De financiƫle verdeelsleutel 2024 moet door alle gemeenteraden worden goedgekeurd. Indien een gemeenteraad de verdeelsleutel niet goedkeurt, zal de gouverneur een beslissing nemen.
Hoofdstuk II van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, BS31 juli 2007.
Het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 houdende vaststelling van de inventaris- en schattingsregels van de roerende en onroerende goederen van de gemeenten aangewend voor de uitvoering van de opdrachten van de brandweerdiensten, BS29 oktober 2014.
De gemeenteraad keurt volgende financiële verdeelsleutel voor 2024 voor Brandweer zone Kempen goed:
Gemeente/stad | % 2024 |
Geel | 21,34% |
Mol | 15,44% |
Herentals | 10,70% |
Westerlo | 10,34% |
Balen | 8,76% |
Laakdal | 4,64% |
Herselt | 3,52% |
Olen | 5,09% |
Grobbendonk | 4,21% |
Retie | 2,53% |
Hulshout | 2,34% |
Meerhout | 3,50% |
Dessel | 2,58% |
Herenthout | 3,21% |
Vorselaar | 1,80% |
Artikel 2
De gemeenteraad keurt goed dat een verrekening van de goederen wordt doorgevoerd op het investeringsbudget van 2024 als volgt:
Gemeente/stad | Bedrag/jaar |
Geel | -6 539,30 |
Mol | -96 295,79 |
Herentals | -65 023,84 |
Westerlo | -21 632,80 |
Balen | -11 991,22 |
Laakdal | +40 856,36 |
Herselt | +40 760,73 |
Olen | +44 681,87 |
Grobbendonk | -38 772,49 |
Retie | +26 702,01 |
Hulshout | +25 363,08 |
Meerhout | +32 248,98 |
Dessel | +24 597,98 |
Herenthout | -14 962,95 |
Vorselaar | +20 007,38 |
Het Beheerscomité GAS is in vergadering van 24 maart 2023 overgegaan tot vastlegging van de rekening over het werkingsjaar 2022.
De aangerekende kosten van de GAS-dienst, worden verdeeld over de deelnemende gemeenten op basis van de nieuwe verdeelsleutel, zoals bepaald in de gewijzigde overeenkomst interlokale vereniging 2022 en goedgekeurd door de desbetreffende gemeenteraden.
GEEL | €98.404 |
LAAKDAL | €4.451 |
MEERHOUT | €17.215 |
BALEN | €3.789 |
DESSEL | €5.328 |
MOL | €24.373 |
GROBBENDONK | €4.675 |
HERENTALS | €91.060 |
HERENTHOUT | €2.286 |
OLEN | €3.414 |
VORSELAAR | €2.437 |
HERSELT | €4.199 |
HULSHOUT | €1.105 |
WESTERLO | €6.556 |
De inkomsten worden rechtstreeks geïnd door de gemeenten zelf. De opvolging gebeurt nu ook door de gemeenten (aanmaning- deurwaarder).
Enkel de kosten worden nu verrekend volgens de afgesproken verdeelsleutel.
Er is ook al een voorschot betaald door de gemeenten. Er zal nu een herberekening komen van de werkelijke kosten, met het verrekende voorschot en het voorschot voor 2023. De uiteindelijke factuur of terugbetaling van Stad Geel aan de andere gemeenten zal dus anders zijn dan deze kostenverdeling van 2022.
Gelet op artikel 3 van de statuten van de interlokale vereniging ‘Bureau GAS’ dat luidt als volgt: “Het beheerscomité stelt jaarlijks en uiterlijk op 31 maart de rekeningen van het voorgaande werkingsjaar vast en legt ze binnen een termijn van 50 dagen na de vaststelling ervan ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Na het verstrijken van een termijn van 50 dagen vanaf de verzending ervan aan de voornoemde raden worden zij, zonder tegenbericht, geacht te zijn goedgekeurd.”;
Overwegende dat het Beheerscomité in vergadering van 24 maart 2023 is overgegaan tot de goedkeuring van de rekening over het werkingsjaar 2022;
De gemeenteraad keurt de rekening 2022 van de interlokale vereniging Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties goed.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende het gemeenteraadsbesluit van 8 december 2014 houdende goedkeuring oprichting en statuten samenwerkingsverband Interlokale Vereniging āIntergemeentelijk Archiefbeheerā met als doel methodieken te ontwikkelen voor en te implementeren in de archieven van de deelnemende gemeenten;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2015 houdende goedkeuring verlenging Interlokale Vereniging āIntergemeentelijk Archiefbeheerā voor een periode eindigend op 31 december 2017;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 9 oktober 2017 houdende goedkeuring verlenging Interlokale Vereniging āIntergemeentelijk Archiefbeheerā voor onbepaalde duur;
Gelet op artikel 13 van bovengenoemde statuten waarin wordt gestipuleerd dat jaarlijks een rapport over de werking ter goedkeuring aan de gemeenteraden dient te worden voorgelegd;
Gelet op het voorliggende jaarverslag 2022 van de Interlokale Vereniging āIntergemeentelijk Archiefbeheerā;
Gelet op de goedkeuring van dit jaarverslag 2022 door het BeheerscomitĆ© van de ILV āIntergemeentelijk Archiefbeheerā op 14 maart 2023.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2022 van de Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ goed.
Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de deelnemende gemeenten van de interlokale vereniging.
Gelet op:
Overwegende hetgeen volgt:
De gemeente Balen doet een beroep op de aankoopcentrale (als opdrachtencentrale) van Cipal dv voor de verwerving van een GIS platform en/of de afname van GIS gerelateerde consultancy en/of implementatiediensten via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten” (Bestek CSMRTGIS21).
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Gelet op:
Overwegende hetgeen volgt:
De gemeente doet een beroep op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20)
Het college van burgmeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Om de lopende processen af te stemmen op de acties van stakeholders en de ambities van lokale besturen, nam provincie Antwerpen het initiatief om een gebiedsprogramma op te starten. Het biedt een platform om als coalitie samen te werken.
Naast het werken aan een klimaatveilige vallei, zet het gebiedsprogramma ook voluit in op recreatie. Het momentum van de werken in kader van het Sigmaplan willen we grijpen voor ruimte voor de mens om de vallei te beleven. Door de werken zullen er bijvoorbeeld plekken zijn waar men niet meer op de dijk kan wandelen. Uitstippelen van alternatieve paadjes voor wandelaars en fietsers en het bekijken van de mogelijkheden om de Grote Nete beter te ontsluiten door nieuwe onthaalpunten op te richten zijn belangrijk voor een beleefbare vallei. Vanuit de gebiedswerking willen we werken aan een grote valleiroute van bron tot monding. Zoān route brengt Ć©Ć©n groot verhaal van de Grote Nete en zet alle erfgoedparels en natuurgebieden mooi in de kijker. Door samen te werken is het potentieel van de vallei nog zoveel groter.
Nu de verkennende gesprekken achter de rug zijn en de eerste concrete projecten zijn opgestart, vraagt de provincie Antwerpen het engagement van de gemeenten en steden in het gebied om toe te treden tot de gebiedscoalitie om samen met lokale en bovenlokale instanties de handen in elkaar te slaan om te werken aan de Grote Nete van de toekomst. Door de ambities op elkaar af te stemmen, kunnen de partners zoveel meer bereiken.
Het programma van het samenwerkingsverband draagt bij tot de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) 6, 13, 14, 15 en 17.
AANLEIDING VOOR HET INDIENEN VAN EEN STRATEGISCH PROJECT
Ten minste Ć©Ć©n keer per jaar wordt een oproep gelanceerd die bestemd is voor publieke actoren die een concreet strategisch project realiseren en zo bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van Vlaanderen.
Dat project moet uitvoering geven aan het ruimtelijk beleid op bovenlokaal niveau en de interbestuurlijke samenwerking via gebiedscoalities op het terrein bevorderen.
De projecten zorgen voor de uitvoering van het Vlaamse ruimtelijke beleid. Ze hebben een impact op Vlaams niveau, vertrekken vanuit bestaande ruimtelijke visies en bieden maximaal een antwoord op actuele beleidsdoelstellingen rond bijvoorbeeld ontharding, bebossing, de realisatie van natte natuur, ruimte voor water (Blue Deal), etc. Ze stimuleren de samenwerking van ruimtelijke actoren in een strategisch gebied.
Een commissie beoordeelt per oproep de aanvragen. Geselecteerde strategische projecten krijgen een subsidie voor de loon- en werkingskosten van een professionele projectcoƶrdinatie tot 80% van de gemaakte kosten en tot maximaal 100.000 EUR per jaar, gedurende maximaal drie opeenvolgende jaren.
De veertiende oproep 2022 is gelanceerd. Aanvragen konden digitaal worden ingediend tot en met 31 maart 2023 (= intussen gebeurd), eventuele aanvullende documenten kunnen nog tot en met 21 april 2023 worden nagestuurd.
Een strategisch project biedt extra kansen om meer mankracht en middelen naar het gebied te halen zodat er sneller werk gemaakt kan worden van een klimaatveilige vallei vol beleving. Het Strategisch Project van de Grote Nete past binnen de Blue Deal. Met de Blue Deal wil de Vlaamse Regering de droogteproblematiek op een structurele manier aanpakken.
Het Strategisch Project focust op de meer complexere bovenlokale projecten die interbestuurlijke samenwerking met meerdere partners in het gebied vragen. De aanvraag krijgt op die manier vorm.
De provincie Antwerpen vraagt aan de gemeente om in stappen als partner in het strategisch project.
Het college is op 29 maart 2023 principieel akkoord gegaan om in te stappen als partner op voorwaarde dat de opmerkingen van de gemeente verwerkt zouden worden in het aanvraagformulier voor het strategisch project.
De gemeente Balen stapt als projectpartner mee in de gebiedscoalitie Grote Nete en gaat het engagement aan om mee te werken aan het gebiedsprogramma voor een klimaatveilige vallei vol beleving.
De gemeenteraad bekrachtigt in dit verband het gemeentelijk engagement voor de indiening van het aanvraagformulier voor het Strategisch Project Grote Nete.
De gemeente Balen stapt als projectpartner mee in het Strategisch Project Grote Nete en levert een financiële bijdrage van 1.692,3 EUR per jaar en dit voor 3 opeenvolgende jaren vanaf 2024.
De instap is onder de voorwaarden zoals gesteld in het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 29 maart 2023 in dit verband (zie bijlage).
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
Ҥ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag van de heer Nico Smolders met als contactadres Waterstraat 63 te 2490 Balen tot het verkavelen van een perceel in 4 loten voor vrijstaande ééngezinswoningen gelegen te Balen, Gooreersels zn, 2490 Balen, afdeling 1 sectie E nrs. 2232R, 2232T, 2232V, 2232W en 2234F;
Gelet op de ligging in woongebied met landelijk karakter volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 28/11/2022;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 27/12/2022;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 4 januari 2023 tot 2 februari 2023.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de adviezen van
-Fluvius dd. 17/02/2023 : € 306,25,
-Pidpa dd. 14/02/2023 : Er is een uitbreiding nodig van het distributienet. Een kostenraming wordt opgemaakt,
-Pidpa Riolering dd. 22/02/2023 : Voorwaardelijk gunstig + dossierkosten,
-Proximus dd. 21/02/2023 : Er wordt geen uitbreiding voorzien,
-Telenet dd. 28/02/2023 : Er is een netuitbreiding nodig, een kostenraming wordt doorgestuurd naar de aanvrager,
- Verkeersdienst dd. 23/02/2023, Gunstig: “De oprit van elke woonentiteit dient minimum 5 m lang te zijn zodat het parkeren van een extra voertuig op eigen terrein mogelijk is.
Minimum 1 stalplaats voor auto's per woonentiteit.
De aansluiting van de toegang op het openbaar domein dient haaks te gebeuren,”;
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 12m vereist;
Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de wegen;
Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van de voorliggende perceelsdelen, aangeduid als lot 9 op het verkavelingsplan opgemaakt door Nico Smolders dd.19/03/2021,de rooilijn gelegen is op 6 m uit de as van Gooreersels zn, 2490 Balen;
Overwegende dat het college van burgemeester dd. 24/11/2021 beslist heeft dat de 4 eiken op lot 9 dienen behouden te blijven;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer A2022/27 OMV ( OMV_2022142231), zoals aangeduid op het verkavelingsplan dd. 19/03/2021 opgemaakt door landmeter Nico Smolders (Waterstraat 63 te 2490 Balen) tot het verkavelen van een perceel in 4 loten voor vrijstaande ééngezinswoningen gelegen te Balen, Gooreersels zn, 2490 Balen, afdeling 1 sectie E nrs. 2232R, 2232T, 2232V, 2232W en 2234F;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 1a 95ca;
Gronden die ingelijfd worden in het openbaar domein moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen), uitgezonderd de 4 eiken, die dienen behouden te blijven. De bermen worden geëffend en ingezaaid met een grasbermmengsel;
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het verkavelingsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
De agenda van de algemene vergadering van 25 mei 2023 van IOK bevat volgende agendapunten:
De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van 25 mei 2023.
De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022.
De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het negatieve resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.
De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022.
De raad steunt het gemotiveerde verzoek van de gemeente Heist-op-den-Berg aan de algemene vergadering van IOK om de afwijkingsaanvraag voor onbepaalde duur conform artikel 7 van het Regiodecreet in te dienen, zodat de gemeente Heist-op-den-Berg blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan IOK.
De raad steunt het gemotiveerde verzoek van de gemeente Nijlen aan de algemene vergadering van IOK om de afwijkingsaanvraag voor onbepaalde duur conform artikel 7 van het Regiodecreet in te dienen, zodat de gemeente Nijlen blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan IOK.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022 goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2022, afgesloten per 31 december 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022, goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de indiening goed te keuren van de afwijkingsaanvraag conform artikel 7 van het Regiodecreet zodat de gemeente Heist-op-den-Berg, ook op haar verzoek, blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan de dienstverlenende vereniging IOK.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de indiening goed te keuren van de afwijkingsaanvraag conform artikel 7 van het Regiodecreet zodat de gemeente Nijlen, ook op haar verzoek, blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan de dienstverlenende vereniging IOK.
De agenda van de algemene vergadering van 25 mei 2023 van IOK Afvalbeheer bevat volgende agendapunten:
De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK Afvalbeheer van 25 mei 2023.
De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022.
De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.
De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022.
De raad steunt het gemotiveerde verzoek van de gemeente Heist-op-den-Berg aan de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer om de afwijkingsaanvraag voor onbepaalde duur conform artikel 7 van het Regiodecreet in te dienen, zodat de gemeente Heist-op-den-Berg blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan IOK Afvalbeheer.
De raad steunt het gemotiveerde verzoek van de gemeente Nijlen aan de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer om de afwijkingsaanvraag voor onbepaalde duur conform artikel 7 van het Regiodecreet in te dienen, zodat de gemeente Nijlen blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan IOK Afvalbeheer.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022 goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2022, afgesloten per 31 december 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022, goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de indiening goed te keuren van de afwijkingsaanvraag conform artikel 7 van het Regiodecreet zodat de gemeente Heist?op-den-Berg, ook op haar verzoek, blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de indiening goed te keuren van de afwijkingsaanvraag conform artikel 7 van het Regiodecreet zodat de gemeente Nijlen, ook op haar verzoek, blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.