II Verlenging van de huidige concessieovereenkomst
Overwegende dat het gemeentebestuur wenst dat de sportvliegerij verder moet worden beoefend en verder moet worden bevorderd in haar domein 'Keiheuvel' onder de vorm van een openbare dienst, zodat de gronden in kwestie blijven ingelijfd in het openbaar domein.
Overwegende dat daarom een verlenging, gelet op de jarenlange goede samenwerking met Aeroclub Keiheuvel VZW, sowieso aangewezen is.
Overwegende dat deze verlenging wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde van de niet-vernietiging ervan door de hogere overheid.
Overwegende dat overeenkomstig artikel 1 van de concessieovereenkomst de concessie loopt tot en met 31 december 2026.
Overwegende dat overeenkomstig artikel 7 van de concessieovereenkomst een verlenging zeker tot de mogelijkheden behoort.
Overwegende dat overeenkomstig artikel 13 van de concessieovereenkomst de gemeente een concreet voorstel tot verlenging kan doen, waarbij de huidige concessionaris, Aeroclub Keiheuvel VZW, de voorkeur geniet voor de verlenging en waarbij de gemeente niet gebonden is door de voorwaarden van de oorspronkelijke concessieovereenkomst.
Overwegende dat het aangewezen is de concessieovereenkomst met eenzelfde duur als haar looptijd, met name met zes jaar, maar niet langer te verlengen, aangezien de gemeente BALEN als overheid zich moet behoeden voor marktafscherming en concurrentiebeperking.
III Addendum bij de huidige concessieovereenkomst indien die zal worden verlengd
A Subconcessie
Overwegende dat Aeroclub Keiheuvel VZW de horecagelegenheid niet langer wil uitbaten en dat zij op zoek ging naar een derde partij die de uitbating van de horecagelegenheid op zich zou willen nemen in het kader van een subconcessieovereenkomst, met dien verstande dat dit enkel kan binnen de contouren van de concessieovereenkomst die Aeroclub Keiheuvel VZW als concessionaris met de gemeente BALEN als concessiegever heeft gesloten.
Overwegende dat Aeroclub Keiheuvel VZW een mogelijke subconcessionaris heeft gevonden, met name familie De Pril en dat zij een subconcessieovereenkomst zou willen sluiten met familie De Pril met als voorwerp de exploitatie van de horecazaak met toebehoren en zonder mogelijkheid tot bewoning, gelegen te 2490 BALEN, 17 Esk. Licht Vliegwezenlaan 8.
Overwegende dat Aeroclub Keiheuvel VZW beseft en naar haar mogelijke subconcessionaris toe ook benadrukt dat de subconcessieovereenkomst enkel kan bestaan binnen de bestaande contouren van de concessieovereenkomst, nu Aeroclub Keiheuvel VZW niet meer rechten kan toekennen dan zij er zelf heeft gekregen.
Overwegende dat hierbij in het bijzonder gerefereerd wordt aan artikel 3, tweede lid van de concessieovereenkomst.
Overwegende dat moet worden benadrukt dat het exclusief aan Aeroclub Keiheuvel VZW is om een eventuele subconcessionaris te vinden, dat dit moet kaderen binnen de concessieovereenkomst met de gemeente en dat er nooit een rechtstreeks contractuele band tussen de gemeente en de subconcessionaris tot stand zal komen.
Overwegende dat er belangrijke investeringen dienen te gebeuren aan de horecagelegenheid.
Overwegende dat Aeroclub Keiheuvel VZW ook bewust zoekt naar een subconcessionaris die bereid zou zijn deze investeringen te doen.
Overwegende dat familie De Pril al te kennen zou hebben gegeven aan Aeroclub Keiheuvel VZW an sich bereid te zijn te investeren, indien zij een subconcessieovereenkomst met Aeroclub Keiheuvel VZW zouden kunnen sluiten.
B Investeringen door een subconcessionaris in het licht van de huidige concessieovereenkomst
Overwegende dat overeenkomstig artikel 7, derde en vierde lid van de concessieovereenkomst het zo is dat als de gemeente na het verstrijken van de eerste looptijd van zes jaar de exploitatie van de openbare dienst ter bevordering van de vliegsport en aanverwante activiteiten niet wenst verder te zetten onder dezelfde voorwaarden of aan een derde partij wenst toe te vertrouwen, of indien de concessie komt te vervallen, omdat de vliegsport niet meer kan worden beoefend ingevolge overmacht, bijvoorbeeld wanneer beslissingen van de hogere overheid dit niet langer toelaten, dat de gebouwen, werken, bouwwerken en beplantingen dan eveneens van rechtswege in eigendom aan de gemeente zullen toekomen, doch dat er dan wel een vergoeding moet worden betaald aan Aeroclub Keiheuvel VZW, een vergoeding gelijk aan de meerwaarde van de grond, conform hetgeen in artikel 7, derde lid van de concessieovereenkomst wordt bepaald, maar overeenkomstig artikel 7, vierde lid van de concessieovereenkomst wordt bij het bepalen van voornoemde meerwaarde en uitkering van de vergoeding de functie van horecagelegenheid niet meegerekend.
Overwegende dat het einde van de concessie uiteraard ook het einde van de subconcessie zou betekenen, is het onder de huidige omstandigheden nagenoeg onmogelijk een subconcessionaris te vinden, daar de tijdsduur van zes jaar in elk geval te kort is om de nodige investeringen aan de horecagelegenheid rendabel te maken voor een subconcessionaris.
Overwegende dat ook familie De Pril dit al in concreto zou hebben aangegeven aan Aeroclub Keiheuvel VZW.
Overwegende dat het enerzijds eigen is aan een concessieovereenkomst dat er een exploitatierisico bij de concessionaris ligt en dat de concessiegever, in casu de gemeente, dat risico niet helemaal mag afdekken (een concessionaris loopt altijd een zeker risico om gedane investeringen niet terug te verdienen, dit exploitatierisico vloeit voort uit factoren waarop geen der partijen invloed heeft).
Overwegende dat anderzijds een concessionaris wel een kans moet krijgen om de voor de exploitatie geplande investeringen terug te verdienen en om rendement op geïnvesteerd kapitaal te verkrijgen.
Overwegende dat bovenvermeld al werd aangegeven dat de oorspronkelijke concessieovereenkomst wel kan worden behouden en ook kan worden verlengd, maar dus ook licht dient te worden aangevuld met een addendum, zodat het mogelijk wordt gemaakt voor Aeroclub Keiheuvel VZW als concessionaris om een subconcessionaris aan te trekken die wil investeren in de horecagelegenheid om deze meer aantrekkelijk te maken.
Overwegende dat in concreto wordt voorgesteld om het addendum gevoegd als bijlage 1 aan dit besluit aan de concessieovereenkomst toe te voegen.
C Overmacht
Overwegende dat naar aanleiding van de redactie van het ontwerp van het addendum wordt vastgesteld dat het niet fair voorkomt dat de gemeente Aeroclub Keiheuvel VZW zou moeten vergoeden, als niet de gemeente zelf zou beslissen dat de vliegsport niet langer mag worden beoefend op het domein, maar wetgeving / een hogere overheid / een situatie van overmacht de gemeente ertoe zou nopen zo te beslissen.
Overwegende dat zulke passage natuurlijk wel deel uitmaakt van de huidige concessieovereenkomst, die wordt verlengd.
Overwegende dat de gemeente overeenkomstig artikel 13 van de concessieovereenkomst ingeval van verlenging niet gebonden is door de voorwaarden van de oorspronkelijke concessieovereenkomst.
Overwegende dat het niettemin het meest logisch, het meest fair voorkomt om de passage wel te behouden in artikel 7, derde lid van de concessieovereenkomst, naar de vergoeding ten belope van de meerwaarde naar de concessionaris toe, naar Aeroclub Keiheuvel VZW toe.
Overwegende dat deze passage evenwel niet meegenomen wordt naar de nieuwe vergoeding toe die in het addendum wordt bepaald om een nieuwe subconcessionaris aan te trekken, zoals blijkt uit bovenvermeld opgesteld ontwerp van addendum (zie bijlage 1).
De gemeenteraad besluit dat de concessieovereenkomst met Aeroclub Keiheuvel VZW voor een zelfde looptijd van zes jaar verlengd mag worden, zodat de concessieovereenkomst (eerste verlenging) aldus zou lopen van 1 juni 2024 tot en met 31 mei 2030, dit weliswaar onder de opschortende voorwaarde van de niet-vernietiging ervan door de hogere overheid.
De gemeenteraad besluit dat bij de concessieovereenkomst met Aeroclub Keiheuvel VZW die wordt verlengd voor een zelfde looptijd van zes jaar (zie artikel 1 van dit besluit) een addendum zal worden gevoegd, hetwelk integraal deel uit maakt van dit besluit (zie bijlage 1). Ook dit addendum wordt gesloten onder de opschortende voorwaarde van de niet-vernietiging ervan door de hogere overheid.
De gemeenteraad machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om het addendum namens de gemeente Balen te ondertekenen.
Bijgevoegd aangepast subsidiereglement voor sportclubs en talentvolle sporters wordt goedgekeurd.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op het retributiereglement socio-culturele en sportinfrastructuur gemeente Balen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2021;
Overwegende dat het noodzakelijk is betreffend retributiereglement gewijzigd te verlengen naar aanleiding van de uitbreiding van het sportcomplex Bleukens (artikel 5). Aanpassingen gaan inzonderheid om :
Gelet op het positief advies van de sportraad d.d. 11 april 2024 omtrent het aangepaste retributiereglement;
Gelet op de principiële goedkeuring door het schepencollege d.d. 8 mei 2024 omtrent het aangepaste retributiereglement;
De Grondwet; in het bijzonder artikel 173.
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op de ter beschikking stelling van de socio-culturele en sportinfrastructuur van de gemeente Balen. Onderhavig retributiereglement vervangt met ingang van 1/8/2024 het retributiereglement socio-culturele en sportinfrastructuur gemeente Balen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13/12/2021.
De retributie is verschuldigd door de gebruiker van de infrastructuur.
Gebruikerscategorieën.
§1. Gebruikers worden ingedeeld onder één van de volgende categorieën:
- Categorie A: gemeentebestuur Balen, gemeentelijke diensten, erkende adviesraden van de gemeente Balen (voor initiatieven door de (advies)raden zelf georganiseerd), onderwijsinstellingen op het grondgebied van de gemeente Balen (voor educatieve initiatieven door de scholen zelf georganiseerd), OCMW (voor initiatieven door het OCMW zelf georganiseerd), politiedienst (voor initiatieven door de politie zelf georganiseerd), bestuurscommissie bibliotheek en gemeenschapscentrum (voor initiatieven door de bestuurscommissie zelf georganiseerd).
- Categorie B: verenigingen van erkende adviesraden van Balen, Sport Vlaanderen, organisaties van breedtesport zoals MOEV, Sport na School, ..., tenzij categorie E van toepassing is
- Categorie C: verenigingen van Balen die geen lid zijn van een erkende adviesraad van Balen, particulieren woonachtig in Balen, tenzij categorie E van toepassing is.
- Categorie D: verenigingen of particulieren van buiten Balen, onderwijsinstellingen van buiten Balen (voor educatieve activiteiten door de scholen zelf georganiseerd) tenzij categorie E van toepassing is.
- Categorie E: commercieel tarief
§2. Gebruikers in categorie A zijn van retributie vrijgesteld.
§3. Gebruikers in categorie B betalen het basistarief zoals opgenomen in dit retributiereglement.
§4. Gebruikers in categorie C betalen het basistarief vermeerderd met 10%.
§5. Gebruikers in categorie D betalen het basistarief vermeerderd met 25%.
§6. Gebruikers in categorie E betalen het tarief zoals opgenomen in dit retributiereglement.
§7. Indien een gebruiker van een bepaalde infrastructuur voor minstens 30 uren gebruik maakt per maand, krijgt deze gebruiker 25% korting op de factuur.
De retributie voor de socio-culturele infrastructuur bedraagt:
1. Vrijetijdscentrum De Kruierie
- Vergaderlokaal A1 - Rood:
- Vergaderlokaal B1 - Oranje:
- Vergaderlokaal B2 - Blauw:
- Muzieklokalen 1 – Tempo / 2 – Ritme / 3 - Melodie
- Leescafé:
- Tentoonstellingsruimte:
- Grote zaal - Geel:
- Ontmoetingsruimte:
- Loges: (enkel mogelijk indien grote zaal of Edu 2 niet door anderen in gebruik is)
- Educatieve ruimte 1 (Paars)
- Educatieve ruimte 2- (Groen)
2. Oud Gemeentehuis:
- Raadzaal:
- Dorpsherberg (1ste verdieping):
- Vergaderlokaal Jules Taeymans 1ste verdieping:
3. Jeugdcentrum de Biesakker:
- Polyvalente ruimte 1:
- Polyvalente ruimte 2:
- Keuken[6] :
- OD (café)
- Lokaal gelijkvloers 1:
- Lokaal gelijkvloers 2:
- Lokaal gelijkvloers 1,2 en 3:
4. Gemeentelijk Basisschool Schoor ‘De Puzzel’:
- Polyvalente zaal
- Educatief lokaal (enkel in uitzonderlijke gevallen beschikbaar)
5. Gemeentelijke Basisschool Hulsen ‘De Twinkeling’: Polyvalente zaal
- Doel: Vergaderingen, educatieve activiteiten.
- Doel: evenementen zonder inkom:
- Doel: evenementen met inkom:
6. Gemeentelijke Basisschool Rosselaar “De Bijenkorf”: Refter
- Doel: Vergaderingen, educatieve activiteiten
- Doel: evenementen zonder inkom:
- Doel: evenementen met inkom:
7. Gemeentelijke Kleuterschool Vennen:
- Refter:
i. 2,50 euro per uur
- Zaal:
8. Gemeentelijke Basisschool Rijsbergdijk “De Bosmier” (voormalige kapel):
- Doel: Educatieve activiteiten, vergaderingen:
- Doel: evenementen zonder inkom:
- Doel: evenementen met inkom:
De retributie voor de sportinfrastructuur bedraagt:
1. Sporthal Bleukens
a) Grote sporthal bestaande uit modules A, B en C
Kleine sporthal bestaande uit modules D en E
Zaal | Bedrag | Bedrag Categorie E | Bestemd voor |
1 module | € 6,00/uur | € 12,00/uur | Sportactiviteiten |
Meerdere modules | € 50,00 /module/dag | € 100,00/module/dag | organisatie van een tornooi of grootschalige evenementen |
b) Polyvalente zalen (polyzaal, danszaal, gevechtsportzaal, parketzaal)
Zaal | Bedrag |
| Bestemd voor |
1 module | € 3,50/uur | € 7,50/uur | Sportactiviteiten |
Meerdere modules | €30,00/ module/dag | €60,00/ module/dag | organisatie van een tornooi of grootschalige evenementen |
c) Vergaderzaal
€3,50/uur
€ 30,00/dag
d) Tennisterreinen sportcomplex Bleukens
€ 4,00 /uur/terrein : inwoners van de gemeente Balen
€ 8,00/uur/terrein : niet-inwoners van de gemeente Balen en lesgevers
e) Padelterreinen
€ 12,00 /terrein/1,5 uur: inwoners van de gemeente Balen
€ 20,00/terrein/1,5 uur: niet-inwoners van de gemeente Balen en lesgevers
f) Ter beschikking stellen van matten
€ 2,50 / mat voor het ter beschikking stellen van de matten in functie van het bedekken van de sportvloer (niet als loopwegen bij competitiewedstrijden).
g) Clubbergingen
- € 50,00 per jaar per clubberging
- € 15,00 per clubkast
2. Sporthal Olmen
Zaal |
Bedrag |
Bedrag Categorie E |
Bestemd voor |
Volledige zaal |
€ 6,00/uur |
€ 12,00/uur |
Sportactiviteiten |
Volledige zaal |
€ 50,00/dag |
€ 100/dag |
organisatie van een tornooi of andere sportevenementen |
3. Turnzaal Hulsen, Rosselaar of Schoor
Zaal |
Bedrag |
Bedrag Categorie E |
Bestemd voor |
Volledige zaal |
€ 4,00/uur |
€ 10,00/uur |
Sportactiviteiten |
4. Kleedruimten van de overdekte gemeentelijke sportinfrastructuur
Indien kleedruimten van de overdekte gemeentelijke sportinfrastructuur gebruikt worden zonder gebruik te maken van de overdekte sportruimte of van de tennisterreinen, geldt volgende retributie:
- € 0,25/deelnemer voor verenigingen aangesloten bij de sportraad
- € 0,50/ deelnemer voor individuelen per douchebeurt
- gebruik douches sportinfrastructuur: € 50,00/kleedkamer voor een periode van 3 maanden
- gebruik douches sportinfrastructuur: € 95,00/kleedkamer voor een periode van 6 maanden
- € 50,00/dag voor manifestaties
- € 2,50 gebruik kleedkamer voor een groep zonder gebruik van overdekte sportinfrastructuur
De bepalingen vermeld in alle reglementen van inwendige orde van de gemeentelijke sportinfrastructuur in verband met het gebruik van de kleedkamers zijn van toepassing.
Waarborg
Indien het schepencollege oordeelt dat het een risicovolle activiteit betreft, worden volgende tarieven gehanteerd:
§1. Polyvalente zaal in vrijetijdscentrum De Kruierie: € 250,00,
§2. Sportinfrastructuur bij bijzondere manifestaties: € 50,00 per gebruikte ruimte.
§3. De waarborg dient ten laatste drie werkdagen voor aanvang van de activiteit betaald te zijn. Dit kan door overschrijving op het rekeningnummer zoals vermeld op het aanvraagformulier.
Betaling
De retributie dient volledig betaald te zijn binnen één maand na ontvangst van de factuur.
Annulering
§1. Socio-culturele & sportinfrastructuur:
- minstens 14 dagen voor de activiteit: geen kosten
- minder dan 14 dagen voor de activiteit: 50 % van het gebruikstarief
§2. Tentoonstellingsruimte en polyvalente zaal van vrijetijdscentrum De Kruierie:
- minstens 30 dagen voor de activiteit: geen kosten
- minder dan 30 dagen voor de activiteit: 50 % van het gebruikstarief
§3. Algemeen: Indien vooraf niet wordt geannuleerd, of bij annulering op de dag zelf, wordt het volledige tarief aangerekend.
Wat betreft het Sportcomplex Bleukens wordt in dit geval ook de kost van 1u logistiek medewerker aangerekend.
Gevallen van overmacht worden beoordeeld door het beheersorgaan van het gemeenschapscentrum voor wat betreft de socio-culturele infrastructuur, en door het schepencollege voor wat betreft de sportinfrastructuur.
Onderverhuren & onrechtmatige aanvragen
Bij een eerste vaststelling van onderverhuren of bij vaststelling van het onrechtmatig aanvragen (onder naam van bv. een vereniging) wordt, conform de overeenkomstige artikels in de gebruiksreglementen, een extra retributie ten bedrage van forfaitair € 300,00 aangerekend.
Verlies van sleutel
Bij verlies van de sleutel wordt een extra retributie ten bedrage van forfaitair € 75,00 aangerekend. Daarenboven kunnen de kosten voor het vervangen van sloten verhaald worden op de gebruiker.
Drankverbruik
Bij het niet naleven van de afspraken omtrent drankverbruik zoals omschreven in het gebruiksreglement, wordt een extra retributie ten bedrage van forfaitair € 250,00 aangerekend.
Beschadiging van materialen, opruimen & poetsen van het lokaal
§1. De gebruiker is verplicht alle kosten van reparatie of vervanging tengevolge van beschadiging, verlies of diefstal van materialen alsmede eventuele andere kosten te voldoen aan nieuwwaarde. Dit gebeurt onmiddellijk na de vaststelling van de juiste kosten, behalve van de reparatiekosten die zich door slijtage voordoen. Het schepencollege bepaalt het te betalen bedrag obv een raming van de kosten.
§2. Indien de gebruikte locatie niet opgeruimd of rein wordt achtergelaten, wordt een retributie ten bedrage van forfaitair 50,00 euro aangerekend, of worden de kosten van de poetsfirma verhaald op de gebruiker.
§3. Indien door de gebruiker herhaaldelijk (3x) wordt afgeweken van de afspraken zoals opgenomen in de huurovereenkomst en in het gebruiksreglement, (oa afsluiten van de deuren, doven van lichten, afspraken mbt afval,… ) wordt forfaitair 25,00 euro aangerekend.
Technische ondersteuning bij gebruik polyvalente zaal vrijetijdscentrum De Kruierie
Indien voor 8u of na 22u verdere technische ondersteuning nodig is bij de voorbereidingen of bij de activiteit zelf, en dit overeengekomen is in het kader van de dienstmogelijkheden, worden deze uren aangerekend volgens volgende retributie:
- € 30,00 per begonnen uur, per technieker.
- Indien door het vrijetijdscentrum, in samenspraak met de gebruiker, beroep wordt gedaan op een freelance technicus wordt de uurprijs van deze persoon voor de extra uren door verrekend aan de gebruiker.
Deze retributie is niet van toepassing bij gebruikers in categorie A.
Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Het lijkt aangewezen om voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek een vergoeding vast te stellen, binnen het nieuwe decretale kader.
Met de toekomstige nieuwe regelgeving wordt in meer mogelijkheden voorzien om een vergoeding te vragen. Door de gewijzigde regelgeving zal het vanaf 1 juni 2024 (enkel nog) mogelijk zijn een vergoeding per conformiteitsonderzoek te vragen. Tot op heden wordt er een vergoeding gevraagd voor de behandeling van de aanvraag van een conformiteitsattest. In de praktijk blijkt bv. echter dat er vaak meer dan één conformiteitsonderzoek wordt uitgevoerd alvorens de woning conform kan worden verklaard. Met de nieuwe regeling kan aldus in dit geval een retributie per conformiteitsonderzoek worden gevraagd (in plaats van één retributie per aanvraag voor een attest), waardoor de vergoeding meer in verhouding zal staan tot de gemaakte kosten.
Bovendien wordt vanaf 1 juni 2024 het maximale bedrag dat kan worden gevraagd, verhoogd naar 200,00 EUR per conformiteitsonderzoek. Dit bedrag mag jaarlijks geïndexeerd worden en voor de eerste maal op 1 januari 2025. De vergoeding moet beperkt zijn tot de werkelijke kosten. Het betreffende conformiteitsonderzoek wordt steeds uitgevoerd door een woningonderzoeker in opdracht van de gemeente. Dergelijk onderzoek gaat steeds gepaard met een administratieve verwerking. Hierdoor blijkt de huidige vergoeding die gevraagd kan worden niet in overeenstemming te zijn met de werkelijke kosten. In de praktijk liggen de kosten van een conformiteitsonderzoek omstreeks of zelfs hoger dan 200,00 EUR per conformiteitsonderzoek. De gemeente wenst echter in te zetten op het verhogen van de woningkwaliteit en wil in dat opzicht momenteel deze werkelijke kost niet volledig doorrekenen.
De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Een kamer wordt als een bepaald type woning beschouwd (artikel 1.3, § 1, eerste lid, 25° Vlaamse Codex Wonen van 2021). In geval van kamers is dit dus een vergoeding per kamer. Voor kamerwoningen wordt er een maximale kostprijs voorzien, zodat de vergoeding niet kan blijven oplopen bij een groot aantal onderzochte kamers in een kamerwoning.
De vergoeding kan enkel worden gevraagd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek op verzoek.
Er wordt een vergoeding gevraagd voor conformiteitsonderzoeken in volgende gevallen (deze gevallen worden altijd als een verzoek beschouwd):
In een aantal gevallen zal er geen vergoeding (kunnen) worden gevraagd:
Gelet op de Grondwet, in het bijzonder artikel 173.
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna genoemd: 'Decreet over het Lokaal Bestuur'), in het bijzonder artikel 40, § 3, zoals gewijzigd.
Gelet op de Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Gelet op de Decreten over het Vlaamse Woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020, zoals gewijzigd (hierna genoemd: 'Vlaamse Codex Wonen van 2021'), in het bijzonder toekomstig artikel 3.3/1.
Gelet op het Besluit van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd (hierna genoemd: 'Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021'), in het bijzonder toekomstig artikel 3.4, vierde lid.
Gelet op het Decreet van 21 april 2023 tot wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen (hierna genoemd: 'middellange termijndecreet').
Gelet op het Besluit van 8 december 2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het Woonbeleid.
Met ingang van 1 juni 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt in de hieronder opgesomde gevallen een retributie gevestigd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek, op verzoek, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021:
De retributie is niet verschuldigd in volgende gevallen:
De retributie wordt vastgesteld als volgt:
De vermelde bedragen in artikel 3 van dit besluit worden jaarlijks geïndexeerd en voor de eerste keer op 1 januari 2025 conform de indexeringsformule voorzien in artikel 3.4 Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die als houder van het zakelijk recht of onderverhuurder een woning verhuurt of te huur of ter beschikking stelt.
De retributie wordt betaald door middel van storting op het rekeningnummer en binnen de termijn vermeld in het schrijven van het gemeentebestuur.
De gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2022 houdende goedkeuring van het retributiereglement op de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest voor zelfstandige woningen en kamerwoningen wordt met ingang van 1 juni 2024 opgeheven en vervangen door dit reglement.
Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, §1, 1° en 287 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag van dhr. Geert Vanhoof namens B&G CONSTRUCT BV, Vaartstraat 176 te 2520 Ranst tot het bouwen van 2 vrijstaande eengezinswoningen te Balen, Schepsveld 55, afdeling 1 sectie D nr. 424A.
Gelet op de ligging in woongebied met landelijk karakter volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 16 februari 2024;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 26 februari 2024;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 28 februari 2024 tot 28 maart 2024.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de adviezen van:
- Fluvius dd. 19/04/2024: voorwaardelijk gunstig
- Pidpa distributie dd. 27/02/2024: voorwaardelijk gunstig
- Pidpa riolering dd. 27/02/2024: voorwaardelijk gunstig
- Wyre dd. 28/02/2024: gunstig
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 12 m vereist;
Overwegende dat deze rooilijnbreedte werd vastgelegd in het (niet-goedgekeurd) ontwerp-rooilijn- en onteigeningsplan Schepsveld dd. 08/05/1959;
Overwegende dat deze breedte is gerespecteerd met voorliggend plan;
Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de wegen;
Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van het voorliggende perceelsdeel aangeduid als lot 2 op het opmetingsplan met nummer LAN040425 opgemaakt door landmeter-expert Belmans Guido dd. 03/05/2023, de rooilijn gelegen is op 6 meter uit de as van Schepsveld, 2490 Balen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer 2024/48 OMV (OMV_2024022879) tot het bouwen van 2 vrijstaande eengezinswoningen te Balen, Schepsveld 55, afdeling 1 sectie D nr. 424A en meer bepaald over lot 2 op het opmetingsplan met nummer LAN040425 opgemaakt door landmeter-expert Belmans Guido dd. 03/05/2023;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 2a 91ca (291 m²).
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het omgevingsvergunningsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag Johan Caerts wonende te Braamstraat 9 te 3581 Beringen tot het herverkavelen van een perceel in een lot voor een vrijstaande ééngezinswoning, een reeds bebouwd lot, een achterliggend lot en een lot om in te lijven in het openbaar domein gelegen te Balen, Ongelberg 85, 2490 Balen, afdeling 2 sectie C nrs. 260A en 262A;
Gelet op de ligging in woongebied tot op 50m uit de rooilijn en in een achterliggend agrarisch gebied volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 08/02/2024;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 07/03/2024;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 13 maart 2024 tot 11 april 2024.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de adviezen van
-Fluvius dd. 28/03/2024 : Voor de bovenvermelde verkaveling worden er door ons geen kosten aangerekend.
-Pidpa dd. 22/03/2024 : Er is geen uitbreiding nodig van het distributienet in de openbare weg. De ontwikkeling is aansluitbaar op de bestaande hoofdleiding van het drinkwaternet.
-Pidpa Riolering dd. 22/03/2024 : uitbreiding €1.815,00 + dossierkosten.
-Proximus dd. 23/04/2024 : Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project.
-Wyre dd. 26/03/2024: De nodige infrastructuur op openbaar domein is al aanwezig en er dient geen uitbreiding van het Wyre netwerk te gebeuren. Er wordt van ons geen verdere voorwaarde opgelegd.
- Verkeersdienst dd. 02/04/2024, Voorwaardelijk gunstig: “De oprit van de woonentiteit dient minimum 5 m lang te zijn zodat het parkeren van een extra voertuig op eigen terrein mogelijk is. Minimum 1 stalplaats voor auto's per woonentiteit. De aansluiting van de toegang van het perceel op het openbaar domein dient haaks te gebeuren.
Lot 3 moet een toegang hebben tot het openbaar domein (indien dit niet mogelijk is via lot 1 of lot 2). Bij meerdere parkeerplaatsen op eigen terrein, buiten de eigen oprit, mogen deze niet haaks op het openbaar domein ingetekend zijn.”;
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 12m vereist;
Overwegende dat cfr. hogevermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de weg;
Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van de voorliggende perceelsdelen, aangeduid als lot 4 op het verkavelingsplan opgemaakt door Johan Caerts dd. 06/10/2023, de rooilijn gelegen is op 6 m uit de as van Ongelberg, Balen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer W2024/5 OMV, OMV_2024018771., zoals aangeduid op het verkavelingsplan dd. 06/10/2023, opgemaakt door landmeter Johan Caerts wonende te Braamstraat 9 te 3581 Beringen tot het herverkavelen van een perceel in een lot voor een vrijstaande ééngezinswoning, een reeds bebouwd lot, een achterliggend lot en een lot om in te lijven in het openbaar domein gelegen te Balen, Ongelberg 85, 2490 Balen, afdeling 2 sectie C nrs. 260A en 262A;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 78ca;
Gronden die ingelijfd worden in het openbaar domein moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen). De bermen zijn geëffend en ingezaaid met een grasbermmengsel;
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Bij de eerste vervreemding dient het voorliggende perceelsdeel, aangeduid op het verkavelingsplan als lot 4, met een oppervlakte van 78ca gratis te worden afgestaan aan de gemeente Balen om in te lijven in het openbaar domein;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het verkavelingsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
De gemeenteraad,
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Iveka;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 22 maart 2024;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 25 maart 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Iveka die op 13 juni 2024 plaatsheeft in Den Eyck, Houtum 39, 2460 Kasterlee;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 25 maart 2024 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 13 juni 2024:
1. Kennisneming verslagen van Iveka van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iveka afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iveka met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 13 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslisssingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA die op 13 juni 2024 plaatsheeft in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 13 juni 2024;
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 13 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be
DE GEMEENTERAAD,
In zitting van 27 mei 2024;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 met de volgende agendapunten:
1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023 met bestemming van het resultaat
3. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
4. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2023
6. Vervanging bestuurder
7. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Na beraadslaging en stemming;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Feiten en context
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een gewone algemene vergadering op 20 juni 2024. Het betreft een gewone algemene vergadering waarop de goedkeuring van de jaarrekening en het jaarverslag staan geagendeerd.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger worden vastgesteld.
Juridische gronden
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
Bijlage(n)
Uitnodiging en agenda gewone algemene vergadering PONTES
Ontwerp van jaarrekening 2023
Ontwerp van jaarverslag 2023
Ontwerp van remuneratieverslag
Verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris
Motivering
De gemeente Balen is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de gewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 20 juni 2024 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit:
1. Algemene vergadering: verslag 14 december 2023 – goedkeuring
2. Raad van bestuur: wijziging samenstelling - goedkeuring
3. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2023 - goedkeuring
4. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2023 - aktename
5. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2023 - goedkeuring
6. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
7. Varia en rondvraag
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van PONTES op 20 juni 2024 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
De gemeenteraad;
De agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2024 van IOK bevat volgende agendapunten:
De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van 21 juni 2024.
De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023.
De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2023, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.
De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2023.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023 goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2023, afgesloten per 31 december 2023, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2023, goed te keuren.
De gemeenteraad;
De agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2024 van IOK Afvalbeheer bevat volgende agendapunten:
De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK Afvalbeheer van 21 juni 2024.
De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023.
De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2023, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.
De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2023.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023 goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2023, afgesloten per 31 december 2023, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2023, goed te keuren.
Feiten en context
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 28 juni 2024 om 11.30 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
9. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Historiek
Brief van Pidpa van 22 april 2024 met agenda en bijlagen :
Besluit van gemeenteraad dd. 25 februari 2019 betreffende de aanduiding van :
- dhr. Richard Vermeulen, gemeenteraadslid, Nachtegaalstraat 8 2490 Balen als afgevaardigde en
- dhr. Bert Kenis, schepen, Lichtenboslaan 22 2491 Olmen als plaatsvervangend afgevaardigde
voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.
Juridische grond
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Financiële aspecten
Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.
Argumentatie
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2023. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023, de jaarrekening over het boekjaar 2023 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2023, wordt goedgekeurd.
Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 28 juni 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Fietsverbinding Germeer Olmen - Scheps Balen
“Sinds mensenheugenis is er een feitelijke fietsverbinding tussen de Broekstraat in Olmen (Germeer) en het Scheps kapelleke. In het begin van deze legistratuur haalde we dit reeds aan, om deze verbinding te optimaliseren tot een fietspad, zodat men op een veilige en aangename manier door de Netevallei kon fietsen en kon genieten van de aanwezige natuurpracht. Het gemeentebestuur stond daar toen niet afwijzend tegenover en gaf aan op de gepaste momenten het nodige te doen. ANB heeft nu een natuurbeheerplan opgemaakt voor Scheps-Straalmolen en Most-Keiheuvel. Er loopt hierover een openbaar onderzoek van 6 mei tot 5 juni. Het dossier kan ingekeken worden op https://natuurenbos.vlaanderen.be/inspraak-van-de-burger/natuurbeheerplannen-publieke-consultatie. En eventuele bezwaren of opmerkingen moeten per mail naar aves.ant@vlaanderen.be gestuurd worden. Bij het bestuderen van de plannen vond ik niets van deze fietsverbinding. Enkele vragen namens mijn fractie: Hoe staat het gemeentebestuur tegenover een dergelijke fietsverbinding? Welke stappen heeft het gemeentebestuur genomen in het verleden? Heeft het gemeentebestuur de bedoeling om hiervoor nog de nodige stappen te ondernemen?”
Namens het schepencollege antwoordt schepen Werner Hens dat het inderdaad een grote toegevoegde waarde zou zijn om deze feitelijke verbinding te opwaarderen, bijvoorbeeld door de aanleg van een volwaardige fietsverbinding. Het college bevestigt haar positieve houding tegenover een dergelijk project. Het dossier is echter niet eenvoudig. Het traject zou lopen over eigendommen die niet in gemeentelijk bezit zijn. Bovendien kan een dergelijk project alleen als het ingebed is in een ruimere benadering van het gebied. Daarnaast is het niet vanzelfsprekend om in het betreffende gebied de nodige vergunningen te verkrijgen, omdat er heel wat beschermingsmaatregelen op het gebied van toepassing zijn. Ook technisch en financieel zou het een hele uitdaging zijn.
Het college had haar hoop gesteld op het samenwerkingsverband van het Grote Netewoud om stappen te kunnen zetten.
- In 2019 werd een subsidiedossier uitgewerkt voor een strategisch project dat de toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de Netevallei een boost zou kunnen geven. Dit werd echter niet goedgekeurd door het Vlaamse departement Omgeving.
- In 2022 werd er opnieuw een dossier ingediend, dit in het kader van de oproep voor Vlaamse natuurparken. Opnieuw werd er niet in geslaagd een subsidie binnen te halen.
- In 2023 werd dan vanuit de provincie het initiatief genomen om een gebiedsprogramma voor de ganse Grote Nete uit te werken. Ook dit zou mogelijkheden bieden om het Balense stukje te opwaarderen. Helaas werd ook dit project door de beoordelingscommissie niet goedgekeurd.
Het college wil ook in de toekomst blijven meewerken aan een programma, waarbinnen de realisatie van de fietsverbinding mogelijk wordt. Onder coördinatie van de provincie wordt nu gepoogd een aangepast gebiedsprogramma voor de Grote Netevallei op te stellen. Het college verleent daaraan haar medewerking. Maar op dit ogenblik is er nog geen uitzicht op een concreet resultaat dat de realisatie van de fietsverbinding naderbij brengt.