Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 25 maart 2024 houdende aanstelling van mevrouw Katleen Geypen als financieel directeur met ingang vanaf 1 mei 2024;
Overwegende dat mevrouw Katleen Geypen volgens artikel 163 van het Decreet Lokaal Bestuur tijdens de openbare zitting van de gemeenteraad volgende eed moet afleggen in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad: "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen".
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van mevrouw Katleen Geypen als financieel directeur.
Agendapunt nr. [1]: Goedkeuring van het splitsingsvoorstel m.b.t. de partiële splitsing van Woonmaatschappij De Noorderkempen BV ten gunste van Woonboog BV, en daarmee samenhangende statutenwijzigingen, op de buitengewone algemene vergadering van Woonboog BV d.d. 21 mei 2024.
Goedkeuring van de partiële splitsing van Woonmaatschappij De Noorderkempen, met inbreng in natura van het afgesplitste vermogen in Woonboog, met verhoging van het ingebracht eigen vermogen van Woonboog en uitgifte van aandelen door Woonboog aan de aandeelhouders van Woonmaatschappij De Noorderkempen en met vermindering van het ingebracht eigen vermogen van Woonmaatschappij De Noorderkempen.
Rechtsgrond
Voorafgaande beslissingen van de gemeente
Overwegingen
Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.
Er wordt één woonmaatschappij erkend per werkingsgebied.
Bij beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werden de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen afgebakend, waardoor Woonmaatschappij De Noorderkempen verplicht is een deel van haar patrimonium over te dragen naar Woonboog en, omgekeerd, Woonboog verplicht is een deel van haar patrimonium over te dragen aan Woonmaatschappij De Noorderkempen.
Met het oog op de voorbereiding van de vorming van woonmaatschappijen en het afbakenen van de woonmaatschappijen per werkingsgebied, hebben de vennootschappen zoals vermeld hierboven, in samenwerking met de diverse overige betrokken actoren (zoals VMSW / Wonen in Vlaanderen en het Vlaamse Gewest) een studie- en werktraject op gang gebracht onder impuls van een stuurgroep en diverse uitvoerende werk- en adviesgroepen. Deze werkzaamheden en gesprekken zijn uitgemond in een vast voornemen van alle betrokken partijen om een partiële splitsing door overneming te realiseren overeenkomstig de artikelen 12:8 jo. 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV") en overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in het voorliggend voorstel van partiële splitsing.
De betrokken Vennootschappen zijn op het moment van het opstellen van het Splitsingsvoorstel allebei reeds omgevormd tot woonmaatschappij, met de rechtsvorm van een besloten vennootschap (BV), en hebben hun statuten aangepast aan de reglementering betreffende de woonmaatschappijen.
Woonboog heeft de erkenning verkregen als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen-Midden. De Noorderkempen heeft de erkenning verkregen als de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen-Noord.
De beide woonmaatschappijen zijn momenteel echter ook nog actief in elkaars werkingsgebied en zijn derhalve verplicht om het sociaal woonpatrimonium over te dragen aan de woonmaatschappij in wiens werkingsgebied het patrimonium gelegen is. De Partijen hebben ervoor geopteerd om deze wederzijdse overdrachten te realiseren door middel van twee partiële splitsingen, de ene vanuit Woonboog naar De Noorderkempen, de andere vanuit De Noorderkempen naar Woonboog.
Gelet op het gemeenschappelijk voorstel tot partiële splitsing zoals opgemaakt en goedgekeurd door de bestuursorganen van:
en
Gelet op dit gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van Woonmaatschappij De Noorderkempen op 26 maart 2024 en door het bestuursorgaan van Woonboog op 27 maart 2024;
Gelet op de neerlegging van het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing op de griffie van de Ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdeling Turnhout, minstens zes weken voor de buitengewone algemene vergadering van 21 mei 2024;
Dat het voorgelegde voorstel van partiële splitsing kan worden goedgekeurd;
De goedkeuring van de partiële splitsing heeft niet onmiddellijk uitwerking.
De goedkeuring wordt verleend:
en
De beslissingen van de buitengewone algemene vergadering van 21 mei 2024 van de bv Woonboog zullen uitwerking verkrijgen op 1 juni 2024 (0u00).
Gelet op de uitnodiging van 29 maart 2024 voor de buitengewone algemene vergadering van 21 mei 2024 van Woonboog, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd het voormelde gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing goed te keuren.
Gelet op de statuten van Woonboog BV aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.
Na mondelinge toelichting van het punt door het bevoegde lid van het college;
Bijlagen:
Agendapunt nr. [2]: Goedkeuring van het splitsingsvoorstel m.b.t. de partiële splitsing van Woonboog BV ten gunste van Woonmaatschappij De Noorderkempen BV, en daarmee samenhangende statutenwijzigingen, op de buitengewone algemene vergadering van Woonboog BV d.d. 21 mei 2024
Goedkeuring van de partiële splitsing van Woonboog, met inbreng in natura van het afgesplitste vermogen in Woonmaatschappij De Noorderkempen, met verhoging van het ingebracht eigen vermogen van Woonmaatschappij De Noorderkempen en uitgifte van aandelen door Woonmaatschappij De Noorderkempen aan de aandeelhouders van Woonboog en met vermindering van het ingebracht eigen vermogen van Woonboog.
Rechtsgrond
Voorafgaande beslissingen van de gemeente
Overwegingen
Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.
Er wordt één woonmaatschappij erkend per werkingsgebied.
Bij beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werden de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen afgebakend, waardoor Woonmaatschappij De Noorderkempen verplicht is een deel van haar patrimonium over te dragen naar Woonboog en, omgekeerd, Woonboog verplicht is een deel van haar patrimonium over te dragen aan Woonmaatschappij De Noorderkempen.
Met het oog op de voorbereiding van de vorming van woonmaatschappijen en het afbakenen van de woonmaatschappijen per werkingsgebied, hebben de vennootschappen zoals vermeld hierboven, in samenwerking met de diverse overige betrokken actoren (zoals Wonen in Vlaanderen en het Vlaamse Gewest) een studie- en werktraject op gang gebracht onder impuls van een stuurgroep en diverse uitvoerende werk- en adviesgroepen. Deze werkzaamheden en gesprekken zijn uitgemond in een vast voornemen van alle betrokken partijen om een partiële splitsing door overneming te realiseren overeenkomstig de artikelen 12:8 jo. 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV") en overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in het voorliggend voorstel van partiële splitsing.
De betrokken Vennootschappen zijn op het moment van het opstellen van het Splitsingsvoorstel allebei reeds omgevormd tot woonmaatschappij, met de rechtsvorm van een besloten vennootschap (BV), en hebben hun statuten aangepast aan de reglementering betreffende de woonmaatschappijen.
Woonboog heeft de erkenning verkregen als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen-Midden. De Noorderkempen heeft de erkenning verkregen als de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen-Noord.
De beide woonmaatschappijen zijn momenteel echter ook nog actief in elkaars werkingsgebied en zijn derhalve verplicht om het sociaal woonpatrimonium over te dragen aan de woonmaatschappij in wiens werkingsgebied het patrimonium gelegen is. De Partijen hebben ervoor geopteerd om deze wederzijdse overdrachten te realiseren door middel van twee partiële splitsingen, de ene vanuit Woonboog naar De Noorderkempen, de andere vanuit De Noorderkempen naar Woonboog.
Gelet op het gemeenschappelijk voorstel tot partiële splitsing zoals opgemaakt en goedgekeurd door de bestuursorganen van:
en
Gelet op dit gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van Woonmaatschappij De Noorderkempen op 26 maart 2024 en door het bestuursorgaan van Woonboog op 27 maart 2024;
Gelet op de neerlegging van het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing op de griffie van de Ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdeling Turnhout, minstens zes weken voor de buitengewone algemene vergadering van 21 mei 2024;
Dat het voorgelegde voorstel van partiële splitsing kan worden goedgekeurd;
De goedkeuring van de partiële splitsing heeft niet onmiddellijk uitwerking.
De goedkeuring wordt verleend:
en
De beslissingen van de buitengewone algemene vergadering van 21 mei 2024 van de bv Woonboog zullen uitwerking verkrijgen op 1 juni 2024 (0u00).
Gelet op de uitnodiging van 29 maart 2024 voor de buitengewone algemene vergadering van 21 mei 2024 van Woonboog BV, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd het voormelde gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing goed te keuren.
Gelet op de statuten van Woonboog BV aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.
Na mondelinge toelichting van het punt door het bevoegde lid van het college;
Bijlagen:
Agendapunt nr. [3]: Machtiging tot inkoop van eigen aandelen van Woonboog BV en bepalen van de voorwaarden, op de bijzondere algemene vergadering van Woonboog BV d.d. 21 mei 2024.
Rechtsgrond
Voorafgaande beslissingen van de gemeente
Overwegingen
De partiële splitsing van Woonmaatschappij De Noorderkempen, bedoeld in agendapunt 1, leidt ertoe dat Woonboog een inbreng in natura ontvangt. In ruil daarvoor geeft zij aandelen uit, die rechtstreeks toekomen aan de huidige aandeelhouders van Woonmaatschappij De Noorderkempen.
Dit strookt echter niet met de bedoeling van de Vlaamse wetgever, onder meer omdat aandelen (moeten) worden toegekend aan gemeenten (en OCMW’s van gemeenten) gelegen buiten het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
Woonboog stelt voor om deze problematiek te verhelpen en de aandelen “recht te zetten” door middel van een inkoop van eigen aandelen gevolgd door een vervreemding van eigen aandelen.
Daartoe wordt aan de bijzondere algemene vergadering een machtiging gevraagd om tot inkoop van eigen aandelen over te gaan, overeenkomstig de wettelijke regels van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en de principes die specifiek gelden voor de woonmaatschappijen (inkoop tegen inbrengwaarde).
Het aanbod tot inkoop wordt gericht tot alle aandeelhouders. Gemeenten en OCMW’s van gemeenten die niet tot het werkingsgebied van Woonboog behoren, worden in het bijzonder uitgenodigd om in te gaan op het aanbod tot inkoop.
De machtiging is maar zinvol indien de partiële splitsingen tot stand komen.
De machtiging wordt dan ook verleend:
en
De beslissingen van de bijzondere algemene vergadering van 21 mei 2024 van de bv Woonboog zullen uitwerking verkrijgen op 1 juni 2024 (0u00).
Gelet op de uitnodiging van 29 maart 2024 voor de bijzondere algemene vergadering van 21 mei 2024 van Woonboog BV, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd het bestuursorgaan te machtigen om over te gaan tot inkoop van eigen aandelen tegen inbrengwaarde.
Gelet op de statuten van Woonboog BV aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.
Na mondelinge toelichting van het punt door het bevoegde lid van het college;
Agendapunt nr. [4]: machtiging tot vervreemding van eigen aandelen van Woonboog BV en bepalen van de voorwaarden, op de bijzondere algemene vergadering van Woonboog BV d.d. 21 mei 2024.
Rechtsgrond
Voorafgaande beslissingen van de gemeente
Overwegingen
De partiële splitsing van Woonmaatschappij De Noorderkempen, bedoeld in agendapunt 1, leidt ertoe dat Woonboog een inbreng in natura ontvangt. In ruil daarvoor geeft zij aandelen uit, die rechtstreeks toekomen aan de huidige aandeelhouders van Woonmaatschappij De Noorderkempen.
Dit strookt echter niet met de bedoeling van de Vlaamse wetgever, onder meer omdat aandelen (moeten) worden toegekend aan gemeenten (en OCMW’s van gemeenten) gelegen buiten het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
Woonboog stelt voor om deze problematiek te verhelpen en de aandelen “recht te zetten” door middel van een inkoop van eigen aandelen gevolgd door een vervreemding van eigen aandelen.
Daartoe wordt, zoals vermeld in agendapunt 3, aan de bijzondere algemene vergadering een machtiging gevraagd om tot inkoop van eigen aandelen over te gaan, overeenkomstig de wettelijke regels van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en de principes die specifiek gelden voor de woonmaatschappijen (inkoop tegen inbrengwaarde).
Het aanbod tot inkoop wordt gericht tot alle aandeelhouders. Gemeenten en OCMW’s van gemeenten die niet tot het werkingsgebied van Woonboog behoren, worden in het bijzonder uitgenodigd om in te gaan op het aanbod tot inkoop.
Nadat aldus eigen aandelen zijn ingekocht, wenst Woonboog de ingekochte aandelen te kunnen vervreemden, om te vermijden dat zij de aandelen zou moeten vernietigen. Gemeenten en OCMW’s van gemeenten die wel tot het werkingsgebied van Woonboog behoren, worden in het bijzonder uitgenodigd om deze aandelen te verwerven.
Daartoe wordt, zoals vermeld in agendapunt 4, aan de bijzondere algemene vergadering een machtiging gevraagd om tot vervreemding van eigen aandelen over te gaan, overeenkomstig de wettelijke regels van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en de principes die specifiek gelden voor de woonmaatschappijen (verkoop tegen inbrengwaarde).
De machtiging is maar zinvol indien de partiële splitsingen tot stand komen.
De machtiging wordt dan ook verleend:
en
De beslissingen van de bijzondere algemene vergadering van 21 mei 2024 van de bv Woonboog zullen uitwerking verkrijgen op 1 juni 2024 (0u00).
Gelet op de uitnodiging van 29 maart 2024 voor de bijzondere algemene vergadering van 21 mei 2024 van Woonboog BV, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd het bestuursorgaan te machtigen om over te gaan tot vervreemding van eigen aandelen tegen inbrengwaarde.
Gelet op de statuten van Woonboog BV aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.
Na mondelinge toelichting van het punt door het bevoegde lid van het college;
De partiële splitsing van Woonmaatschappij De Noorderkempen ten gunste van Woonboog, en de statutenwijzigingen die daarmee gepaard gaan, worden goedgekeurd overeenkomstig het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing, zoals gevoegd in bijlage bij deze beslissing, d.w.z. de partiële splitsing van Woonmaatschappij De Noorderkempen, met inbreng in natura van het afgesplitste vermogen in Woonboog, met verhoging van het ingebracht eigen vermogen van Woonboog en uitgifte van aandelen door Woonboog aan de aandeelhouders van Woonmaatschappij De Noorderkempen en met vermindering van het ingebracht eigen vermogen van Woonmaatschappij De Noorderkempen.
De vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de bv Woonboog krijgt de opdracht op de buitengewone algemene vergadering van 21 mei 2024 te handelen conform deze beslissing.
De partiële splitsing van Woonboog ten gunste van Woonmaatschappij De Noorderkempen, en de statutenwijzigingen die daarmee gepaard gaan, worden goedgekeurd overeenkomstig het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing, zoals gevoegd in bijlage bij deze beslissing, d.w.z. de partiële splitsing van Woonboog, met inbreng in natura van het afgesplitste vermogen in Woonmaatschappij De Noorderkempen, met verhoging van het ingebracht eigen vermogen van Woonmaatschappij De Noorderkempen en uitgifte van aandelen door Woonmaatschappij De Noorderkempen aan de aandeelhouders van Woonboog en met vermindering van het ingebracht eigen vermogen van Woonboog.
De vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de bv Woonboog krijgt de opdracht op de buitengewone algemene vergadering van 21 mei 2024 te handelen conform deze beslissing.
De gemeenteraad stemt ermee in om het bestuursorgaan van Woonboog te machtigen om over te gaan tot inkoop van eigen aandelen tegen inbrengwaarde.
De vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de bv Woonboog krijgt de opdracht op de bijzondere algemene vergadering van 21 mei 2024 te handelen conform deze beslissing.
De gemeenteraad stemt ermee in om het bestuursorgaan van Woonboog te machtigen om over te gaan tot vervreemding van eigen aandelen tegen inbrengwaarde.
De vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de bv Woonboog krijgt de opdracht op de bijzondere algemene vergadering van 21 mei 2024 te handelen conform deze beslissing.
Het Beheerscomité GAS is in vergadering van 29 maart 2024 overgegaan tot vastlegging van de rekening over het werkingsjaar 2023.
De aangerekende kosten van de GAS-dienst, worden verdeeld over de deelnemende gemeenten op basis van de nieuwe verdeelsleutel, zoals bepaald in de gewijzigde overeenkomst interlokale vereniging 2023 en goedgekeurd door de desbetreffende gemeenteraden.
| Bedrag : € |
GEEL | 115.560 |
LAAKDAL | 8.956 |
MEERHOUT | 26.828 |
BALEN | 19.884 |
DESSEL | 26.676 |
MOL | 74.967 |
GROBBENDONK | 19.114 |
HERENTALS | 136.159 |
HERENTHOUT | 8.796 |
OLEN | 7.214 |
VORSELAAR | 14.256 |
HERSELT | 3.509 |
HULSHOUT | 1.726 |
WESTERLO | 7.650 |
De inkomsten worden rechtstreeks geïnd door de gemeenten zelf. De opvolging gebeurt nu ook door de gemeenten (aanmaning- deurwaarder).
Enkel de kosten worden nu verrekend volgens de afgesproken verdeelsleutel.
Er is ook al een voorschot betaald door de gemeenten. Er zal nu een herberekening komen van de werkelijke kosten, met het verrekende voorschot en het voorschot voor 2024. De uiteindelijke factuur of terugbetaling van Stad Geel aan de andere gemeenten zal dus anders zijn dan deze kostenverdeling van 2023.
Gelet op artikel 3 van de statuten van de interlokale vereniging ‘Bureau GAS’ dat luidt als volgt: “Het beheerscomité stelt jaarlijks en uiterlijk op 31 maart de rekeningen van het voorgaande werkingsjaar vast en legt ze binnen een termijn van 50 dagen na de vaststelling ervan ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Na het verstrijken van een termijn van 50 dagen vanaf de verzending ervan aan de voornoemde raden worden zij, zonder tegenbericht, geacht te zijn goedgekeurd.”;
Overwegende dat het Beheerscomité in vergadering van 29 maart 2024 is overgegaan tot de goedkeuring van de rekening over het werkingsjaar 2023;
De gemeenteraad keurt de afrekening GAS voor het werkingsjaar 2023 goed.
De financiële verdeelsleutel 2025 moet door alle gemeenteraden worden goedgekeurd. Indien een gemeenteraad de verdeelsleutel niet goedkeurt, zal de gouverneur een beslissing nemen.
Hoofdstuk II van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, BS31 juli 2007.
Het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 houdende vaststelling van de inventaris- en schattingsregels van de roerende en onroerende goederen van de gemeenten aangewend voor de uitvoering van de opdrachten van de brandweerdiensten, BS29 oktober 2014.
De gemeenteraad keurt volgende financiële verdeelsleutel voor 2025 voor Brandweer zone Kempen goed:
Gemeente/stad | % 2025 |
Geel | 21,04% |
Mol | 15,58% |
Herentals | 10,63% |
Westerlo | 10,34% |
Balen | 8,83% |
Laakdal | 4,80% |
Herselt | 3,54% |
Olen | 5,00% |
Grobbendonk | 4,24% |
Retie | 2,52% |
Hulshout | 2,31% |
Meerhout | 3,50% |
Dessel | 2,67% |
Herenthout | 3,20% |
Vorselaar | 1,80% |
Artikel 2
De gemeenteraad keurt goed dat een verrekening van de goederen wordt doorgevoerd op het investeringsbudget van 2025 als volgt:
Gemeente/stad | Bedrag/jaar |
Geel | -6 539,30 |
Mol | -96 295,79 |
Herentals | -65 023,84 |
Westerlo | -21 632,80 |
Balen | -11 991,22 |
Laakdal | +40 856,36 |
Herselt | +40 760,73 |
Olen | +44 681,87 |
Grobbendonk | -38 772,49 |
Retie | +26 702,01 |
Hulshout | +25 363,08 |
Meerhout | +32 248,98 |
Dessel | +24 597,98 |
Herenthout | -14 962,95 |
Vorselaar | +20 007,38 |
De gemeenteraad beslist dat de gemeente BALEN toetreedt tot de aankoopcentrale VEB aangaande de raamovereenkomst voor zonnepanelen.
Rekening houdend met het reglement goedgekeurd in de gemeenteraadzitting van 29 april 2019 betreffende de aankoop van zwemtickets van het zwembad van Mol voor inwoners uit de gemeente Balen;
Rekening houdend met het aangepast reglement goedgekeurd in de gemeenteraadzitting van 9 december 2019 betreffende de aankoop van zwemtickets van het zwembad voor inwoners uit de gemeente Balen;
Rekening houdend met het aangepast reglement goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 12 december 2022 omwille van een indexatie van de toegangsprijzen.
Rekening houdend met het feit dat een nieuwe indexatie wordt toegepast in 2024;
Rekening houdend met het feit dat het gemeentebestuur van Balen inwoners uit Balen zwemtickets wil aanbieden aan hetzelfde tarief als de inwoners uit Mol;
Gelet op het feit dat een aanpassing van het reglement noodzakelijk is om automatisch bij iedere prijsaanpassing door Vita Den Uyt een subsidie te kunnen toekennen die gelijk is aan het prijsverschil tussen inwoners en niet-inwoners uit Mol.
Gelet op het collegebesluit d.d. 3 april 2024 in dit verband;
Gelet op het gevoerde overleg met het Agentschap Binnenlands Bestuur;
Binnen de perken van de door de gemeenteraad goedgekeurde kredieten wordt voor de periode van heden tot en met 31 december 2025 aan de inwoners van Balen een subsidie verleend bij de aankoop van toegangsbewijzen voor het zwembad Vita Den Uyt.
De subsidie is gelijk aan het prijsverschil dat het zwembad Vita Den Uyt toepast tussen inwoners en niet-inwoners van de gemeente Mol.
Door het toekennen van deze subsidie kunnen inwoners van Balen voor het zwembad Vita Den Uyt een zwemticket kopen aan het tarief idem aan het tarief van de inwoners van Mol.
Om in aanmerking te komen moet de aanvrager gedomicilieerd zijn in Balen.
De tickets kunnen worden aangekocht in de Kruierie tijdens de openingsuren. De tickets zijn vrij te gebruiken zonder vermelding van datum.
Indien blijkt dat onjuiste gegevens werden verstrekt of dat de gestelde voorwaarden niet werden nageleefd, kan het college van burgemeester en schepenen de toegekende subsidie geheel of gedeeltelijk terug vorderen.
De gemeenteraad beslist toe te treden tot de bestaande raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur en netwerken zoals gegund door de gemeente Kampenhout.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met uitvoering.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
Ҥ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag Kristof Van Dun namens KRISTOF VAN DUN BVBA gevestigd te Industriedijk 9 te 2300 Turnhout tot het herverkavelen van lot 1 in 2 loten voor half-open ééngezinswoningen gelegen te Balen, Kopberg zn, afdeling 1 sectie E nr. 1246E8;
Gelet op de ligging in woongebied volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 14/12/2023;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 06/02/2024;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 14 februari 2024 tot 14 maart 2024.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de adviezen van
-Fluvius dd. 09/02/2024 : kostenraming uitbreiding €318,77,
-Pidpa dd. 07/02/2024 : “Er is geen uitbreiding nodig van het distributienet in de openbare weg. De ontwikkeling is aansluitbaar op de bestaande hoofdleiding van het drinkwaternet.”,
-Pidpa Riolering dd. 07/02/2024 : kostenraming uitbreiding €4.448,81 + €500,00 dossierkosten,
-Proximus dd. 28/02/2024 : “Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project.”,
-Wyre dd. 12/02/2024 : “De nodige infrastructuur is al aanwezig op openbaar domein, er dient geen uitbreiding van het Wyre netwerk te gebeuren. Er wordt van ons geen verdere voorwaarde opgelegd.”
- Verkeersdienst dd. 22/02/2024, Gunstig: “De oprit van elke woonentiteit dient minimum 5 m lang te zijn zodat het parkeren van een extra voertuig op eigen terrein mogelijk is. Minimum 1 stalplaats voor auto's per woonentiteit. De aansluiting van de toegang van het perceel op het openbaar domein dient haaks te gebeuren”;
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 12m vereist;
Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de weg;
Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van de voorliggende perceelsdelen, aangeduid als lot A op het verkavelingsplan opgemaakt door Stef Geukens dd. 24/11/2023, de rooilijn gelegen is op 6m uit de as van Kopberg zn;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer W2023/22 OMV, OMV_2023161212, zoals aangeduid op het verkavelingsplan dd. 24/11/2023, opgemaakt door landmeter Kristof Van Dun namens KRISTOF VAN DUN BVBA gevestigd te Industriedijk 9 te 2300 Turnhout tot het herverkavelen van lot 1 in 2 loten voor halfopen ééngezinswoningen gelegen te Balen, Kopberg zn, afdeling 1 sectie E nr. 1246E8;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 61ca;
Gronden die ingelijfd worden in het openbaar domein moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen). De bermen zijn geëffend en ingezaaid met een grasbermmengsel;
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Bij de eerste vervreemding dient het voorliggende perceelsdeel, aangeduid op het verkavelingsplan als lot A, met een oppervlakte van 61 ca gratis te worden afgestaan aan de gemeente Balen om in te lijven in het openbaar domein;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het verkavelingsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Mondelinge vraag medegedeeld door raadslid Tom Vranckx: zonnecrème dispensers in de strijd tegen huidkanker
“In mei 2022 kaartte we de problematiek rond huidkanker aan in het kader van de campagne van de Vlaamse overheid "smeerweer". Een punt dat we toen aanhaalden was de plaatsing van dispensers met gratis zonnecrème op enkele openbare plaatsen. Waar het gemeentebestuur toen niet achter stond. Onze fractie is dan ook blij dat er nu, 2 jaar na onze vraag, in de speeltuin van de Keiheuvel toch een dispenser geplaatst is. Graag willen we vragen waarom het gemeentebestuur deze nu toch geplaatst heeft en of jullie ons ook volgen in de redenering om er nog op andere openbare plaatsten te installeren? Alsook het beschikbaar stellen van mobiele en uitleenbare exemplaren om te plaatsen op evenementen. Onze fractie blijft er van overtuigd dat dit hard kan bijdragen aan de sensibilisatie en preventie van huidkanker.”
Namens het schepencollege verwijst schepen van gezondheid Nancy De Bie naar hetzelfde antwoord als in mei 2022. De visie is hieromtrent nog niet gewijzigd. Zoals toen gezegd ziet het bestuur hierin voor zichzelf meer een sensibiliserende rol weggelegd in de zin van voldoende duidelijke communicatie als het thema actueel is en er aangekondigde hittedagen/golven aankomen.
Wat de dispenser in de Keiheuvel betreft. Deze is geplaatst door het bedrijf Sundo in het kader van een reclameactie. Dit bedrijft stelt aan elk recreatiedomein in Vlaanderen een gratis zonnecrèmedispenser ter beschikking. Het kost de gemeente dus niets. Het zou dan ook onlogisch geweest zijn om iets wat gratis ter beschikking wordt gesteld te weigeren. Normaliter ging Sundo deze dispenser pas plaatsen tegen de zomer en dan was dit nog ter sprake gekomen op de volgende raad van bestuur van de vzw Keiheuvel. Maar tot eigen verrassing is de dispenser vorige week al geleverd.