulen

Op dit moment maken we de grootste humanitaire crisis mee na de 2de wereldoorlog. We kunnen hiervan niet wegkijken. Miljoenen oorlogsvluchtelingen komen onze richting uit. Ook in Balen zullen er ongetwijfeld vele Oekraïners toekomen. We zijn ervan overtuigd dat we ze gastvrij moeten opvangen maar hierbij hebben we toch enkele vragen 

Hoeveel opvangplaatsen gaat de gemeente voorzien? 

Hoeveel gemeentelijke opvangplaatsen zijn er? 

Hoeveel prive personen/gezinnen gaan ingeschakeld worden bij de opvang? Op welke manier gaat dit gebeuren? Welke zekerheden (financieel, aansprakelijkheid, …) krijgen de gastgezinnen? 

Zal er een screening zijn van de prive opvangplaatsen? Welke ondersteuning zal de gemeente leveren voor deze prive opvangplaatsen? Gaan deze gastgezinnen financieel ondersteunt worden door de gemeente of door hogere overheid? 

Zal er ook een screening zijn van de Oekraïners? Of wie doet de screening? 

Gaan de Oekraïners dadelijk een leefloon krijgen? Welke consequenties heeft dit op het budget? Of beter gezegd welk budget wordt er voorzien voor deze mensen? 

Zijn de scholen voorbereid om de Oekraïners op te vangen? 

Burgemeester Johan Leysen bundelt de vragen betreffende Oekraïne en geeft 1 antwoord voor punten 2 en 10 op de agenda voor de gemeenteraad en punt 5 voor de agenda op de raad voor maatschappelijk welzijn

De burgemeester geeft aan dat opvang van vluchtelingen op verschillende niveaus wordt opgevolgd. Zowel vanuit Vlaanderen als vanuit de Federale Overheid als vanuit de lokale besturen worden initiatieven genomen. Hij geeft aan dat als richtlijn voor het aantal op te vangen vluchtelingen de norm van 2% van het bevolkingsaantal wordt gehanteerd. Voor Balen komt dit neer op ongeveer 450 opvangplaatsen. Dit aantal moet echter aanzien worden als een gemiddelde over de hele regio.

De burgemeester geeft aan dat Balen over volgende opvangmogelijkheden beschikt en hierbij focust op duurzame opvangmogelijkheden:

  • Serviceflats in de gebouwen van de Anjers: 5 flats
  • Woningen ter beschikking gesteld door de Molse bouwmaatschappij: 1 woning en eventueel 3 koopwoningen
  • Woningen ter beschikking gesteld door privé-eigenaars
  • Locaties ter beschikking voor crisisopvang: verblijfaccomodatie op het recreatiedomein Keiheuvel. 

Kamers ter beschikking gesteld door privé-eigenaars zullen in eerste instantie niet worden aangesproken. De burgemeester wenst immers de inwoners die van goede wil zijn hier in bescherming te nemen aangezien het niet evident is om in-house lange termijn opvang te voorzien.

De burgemeester geeft aan dat zowel de woningen als de eigenaars zullen gescreend worden om te kijken of opvang van vluchtelingen mogelijk is.  De gemeentelijke diensten voeren de controles uit conform de richtlijnen die vanuit de Vlaamse overheid worden meegegeven. Hier wordt ook gekeken of ondersteuning vanuit IOK en WZK een meerwaarde zou kunnen zijn. De screening van Oekraïense vluchtelingen gebeurt vanuit Fedasil in Brussel.

De burgemeester wijst ook op de financiële middelen die vanuit Vlaanderen en de Federale Overheid ter beschikking worden gesteld. De lokale besturen gaan kunnen rekenen op financiële steun, maar een aantal contouren moet nog verduidelijkt worden. De vluchtelingen gaan kunnen rekenen op een equivalent leefloon dat ook vanuit Brussel zal gefinancierd worden.

Wat het onderwijs betreft, geeft de burgemeester aan dat hier de oefening nog verder moet bekeken worden door de scholengemeenschappen in Balen (gecentraliseerde opvang versus gespreide opvang). Bijkomend wordt ook gekeken naar het opvangen van kinderen in de buitenschoolse kinderopvang, op de scholen, in de jeugdbeweging of door sportclubs.

Op de vraag welke financiële middelen het bestuur heeft voorzien voor de opvang van vluchtelingen, antwoordt de burgemeester dat hier nog onvoldoende duidelijkheid in is naar de financieringsmogelijkheden vanuit de Vlaamse en Federale Overheden. De gemeente voert een aantal investeringen die moeten gebeuren momenteel uit met eigen middelen. Afhankelijk van de noden en verwachtingen moet bekeken worden welke middelen concreet moeten worden voorzien.

Raadslid Vincent Kolen vraagt of ook naar het sporthotel gekeken wordt als mogelijke opvanglocatie. De burgemeester geeft aan dat alle pistes openliggen als de nood zich aandient.

Raadslid Kelly Van Baelen verwijst naar de REMI-tool in deze. De burgemeester geeft aan dat de sociale dienst van het OCMW dit mee zal bekijken.

Zie zittingsverslag (audio).

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
10.

2022_GR_00042 - Oorlog in Oekraïne?

2022_GR_00042 - Oorlog in Oekraïne?

Punt op de dagorde aangevraagd door de heer Tom Vranckx:

Punt op de dagorde aangevraagd door de heer Tom Vranckx:

Punt op de dagorde aangevraagd door de heer Tom Vranckx:

Motivering

11.

2022_GR_00043 - Speeltoestel voor kinderen aan sportcomplex de Bleukens

Behandeld

Notulen

Aan het sportcomplex de Bleukens is er een gevarieerd aanbod aan sportmogelijkheden voor kinderen en volwassenen. Ook is er een drukbezochte cafetaria met een mooi ingericht terras. Wat er echter in de buurt van dit terras ontbreekt is een speeltoestel/gelegenheid voor kinderen. Volwassenen die één van hun kinderen naar de sportles of match gedaan hebben wachten dikwijls ondertussen in de cafetaria tot de kinderen terug afgehaald moeten worden. Maar ook andere personen met kinderen gebruiken bij een wandeling/fietstocht/uitstap de cafetaria als stop. Zeker bij goed weer als men op het terras kan verpozen. 

Binnen is er een aanbod aan speelgoed om de kleinste kinderen te entertainen echter buiten aan het terras ontbreekt dit. Op het terrein zijn er mogelijkheden denken we aan de klimrots, het omnisportveld, skatepark en BMX parcour. Maar dit is niet geschikt voor kleinere kinderen en is ook niet zichtbaar vanop het terras. Daarom vindt onze fractie het een goed idee om een speeltoestel te voorzien vlakbij het terras zodat ook de kleinere kinderen zich kunnen uitleven en de ouders ze in de gaten kunnen houden tijdens het nuttigen van een drankje. Dit zorgt voor geruste ouders en tevreden en bewegende kinderen en zou een mooie aanvulling zijn voor de cafetaria. Het type speeltoestel kan gekozen worden in functie van de sportbeleving van het complex.  

Hoe staat het gemeentebestuur hiertegenover? Wat wil het gemeentebestuur doen om faciliteiten te bieden aan de cafetaria en de kleinere kinderen?  

Schepen van Sport Mien Vanden Broek beantwoordt de vraag.

De schepen wijst er op dat  het aanbod op de bleukens vooral gericht is op sporten. Ze beseft dat de aanwezige infrastructuur (omnisportveld, de klimrots en het skate en bmx parcours) vooral gericht is op de al wat grotere kinderen en jongeren en dat deze faciliteiten buiten het zichtveld van de cafetaria liggen. Voor de kleinsten was in de onmiddellijke omgeving van het terras een zandbak die echter op vraag van de uitbaters van de cafetaria is weggehaald. In de plaats daarvan is een zachte grondbekleding voorzien waarop kleine kinderen kunnen spelen met het materiaal uit de speelkoffers die bij goed weer ter beschikking gesteld worden.  

De schepen geeft aan dat de uitbaters van de cafetaria steeds een aanvraag kunnen indienen om op eigen kosten een speeltoestel te plaatsen.

Zie zittingsverslag (audio).

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
11.

2022_GR_00043 - Speeltoestel voor kinderen aan sportcomplex de Bleukens

2022_GR_00043 - Speeltoestel voor kinderen aan sportcomplex de Bleukens

Punt op de dagorde aangevraagd door mevrouw Kelly Van Baelen:

Punt op de dagorde aangevraagd door mevrouw Kelly Van Baelen:

Punt op de dagorde aangevraagd door mevrouw Kelly Van Baelen:

Motivering

12.

2022_GR_00044 - alternatief voor pasfoto’s

Behandeld

Notulen

We stellen vast dat het in onze gemeente erg lastig is om aan pasfoto's te geraken. De enige fotograaf die dit aanbiedt in Balen (FotoAtelier Positiv in de Molenstraat) is wegens gezondheidsredenen nog heel beperkt open. Volgens de openingsuren op de website nog amper 8u per week en dit voor maximum 2u per dag en ook niet in het weekend. In het verleden gingen Balenaars vaak naar Mol om de nodige pasfoto’s te bekomen, maar ook daar hebben enkele fotografen sinds kort de deuren gesloten, waardoor de problematiek nog groter is dan ooit tevoren. 

Meer en meer lokale besturen voorzien in een service waarbij pasfoto’s op het gemeentehuis kunnen gemaakt worden. Dit vermijdt onnodige en verre verplaatsingen en is vaak ook een pak goedkoper. Pasfoto’s zijn immers een duur en noodzakelijk kwaad. Wegens de strikte normen, zijn ze niet bruikbaar voor andere doeleinden en belanden ze dus vaak zeer snel in de vuilbak.

Een fotocabine op het gemeentehuis zou dit probleem kunnen verhelpen, maar nog idealer zou zijn, wanneer er kosteloos via een digitale camera op het gemeentehuis een pasfoto gemaakt kon worden die onmiddellijk bruikbaar is voor de aanvraag van een ID of rijbewijs zodat ook een afdruk niet meer nodig is. Deze technologie bestaat reeds voor het aanmaken van gepersonaliseerde abonnementen en onder andere ook personeelsbadges. Dit zou een win-win zijn voor mens en milieu.

Vanuit N-VA Balen-Olmen zouden we met aandrang willen vragen om zo spoedig mogelijk een oplossing uit te werken om dit ongemak bij onze burgers te verhelpen. 

De burgemeester beantwoordt de vraag.

Hij verwijst naar de gemeenten in de regio en het feit dat de gemeenten die een fotocabine hebben geplaatst, niet meer over een lokale fotograaf beschikten. Het schepencollege is zich bewust van de beperkte openingsuren (8u per week) maar geeft aan dat met de fotograaf is overeengekomen om de openingsuren maximaal af te stemmen op de openingsuren van het gemeentehuis. In die zin is er kortelings nog een aanpassing gebeurd door de fotograaf door ook op woensdagnamiddag en donderdagavond (tot 18u) te openen.

De burgemeester geeft ook aan dat het volledig digitaliseren van het proces (foto nemen met webcam) nog niet mogelijk is. Deze procedure zit momenteel nog in een testfase bij een beperkt aantal gemeenten.

Raadslid Tom Hollants wijst naar de mogelijkheid om foto's via het rijksregister op te nemen op de identiteitsdocumenten. Maar aangezien enkel een recente pasfoto mag gebruikt worden voor identiteitsdocumenten is dit geen valabel alternatief, aldus de burgemeester.

Zie zittingsverslag (audio). 

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
12.

2022_GR_00044 - alternatief voor pasfoto’s

2022_GR_00044 - alternatief voor pasfoto’s

Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Vincent Kolen:

Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Vincent Kolen:

Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Vincent Kolen:

Motivering

13.

2022_GR_00045 - Prikkelvrij moment tijdens kermis

Behandeld

Notulen

Eindelijk! Na 2 afgelaste edities kijkt Balen weer uit naar de voorjaarstraditie: Balen Jaarmarkt!
Of het nu gaat over de markt op maandag, de grote kermis of de talrijke mogelijkheden om een pint te drinken, voor ieder wat wils, lijkt het wel. Maar is dat wel zo? Ik werd recent aangesproken door een jong koppel wiens kind de vele prikkels niet aankan. Kinderen, maar ook volwassenen met bepaalde types autisme, hoogsensitiviteit, epileptie,… hebben moeite met of mijden best de felle geluiden en/of lichtflitsen. Wat er voor velen gewoon bij hoort, is voor anderen een struikelblok. Om het echt voor iedereen een feest te laten zijn, organiseren Kempense steden zoals Geel en Turnhout een prikkelarm moment op de kermis ook In Nederland is dit al langer ingeburgerd. Het koppel dat me aansprak gaat jaarlijks naar Geel. Toch zou het fijn zijn, mochten alle Balenaars samen de ‘Jaarmarkt’ kunnen vieren. Staat het gemeentebestuur er voor open om de kermissen op ons grondgebied tijdens een aangekondigd moment ‘prikkelarm’ te organiseren, in overleg met de standhouders?

Burgemeester Johan Leysen beantwoordt deze vraag.

De burgemeester verwijst naar de beslissing van het schepencollege van 16 maart j.l. waarbij het college aangaf in overleg te gaan met de foorkramers om de organisatie van een prikkelarm uur te bespreken. Echter vanuit de foorkramers is hier negatief op geantwoord. De burgemeester geeft aan de initiatieven uit Geel en andere kermissen hier in op te volgen en naar de volgende jaren eventueel mee te willen bekijken. Raadslid Vincent Kolen apprecieert de intentie van het college hier in.

Zie zittingsverslag (audio).

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
13.

2022_GR_00045 - Prikkelvrij moment tijdens kermis

2022_GR_00045 - Prikkelvrij moment tijdens kermis
14.

2022_GR_00046 - Zaal Kruierie benutten tijdens de jaarmarkt

Behandeld

Notulen

De voorbije 2 jaren waren énorm zwaar voor tal van Balense verenigingen. Ondanks steun vanuit de gemeente, hebben een aantal verenigingen het financieel nog steeds moeilijk. In het verleden organiseerde de VVV met 2e kerstdag een wandeling en kerstmarkt, met uitsluitend eet- en drankkraampjes die werden uitgebaat door verenigingen van eigen bodem. Het was een knappe activiteit en lucratief voor best wat verenigingen. Tijdens de allerlaatste editie die VVV-Balen organiseerde, werd er ook in de zaal van de Kruierie ‘getapt’ door mensen van al de deelnemende verenigingen met een beurtrol en verdeelsleutel. Ook daar was weer wat extra te verdienen. Het model werd geapprecieerd.
Na de 2 zware jaren zouden zulke initiatieven welkom zijn, klinkt er vanuit enkele verenigingen. Een voorzitter van zo’n vereniging contacteerde me toen hij vernam dat de zaal door 1 vereniging zou worden uitgebaat. Hij voelde zich als vereniging enorm gepasseerd. Van waar deze beslissing om de uitbating slechts door 1 organisatie te laten gebeuren? Wat is de reden waarom er ondanks de versoepelingen geen spiegeltent zal geplaatst worden? Heeft de gemeente plannen om verenigingen extra inkomsten te laten verdienen, bovenop wat er voor de pandemie al bestond?

Schepen van cultuur Wim Wouters geeft aan de vragen van punten 9 en 14 van de gemeenteraad te bundelen en als volgt te beantwoorden.

Hij geeft aan dat sinds jaren erfgoed Balen tijdens de jaarmarkt een aanbod had uitgewerkt voor verschillende doelgroepen in de spiegeltent. Ze kon echter onvoldoende vrijwilligers mobiliseren voor deze activiteiten waardoor ze genoodzaakt werden deze initiatieven stop te zetten. Nadat het schepencollege enkele weken geleden op de hoogte werd gebracht van het feit dat verschillende horecazaken niet of maar deels gingen openen tijdens de jaarmarkt, heeft zij aan erfgoed alsnog gevraagd om toch beperkte festiviteiten te organiseren in de polyvalente zaal van de Kruierie. Erfgoed heeft aangegeven een nostalgisch praatcafé met achtergrondmuziek te willen organiseren zodat ook senioren en mindervaliden ergens iets kunnen nuttigen en behoorlijk naar toilet kunnen gaan. 

De schepen geeft aan dat geen andere verenigingen werden aangeschreven omdat er in het verleden ook geen interesse was van andere verenigingen om het verhaal van de spiegeltent verder te zetten. Indien blijkt dat er toch kandidaten zijn, wil het schepencollege dit verder bekijken. Een samenwerking zoals destijds bij de VVV kan de schepen alleen maar aanmoedigen. Fuiven en gewoon horeca uitbaten blijft niet toegelaten in het VC de Kruierie. Deze organisatie moet steeds gekoppeld zijn aan bijvoorbeeld een tentoonstelling, een voordracht, een optreden,... Vandaar dat erfgoed ook iets extra zal doen naar belevenis in de zaal. 

De schepen wijst er nog op dat, wanneer er vanuit de gemeente iets wordt georganiseerd, er wel degelijk de kans wordt gegeven aan verenigingen om iets bij te verdienen. Hij verwijst hierbij naar de muziekterrassen, het tappen tijdens de algemene vergadering van adviesraden enz.

Zie zittingsverslag (audio).

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
14.

2022_GR_00046 - Zaal Kruierie benutten tijdens de jaarmarkt

2022_GR_00046 - Zaal Kruierie benutten tijdens de jaarmarkt
15.

2022_GR_00047 - Zomerschool 2022?

Behandeld

Notulen

Ik bracht reeds eerder het voorstel om in Balen, naar voorbeeld van vele andere lokale besturen, een ‘zomerschool’ in te richten. Hier kunnen kinderen (vaak uit kansengroepen) leerstof spelenderwijs opfrissen om sterker te starten bij de aanvang van het nieuwe schooljaar. Werd deze piste verder onderzocht en zijn er plannen om dit voor de komende zomerperiode in te richten? Zowel Vlaanderen als de provincie ondersteunen dergelijke projecten.

Schepen van onderwijs Mien Vanden Broek beantwoordt de vraag.

Ze verwijst hier naar het antwoord dat zij aan het raadslid had meegegeven bij een vorige vraagstelling betreffende dit thema.

De oprichting van de zomerscholen werd opnieuw besproken in het overleg “flankerend onderwijsbeleid” van 11 oktober 2021 (een netoverschrijdend overleg tussen de directies van de verschillende onderwijsnetten binnen onze gemeente). Tijdens dit overleg werd aangegeven geen noodzaak te voelen voor het inrichten van een zomerschool.

De schepen geeft aan dat ook dit schooljaar lestijden in functie van remediëring zijn voorzien vanuit de hogere overheid waarbij deze uren optimaal ingevuld werden door vertrouwde leerkrachten die duidelijk zicht hebben op de eventuele noden van de kinderen.

De schepen geeft nog mee dat het inrichten van een zomerschool bij aanvang van het schooljaar 2022 – 2023 opnieuw zal opgenomen worden in het overleg 'flankerend onderwijsbeleid'.

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
15.

2022_GR_00047 - Zomerschool 2022?

2022_GR_00047 - Zomerschool 2022?
16.

2022_GR_00048 - Fietsstraten nog niet ingeburgerd?

Behandeld

Notulen

De invoering van fietsstraten in onze gemeente, bij aanvang van het lopende schooljaar is een goed ding. Er werd ook goed gecommuniceerd wat en hoe één en ander in zijn werk gaat in zo’n straat. Het is echter nog bijna dagelijks te merken dat zowel automobilisten als fietsers de regels in zo’n fietsstraat niet voldoende kennen. Daarover bestaan dan ook best wat frustraties bij beide groepen weggebruikers. In steden zoals Antwerpen wordt bij het verkeersbord dat aangeeft dat het om een fietsstraat gaat, consequent ook een duidend bord gehangen met enkele duidingen van de regels. Kort, krachtig en duidelijk. Zijn er door het bestuur ook al dergelijke signalen opgevangen dat er helaas toch overtredingen worden gepleegd in onze fietsstraten? Zijn er sinds de invoering ervan al politiecontroles geweest op het naleven van de regels in de fietsstraten? Zoja, wat waren de resultaten? Is het bestuur bereid om vergelijkbare, duidende borden bij te plaatsen?

Schepen van verkeer Werner Hens beantwoordt de vraag.

Hij geeft aan dat de fietsstraten worden aangegeven door borden en door logo’s op de weg. Hierin staat als bijkomende informatie de maximale snelheid mee aangegeven (30 km/u). 

De schepen geeft aan dat  het een tijd duurt vooraleer een aanpassing van een verkeerssituatie doorgedrongen is in het bewustzijn van de weggebruiker. Studies spreken zelfs over een periode van twee jaar. Om deze reden is ook een hele communicatiecampagne opgezet op het ogenblik dat de fietsstraten werden ingevoerd (via gemeentelijke kanalen, via de scholen,...). Vanuit de schoolomgevingen komen er wel positieve commentaren over de fietsstraten.

De schepen verwijst naar het feit dat er steeds burgers zijn die het zo nauw niet nemen met de verkeersregels. Het schepencollege heeft weet van de overtredingen die gebeuren in fietsstraten, zowel inzake snelheid als inzake het voorbijsteken van fietsers. Ze wijst er ook op dat er wel degelijk politiecontroles worden gehouden en ook reeds boetes werden uitgeschreven. De schepen betreurt het dat ook ouders zich niet houden aan de verkeersregels in de schoolomgeving van hun eigen kinderen. 

De schepen verwijst verder naar de verslagen van het schepencollege en het feit dat het college beslist heeft om de signalisatie in de schoolomgeving te herschikken. Dit vergt een nieuw verkeersreglement, dat nu voorbereid wordt. Hierbij wil het college de afbakening van de zones 50, de zones 30 en de fietsstraten beter op elkaar afstemmen.

Gelet op de roep naar minder borden langs de weg wil het college er dus zeker geen bijplaatsen met een selectie van regels uit de wegcode die van toepassing zijn in een fietsstraat. De ervaring leert dat de weggebruiker dat niet leest. Bovendien zouden dergelijke borden per definitie onvolledig zijn. Je kan de regels die gelden in een fietsstraat niet samenvatten in twee lijnen.

Zie zittingsverslag (audio).

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
16.

2022_GR_00048 - Fietsstraten nog niet ingeburgerd?

2022_GR_00048 - Fietsstraten nog niet ingeburgerd?
17.

2022_GR_00049 - Extra oversteekplaatsen in de Vaartstraat?

Behandeld

Notulen

In de Vaartstraat kan je op 5 plaatsen gebruik maken van een zebrapad: aan de verkeerslichten, aan kruispunt met Nieuwstraat en Zandstraat en aan het kruispunt met Boudewijnlaan en Alfons Dierckxstraat. Op de plaatsen waar andere zijstraten uitkomen op de Vaartstraat is dat niet het geval. (Bert Leysenlaan, Spoorwegstraat, Oude Molse Baan, Berg (brug). Thans zijn er ook best wat winkels in dit deel van de straat. Zeker met de komst van de nieuwe grote winkelketens die zich in dat deel van de Vaarststraat vestigen, neemt de verkeersdrukte er toe en is het op bepaalde momenten als maar moeilijker om de weg veilig over te steken. Niet enkel voetgangers, maar ook fietsers kennen dit probleem. Schoolgaande jeugd die komende vanuit Mol in de Bert Leysenlaan willen indraaien, proberen al eerder over te steken (wanneer het verkeer het toelaat) en fietsen dan tegen de richting aan de andere kant van de weg. Met de toenemende drukte én de in- en uitritten van winkelparkings zijn er al verschillende conflictsituaties geweest, zo laat een bewoner me weten. Kunnen extra oversteekplaatsen voor voetgangers/fietsers in dit deel van de Vaartstraat overwogen worden?

Schepen van verkeer Werner Hens beantwoordt de vraag.

De schepen geeft aan dat hij begrip heeft voor het feit dat het oversteken van de N18 niet vanzelfsprekend is voor de zwakke weggebruiker. Hij wijst naar de reeds beschikbare zebrapaden.

Volgende bedenkingen heeft de schepen bij de vragen van het raadslid:

  • De N18 is Gewestweg. Dat betekent dat de beslissing over de plaatsing van zebrapaden bij het Gewest ligt. De focus van het Gewest ligt in de eerste plaats bij een vlotte doorstroming van het verkeer. Met andere woorden, het beperken van het aantal zebrapaden. 
  • Het Gewest hanteert een hele procedure om te bepalen of een zebrapad nodig is op een bepaalde locatie.
  • Het Gewest is zeer terughoudend voor het aanleggen van zebrapaden, en zeker voor fietsoversteken aangezien deze een vals gevoel van veiligheid geven aan de zwakke weggebruiker. 

De schepen wijst er ook op dat een fietser geen voorrang heeft op een zebrapad en moet afstappen als ze een zebrapad wil gebruiken. Dus voor fietsers zijn bijkomende zebrapaden geen oplossing zoals het raadslid suggereert.

Het college heeft de mogelijke aanleg van bijkomende zebrapaden enkele jaren geleden nog afgetoetst bij het Gewest. Het Gewest is daar niet op willen ingaan, te meer omdat men dit wil koppelen aan een globale herziening van de dorpskern, die men op het programma wil zetten voor de volgende jaren.

Zie zittingsverslag (audio).

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
17.

2022_GR_00049 - Extra oversteekplaatsen in de Vaartstraat?

2022_GR_00049 - Extra oversteekplaatsen in de Vaartstraat?
18.

2022_GR_00050 - Mountainbike-event Keiheuvel

Behandeld

Notulen

Recent, tijdens een zonnige zondag, werd een mountainbike-event georganiseerd in de duinen van de Keiheuvel. Vele lachende gezichten en sportief genot. Toch werd ook her en der gefronst en gevloekt. Het was zeer opmerkelijk dat het uitgestippelde parcours van dit event gebruik maakte van dezelfde paden als die van de kindvriendelijke wandeling rond ‘Keimannetjes’. Meerdere gezinnen waren te zien met het foldertje van ‘Keimannetjes’ die probeerden alle opdrachten tot een goed einde te brengen. Soms zelfs énorm gevaarlijk zoals aan de audiovoetpomp, waar de mountainbikers schrijlings langs doorvlogen, komende van een helling.
 Werd het parcours vooraf goedgekeurd door de gemeente? Werden er adviezen ingewonnen bij andere spelers van het domein of andere instanties? Hoe kan het dat dit conflict niet vermeden werd? Welke stappen worden er gezet om zulke conflicten niet meer te laten gebeuren?

Schepen van toerisme Werner Hens beantwoordt de vraag.

De schepen geeft aan dat MTB-tochten sinds enkele jaren ingediend worden in een online tool van Sport Vlaanderen. Nadat zowel Sport Vlaanderen als ANB de tochten goedgekeurd hebben, krijgt de gemeente een mail om een goedkeuring te geven. Het parcours wordt hierbij niet meer nagekeken, voornamelijk omdat het niet altijd heel duidelijk is over welke bospaden het parcours zich afspeelt.

De gemeente geeft dan goedkeuring aan de organisatoren met volgende voorwaarden:

  • Toestemming van de eigenaars dient in orde te zijn van het gebied of de percelen waarover de tocht gaat
  • Bewegwijzering dient onmiddellijk na de tocht verwijderd te worden
  • Wegcode dient gerespecteerd te worden

De schepen wijst er op dat de Spoortrekkers uit Gerheide al jaren over hetzelfde parcours rijden en deze wijzigingen niet expliciet hebben gemeld aan de gemeente.

Het gemeentebestuur heeft na verschillende meldingen van burgers dan ook contact opgenomen met De Spoortrekkers en hen gemeld dat het parcours volgend jaar niet meer over de Keimannetjeswandeling mag verlopen. Er werd met De Spoortrekkers afgesproken dat naar 2023 toe een nieuw parcours moet uitgestippeld worden, waarbij gemeente, ANB en VVV rechtstreeks zullen betrokken worden bij de opmaak. 

De schepen wijst wel op het probleem dat de MTB-routes vrij downloadbaar zijn voor een gps en zodoende ook na de toertocht dit parcours dus kan gebruikt worden. Het bestuur heeft een aantal ingegrepen gedaan op het terrein om het gebruik te beperken. 

Het raadslid Vincent Kolen verwijst ook naar andere MTB-tochten die de gemeente doorkruisen en vraagt of hier ook in overleg wordt gegaan om de routes van de MTB-tochten goed op te volgen. De schepen geeft aan dat de aanvragen nauwer zullen bekeken worden, maar een 100% waterdicht systeem niet haalbaar is.

Zie zittingsverslag (audio).

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
Afwezig
Jef Convens, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Wouter Maes, wnd. algemeen directeur
18.

2022_GR_00050 - Mountainbike-event Keiheuvel

2022_GR_00050 - Mountainbike-event Keiheuvel