Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het aanbod aan materialen in de uitleendienst van de gemeente inclusief sportdienst en VC De Kruierie;
Gelet op het aankomend aanbod van herbruikbare bekers in de uitleendienst van gemeente Balen;
Gelet op aangebrachte verbeteringen binnen praktische aanpak van de uitleendienst en de bestendiging hiervan in het reglement;
Gelet op het vigerende uitleenreglement zoals vastgelegd door de gemeenteraad in zitting van 23 juni 2014;
Gelet op de positieve adviezen van jeugdraad, cultuurraad en sportraad mbt de voorgestelde aanpassingen;
Op voorstel van het schepencollege;
Het bijgevoegde aangepaste uitleenreglement wordt goedgekeurd. Het gaat in voege vanaf 1 april 2023 en vervangt daarmee het uitleenreglement zoals goedgekeurd door gemeenteraad dd. 23 juni 2014.
De gemeenteraad keurt bijgevoegd reglement vlindermonument (sterrenkinderen) goed.
De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan bijgevoegd addendum tot aanvulling en aanpassing van haar deontologische code mandatarissen gemeente Balen.
Dit addendum vervangt artikelen 27 tot en met 34 uit de deontologische code zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
Artikel 34 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 maart 2019, wordt aangepast conform de bepalingen van onderhavig raadsbesluit inzake de raadscommissie.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
Ҥ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag de heer Lars Nuyts wonende te Lage Rielen 62 te 2460 Kasterlee tot het ontbossen van percelen en het verkavelen van percelen in 1 reeds bebouwd lot, 2 loten voor half-open ééngezinswoningen en 1 lot voor een vrijstaande ééngezinswoning gelegen te Balen, Langvennen zn, afdeling 1 sectie A nrs. 1404R, 1404V en 1405G;
Gelet op de ligging in woongebied volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 19/09/2022;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 03/01/2023;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 11 januari 2023 tot 9 februari 2023.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de adviezen van:
-Fluvius dd. 19/01/2023 : kostenraming uitbreiding € 612,50,
-Pidpa dd. 05/01/2023 : Er is een uitbreiding van het distributienet nodig,
-Pidpa Riolering dd. 24/01/2023 : voorwaardelijk gunstig advies, kostenraming uitbreiding € 5.862,87 + dossierkosten
-Proximus dd. 12/01/2023 : Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project.,
-Telenet dd. 09/01/2023 : kostenraming uitbreiding € 626,28;
- Verkeersdienst dd. 03/11/2022, Gunstig: “De oprit van elke woonentiteit dient minimum 5 m lang te zijn zodat het parkeren van een extra voertuig op eigen terrein mogelijk is. Minimum 1 stalplaats voor auto's per woonentiteit.
De aansluiting van de toegang op het openbaar domein dient haaks te gebeuren,”;
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 12 m vereist;
Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de weg;
Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van de voorliggende perceelsdelen, aangeduid als loten 7, 8, 9, 10 en 11 op het verkavelingsplan opgemaakt door Lars Nuyts dd. 22/11/2022,de rooilijn gelegen is op 6 m uit de as van Langvennen zn;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer A2022/22 (OMVOMV_2022125564), zoals aangeduid op het verkavelingsplan dd. 22/11/2022, opgemaakt door landmeter Lars Nuyts wonende te Lage Rielen 62 te 2460 Kasterlee tot het ontbossen van percelen en het verkavelen van percelen in 1 reeds bebouwd lot, 2 loten voor half-open ééngezinswoningen en 1 lot voor een vrijstaande ééngezinswoning gelegen te Balen, Langvennen zn, afdeling 1 sectie A nrs. 1404R, 1404V en 1405G;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 1a 47ca;
Gronden die ingelijfd worden in het openbaar domein moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen). De bermen zijn geëffend en ingezaaid met een grasbermmengsel;
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het verkavelingsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
Ҥ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag de heer Johan Schoeters wonende te St.-Janstraat 16 te 2400 Mol voor het verkavelen van een bestaande kadastrale kavel tot een lot voor een vrijstaande ééngezinswoning en een achterliggend lot en een lot om toe te voegen aan het openbaar domein, gelegen te Balen, Scheps zn, afdeling 1 sectie D nr. 564;
Gelet op de ligging in woongebied met landelijk karakter tot op 50m uit de rooilijn en in een achterliggend agrarisch gebied, volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 16/12/2022;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 12/01/2023;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 18 januari 2023 tot 16 februari 2023.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de adviezen van
-Fluvius dd. 19/01/2023 : Er worden door Fluvius geen kosten aangerekend,
-Pidpa dd. 16/01/2023 : Er is geen uitbreiding nodig van het distributienet in de openbare weg,
-Pidpa Riolering dd. 09/02/2023 : € 2.065,87 + dossierkosten,
-Proximus dd. 24/01/2023 : Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project ,
-Telenet dd. 18/01/2023 : € 313,14;
- Verkeersdienst dd. 08/02/2023, Gunstig: “De oprit van de woonentiteit dient minimum 5 m lang te zijn zodat het parkeren van een extra voertuig op eigen terrein mogelijk is. Minimum 1 stalplaats voor auto's per woonentiteit.
De aansluiting van de toegang op het openbaar domein dient haaks op het openbaar domein te gebeuren,”;
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 12 m vereist;
Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de weg;
Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van de voorliggende perceelsdelen, aangeduid als lot 3 op het verkavelingsplan opgemaakt door Johan Schoeters dd. 09/12/2022,de rooilijn gelegen is op 6 m uit de as van Scheps;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer A2022/30 OMV, zoals aangeduid op het verkavelingsplan dd. 09/12/2022, opgemaakt door landmeter de heer Johan Schoeters wonende te St.-Janstraat 16 te 2400 Mol voor het verkavelen van een bestaande kadastrale kavel tot een lot voor een vrijstaande ééngezinswoning en een achterliggend lot gelegen te Balen, Scheps zn, afdeling 1 sectie D nr. 564;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 35ca;
Gronden die ingelijfd worden in het openbaar domein moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen). De bermen zijn geëffend en ingezaaid met een grasbermmengsel;
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het verkavelingsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
Ҥ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag de heer Johan Schoeters wonende te St.-Janstraat 16 te 2400 Mol tot het slopen van een berging, het afsplitsen van een bestaande kadastrale kavel om te verkavelen in een lot voor een vrijstaande ééngezinswoning, een achterliggend lot en een lot om toe te voegen aan het openbaar domein gelegen te Balen, Vloedbeemdenstraat zn, afdeling 3 sectie A nr. 304E;
Gelet op de ligging in woongebied met landelijk karakter volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 04/01/2023;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 24/01/2023;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 1 februari 2023 tot 2 maart 2023.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de adviezen van
-Fluvius dd. 02/02/2023 : Er worden geen kosten aangerekend,
-Pidpa dd. 25/01/2023 : Er is geen uitbreiding nodig van het distributienet in de openbare weg,
-Pidpa Riolering dd. 25/01/2023 : voorwaardelijk gunstig, dossierkost € 250,
-Proximus dd. 06/02/2023 : Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project,
-Telenet dd. 01/02/2023 : Aansluitbaar;
- Verkeersdienst dd. 02/02/2023, Gunstig: “De oprit van de woonentiteit dient minimum 5 m lang te zijn zodat het parkeren van een extra voertuig op eigen terrein mogelijk is. Minimum 1 stalplaats voor auto's per woonentiteit.
De aansluiting van de toegang op het openbaar domein dient haaks te gebeuren,”;
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 12 m vereist;
Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de weg;
Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van de voorliggende perceelsdelen, aangeduid als lot 3 op het verkavelingsplan opgemaakt door Johan Schoeters dd. 24/12/2022,de rooilijn gelegen is op 6 m uit de as van Vloedbeemdenstraat;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer A2023/1 OMV, OMV_2023000793, zoals aangeduid op het verkavelingsplan dd. 24/12/2022, opgemaakt door landmeter de heer Johan Schoeters wonende te St.-Janstraat 16 te 2400 Mol voor het slopen van een berging, het afsplitsen van een bestaande kadastrale kavel om te verkavelen in een lot voor een vrijstaande ééngezinswoning, een achterliggend lot en een lot om toe te voegen aan het openbaar domein gelegen te Balen, Vloedbeemdenstraat zn, afdeling 3 sectie A nr. 304E;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 22ca;
Gronden die ingelijfd worden in het openbaar domein moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen). De bermen zijn geëffend en ingezaaid met een grasbermmengsel;
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het verkavelingsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Bijgevoegd ontwerp van dading werd opgemaakt in overleg met raadsman Devos & Van den Eynde Advocatenassociatie, aangesteld door gemeente Balen om haar belangen in dit dossier te verdedigen.
Decreet lokaal bestuur artikel 41 17°
De gemeenteraad gaat akkoord met bijgevoegde dading tussen betreffende partijen.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd deze dading namens de gemeente Balen te ondertekenen.
"Sinds enkele weken wordt buslijn 170 van Beringen naar Mol omgeleid. Door deze omleiding worden het centrum van Balen en daarbij ook het station niet meer bediend. Een 10-tal haltes in Balen zijn geschrapt en dit tot het einde van de werken in Olmen centrum.
Zelf neem ik deze lijn dagelijks om het station te bereiken, maar kan gelukkig terugvallen op mijn fiets. Minder mobiele Balenaren die langs deze lijn wonen, hebben echter pech. Er werd immers geen alternatief voorzien op dit traject dat toch best lang is. Er bestaat met andere woorden wel wat ongenoegen over het tijdelijk wegvallen van deze belangrijke buslijn. Zeker in de ochtend is dit een veelgebruikte lijn.
Daarbij hadden we de volgende vragen:
Schepen van openbare werken en mobiliteit Werner Hens antwoordt dat de werken verlopen volgens planning. Dat betekent dat het kruispunt zoals voorzien kan open gesteld worden rond Pasen, weliswaar onder voorbehoud van de weersomstandigheden in de komende dagen. Op dat moment zal de omleiding opgeheven worden, aldus de schepen.
Door de specifieke ligging van Olmen was de uitwerking van alternatieven voor de bus niet vanzelfsprekend. Het aantal wegen in de omgeving waar vlot busverkeer op mogelijk is, is beperkt, aldus de schepen.
De gemeente is in overleg getreden met De Lijn om de busbedieningen zo goed mogelijk te blijven organiseren. Er werden diverse scenario’s door De Lijn bekeken en met de gemeente overlegd. De omleiding vergt heel wat meertijd. Daardoor was de uitwerking van alternatieven niet vanzelfsprekend. Dat heeft o.a. ook te maken met het feit dat de bussen in kwestie soms aansluitende ritten naar andere locaties moeten doen. En de rij- en rusttijden van de chauffeurs dienen ook in rekening te worden gebracht, aldus de schepen.
Uiteindelijk kwam men tot de best mogelijke oplossing. Een omrit langs Meerhout betekende dat de zuidkant van Olmen nog wel bediend kon worden door de lijn 170. Maar de verbinding tussen Olmen en Balen via de lijn 170 viel weg. In tegenstelling tot in vele andere gemeenten zijn er in Balen gelukkig nog de belbussen 732 en 733 (noordoost en zuidwest). Daar is door de gemeente hard voor geijverd en dat is ook binnen gehaald, aldus de schepen. Bovendien rijdt er een trein tussen Balen en Mol. Dat is volgens de schepen voor een stuk de filosofie die tegenwoordig gehanteerd wordt: mensen verwijzen naar de fiets of de trein waar mogelijk.
Ook het alternatief om een alternatieve buslijn te voorzien vanaf de werken tot aan Mol-centrum is aan bod gekomen. Het was echter voor De Lijn niet haalbaar om hiervoor chauffeurs en bussen vrij te maken, aldus schepen Werner Hens.
De schepen haalt voorts aan dat het weinig zinvol is om voor de laatste dagen van de werken nog aan nieuwe alternatieven te denken, aangezien een eventuele uitwerking ervan weken werk zou vergen. Er wordt voor gekozen vooral in te zetten op het zo snel mogelijk rond krijgen van de werken op zich.
Zie zittingsverslag (audio).
"Het was voor iedereen een onaangename verrassing: Het Adeleine Husplein, waar meer dan eens unaniem over gestemd werd in deze gemeenteraad, komt er niet. Het is vanzelfsprekend een goede zaak dat in een democratie de bevolking het laatste woord krijgt en dat daar bovendien rekening mee wordt gehouden door het gemeentebestuur. Laat dat gezegd zijn. Maar er blijft een wrange nasmaak achter wanneer de historische argumenten moeten onderdoen voor louter administratieve, praktische argumenten. Want dat lijkt ons wel de essentie in dit verhaal.
Het heeft geen zin om nog eens op te sommen waarom deze dame een plaatsnaam verdient in onze gemeente. Wel willen we met onze fractie onze stem in dit dossier toelichten. Zeker nadat in de media enkele keren vermeld werd dat “zélfs het Vlaams Belang meestemde voor de naamsverandering”.
We begrijpen de gevoeligheden in dit dossier voor de familie van Adeleine Hus zeer goed. Onze Vlaams Belang-fractie heeft namelijk een rechtstreekse link met het Balense oorlogsverleden. De broers van de grootvader van collega Sandra Ruymaekers, Jan Ruymaekers en Ferdinand Ruymaekers, worden ieder jaar mee herdacht aan het Kruis van Malou. Jan en Ferdinand werden bij de bevrijding, net als een aantal andere Balenaren, door Duitsers uit hun huizen aan Schoorheide gehaald, naar Malou gedreven, neergeschoten en in een put begraven. Een put die bovendien door de slachtoffers zelf gegraven werd. Jan overleefde deze slachtpartij niet, maar Ferdinand wist zich vanonder het zand te bevrijden. Hij wist te vluchten en overleed in 1978.
Vergis u niet, ook zonder deze link met het verleden hadden we het voorstel van een Adeleine Husplein goedgekeurd. Het verleden is het verleden en helden verdienen het om geëerd te worden. Daarom dat we graag willen zien dat onze gemeente verdere stappen onderneemt om deze dame maar evengoed andere Balenaren met een gelijkaardig verleden met het nodige eerbetoon te vereeuwigen. Dit kan in de vorm van een herdenkingsplaat aan bijvoorbeeld het oorlogsmonument in de Alfons Dierckxstraat, een plakkaat op de hoek van Berg en de Stationsstraat waar den Alcazar gelegen was of op nog een andere manier.
Het liefst zagen we de plannen voor het plein alsnog uitgevoerd, maar deze lijken ons in dit stadium een afgehandelde zaak.
Daarbij hadden we nog de volgende vragen:
Raadslid Bert Deckers herhaalt zijn bovenvermelde vraagstelling en stellingname.
Aangezien agendapunten 14 en 15 over dezelfde thematiek gaan, worden beide punten gezamenlijk behandeld aansluitend op de toelichting van agendapunt 15.
Zie zittingsverslag (audio).
"Graag verneem ik de stand van zaken in het dossier 'Adeleine Husplein'. Wordt er een minimum aantal bezwaren vooraf vastgelegd om een dossier stil te leggen? Wat is de waarde van een aantal mensen dat wèl enthousiast is? Hoe wenst het schepencollege de huidige en eventuele toekomstige situaties aan te pakken?
Is er een toekomst voor een straatnaam die verwijst naar Adeleine Hus?"
Raadslid Vincent Kolen benadrukt dat het belangrijk is dat het dossier nog niet wordt afgesloten, en dat een eerbetoon aan mevrouw Adeleine Hus nergens anders beter kan dan op betreffende plaats aan het station, verwijzende ook naar de symboliek. Het raadslid wijst ook op een motiverend schrijven hierover van de voorzitter van het August Vermeylenfonds Mol aan de gemeente Balen waarop nog geen reactie werd verschaft aan de schrijver. Voorts wijst het raadslid op o.a. de maatschappelijke verdiensten van de indiener, zijnde de zoon van mevrouw Adeleine Hus.
Burgemeester Johan Leysen antwoordt dat iedereen verrast was door het aantal bezwaren dat in het kader van het openbaar onderzoek bij de gemeente was toegekomen inzake het voorstel tot straatnaamwijziging, met daarbij een bezwaar van alle betrokken omwonenden van het Stationsplein.
De burgemeester haalt aan dat niemand gekant is tegen een eerbetoon aan mevrouw Adeleine Hus aldaar, ook niet de betrokken omwonenden, maar dat er bij deze omwonenden geen draagvlak blijkt voor de wijziging van de straatnaam waardoor er momenteel een patsituatie is.
De burgemeester pleit ervoor te zoeken naar compromissen, en niet te polariseren.
Het dossier is inmiddels meermaals besproken in het schepencollege, en ook Erfgoed Balen werd betrokken en gevraagd om te bemiddelen in het dossier. Uit gesprekken die werden gevoerd met de familie en met de betrokken bewoners bleek echter dat het dossier nog niet rijp is om nu een gepaste beslissing te nemen.
Alleszins is het geenszins de bedoeling een vorm van eerbetoon op te dringen aan de familie. Er blijken op dit moment echter ook nog geen signalen dat de betrokken bewoners nu wel akkoord zouden zijn met de betreffende straatnaamwijziging.
Burgemeester Johan Leysen haalt aan dat bij een vorig dossier van straatnaamwijziging (mevrouw Delphine Alenus) er één onthouding was, met name van het raadslid Vincent Kolen waarbij door hem werd aangegeven dat niet alle omwonenden voorstander leken te zijn van de wijziging van straatnaam.
Inzake het voorstel van raadslid Bert Deckers in verband met een muur van Balense helden stelt de burgemeester dat het niet evident is om goed te inventariseren wie dan geëerd zou moeten of kunnen worden, en dat het om een delicaat gegeven gaat.
Wel wijst de burgemeester alvast op de informatie op de website van Balen Bevrijd en de QR code op het oorlogsmonument, alsook op o.a. de jaarlijkse herdenkingen in september (met betrekking van de scholen) en november.
Raadslid Vincent Kolen deelt de mening dat aan de familie van mevrouw Hus niks moet opgedrongen worden, en erkent ook het belang van gedragenheid in de betreffende straat. Inzake het dossier straatnaamwijziging mevrouw Delphine Alenus is het raadslid benieuwd naar de houding van het bestuur bij de verdere behandeling ervan navolgend het openbaar onderzoek. Het raadslid stelt dat er bij het dossier Adeleine Hus een heel sterke historische link is met de locatie (Stationsplein), terwijl dat in het dossier Delphine Alenus (Bosberg) minder het geval is.
Raadslid Koen Willekens betreurt dat het dossier van de straatnaamwijziging voor mevrouw Adeleine Hus nog niet is verder gezet, alleen omwille van de administratieve problematiek die dit voor de omwonenden met zich mee zou kunnen brengen. Het raadslid verwijst naar jaarlijkse hernummeringen die ook gewoon doorgang vinden. Burgemeester Johan Leysen antwoordt dat dit doorgenomen is met de betrokken omwonenden, maar dat het niet enkel om de administratie gaat, zoniet was het oplosbaar.
Raadslid Vincent Kolen geeft aan dat het dossier nog wat tijd nodig lijkt te hebben, en herhaalt zijn pleidooi om het warm te blijven houden en niet af te sluiten.
Burgemeester Johan Leysen drukt de hoop uit dat wanneer het stof wat gaan liggen is rond dit dossier, er in de ene of de andere richting een oplossing kan komen. Het dossier blijft dus niet liggen.
Zie zittingsverslag (audio).