In openbare zitting vergaderd;
Neemt kennis van de rekening, dienstjaar 2022, van navolgende kerkfabrieken met volgende balans:
Onze-Lieve_Vrouw van Altijddurende Bijstand
Overschot / tekort exploitatie: € 15.969,99
Overschot / tekort investeringen: € 0,00
Sint-Willibrordus
Overschot / tekort exploitatie: € 28.697,68
Overschot / tekort investeringen: € -10.000,00
Sint-Hubertus
Overschot / tekort exploitatie: € 6.765,97
Overschot / tekort investeringen: € -6,00
Sint-Andries
Overschot / tekort exploitatie: € 19.250,00
Overschot / tekort investeringen: € 0,00
Gunstig advies uit te brengen over bovenvermelde rekeningen
Deze beslissing voor goedkeuring toe te zenden aan de bevoegde overheid.
In openbare zitting vergaderd;
Neemt kennis van de rekening, dienstjaar 2021, van navolgende kerkfabrieken met volgende balans:
Protestantse kerk
Overschot / tekort exploitatie: € 18.141,83
Overschot / tekort investeringen: € -5.069,65
Carolus-Borromeus Rauw
Overschot / tekort exploitatie: € 7.444,70
Overschot / tekort investeringen: € 0,00
Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen Gompel
Overschot / tekort exploitatie: € 4.756,84
Overschot / tekort investeringen: € 0,00
Sint-Jozef Wezel
Overschot / tekort exploitatie: € 35.225,99
Overschot / tekort investeringen: € 52.542,70
Gunstig advies uit te brengen over bovenvermelde rekeningen
Deze beslissing voor goedkeuring toe te zenden aan de bevoegde overheid.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. Werken - K-18-063 en de raming voor de opdracht “Weg- en Rioleringswerken in Veststraat - Holven (deel) - Schakelveld (deel)”, opgesteld door de ontwerper, Groep Infrabo, Langstraat 65 te 2260 Westerlo. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 2.733.832,80 excl. btw of € 2.849.130,45 incl. btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Een bijdrage zal geleverd worden door hoofdopdrachtgever Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Pidpa wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van de gemeente Balen bij de gunning van de opdracht op te treden.
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 224007/OMO/0200 (actie/raming AC000130/MJP000670).
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gemachtigd aan de overeenkomst iedere wijziging aan te brengen die het bij de uitvoering nodig acht, in zover hieruit geen bijkomende uitgaven van meer dan 10 percent voortvloeien.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid de bepalingen rond bevoegdheden gemeenteraad en bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 48 die een gezamenlijke uitvoering van overheidsopdrachten voor rekening van verschillende aanbestedende overheden toelaat;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 5;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 12 november 2018 betreffende de goedkeuring samenwerkingsovereenkomst tussen Pidpa en gemeente Balen: Project K-18-063-Balen: Weg- en rioleringswerken Veststraat - Holven (deel) - Schakelveld (deel);
Het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst project K-18-063 tussen Pidpa en Gemeente Balen wordt goedgekeurd.
De bepalingen opgenomen bij het gemeenteraadsbesluit van 12 november 2018 blijven behouden.
Het samenwerkingsakkoord tussen Pidpa en Gemeente Balen als bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente Balen te ondertekenen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop van een tractor met gemonteerde maaiarm met maaikop” een bestek met nr. 2023-021 werd opgesteld door de Financiële dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 280.991,74 excl. btw of € 340.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 230000/OMO/0200 (actie/raming AC000154/MJP000838);
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023-021 en de raming voor de opdracht “Aankoop van een tractor met gemonteerde maaiarm met maaikop”, opgesteld door de Financiële dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 280.991,74 excl. btw of € 340.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 230000/OMO/0200 (actie/raming AC000154/MJP000838).
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gemachtigd aan de overeenkomst iedere wijziging aan te brengen die het bij de uitvoering nodig acht, in zover hieruit geen bijkomende uitgaven van meer dan 10 percent voortvloeien.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de brief van IOK van 31 januari 2023 met betrekking tot intergemeentelijke loketwerking wonen/energie;
Overwegende dat de voorbije maanden op verschillende regionale en zonale overlegmomenten de loketwerking wonen en energie onder de loep genomen werd met als aanleiding de klimaatdoelstellingen van de Vlaamse Overheid met een versterkt beleid omtrent leningen, premies, renovatiebegeleiding,… en de recente ‘energiecrisis’;
Overwegende dat uit deze overlegmomenten bij diverse besturen een nood blijkt aan intergemeentelijke samenwerking om de loketwerking structureel en professioneel te kunnen opwaarderen en meer expertise, capaciteit en continuïteit te kunnen voorzien;
Overwegende dat vanuit diverse gemeenten het signaal kwam dat in eerste instantie naar IOK gekeken wordt om een intergemeentelijk loket uit te bouwen; dat andere gemeenten deze werking vandaag al zonaal organiseren of kijken in de richting van de in oprichting zijnde woonmaatschappijen om deze taak te integreren binnen hun nieuwe werking;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van IOK op 20 januari jl., na advies van het adviescomité milieu, besloot een concreet voorstel over te maken aan elke gemeente;
Overwegende dat het lokaal bestuur principieel akkoord ging met het voorstel tot intergemeentelijke loketwerking wonen/energie en de bijhorende geraamde kostprijs van 2.500 euro per jaar (minstens) tot en met 2025;
Overwegende dat IOK vraagt om toetreding te officialiseren via een gemeenteraadsbesluit met het oog op opstart vanaf 1 september 2023;
Overwegende dat het voorgelegde aanbod de mogelijkheid biedt om complementair te worden ingepast op de lokale loketwerking;
Gelet op het feit dat een lokale dienstverlening inzake de Mijn VerbouwLening een meerwaarde kan betekenen aangezien de volledige aanvraag en verwerking in eigen gemeente kan gebeuren;
Gelet op de bespreking van 15 maart 2022;
De gemeenteraad gaat akkoord om toe te treden tot de intergemeentelijke loketwerking wonen en energie van IOK met de bijhorende geraamde kostprijs van € 2.500 per jaar vanaf 1 september 2023 en minstens tot en met december 2025.
Deze beslissing zal overgemaakt worden aan IOK, t.a.v. Gert Druyts.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag van Koen Snyers namens Pidpa, Vierselse baan 5 te 2280 Grobbendonk tot herinrichtingswerken (wegenis- en rioleringswerken) te Balen, Veststraat, Holven (deels), Rozenstraat (deels), afdeling 1 sectie A nrs. 807G, 809B2, 826K, 826L, 835W, 835V, 835X, 837B, sectie D nrs. 31D2, 34D, 313C, 314C, 315H, 315K, 318G, 319B, 320T, 320V en 320S.
Gelet op de ligging in woongebied (en een heel klein deel in woonuitbreidingsgebied) volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 31 januari 2023;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 23 februari 2023;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 1 maart 2023 tot 30 maart 2023.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de adviezen van:
- Agentschap Wegen en Verkeer dd. 12/04/2023: voorwaardelijk gunstig
- Brandweerzone Kempen dd. 30/03/2023: voorwaardelijk gunstig
- De Vlaamse Waterweg dd. 13/04/2023: gunstig
- Infrabel dd. 08/03/2023: voorwaardelijk gunstig
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 10 m vereist;
Overwegende dat in de Rozenstraat deze breedte is gerespecteerd met voorliggend plan;
Overwegende dat de rijweg t.h.v. het pleintje in de Veststraat nog tot privé-eigendom behoort (eigendom O.C.M.W.) en met het voorliggende rooilijnplan zal ingenomen worden in het openbaar domein;
Overwegende dat de rijweg in de zijstraat Veststraat (Veststraat 25 t.e.m. 44) reeds een openbaar karakter heeft, ook nutsleidingen aanwezig zijn en de rooilijn is voorgesteld waar ze feitelijk al ligt;
Overwegende dat daardoor hier geen inneming meer hoeft te gebeuren;
Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de wegen;
Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van de voorliggende perceelsdelen, aangeduid als delen 1, 2, 3A en 3B en in geel gearceerd op het grondverwervingsplan met nummer 19072A opgemaakt door landmeter-expert Vincent Verbeeck, Grens BV dd. 10/10/2022, de rooilijn gelegen is op 5 meter uit de as van Rozenstraat, 2490 Balen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer 2023/23 GEM (OMV_2023008218) tot herinrichtingswerken (wegenis- en rioleringswerken) te Balen, Veststraat, Holven (deels), Rozenstraat (deels), afdeling 1 sectie A nrs. 807G, 809B2, 826K, 826L, 835W, 835V, 835X, 837B, sectie D nrs. 31D2, 34D, 313C, 314C, 315H, 315K, 318G, 319B, 320T, 320V en 320S en meer bepaald over de perceelsdelen 1, 2, 3A en 3B die in het geel gearceerd werden op het grondverwervingsplan met nummer 19072A opgemaakt door landmeter-expert Vincent Verbeeck, Grens BV dd. 10/10/2022;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 3,851 are (385,1 m²)
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het omgevingsvergunningsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag van de heer Johan Schoeters wonende te St.-Janstraat 16 te 2400 Mol tot het verkavelen van een perceel in 1 lot voor een vrijstaande ééngezinswoning, een achterliggend lot en een lot om gevoegd te worden bij het openbaar domein gelegen te Balen, Ongelberg zn, afdeling 2 sectie C nr. 281E;
Gelet op de ligging in woongebied volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 20/01/2023;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 17/02/2023;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 27 februari 2023 tot 28 maart 2023.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de adviezen van
-Fluvius dd. 06/04/2023 : Er worden geen kosten aangerekend,
-Pidpa dd. 30/03/2023 : Er is geen uitbreiding voorzien,
-Pidpa Riolering dd. 12/04/2023 : Dossierkosten €250,00. Mogelijk kan er hier aangesloten worden op de voorziene wachtaansluitingen van het in uitvoering zijnde rioleringsproject. In voorkomend geval zal er geen offerte dienen betaald te worden,
-Proximus dd. 29/03/2023 : Er wordt geen uitbreiding voorzien,
-Telenet dd. 29/03/2023 : Aansluitbaar;
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 12m vereist;
Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de weg;
Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van de voorliggende perceelsdelen, aangeduid als lot 3 op het verkavelingsplan opgemaakt door Johan Schoeters dd. 15/01/2023, de rooilijn gelegen is op 6 m uit de as van Ongelberg zn;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer A2023/4 OMV, OMV_2023008624, zoals aangeduid op het verkavelingsplan dd. 15/01/2023, opgemaakt door landmeter de heer Johan Schoeters wonende te St.-Janstraat 16 te 2400 Mol tot het verkavelen van een perceel in 1 lot voor een vrijstaande ééngezinswoning, een achterliggend lot en een lot om gevoegd te worden bij het openbaar domein gelegen te Balen, Ongelberg zn, afdeling 2 sectie C nr. 281E;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 21ca;
Gronden die ingelijfd worden in het openbaar domein moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen). De bermen zijn geëffend en ingezaaid met een grasbermmengsel;
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Bij de eerste vervreemding dient het voorliggende perceelsdeel, aangeduid op het verkavelingsplan als lot 3, met een oppervlakte van 21ca gratis te worden afgestaan aan de gemeente Balen om in te lijven in het openbaar domein;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het verkavelingsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Gelet op de eerder goedgekeurde akte van beheersoverdracht tussen gemeente Balen en vzw Jeugdcentrum Biesakker op de gemeenteraad van 24/4/2017 en het addendum d.d. 11/10/2021;
Gelet op het retributiereglement socio-culturele infrastructuur van 13/12/2021 waar ook de lokalen van JC Biesakker mee in opgenomen staan om ter beschikking te stellen aan andere gebruikers;
Overwegende dat het schepencollege het gebouw in de Biesakker zo veel mogelijk wil laten gebruiken aanvullend aan het gebruik door jeugdverenigingen opdat dit nog meer een levendige plek wordt en blijft;
Overwegende de besprekingen met JC Biesakker vzw;
Op voorstel van het schepencollege;
De gemeenteraad keurt de gewijzigde beheersovereenkomst tussen gemeente Balen en vzw jeugdcentrum Biesakker goed.
Aangezien Kasterlee binnen de referentieregio van de Kempen ligt en “omsingeld” is door gemeenten die UiTPAS Kempen gebruiken, is het gunstig dat zij aansluiten. Zij aanvaarden de samenwerkingsovereenkomst zoals wij eerder overeenkwamen met de twintig UiTPAS gemeenten.
Van deze gelegenheid is ook gebruik gemaakt om een aantal onvolledigheden in de samenwerkingsovereenkomst en de annexen te verduidelijken of corrigeren. We zetten ze hieronder op een rij:
Wijziging: Gemeente Kasterlee werd toegevoegd
Argumentatie: Kasterlee wenst aan te sluiten bij UiTPAS Kempen.
Punt 1.5
Argumentatie: We willen het aansluiten vlotter laten verlopen zonder te veel administratieve bijkomstigheden voor nieuwe en bestaande gemeenten van UiTPAS Kempen. Daarnaast brengen we duidelijkheid rond de te volgen overeenkomst voor reeds aangesloten gemeenten door te bepalen dat de voorgaande overeenkomst komt te vervallen.
Punt 3.5
Argumentatie: De regel van 12 punten werd opgetrokken naar 25 punten, in de praktijk werd dit ook al zo toegepast.
Punt 1 B. Kansentarief
Kansentarief bedraagt standaard 20% van de basisprijs en wordt gefinancierd op basis van solidaire kostendeling, met verdeelsleutel: 20% (rechthebbende) - 40% (lokale aanbieder) - 40% (lokale overheid). Er gebeurt een jaarlijkse controle op verlenging kansenstatuut via MAGDA-koppeling met kruispuntdatabank.
Het kansentarief wordt niet onmiddellijk stopgezet als blijkt dat de UiTPAS-gebruiker hier geen recht meer op heeft. Hier wordt een overgangsperiode voor voorzien van één maand.
Argumentatie: Om verwarring tegen te gaan verduidelijken we het solidaire kansentarief. In kader hiervan specifiëren we ook dat uitzonderingen tijdelijk moeten zijn en dat de regio op de hoogte moet zijn van deze onderlinge verschillen.
Het jaarlijks informeren van rechthebbende is geschrapt omdat dit in de praktijk niet gebeurt, het is geen vereiste maar gemeenten mogen dit uiteraard wel doen.
Tot slot werd de periode waarin een UiTPAS bruikbaar blijft na het vervallen gewijzigd naar één maand aangezien dit de ingestelde periode is bij publiq en we dat niet kunnen wijzigen.
Punt 1 C. Afbakening solidair kansentarief
Argumentatie: Steeds vaker worden er restricties gevraagd door commerciële partners. Om geen wildgroei aan restricties te hebben, en om duidelijkheid te geven aan de pashouder, wordt er een restrictiekader opgemaakt waarbinnen restricties kunnen vallen. Dit restrictiekader is de toets om eventuele cases te bekijken. Dit kader kan aangepast worden indien voortschrijdend inzicht dit vraagt. Indien er geen vraag is naar restricties blijft de UiTPAS kostenverdeling van toepassing op alle activiteiten.
Punt 1 D. Groepspassen
Argumentatie: Omdat in UiTPAS Kempen momenteel een ‘pas op bed’ principe geldt en we daarnaast een kader opstellen voor het gebruik van groepspassen specifiëren we het fragment over groepspassen. Bij toekennen van deze principes vragen we altijd om de regio op de hoogte te brengen omdat gemeentelijk aanbod uit andere gemeenten ook de groepspas zal moeten accepteren.
Punt 1 E. Andere lokale afspraken
Argumentatie: We willen bij UiTPAS Kempen zo veel mogelijk gelijk trekken tussen de gemeenten. Enerzijds is dit het doel om een goede samenwerking te creëren en zo één UiTPAS Kempen te vormen. Anderzijds is dit het doel zodat er duidelijkheid is voor medewerkers, partners en pashouders. Om de werkingen gelijk te trekken zijn er goede afspraken en kaders nodig, deze worden op de voorziene overlegmomenten bepaald en dit altijd in samenspraak met de lokale verantwoordelijken. Wanneer een afspraak bepaald is, wordt deze bekrachtigd op de kerngroep bestuur waarin schepenen van de 3 regio’s zitten. Alle afspraken worden gebundeld op de drive waar iedereen toegang tot heeft.
Punt 1 F. Contact
Voor de lokale verantwoordelijken, mogelijke bovenlokale UiTPAS-partners of bij regionale vragen, zijn de regionale coördinatoren het eerste aanspreekpunt.
Argumentatie: Vanwege lokale verschillen, accenten en uitzonderingen merken we dat de beste aanpak voor aanspreekpunten is om te werken met lokale aanspreekpunten. Daarom specifieerde we per doelgroep wie het eerste aanspreekpunt is. De regiocoördinatoren mogen altijd betrokken worden bij vragen en problemen en staan hoe dan ook klaar voor de lokale verantwoordelijke en gemeentelijke medewerkers.
Punt 3 Privacy
UiTPAS Kempen de rechten van superadmin in de KSB toegewezen krijgen, lokale verantwoordelijken en sociale diensten krijgen de rol van admin, tenzij anders met goedkeuring van de coördinatoren.
Argumentatie: Het KSB is het achterliggende KaartSysteem Beheer waarbij je alle informatie van de pashouders kan raadplegen. Vanwege deze hoeveelheid aan data die hier beschikbaar is kijken we streng toe op de toegang tot het systeem. Enkel de regiocoördinatoren en hun back-up zijn superadmin in dit systeem, dit omdat deze rol exports kan maken van het en zo dus data van alle pashouders in 20 gemeenten kunnen exporteren. De lokale verantwoordelijke krijgen standaard de rol van admin zodat zij wel de informatie kunnen raadplegen en acties kunnen uitvoeren indien nodig. Een medewerkers van de sociale dienst kan deze admin rol ook krijgen indien gewenst. Het toekennen van rollen in een gemeente gebeurt altijd in samenspraak met de lokale verantwoordelijke.
Punt 5 Extra services
Argumentatie: We verduidelijken met wie de zaken die opgelijst zijn besproken moet worden.
[1] [1] KSB staat voor Kaartsysteembeheer, de backoffice van UiTPAS.
Ondertekening overeenkomst:
Op de kerngroep bestuur van UiTPAS, waarin er 2 schepenen zitten per subregio van UiTPAS Kempen, is er besloten dat de ondertekening deze keer digitaal gebeurt. Hiervoor zullen de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad uitgenodigd worden om digitaal te ondertekenen.
Gelet op het eerdere engagement tot aansluiting bij UiTpas Kempen conform de beslissing van de gemeenteraad d.d. 25/04/2022 waarna het project opgestart werd samen met regio Stuifzand per 1/1/2023;
Gelet op de vraag tot aansluiting van Kasterlee bij UiTpas Kempen vanaf september 2023 waardoor de aangepaste basisovereenkomst door alle gemeenteraden moeten goedgekeurd worden;
Overwegende de beperkte aanpassingen in verband met regionale afspraken die gekoppeld aan deze aansluiting mee worden opgenomen in de basisovereenkomst. De wijzigingen worden hierboven bij argumentatie omschreven;
Overwegende de verder lopende overgangsperiode met lokale uitzonderingsmaatregelen voor gemeente Balen om Balense erkende verenigingen voor 2023 en 2024 de kostenderving van 40% niet zelf te laten dragen voor kosten/lidgelden met een maximale kost van 500 euro maar hier als overgangsmaatregel in tussen te komen. Deze lokale uitzonderingsmaatregel die nog steeds loopt wordt blijvend als bijlage bij de nieuwe basisovereenomst gevoegd voor nieuwe Balense organisatoren die aansluiten. Deze genomen beslissing in het VAB van 9/11/2022 kadert in de overgang van vrijetijdscheques naar UiTpas;
De gemeenteraad keurt de vernieuwde basisovereenkomst voor UiTPAS Kempen goed. De gemeenteraad onderschrijft de basisovereenkomst van UiTPAS Kempen en publiq, inclusief de algemene voorwaarden en regiospecifieke afspraken van UiTPAS die een annex zijn bij de basisovereenkomst.
Een Hersteldecreet werd gepubliceerd in het B.S op 21/04/2023 en volgende wijzigingen werden aangenomen :
HOOFDSTUK 2. — Wijzigingen van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968
Art. 2. In artikel 29quater, § 4, van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op
16 maart 1968, ingevoegd bij het decreet van 9 oktober 2020, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in het eerste lid worden de woorden “Het proces-verbaal” vervangen door de woorden “Een afschrift van het
proces-verbaal”;
2° het tweede lid wordt vervangen door wat volgt:
“Binnen veertien dagen na de dag waarop de sanctionerend ambtenaar het afschrift van het proces-verbaal heeft
ontvangen conform het eerste lid, bezorgt hij een afschrift daarvan, samen met de vermelding van het bedrag van de
administratieve geldboete, aan de overtreder. Als de overtreder geen woonplaats of vaste verblijfplaats in België heeft,
mag het afschrift van het proces-verbaal vervangen worden door de informatiebrief, vermeld in artikel 5 van richtlijn
2015/413/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2015 ter facilitering van de grensoverschrijdende
uitwisseling van informatie.”;
3° in het vierde en zesde lid worden de woorden “dertig dagen” vervangen door de woorden “negentig dagen”.
Deze wijzigingen treden in werking op 01/05/2023.
Art. 2 van de de politieverordening betreffende kleine snelheidsovertredingen stelt dat het lokaal bestuur gebonden is aan de voorwaarden en procedure, zoals bepaald in het artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
Dit betekent dat ook de politieverordening betreffende kleine snelheidsovertredingen (GAS 5) moet aangepast worden conform deze wettelijke bepalingen.
De termijn van antwoorden op het verweer in artikel 8 wordt gewijzigd van 30 naar 90 dagen.
Artikel 8 wordt gewijzigd als volgt :
Art. 8. De sanctionerend ambtenaar dient binnen de 90 dagen na de dag van ontvangst van het schriftelijk verweer een beslissing te nemen omtrent de ontvankelijkheid en gegrondheid van het verweer en dient deze beslissing ter kennis te geven van de overtreder binnen diezelfde termijn.
Het verweer wordt als gegrond beschouwd wanneer de sanctionerend ambtenaar niet binnen de 90 dagen na de dag van ontvangst van het verweer, de verweermiddelen van de overtreder onontvankelijk of ongegrond verklaart.
Als de sanctionerend ambtenaar de verweermiddelen onontvankelijk of ongegrond verklaart, brengt hij de overtreder daarvan op de hoogte binnen 90 dagen met de vermelding van de administratieve geldboete die moet worden betaald. De administratieve geldboete wordt betaald binnen de 30 dagen na kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar.
Als de sanctionerend ambtenaar binnen 90 dagen na de dag waarop hij de verweermiddelen van de overtreder heeft ontvangen, de verweermiddelen van de overtreder niet onontvankelijk of niet ongegrond verklaart, worden die verweermiddelen geacht aanvaard te zijn.
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wegverkeerswet;
Gelet op de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en haar uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat de gemeenteraad bevoegd is op basis van artikel 10-41 van het decreet over het lokaal bestuur;
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen goed;
Deze wijzigingen treden - met terugwerkende kracht - in werking op 1 mei 2023;
Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 Decreet Lokaal Bestuur;
Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren en aan de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Turnhout, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Turnhout en van de politierechtbank Turnhout;
Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraten.
Aanleiding
Feiten en context
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een gewone algemene vergadering op 15 juni 2023. Het betreft een gewone algemene vergadering waarop de goedkeuring van de jaarrekening en het jaarverslag staan geagendeerd.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
Juridische gronden
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
Bijlage(n)
Uitnodiging en agenda gewone algemene vergadering PONTES
Ontwerp van jaarrekening
Ontwerp van jaarverslag
Ontwerp van remuneratieverslag
Verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris
Motivering
De gemeente Balen is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De vertegenwoordiger van de gemeente moet – voor zover deze nog niet voor de hele bestuursperiode werd aangeduid – bij geheime stemming worden aangesteld.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de gewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 15 juni 2023 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit:
1. Algemene vergadering: verslag 15 december 2022 – goedkeuring
2. Raad van bestuur: wijziging samenstelling - goedkeuring
3. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2022 - goedkeuring
4. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2022 - aktename
5. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2022 - goedkeuring
6. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
7. Varia en rondvraag
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van PONTES op 15 juni 2023 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
DE GEMEENTERAAD,
In openbare zitting,
Feiten en context
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 16 juni 2023 om 11.00 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
a. Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – mondelinge toelichting ter vergadering
b. Vragen van vennoten
9. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Historiek
Brief van Pidpa van 21 april 2023 met agenda en bijlagen:
Besluit van gemeenteraad dd. 25 februari 2019 betreffende de aanduiding van :
- dhr. Richard Vermeulen, gemeenteraadslid, als afgevaardigde en
- dhr. Bert Kenis, schepen, als plaatsvervangend afgevaardigde
voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.
Juridische grond
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Financiële aspecten
Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.
Argumentatie
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2022. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2022, de jaarrekening over het boekjaar 2022 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2022, wordt goedgekeurd.
Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 16 juni 2023, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente Balen is voor de activiteiten watervoorziening en riolering aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
De bestuursorganen van Pidpa[1] en water-link[2] hebben te kennen gegeven te willen overgaan tot een herstructureringsoperatie teneinde hun krachten geografisch te bundelen en samen aan integraal waterbeheer te doen. De voorgenomen herstructurering zal leiden tot een schaalvergroting, risicospreiding, de mogelijkheid tot slim investeren en synergievoordelen.
In het kader van deze verregaande samenwerking wordt gekozen voor een opsplitsing tussen water en riolering in twee juridische entiteiten. De achterliggende redenen hiervoor zijn de verschillende achtergronden en historieken van beide bedrijven alsook de verschillende organisatie van de twee hoofdactiviteiten (drinkwater? en riolering) waardoor er juridische, financiële en fiscale belemmeringen zouden ontstaan in geval van de keuze voor één entiteit. Daarnaast zullen de entiteiten onderworpen worden aan een verschillend belastingstatuut. De fusie tussen Pidpa en water?link zal aldus bestaan uit twee fusie?entiteiten: Water?Entiteit (het huidige water-link) en Rio?Entiteit (het huidige Pidpa).
De Water-Entiteit zal alle watervoorzieningsactiviteiten (distributie, productie, transport en industrie) van beide verenigingen combineren. De Rio-Entiteit zal de rioleringsactiviteiten van beide verenigingen samenbrengen, vertrekkende vanuit de huidige rioleringsformules bij Pidpa en water-link. De Water-Entiteit zal alle personeel van de huidige waterbedrijven Pidpa en water-link omvatten en fungeren als werkmaatschappij voor de Rio-Entiteit. Dit laat toe om maximaal de beoogde synergie-effecten te realiseren.
De duurtijden van Pidpa resp. water-link verstrijken in principe eind 2023 resp. eind 2025. Om te vermijden dat op korte termijn na goedkeuring van de transactie door de algemene vergaderingen moet worden besloten tot verlenging, hebben de raden van bestuur van beide verenigingen ervoor gekozen om het verlengingsbesluit samen met de transactie ter goedkeuring voor te leggen aan hun respectievelijke algemene vergaderingen. Tevens zullen de duurtijden van de verenigingen in het kader van de transactie worden gelijkgeschakeld, zodat zij beide een resterende duurtijd van 18 jaar zullen hebben.
De voorgenomen transactie is deels goed te keuren door de algemene vergaderingen van de betrokken verenigingen en deels goed te keuren door hun respectievelijke raden van bestuur. Aan de algemene vergaderingen van de verenigingen die worden gehouden in juni 2023 wordt gevraagd onder meer de aan de transactie verbonden statutenwijzigingen en verlengingsdossiers goed te keuren. De raden van bestuur van de verenigingen zullen worden gemachtigd de inwerkingtreding van de besluiten van de respectievelijke algemene vergaderingen vast te stellen in functie van de goedkeuring van de overige transactiestappen. De raden van bestuur zullen vervolgens in het najaar van 2023 de meer technische aspecten verbonden aan de transactie goedkeuren en de inwerkingtreding vaststellen.
Momenteel is voorzien dat de inwerkingtreding op of omstreeks het jaareinde zal plaatsvinden. De inwerkingtreding van de transactie zal in ieder geval na het behalen van alle goedkeuringen binnen een korte tijdsperiode gefaseerd plaatsvinden. Er wordt echter over gewaakt dat er volledige continuïteit van de dienstverlening is.
Op hoofdlijnen zal de realisatie van de transactie tot stand komen door (1) het onderbrengen van de bestaande rioleringsactiviteiten van water-link en Pidpa in de bestaande entiteit Pidpa, (2) het onderbrengen van de bestaande watervoorzieningsactiviteiten van water-link en Pidpa in de bestaande entiteit water-link, en (3) het omvormen van de bestaande entiteit Pidpa tot de Rio-Entiteit en de bestaande entiteit water-link in de Water-Entiteit. De deelnemers die op vandaag aangesloten zijn bij de ene vereniging voor de activiteit die wordt ingekanteld in de andere vereniging, zullen in het kader van de transactie deelnemer worden van de andere entiteit.
Concreet zullen daartoe volgende stappen moeten worden doorlopen.
In het kader van de voorgenomen transactie zal water-link als deelnemer uittreden uit Pidpa aan nominale waarde overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 422, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur. Ingevolge de uittreding worden 4.550 aandelen Pidpa vernietigd en ontvangt water-link een scheidingsaandeel van 11.375 euro van Pidpa (zijnde 2,50 euro per aandeel). Ten minste drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten moet voorafgaand aan de algemene vergadering met deze uittreding instemmen. Bovendien moet deze uittreding worden goedgekeurd door de algemene vergadering van Pidpa.
In de marge van de voorgenomen transactie werd overwogen dat de duurtijd van water-link eind 2025 zou verstrijken.
Teneinde te vermijden dat deelnemers van de Water-Entiteit zich na de inwerkingtreding van de transactie op korte termijn opnieuw zouden moeten buigen over de verlenging van de vereniging, is ervoor gekozen om als onderdeel van de transactie de buitengewone algemene vergadering te laten besluiten tot verlenging van de duur voor de activiteit watervoorziening van water-link. Sinds het decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het Decreet Lokaal Bestuur dient dit besluit in bepaalde gevallen niet langer genomen te worden door de laatste algemene vergadering voorafgaand aan het verstrijken van de duurtijd. De transactie bevindt zich in het toepassingsgebied van het nieuwe decreet.
De verlenging van de watervoorzieningsactiviteit tot en met 31 december 2041 zal aan de algemene vergadering worden voorgelegd, zodat deze een resterende duurtijd van 18 jaar heeft.
De algemene vergadering van water-link heeft op 18 december 2013 besloten om de duur van de vereniging te verlengen tot 31 december 2025. Gezien deze verlengingsbeslissing, zal de algemene vergadering van water-link tevens moeten besluiten tot niet-verlenging en vervroegde ontbinding van diens rioleringsactiviteit overeenkomstig artikel 425 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Eind 2023 verstrijkt de duurtijd van Pidpa in ieder geval.
In het kader van de voorgenomen transactie zal aan de algemene vergadering van Pidpa de verlenging van de rioleringsactiviteit ter goedkeuring worden voorgelegd.
In navolging van het bovenstaande wordt aan de deelnemers van Pidpa verzocht te besluiten tot verlenging van Pidpa en, in de mate zij op vandaag zij aangesloten bij de rioleringsactiviteit, deel te nemen aan de verlenging. De verlenging van de rioleringsactiviteit zal aan de algemene vergadering van Pidpa worden voorgelegd voor een periode van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041.
Pidpa werd ruim 110 jaar geleden opgericht om de provincie Antwerpen te voorzien van een betrouwbare drinkwatervoorziening. Sinds meer dan 15 jaar is Pidpa ook een toonaangevende speler op de rioleringsmarkt. Haar rioleringsoplossingen op maat werden ondertussen in 46 steden en gemeenten geïmplementeerd, zoals ook in onze [stad/gemeente]. Met het oog op een verhoogde samenwerking tussen verschillende actoren binnen de watersector zal Pidpa samen met water-link ingevolge de transactie een integraal waterbedrijf vormen, bestaande uit twee afzonderlijke entiteiten.
Jaren geleden heeft Pidpa de omslag gemaakt van een traditioneel nutsbedrijf naar een klant- en marktgedreven onderneming. Zij voorziet voor haar klanten, onze burgers en bedrijven, in uitgebreide communicatiemogelijkheden, zoals een gratis klantenservicelijn, de website en sociale media. Op deze manier kunnen klanten snel bij Pidpa terecht met hun vragen.
Bij Pidpa staat ‘duurzaamheid’ in al haar betekenissen centraal in haar werking, waarbij Pidpa in een duurzaam rioleringsbeleid investeert door middel van het voldoen van wettelijke verplichtingen en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen. Daardoor is het als bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke sociaaleconomische partner, die een toekomstgericht beleid voert op het vlak van milieu, economie en maatschappij. Dit duurzaamheidsbeleid werd doorgetrokken tot in haar werking.
Pidpa blinkt uit in haar activiteiten. De kwaliteit van de door haar geleverde goederen en diensten staan steeds voorop. Pidpa laat hier niets aan het toeval over. Dankzij de verdere professionalisering van het assetmanagement onderhoudt zij als een goed huisvader haar uitgebreide infrastructuur. Daardoor wordt niet alleen het comfort van de gebruikers en de efficiëntie van haar werkzaamheden verhoogd, maar ook aandacht gegeven aan een milieubewust en toekomstgericht resultaat.
Daarnaast is Pidpa een financieel gezond bedrijf dat blijft investeren in het voortdurend optimaliseren van en investeren in haar werking met een nadrukkelijke focus op kostenbesparing en efficiëntieverbetering.
Het voorliggende verlengingsdossier geeft een duidelijk beeld over Pidpa, haar dagelijkse werking en hetgeen zij reeds verwezenlijkt heeft voor de aangesloten steden en gemeenten en hun inwoners en bedrijven.
De bovenstaande principes die Pidpa hanteert in haar bedrijfswerking, vertalen zich voor onze gemeente concreet als volgt:
De duurtijd van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa zal bijgevolg niet worden verlengd. Om aan de raad van bestuur van de Vereniging de nodige flexibiliteit te bieden met betrekking tot de inwerkingtreding van die ontbinding, wordt voorgesteld aan de gemeenten om voor de goede orde en voor zoveel als nodig te verzoeken en te besluiten tot vervroegde ontbinding van de watervoorzieningsactiviteit.
In het kader van de voorgenomen transactie zal water-link nadien worden omgevormd tot de nieuwe Water-Entiteit, waarin de watervoorzieningsactiviteit van water-link behouden blijft. Tevens zal Pidpa worden omgevormd tot nieuwe Rio-Entiteit, waarin de rioleringsactiviteit van Pidpa behouden blijft.
Naar aanleiding van de omvorming tot de Rio-Entiteit resp. de Water-Entiteit dienen de statuten van Pidpa en water-link gewijzigd te worden teneinde ze in overeenstemming te brengen met de principes die waren overeengekomen tussen de raden van bestuur van de betrokken verenigingen op vlak van compartimentering, bestuur, e.d. De gemeente heeft samen met de oproepingsbrief de ontwerpen van nieuwe statuten en artikelsgewijze commentaren ontvangen.
Als onderdeel van het globaal akkoord met betrekking tot de transactie werd onder meer overeengekomen op welke manier de aandelen in de betrokken verenigingen moeten worden aangehouden na inwerkingtreding van de transactie. De aandelenverdeling binnen de Rio-Entiteit zal volledig worden bepaald op basis van het bevolkingsaantal van de deelnemers per 1 januari 2023. De aandelenverdeling binnen de Water-Entiteit zal worden bepaald op basis van een economische waardering van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa en water-link. Vervolgens zal afhankelijk van de deelactiviteit het aantal aandelen verder worden verdeeld op basis van het bevolkingsaantal van de deelnemers per 1 januari 2023 of worden toegewezen aan een specifieke deelnemer. Dat betekent dat de aandelenverdeling binnen de bestaande verenigingen dient te worden herschikt ingevolge de transactie. Iedere individuele deelnemer heeft in dat verband ook een technische fiche ontvangen waarin zijn huidige en toekomstige situatie wordt beschreven.
Uit het voorgaande blijkt dat enkel de rioleringsactiviteit van Pidpa zal worden verlengd in het kader van de omvorming van de Rio-Entiteit, terwijl diens watervoorzieningsactiviteit niet zal worden verlengd. Bijgevolg dient naar een alternatieve beheersvorm te worden gezocht voor de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa. In het kader van de beoogde samenwerking werd geoordeeld dat water-link daarvoor de meest geschikte partner is.
Om die reden zal Pidpa op haar beurt door middel van een koop-verkoop haar watervoorzieningsactiviteit overdragen aan water-link. De koopprijs voor deze koop-verkoop zal blijven uitstaan als een vordering, waarna deze door Pidpa in water-link zal worden ingebracht tegen uitgifte van aandelen door deze laatste. Overeenkomstig artikel 420, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur dient de toetreding van een opdrachthoudende vereniging tot een andere opdrachthoudende vereniging te worden goedgekeurd door de algemene vergadering van de toetredende opdrachthoudende vereniging. Bijgevolg zal de toetreding door Pidpa ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering van Pidpa. Aangezien Pidpa op vandaag nog niet is aangesloten bij water-link/de Water-Entiteit, dient ook de algemene vergadering van water-link haar goedkeuring te verlenen aan deze toetreding.
De gemeenten die op vandaag zijn aangesloten bij water-link voor de activiteit riolering, zullen uittreden uit water-link overeenkomstig de procedure gebiedsuitwisseling zoals voorzien in artikel 422, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur. Deze uittreding behoeft in principe geen voorafgaand besluit van de algemene vergadering.
De gemeenten die op vandaag zijn aangesloten bij water-link voor de activiteit riolering, zullen in het kader van dezelfde procedure kort nadien toetreden tot Pidpa.
De Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove zijn op vandaag nog geen deelnemer van Pidpa. Bijgevolg moet de toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot Pidpa worden goedgekeurd door de algemene vergadering van Pidpa.
Bij de inwerkingtreding wordt erover gewaakt dat er volledige continuïteit van dienstverlening is.
Pidpa zal deze aandelen in de watervoorzieningsactiviteit water-link slechts voor een zeer beperkte periode aanhouden. Kort na de aandelenuitgifte zal Pidpa de betrokken aandelen overdragen aan haar deelnemers die waren aangesloten bij diens watervoorzieningsactiviteit. Deze uitkering zal gebeuren overeenkomstig hun bevolkingscijfer per 1 januari 2023. Pidpa zal een aandeel in water-link blijven aanhouden in het kader van de dienstverlening door water-link. In het kader van die overdrachten dienen de deelnemers van Pidpa toe te treden tot water-link, welke toetreding overeenkomstig artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur de goedkeuring vereist van de algemene vergadering van water-link.
In navolging van het voorgaande wordt aan de deelnemers van Pidpa voorgelegd om in het kader van de transactie toe te treden tot water-link en om aan deze laatste een beheersoverdracht te doen voor wat de watervoorziening op hun grondgebied betreft. Voor de gemeente Baarle-Hertog zal deze beheersoverdracht beperkt zijn tot het gedeelte van het grondgebied dat niet in de exclave ligt.
Voor deze toetreding en beheersoverdracht verwijst onze gemeente naar de elementen aangehaald in de beschrijvende nota die zij samen met de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering heeft ontvangen. In het bijzonder verwijst zij naar het feit dat de Water-Entiteit als integraal waterbedrijf als gevolg van de voorgenomen fusie tussen Pidpa en water-link een circulair waterbeheer zal aanbieden. Daarmee kan de Water-Entiteit onder meer snel en efficiënt inspelen op de hedendaagse waterproblemen (droogte, overstromingen, ...) en de waterhuishouding van onze gemeente beter afstemmen in het groter geheel waar ook de Rio-Entiteit deel van zal uitmaken.
Rekening houdende met de elementen aangehaald in de begeleidende nota, de unieke samenwerking die wordt beoogd tussen de Rio-Entiteit (het huidige Pidpa) en de Water-Entiteit (het huidige water-link) ingevolge de inwerkingtreding van de transactie en het feit dat water-link/de Water-Entiteit de watervoorzieningsactiviteit van het huidige Pidpa vanuit een continuïteitsgedachte zal verderzetten, besluit onze gemeente:
Onze gemeente zal naar aanleiding van de toetreding tot de Water-Entiteit een concessieovereenkomst afsluiten met de Water-Entiteit. Die concessieovereenkomst zal de samenwerking tussen onze gemeente en Water-Entiteit mee vorm geven. Via deze overeenkomst zal onze gemeente immers bepaalde algemene exploitatierechten en concessies op infrastructuur toestaan aan Water-Entiteit teneinde deze laatste toe te laten om haar voorwerp en maatschappelijke doelstelling na te streven. Aldus is het noodzakelijk voor de goede werking van Water-Entiteit en dus de productie, transport en distributie van water om deze concessieovereenkomst af te sluiten. In ruil voor de onder de concessieovereenkomst toegestane rechten kan onze gemeente aanspraak maken op de vergoedingen die in deze overeenkomst zijn voorzien.
Daarnaast regelt de concessieovereenkomst andere rechten en plichten van zowel onze gemeente als de Water-Entiteit. Het afsluiten van deze overeenkomst zal dus eveneens de rechtszekerheid van onze gemeente met betrekking tot de watervoorziening ten goede komen.
In het kader van de transactie wenst de gemeente, samen met de andere deelnemers van de Water-Entiteit die daartoe bereid zijn, een overeenkomst af te sluiten teneinde bepaalde van de rechten en verplichtingen als deelnemers van de Water-Entiteit vast te leggen. In het bijzonder zullen deze afspraken onder meer betrekking hebben op de modaliteiten van mogelijke dividenduitkeringen door de Water-Entiteit aan de gemeentelijke deelnemers. De partijen bij deze overeenkomst zijn mening dat de betrokken afspraken in het belang van de Water-Entiteit zijn.
Om tot voornoemde transactie te kunnen komen, dienen de buitengewone algemene vergaderingen van Pidpa en water-link zich over de transactie in het algemeen en de daarmee samenhangende besluiten te buigen.
In dit verband heeft Pidpa een buitengewone algemene vergadering samengeroepen op 16 juni 2023 te Desguinlei 246, 2018 Antwerpen met volgende agendapunten:
a. de aandelencategorie B (HidoRio) wordt afgeschaft en ingekanteld in het toekomstige Compartiment Solidaire Sanering en de aandelen in dit toekomstige compartiment zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 1 januari 2023;
b. de aandelencategorieën C (HidroSan) worden afgeschaft en ingekanteld in het hoofdcompartiment van het toekomstige Compartiment Niet-Solidaire Sanering en de aandelen in dit toekomstige compartiment zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 1 januari 2023;
c. de aandelencategorie D (HidroGem) wordt afgeschaft en ingekanteld in het subcompartiment van het toekomstige Compartiment Niet-Solidaire Sanering en de aandelen in dit toekomstige compartiment zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 1 januari 2023
10.Goedkeuring van de toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot het toekomstige Compartiment Niet-Solidaire Sanering van de Vereniging ingevolge gebiedsuitwisseling;
11.Goedkeuring van de toetreding van de Vereniging tot water-link in het kader van de inbreng van de schuldvordering die zij zal verkrijgen ingevolge koop-verkoop van vermogensbestanddelen verbonden aan de watervoorzieningsactiviteit van de Vereniging, alsook tot het toekomstige Compartiment Dienstverlening van water-link;
12.In het algemeen, casu quo goedkeuring van alle handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de Transactie;
13.Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen in het kader van de Transactie;
14.Verlenen van de desbetreffende machten naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de Transactie, met inzonderheid machtiging aan de raad van bestuur van de Vereniging om:
a. de inwerkingtreding van (de verschillende tussenstappen van) de Transactie, met inbegrip van de respectieve besluiten goedgekeurd door de algemene vergadering, vast te stellen;
b. het bovenstaande te bevestigen en bijgevolg de verwezenlijking van de Transactie vast te stellen;
c. daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn; en
d. alle formaliteiten te vervullen m.b.t. de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de gewone en buitengewone algemene vergadering en de uitvoering van de Transactie in de meest brede zin.
Samen met deze oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering, ontving de gemeente eveneens een kopie van een beschrijvende nota, een technische presentatie, een individuele fiche, het verlengingsdossier van Pidpa, de template concessieovereenkomst voor de deelnemers van Pidpa, het ontwerp van overeenkomst met betrekking tot het deelnemerschap van de Water-Entiteit, het ontwerp van uittredingsovereenkomst tussen Pidpa en water-link en de ontwerpstatuten voor zowel Pidpa als water-link na inwerkingtreding van de voorgestelde transactie. Het besluit moet daarom steeds in samenhang met deze documenten gelezen worden. Een kopie van deze documenten wordt bij dit gemeenteraadsbesluit gevoegd.
Artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de toetreding van een gemeente afhankelijk is van een beslissing van de gemeenteraad die daarvoor wordt genomen op basis van een onderzoek.
Artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat toetredingsbeslissing van een opdrachthoudende vereniging wordt genomen door de algemene vergadering.
Artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle toetredingen worden aanvaard door de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging.
Artikel 422, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat een beslissing tot uittreding van een deelnemer tijdens de duur die bij de oprichting van een opdrachthoudende vereniging is vastgesteld, alleen mogelijk is als drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten vóór de algemene vergadering waarop over de uittreding wordt beslist, daarmee instemt. Voor die beslissing is een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen vereist van het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen en van de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten.
Artikel 422, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat uittreding uit een opdrachthoudende vereniging, die een opdracht hebben verkregen die een onderdeel vormt van het beheer van de waterketen ten gevolge van een gebiedsuitwisseling, mogelijk is als de gemeente en de betrokken opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Artikel 423, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat een opdrachthoudende vereniging in geval van enige vorm van herstructurering, zoals bedoeld in boek 12 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, in een periode van drie jaren voorafgaand aan de statutair bepaalde einddatum tot haar verlenging besluiten.
Artikel 425, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de verlenging van een opdrachthoudende vereniging een verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers vereist dat gedragen wordt door een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten. Het besluit tot verlenging dient bovendien te worden goedgekeurd met een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen.
Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de wijzigingen in de statuten en in de bijlagen artikelsgewijs aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt. Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, wordt een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers voorgelegd.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Deze worden voor de gemeenten rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Ingevolge deelname aan de transactie en toetreding tot de concessieovereenkomst, zal de gemeente op het moment van de inwerkingtreding van de transactie aanspraak kunnen maken op de volgende vergoedingen:
De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 16 juni 2023 met bijhorende agenda en stukken.
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 16 juni 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
De gemeenteraad keurt de deelname aan de transactie bestaande uit:
De gemeenteraad stemt in met de voorgestelde uittreding van water-link uit Pidpa, evenals met het feit dat het scheidingsaandeel van water-link gelijk zal zijn aan de nominale waarde van EUR 2,50 per aandeel waarop water-link had ingeschreven.
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Pidpa zoals zij haar werd voorgelegd integraal goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot Pidpa goed.
De gemeenteraad keurt de deelname aan de herschikking van de aandelen uitgegeven door Pidpa conform het criterium voorzien in de voorgestelde statutenwijziging, als gevolg waarvan de aandelen uitgegeven door Pidpa na inwerkingtreding van de Transactie zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 1 januari 2023 cf. de individuele fiche die de gemeente samen met de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering ontvangen heeft.
De gemeenteraad verzoekt, overeenkomstig artikel 423, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur, tot verlenging van de rioleringsactiviteit van Pidpa voor een duur van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041, en tot niet-verlenging van de watervoorzieningsactiviteit.
De gemeenteraad besluit, overeenkomstig artikel 423, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur, tot deelname aan de verlenging van de rioleringsactiviteit van Pidpa voor een duur van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041. Zij besluit deelnemer te blijven van Pidpa voor de rioleringsactiviteit en de daarbij horende beheersoverdracht te bevestigen.
De gemeenteraad beslist tot toetreding tot de opdrachthoudende vereniging water-link voor diens activiteit watervoorziening, verzoekt de toetreding van de gemeente tot de opdrachthoudende vereniging door de algemene vergadering te laten aanvaarden en besluit tot beheersoverdracht aan water-link voor wat de watervoorziening betreft.
Tevens keurt de gemeenteraad de concessieovereenkomst met en de overeenkomst betreffende deelnemerschap van de Water-Entiteit goed.
Tevens keurt de gemeenteraad, voor zover dat vereist zou zijn voor een ordelijke inwerkingtreding van de Transactie, de vervroegde ontbinding van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa goed. In ieder geval verzoekt de gemeenteraad akte te nemen van de niet-verlenging van de watervoorzieningsactiviteit en de uittreding van de gemeente uit het betrokken compartiment, daarbij bevestigend dat het scheidingsaandeel van onze gemeente zal worden uitbetaald in aandelen water-link/Water-Entiteit gelet op de opdracht die de gemeente geeft aan water-link/de Water-Entiteit en de manier waarop de Transactie geïmplementeerd wordt.
De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
De gemeenteraad keurt goed om dhr. Richard Vermeulen, gemeenteraadslid, aan te duiden als afgevaardigde op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa, met als plaatsvervanger Dhr. Bert Kenis, schepen, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad. De afgevaardigde kan zijn volmacht tevens laten uitvoeren door enig ander persoon, mits deze handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de afgevaardigde van de gemeente om op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa alle punten van de agenda goed te keuren.
Het college wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en brengt deze ter kennis aan Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 met de volgende agendapunten:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2022
7. Aanpassing van het huishoudelijk reglement van de algemene vergadering
8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Gelet op de documenten en de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal,
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iveka;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 31 maart 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Iveka die op 29 juni 2023 plaatsheeft in “Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee ”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 31 maart 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 29 juni 2023:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 29 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 31 maart 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA die op 29 juni 2023 plaatsheeft in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 31 maart 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2023;
in te tekenen op de verhoging van de inbreng voor
37 aandelen kengetal 5g (Publi-T) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 1.934,00 voor een totale waarde € 71.558,00;
22 aandelen kengetal 9e (Storm Zoersel/Zandhoven) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 11.000,00;
22 aandelen kengetal 10 (Pampero Wind) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 11.000,00;
En deze te volstorten met € 22.828,81 beschikbaar op rekening courant en € 70.729,19 uitkering van reserves IKA;
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 29 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e?mailadres lieven.ex@fluvius.be
"Enkele weken geleden werden een reeks straten voorzien van een nieuwe laag asfalt. Het viel wel wat mensen op dat dit wel heel snel opnieuw gebeurde in bijvoorbeeld de Boudewijnlaan. Een straat waar de staat van het asfalt nog behoorlijk goed was en bovendien nog maar enkele maanden een regenboogzebrapad geschilderd werd en thermoplasten ikv de recent ingevoerde fietsstraat werden aangebracht. Eentje verdween onder het nieuwe asfalt, de andere, die op de klinkerzone kleeft, is in énorm slechte staat, net zoals eentje in de Zandstraat. Na slechts enkele maanden.
Voorbijgangers stellen zich vragen over kostenefficiëntie.
Wat kost het aanbrengen van een 'fietsstraat-thermoplast'?
Wat kost het schilderen van een regenboogzebrapad?
Werden reeds alternatieven onderzocht voor de fel afbrokkelende thermoplasten zoals symbooltegels in gekleurd beton?
Waarom werden de markeringen in een schoolomgeving niet tijdens de Paasvakantie aangebracht?"
Het raadslid vult aan dat tijdens de paasvakantie er de asfalteringswerken waren. Meteen na de paasvakantie (19/4) werden er belijningen aangebracht in de Boudewijnlaan (van de parkeervakken) maar andere belijningen niet. Ook het regenboogzebrapad in de Boudewijnlaan niet, noch het zebrapad Vaartstraat - A. Dierckxstraat. Zonder zebrapad mag men overal oversteken, aldus het raadslid, dat stelt dat zeker tijdens de schooldrukte er daar nogal wat paniek is nu.
Schepen van openbare werken en mobiliteit Werner Hens wenst puntgewijs te antwoorden op de gestelde vragen:
Waarom Boudewijnlaan opgenomen in de lijst der herstellingen?
Bij de herstelling van asfaltwegen (opmaak lastenboek) maakt de technische dienst steeds een objectieve beoordeling aan de hand van een aantal factoren:
- schadebeeld
- wegcategorie en gebruik van de weg (drukkere weg = snellere asfaltvervanging)
- ligging (bv schoolomgevingen zijn belangrijk)
- zijn er geplande investeringen (bv geen asfaltherstelling indien kort nadien rioleringswerken)
Wat betreft de Boudewijnlaan was er plaatselijk toch grote scheurvorming te zien, zeker in het begin van de straat (aan N18).
De optie werd onderzocht om een minder invasieve herstelling (koudasfalt) door te voeren, maar dit was niet mogelijk. Er werd dan ook geopteerd voor een ganse vernieuwing van de asfaltlaag.
Wat de markeringen en het regenboogzebrapad betreft is het noodzakelijk dat efficiëntie wordt afgewogen ten aanzien van veiligheid. Bij het invoeren van fietsstraten en aanbrengen van regenboogzebrapaden werd gekozen voor de schoolomgevingen. De Boudewijnlaan kende ook een parkeerpaniek met bijhorende chaos in de spitsuren, wat de school ertoe heeft aangezet aan de gemeente te vragen om de nodige correctieve acties door te voeren.
In het geval van de Boudewijnlaan primeerde voor het bestuur de verbetering van de veiligheid ter hoogte van de school op de kostenefficiëntie.
Wat zijn de gevraagde kostprijzen?
Voor de plaatsing van een fiets-thermoplast is de kostprijs om en bij de 50 €/fiets excl. BTW afhankelijk van de marktprijsschommelingen.
Voor de plaatsing van een fietsstraat-logo is de kostprijs om en bij de 200 € excl. BTW afhankelijk van de marktprijsschommelingen.
Voor de schildering van het regenboogzebrapad is een becijfering moeilijk. Dit hangt af van de exacte afmetingen (breedte van de straat). De schildering van de regenboogzebrapaden is in bulk aanbesteed.
Werden reeds alternatieven onderzocht voor de fel afbrokkelende thermoplasten zoals symbooltegels in gekleurd beton?
Er is inderdaad gemerkt dat de thermoplasten fel afbrokkelen, en hieromtrent is een rondgang gedaan met de aannemer die de problematiek ook inziet (wellicht iets misgelopen in het procédé) en de komende periode de thermoplasten op zijn kosten moet / zal herstellen.
Als goede mix tussen duurzaamheid en flexibiliteit (snel aanpassingen doen i.f.v. gewijzigde wetgeving of andere noden) vindt het bestuur thermoplasten nog altijd een goede optie, beter dan bv klinkers (symbooltegels).
Waarom werden de belijningen/markeringen niet terug aangebracht tijdens de paasvakantie?
De keuze is gemaakt om het grootste werk, de asfaltvernieuwing, uit te voeren in de paasvakantie (minste hinder voor de school).
Na de plaatsing van het asfalt moet het asfalt nog enkele dagen tot weken ‘nazweten’. De wegmarkeringen kunnen dus best niet onmiddellijk na de herasfaltering aangebracht worden.
Tevens was het weer in de paasvakantie niet van die aard om verfwerken toe te laten (te lage temperaturen en regen).
De opmerking omtrent het ontbrekende zebrapad (en stopstreep) aan kruispunt Vaartstraat - A. Dierckxstraat is terecht, maar dit dient te worden uitgevoerd door het Gewest, aldus de schepen. Er is door de gemeente bij hen op aangedrongen dat dit zo snel mogelijk gebeurt, en er is de afspraak gemaakt dat de gemeente het wel zelf gaat doen indien het op 15/6 niet in orde is.
De belijningswerken gebeur(d)en ook door een andere aannemer dan de werken van de zebrapaden / fietsstraatlogo's (thermoplasten), waardoor het ook niet gecombineerd werd.
Raadslid Vincent Kolen stelt dat het problematisch is dat 7 weken na de asfaltwerken in een schoolomgeving nog niet alles in orde is, dus ook geen zebrapad, noch aan de Gewestweg, noch recht voor de schooldeur. Het raadslid stelt dat door de gemeente minstens kon voorzien worden in wachter(s) die voor een veilige schooloversteek van de kinderen kunnen zorgen, aangevende dat het de taak is van de gemeente om daar de veiligheid te garanderen.
Schepen Werner Hens stelt dat de Boudewijnlaan sowieso wel een fietsstraat is (zone 30), en dat er ook bijhorende bebording aanwezig is. Raadslid Vincent Kolen beaamt dit maar wijst op het ontbreken van een zebrapad momenteel. Schepen Hens geeft aan dat dit binnen afzienbare tijd in orde komt.
Raadslid Tom Hollants vraagt om bij de komende contacten met het Gewest opnieuw aan te dringen op een regenboogzebrapad aan de N18 ter hoogte van school Schoor. Het raadslid suggereert ook om op de Markt de parkeerplaatsen voor gehandicapten volledig blauw te maken met het bijhorende logo erin, alsook om daar voldoende politiecontroles te laten gebeuren om oneigenlijk gebruik van deze plaatsen tegen te gaan. Schepen Werner Hens antwoordt dat er inderdaad al meerdere parkeerplaatsen voor gehandicapten volledig blauw zijn geschilderd in Balen, en er effectief ook politiecontroles gebeuren. Voorts verwijst de schepen naar een overleg met het Gewest van enkele maanden geleden waarin bereidheid werd getoond om ter hoogte van Sinterveld een primaire oversteek van de N18 te voorzien met regenboogzebrapad (weliswaar niet meer dit jaar). Raadslid Vincent Kolen wenst te vernemen of de zone 50 dan wordt verlengd tot aan de kapel. Schepen Hens stelt dat het Gewest dit nog moet bekijken. Raadslid Tom Hollants suggereert ook om een regenboogzebrapad te voorzien in de Veststraat.
Zie zittingsverslag (audio).
"In maart 2022 kaartte onze fractie op de gemeenteraad het potentiële gevaar voor (schoolgaande) fietsers aan op het kruispunt aan de rijsbergdijk thv Buromas. Zowel fietsers als automobilisten krijgen tegelijkertijd groen waardoor afslaande voertuigen in conflict komen met overstekende fietsers. Uit eigen ondervinding en door de verhalen van verscheidene ouders weten we dat hier regelmatig bijna aanrijdingen gebeuren. We vroegen een aanpassing van de verkeerslichten. Het antwoord was toen dat er hier geen probleem gekend was bij het gemeentebestuur en er niks gewijzigd zou worden.
Het greep ons dan ook dubbelhard aan toen we vernamen dat er op maandagochtend 08/05 een ongeluk met een vrachtwagen en een schoolgaande fietser had plaats gevonden. Een vrachtwagen komende van Balen en afslaand naar Wezel kon de overstekende fietser niet meer ontwijken. Wonderwel is de jongen er met de schrik en slechts licht gewond vanaf geraakt. Maar dit had veel erger kunnen aflopen.
De schrik en bezorgdheid bij vele ouders en zwakke weggebruikers zat er al in en is enkel toegenomen. Men vraagt zich af wat er moet gebeuren alvorens men actie onderneemt. We zijn ons bewust van het feit dat het hier over een kruispunt op een gewestweg gaat maar vragen wederom een veiligere, conflictvrijere afstelling van de verkeerslichten.
Hoe ziet het gemeentebestuur dit en wil het zich inzetten om dit te realiseren?"
Schepen van mobiliteit Werner Hens bevestigt dat de problematiek al eens aan bod kwam tijdens de gemeenteraadzitting van 28 maart 2022. De schepen stelt dat hij in die raadzitting inderdaad heeft aangegeven dat op dat moment over de problematiek nog niks was gemeld aan de gemeente via de school of de ouders, en dat hij het engagement daar uitsprak om in overleg te gaan met het Gewest hierover. De schepen geeft evenwel aan dat hij in die raadzitting niet meedeelde dat er niks zou gewijzigd worden.
Schepen Hens stelt dat hij daags na betreffende gemeenteraadzitting contact opnam met het Gewest hierover, en dat men daar aangaf het te zullen bekijken. Direct na het ongeval van begin mei 2023 werd opnieuw contact genomen met het Gewest om de stand van zaken van hun plannen te vernemen, aldus de schepen, die stelt dat intussen reactie werd bekomen vanuit het Gewest. Ze deelden mee dat er in Vlaanderen vele lichtenregelingen zijn om aan te passen. De realiteit is dat AWV onvoldoende middelen en mankracht heeft om aanpassingen snel te doen. Er zou slechts 4 man mee bezig zijn voor heel Vlaanderen.
Het Gewest gaf ook aan de zaak altijd eerst technisch te bekijken (zijn er afgescheiden fietspaden, zijn het moderne palen waarvan de regelingen kunnen aangepast worden,...). Vervolgens kijken ze om te prioriteren ook naar ongevallenstatistieken en verkeersintensiteiten. Dat is een vrij koude analyse en wat dat betreft staat het kruispunt niet bovenaan op de prioriteitenlijst van AWV.
Voor het kruispunt N136 - Wezelbaan blijkt het in elk geval technisch mogelijk om de lichtenregeling aan te passen.
AWV wil intussen ook het engagement nemen om die lichtenregeling effectief aan te passen. Hiermee is nog niet gezegd dat dat dan het "vierkant groen" (alle zwakke weggebruikers tegelijk groen, en alle anderen rood) wordt, aldus de schepen.
Lichtenregeling aanpassen wil zeggen: extra fasen in de cyclus inbouwen.
Een timing kan het Gewest er niet op plakken, maar het zal helaas niet meer voor dit jaar zijn.
Raadslid Tom Vranckx dankt de gemeente alvast voor de ondernomen actie, en drukt de hoop uit dat het dan spoedig volgend jaar in orde komt. Schepen Werner Hens deelt deze hoop.
Raadslid Tom Hollants vraagt of er daar ook ratelaars voor de voetgangers kunnen worden aangebracht, evenals in de Veststraat n.a.v. de komende werken (als er lichten komen). Schepen Werner Hens antwoordt dat dit altijd een aandachtspunt is, en het alzo ook hier zal meegenomen worden, zonder dat nu met zekerheid bevestiging kan worden gegeven.
Zie zittingsverslag (audio).