ma 09/09/2024 - 19:00 raadzaal
Zie ontwerpbeslissing. Dossier met rapportering in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Kennisname door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Rapport in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Kennisname door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Infrastructuurwerken parking Gustaaf Woutersstraat te Balen - bestek nr. 475092
Onderhandelingsprocedure.
Raming : € 185.449,61 incl. 21% BTW.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van gunnen.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Bij deze wens ik de gemeenteraad en OCMW raad in kennis te stellen van het feit dat ik officieel een naamswijziging heb laten doorvoeren , zijnde een wijziging van de naam Hollants naar Legius Hollants en voornaamwijziging heb laten doorvoeren, zijnde een wijziging van de voornamen Tom Hendrik (Hollants) naar Tim Hendrik (Legius Hollants).
De aanvraag is ingediend op 25/07/2024 en goedgekeurd op 01/08/2024
Ik wil de raad verzoeken met deze aanpassing rekening te houden vanaf heden.
Ook afgelopen zomervakantie genoten vele kinderen van de activiteiten georganiseerd door de jeugddienst onder het bekende Kikx en kuren. Leuk tijdverdrijf en plezier voor de kinderen. Ondanks de populariteit zijn er toch enkele bemerkingen te maken. Verschillende ouders melden ons dat er problemen waren tijdens het inschrijven voor de activiteiten. Dit gebeurt online via het vrije tijdsloket en vele ouders geraakten niet verder dan het startscherm, ook al zaten ze klaar op het moment dat de inschrijvingen startten. Ze moesten lange tijd wachten tot ze de activiteit konden selecteren en moesten dan constateren dat deze volzet was. Wat ook tot gevolg had dat vrienden en vriendinnen niet samen konden deelnemen. Ook bleek dat er bij enkele activiteiten minder plaatsen beschikbaar waren dan de organisatoren voorzien hadden.
Zijn deze problemen gekend bij de gemeente? Kunnen er acties genomen worden om in de toekomst deze aanmelding vlotter te laten lopen? Hoe worden het aantal plaatsen per activiteit bepaald?
Dit voorjaar had de gemeente Lebbeke een primeur voor mensen met neurosensitiviteit of een handicap en ook voor 80plussers: Aan de eventuele wachtrij aan het kiesbureau konden ze op vertoon van een ‘Fast-Pass’ voorrang krijgen. Ik sta al een tijdje in contact met een belangenorganisatie rond de EDC (European Disability Card) en polste daarom kort voor de verkiezingen van juni bij de administratie of er ook in Balen maatregelen kunnen getroffen worden om het voor deze categorie kiezers laagdrempeliger te maken om te gaan stemmen. De organisatie voor de verkiezingen van juni was al te ver gevorderd, maar voor die van 13 oktober zou er nog wat marge zijn. Zeker gezien de opkomstplicht niet langer verplicht is bij de lokale verkiezingen, is het belangrijk die dag zo laagdrempelig mogelijk te organiseren zodat alle doelgroepen voldoende vertegenwoordigd kunnen zijn in de toekomstige gemeente- en provincieraad. Graag verneem ik welke stappen hier intussen in gezet zijn kunnen worden. Heeft het bestuur daarnaast ook stappen gezet om inwoners met een niet-Belgische identiteit in te lichten over het feit dat zij zich voor 1 augustus konden registreren om lokaal te mogen stemmen?
De voorbije jaren heb ik meermaals vragen gesteld over de staat van de zandparking op de hoek van Deliestraat met Zandstraat. De autowrakken zijn weg, de grote putten zijn nooit echt helemaal weggeweest. Hoe staat het met de plannen voor de inrichting van deze plek?
Recent verschenen er betonnen ‘New Jersey’s’ tussen de fietsostrade en de Spoorwegstraat op de plek waar ik bijna een jaar geleden een verlenging had voorgesteld van het hekwerk om de veiligheid van de weggebruikers te garanderen. Daar had het bestuur toen geen oren naar. Wat heeft gezorgd dat er alsnog tot deze ingreep werd overgegaan?
De afgelopen zomervakantie werden er in onze provincie in 38 steden en gemeenten Zomerscholen georganiseerd. Ik sprak in de gemeenteraad al vaker over het belang van het inrichten van een Zomerschool in onze gemeente. Blijft het huidige bestuur bij haar standpunt?
Exact een jaar geleden kaartte ik de erbarmelijke toestand van de gehandicaptenparkeerplaats aan de Kerk van Rosselaar aan. Schepen Hens koppelde een renovatie van de parking aan de mogelijke, toekomstige ontwikkeling van het achterliggend gebied. Dat dossier sleepte toen wat aan, maar, zo kondigde de schepen aan ‘Het zal sneller in orde zijn dan jij denkt.’ Een krasse uitspraak! Ik concludeerde dan ook dat een heraanleg een prioriteit zou zijn. Vandaag zijn we 12 maanden later en is er niets veranderd.
Wat is hiervan de oorzaak?
Aan het begin van de legislatuur kaartte ik aan dat de aanplant rondom de parking Boudewijnlaan nog niet voltooid was en er intussen al heel wat planten waren die opeenvolgende hitteperiodes niet hadden overleefd. Schepen Kenis deed zijn plannen uit de doeken om extra aanplanting te voorzien. Op de wanden van de WADI zouden bovendien grootbladige bodembedekkers worden aangeplant om onkruidgroei in te tomen. 5,5jaar (en verschillende plantseizoenen) later blijken dit loze woorden geweest te zijn. Wat is hiervan de oorzaak? Waarom werd er amper aandacht besteed aan deze plek?
Aan de start van de huidige legislatuur werd aangekondigd dat onze gemeenteraad zou digitaliseren. Geen milieubelastende papieren bundels meer, maar voor alle raadsleden een tablet in bruikleen, klopte het bestuur zich op de borst. Als enig raadslid ging ik niet in op dit aanbod. Een laptop/tablet, daar kon ik zelf wel voor zorgen. Wat zijn de plannen voor de nieuwe legislatuur die in december al zal starten? Zijn er al tablets besteld of kan dat principe geannuleerd worden?
De nieuwe wegcode, die in 2026 van kracht zal zijn, voorziet een afschaffing van het principe ‘Beurtelings parkeren’. De voorbije jaren schaften vele lokale besturen dit gegeven al eerder af. Verkeersexperts noemen dit systeem dat in 1975 werd ingevoerd al jaren voorbijgestreefd. Hoeveel en welke straten hebben momenteel deze regeling? Zijn er plannen om het beurtelings parkeren in Balen al eerder af te schaffen dan te wachten tot het de huidige wegcode vervalt?
Al vaker bracht ik deze legislatuur de vreemde maneuvers in het dossier van de verkaveling van de Ceylonstraat op de agenda. Kan er een overzicht gegeven worden van de ontwikkelingen in de voorbije 2 jaren naar de huidige situatie?
Tijdens de campagne van de gemeenteraadsverkiezingen 2018, bracht cd&v al wat voorbarig haar beleidsnota uit. Op de échte beleidsnota is het nog even wachten, maar laat ons dit bestand toch maar een verkiezingsprogramma noemen. Naast 3 evidente zaken, leek de partij met 2 nieuwigheden te komen. Een toeristische kaart, waarvoor ik als schepen na enig overleg reeds budget kon voorzien. Mobilhomeparkings, daar snakt de sector al jaren naar. Na zo’n 2 jaar kneden kon ik het vorige schepencollege dan toch overtuigen voor een ‘testjaar’ voor een mobilhomeparking aan De Kruierie. Het succes is gelukkig opgemerkt. Leuk dat cd&v ‘meerdere mobilhomeparkings wilde voorzien. Ook huidig bevoegd schepen Hens klonk in september 2019 positief over mobilhomeparkings, gezien het positieve testjaar. Met het punt van de toeristische kaart ging men aan de slag, waarvoor mijn dank. Daarnaast zou ik graag een overzicht krijgen van de realisaties en acties om mobilhomegebruikers tot in onze prachtige gemeente te krijgen.
In juni vorig jaar kaartte ik de gevaarlijke situatie aan die zich volgens omwonenden vaker voordoet op de fietsbruggen. De gebruikte materialen zouden te glad zijn en vooral bij regenweer al tot verschillende valpartijen van mensen en een paard geleid hebben. Ik stelde uitdrukkelijk de vraag hier in actie te treden. In afwachting van een verbetering aan het dek, zou er minstens een signalisatie moeten geplaatst worden. Wat zijn de maatregelen die sindsdien genomen werden? Zijn er nog plannen hieromtrent?