ma 26/02/2024 - 19:00 raadzaal
Groenonderhoud 2024 door sociale werkplaatsen of programma's voor beschermde arbeid - referentie 2024-009.
Onderhandelingsprocedure.
Raming : € 291.440,30 incl. 21% BTW. waarvan 35.027,69 incl. 21% BTW. ten laste van OCMW Balen.Voorstel schepencollege:
Goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van gunnen.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Aanduiding vertegenwoordiger voor de raad van bestuur.
Naar aan leiding van het incident/ongeluk bij de opstart fase van Nyrstar NV genaamd,
https://www.gva.be/cnt/dmf20240217_93855889 .
Bron : GVA Gazet van Antwerpen
afgelopen donderdag waarbij een kleine hoeveel zwaveldioxide zou vrij gekomen zijn, waarin wordt gesteld dat er geen gevaar was voor de volksgezondheid en dit artikel is verscheren in de GVA ()Gazet van Antwerpen),en sommige mensen via Facebook, deze mensen vragen stelden via de pagina “ge zijt van Balen als ge…”
vraag ik U het volgende vragen :
Vraag 1
Waren er nog klachten achteraf binnengekomen van onze inwoners of naburige gemeenten ?
Vraag 2
Wat gaat het schepencollege meer bepaald U, mijnheer de burgemeester, doen in een gelijksoortig incident ?
Vraag 3
Kan binnen de intergemeentelijke samenwerking BALDEMORE en steden Lommel en Leopoldsburg,… eventueel gesprekken worden gevoerd om onze inwoners en inwoners van deze naburige gemeenten te verwittigen via een B-Alert bijvoorbeeld ?
Vraag 4
Kunnen de resultaten van de bevindingen van de brandweer bezorgd worden aan de raadsleden van de gemeente ? (gelet op beroepsgeheim raadsleden)
Naar aanleiding van de fusie van de Molse bouwmaatschappij, de Ark Turnhout en sociaal verhuurkantoor Geel, tot Woonboog (decreet Vlaamse regering),
Kreeg ik vooral mondeling enkele klachten te horen,
van enkele inwoners van onze gemeente zowel in Balen en Olmen, die huren van Woonboog, ook waar ik huur kloppen er een paar dingen niet volgens mijzelf en de buren.
Blijkbaar worden de gemelde problemen heel laat opgelost door de mensen van Woonboog door een overvolle agenda (werkplanning), bepaalde verzoeken van deze huurders worden niet of slecht doorgegeven, waardoor er een wachtlijst ontstaat.
Naar aanleiding van de fusie van de Molse bouwmaatschappij, de Ark Turnhout en sociaal verhuurkantoor Geel, tot Woonboog (decreet Vlaamse regering) stellen sommige inwoners, die huren van deze sociale bouwmaatschappij, vast dat er geen verbetering inzit van oplossen van problemen, onderhoud van tuintjes bijvoorbeeld,... volgens deze huurders binnen onze gemeente Balen-Olmen Volgens sommige bepaalde mensen van Woonboog is dit niet het geval.
Dus volgens deze inwoners is de fusie van deze sociale huisvestingingsmaatschappijen tot Woonboog, blijkbaar geen verbetering.
Ook de gewijzigde openingsuren telefonisch is blijkbaar een probleem.
Mijn vragen concreet
Wat gaat het schepencollege ondernemen om deze mensen/inwoners van onze gemeente te helpen?
Kan er geen overleg plaats vinden tussen de mensen van woonboog, de bevoegde schepen van de gemeente en enkel huurders van Woonboog?
Kan er op de website van woonboog (in ontwerpfase) een formulier worden voorzien om deze klachten eventueel schriftelijk te melden?
Kan er eventueel geen mensen extra aangenomen worden, eventueel tijdelijk, om deze situatie te verhelpen/ te verbeteren ?
Op één van de voorbije gemeenteraden hebben we besproken om een straat op te dragen aan Adeleine Hus. Hierop kwam echter veel protest waardoor het bestuur besloten heeft om dit niet toe te staan. Adeleine Hus heeft nochtans een rol van betekenis gehad tijdens de tweede wereldoorlog. Aangezien ze zich in deze periode als verzetsstrijdster heeft ingezet voor de belangen van de burger zijn we ervan overtuigd dat ze een monument verdiend. Net zoals onze oorlogsslachtoffers verdienen ook onze verzetsstrijders het nodige respect.
In de notulen van het schepencollege van 31 januari 2024 vinden we onder punt 56 de behandeling van dit agendapunt.
56 2024_CBS_00308 - Parking Olmense Markt - Goedkeuring
Goedgekeurd
Publieke referentie: 24.0122.2713.6851
Informatie bij dit besluit
Beknopte samenvatting
Verdere besprekingen over toekomst parking Olmense Markt.
Behandelende afdeling en dienst
Facility - Patrimonium
Motivatie
Aanleiding en context
Gelet op het feit dat Architectuur+ een project wenst te realiseren op een grond die zich situeert tussen de Olmense Markt en de Kloosterstraat en hiervoor met de bouwdienst al een aantal keren overlegd heeft.
Gelet op het feit dat deze projectontwikkelaar een perceel grond gelegen aan de Olmense Markt, gekadastreerd derde afdeling Olmen, sectie B nummer 8M P0000 met een oppervlakte van 15a 30ca in eigendom van de gemeente en heden gebruikt wordt als parking, mee in zijn project wenst op te nemen.
Argumentatie
Gelet op de bespreking van voorschreven dossier op het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 2023 en van 18 oktober 2023 waarbij het juridisch advies van IOK gevraagd is betreffende mogelijke constructies om een samenwerking te creëren om tot een gezamenlijk project te komen waarin ook het openbaar gebruik in past.
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen de dato 31 oktober 2023 waarin volgende besloten is:
"Het bestuur neemt kennis van de juridische info betreffende het gebruiksrecht en beslist om aan de projectmakelaar te laten weten dat ze volgend voorstel willen doen:
- verkoop van het perceel gelegen Olmense Markt, derde afdeling sectie B nummer 8M P0000 groot 15a 30ca te verkopen aan de projectmakelaar voor een prijs die niet lager ligt dan de schattingsprijs vastgesteld door een beëdigd landmeter en cumulatief de prijs van 326.325 euro waarvoor de gemeente het perceel destijds zelf gekocht heeft.
- opname van last in zowel de verkoopakte van voorschreven grond als in de omgevingsvergunning voor het gehele project dat er een gebruiksrecht voor een termijn van 30 jaar wordt opgelegd voor 14 publieke parkeerplaatsen (waaronder wordt verstaan het beschikbaar en toegankelijk houden van de parkeerplaatsen ten behoeve van wettelijk ingeschreven personenvoertuigen in eigendom van het grote publiek) en het gebruik en toegankelijk stellen van de bovengrondse groene zone voor het grote publiek. Dat dit gebruiksrecht niet kan worden omgezet. En dit alles op last van herstel en onderhoud van zowel de publieke parkeerplaatsen als de groene zone door koper (dan wel zijn rechtsopvolgers en de VME door opname in de basisakte) en op straffe van een schadevergoeding van 25 euro per parkeerplaats per week indien niet aan de opgelegde last zijnde het beschikbaar en toegankelijk houden van de publieke parkeerplaatsen en groenzone, wordt voldaan. "
Gelet op het antwoord van de projectmakelaar op voorschreven voorstel van de gemeente:
"Inzake het project te Olmen.
Om een haalbaarheidsstudie te kunnen maken van deze nieuwe situatie dienen wij te beschikken over de schattingsprijs van de aan te koen grond alsook de vergoeding die de gemeente bereid is te betalen voor het ter beschikking stellen van de ondergrondse parkeerplaatsen.
Is het mogelijk om ons deze gegevens te bezorgen?"
Overwegende dat de geïnteresseerde koper een haalbaarheidsstudie wenst op te maken en hiervoor om een schattingsprijs van de verkoopprijs voor de grond vraagt en een vergoeding voor het gebruik van de 14 parkings door de gemeente Balen. Hij wenst eveneens een bepaling van een gebruiksvergoeding te ontvangen.
Overwegende dat in zitting van 31 oktober 2023 beslist werd om een gebruik van de parkings aan het grote publiek te voorzien als een last in de bouwvergunning. Een last is als het ware het prijskaartje voor het bekomen van de vergunning: ze vormen een ‘maatschappelijke compensatie’ voor de meerwaarde die de aanvrager verwerft bij het realiseren van de vergunning. Een last is niet eigen aan het wezen van een vergunningsplicht, maar is een manier om een op zich aanvaardbare aanvraag alsnog aan verplichtingen te onderwerpen om het voordeel van de uitvoering van de vergunning ten dele ten goede te laten komen aan de vergunningverlenende overheid. Door de uitvoering van de vergunning aanvaardt de begunstigde de last.
Overwegende dat een gebruik tegen een vergoeding wordt gecategoriseerd als een huur en de gemeente dan automatisch huurder zou worden, wat een persoonlijk recht betreft is dus niet wenselijk.
Juridische grond
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op art. 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek artikelen 1582 tot en met 1701;
Gelet op het KB van 28 juli1978 houdende vaststelling van het gewestplan Herentals-Mol;
Gelet op de omzendbrief van 3 mei 2019 van de Vlaamse Regering betreffende toelichting bij artikel 293 Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het nieuwe goederenrecht;
Regelgeving: openbaarheid
Dit besluit is niet ter inzage ingevolge:
Artikel 13 - 3° : Een aanvraag tot openbaarmaking dient afgewezen te worden, voor zover die geen betrekking heeft op milieu-informatie, als de openbaarmaking afbreuk doet aan het geheim van de beraadslagingen van de Vlaamse regering en van de verantwoordelijke overheden die ervan afhangen, aan het geheim van beraadslagingen van de organen van het Vlaams parlement.
Besluit
Artikel 1
Het college van burgemeester en schepenen beslist om geen vergoeding te betalen voor het gebruik van de openbare gedeelten die worden opgelegd als last in de omgevingsvergunning. Het vormt een ‘maatschappelijke compensatie’ voor de meerwaarde die de aanvrager verwerft bij het realiseren van een groter project doordat de gemeente bereid is om haar grond te verkopen. Indien de projectmakelaar hiermee akkoord is, kan er een schattingsverslag aangevraagd worden voor de waardebepaling van de grond van de gemeente.
Deze gronden werden op werden op 11 april 2018 aangekocht om volgens de gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2018 gebruikt te worden voor de aanleg van een parking (openbaar en algemeen nut).
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op art. 42 en 43 van het gemeentedecreet en in het bijzonder art 43, §2, 12°;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek artikelen 1582 tot en met 1701;
Gelet op het KB van 28.07.1978 houdende vaststelling van het gewestplan Herentals-Mol;
Overwegende dat de gemeente Balen betreffende het perceel gelegen Balen-Olmen, derde afdeling thans kadastraal bekend sectie B nummer 8M P0000, met een oppervlakte volgens huidig kadastrale legger van vijftien are dertig centiaren (15a 30ca), besprekingen heeft gevoerd met de betrokken eigenaars;
Overwegende de visie van het bestuur om over te gaan tot de aankoop van betreffend perceel in functie van aanleg parkeergelegenheid gezien dit perceel in de dichte nabijheid van de Olmense Markt gelegen is en deze aankoop past in de verdere uitwerking van masterplan Olmen 21;
Gelet op het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Nick Smolders, de dato 5 december 2017, waarbij de waarde van betreffend onroerend goed werd geschat op 285.000 euro;
Overwegende dat het schepencollege in zitting van 13 december 2017 kennis nam van dit schattingsverslag;
Gelet op de nationale degressieve tabel voor wederbeleggingsvergoedingen waaruit kan afgeleid worden dat de wederbeleggingsvergoeding 14,5% van de geschatte waarde bedraagt. Wat totaal neer komt op een totale koopsom van 326.325,00 euro;
Gelet op het feit dat het college van burgemeester en schepenen vervolgens kennis nam van het schriftelijk akkoord van de verkopers de dato 12 december 2017 om voorschreven onroerend goed te verkopen tegen de totale koopsom (geschatte waarde + wederbeleggingsvergoeding) van 326.325,00 euro en vervolgens principieel akkoord ging;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
De aankoop zal gefinancierd worden met kredieten voorzien op budgetcode 2018/2200000/AlgFin/0050, actie 2018160135, raming 201810505 van dienstjaar 2018 ingevolge budgetwijziging van heden voorafgaandelijk dezer;
Gelet op het feit dat het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 december 2017 akkoord is gegaan om notaris Lesseliers te Balen aan te stellen om de authentieke verkoopakte te verlijden;
Gelet op de onderhandse overeenkomst inhoudende een verkoop/aankoop belofte de dato 15 januari 2018;
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Lesseliers te Balen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Besluit:
Art. 1- Goedkeuring wordt verleend voor de aankoop door de gemeente Balen van het perceel gelegen Balen-Olmen, derde afdeling thans kadastraal bekend sectie B nummer 8M P0000, met een oppervlakte volgens huidig kadastrale legger van vijftien are dertig centiaren (15a 30ca).
De betreffende verkoopakte zoals opgemaakt door notaris Lesseliers te Balen, wordt goedgekeurd.
Art. 2- Betreffende aankoop geschiedt door de gemeente Balen voor openbaar en algemeen nut.
Art. 3- De betreffende aankoop zal doorgaan voor het bedrag van 326.325,00 euro.
Art. 4- Alle kosten voortvloeiend uit de aankoop vallen ten laste van de gemeente Balen behoudens de leveringskosten dewelke ten laste zijn van de verkopers.
Art. 5- De gemeenteraadsvoorzitter en de gemeentesecretaris worden gemachtigd om namens de gemeente Balen de akte te ondertekenen.
Art. 6- De burgemeester en secretaris worden gemachtigd om de hypotheekbewaarder te ontslaan van ambtshalve inschrijving bij overschrijving van deze akte. Het door hen verleende ontslag van ambtshalve inschrijving wordt uitdrukkelijk bekrachtigd en bevestigd.
Art. 7- Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.
Verklaren zich te onthouden : dhr. Koen Willekens, dhr. Frank Lodewyckx.
De overige leden stemmen ja.
Na de aankoop werd er ook een parking gemaakt voor 14 personenwagens. Deze parking neemt op dit ogenblik 30m in beslag aan de zijde van de Olmense Markt (het perceel is tussen 53 en 63 m diep. Wat nog een verdubbeling zou mogelijk maken, met respect voor de bomen.
In het schepencollege van 21 juni 2023 komt een project ontwikkelaar op de proppen met plannen voor de ontwikkeling van de gronden langs de Kloosterstraat en het perceel van de parking en de naast gelegen woning.
52 2023_CBS_02433 - Parking Olmense Markt - Bespreking
Behandeld
Publieke referentie: 23.1009.7129.5846
Informatie bij dit besluit
Beknopte samenvatting
Bespreking juridisch advies over project parking Olmense Markt.
Behandelende afdeling en dienst
Facility - Patrimonium
Motivatie
Aanleiding en context
Gelet op het feit dat Architectuur+ een project wenst te realiseren op een grond die zich situeert tussen de Olmense Markt en de Kloosterstraat en hiervoor met de bouwdienst al een aantal keren overlegd heeft.
Gelet op het feit dat deze projectontwikkelaar een perceel grond gelegen aan de Olmense Markt, gekadastreerd derde afdeling Olmen, sectie B nummer 8M P0000 met een oppervlakte van 15a 30ca in eigendom van de gemeente en heden gebruikt wordt als parking, mee in zijn project wenst op te nemen.
Gelet op de bespreking van voorschreven dossier op het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 2023 waar een aantal juridische struikelpunten boven gekomen zijn waar het juridisch advies van IOK gevraag is.
Argumentatie
Overwegende dat volgende juridische struikelblokken zich voordoen en de juridische dienst van IOK een antwoord gegeven heeft:
1. Een project realiseren over de perceelsgrenzen heen, waarbij de gemeente eigenaar blijft van voorschreven perceel is juridisch niet mogelijk.
Er zal dus altijd moeten gewerkt worden met een voorafgaandelijke verkoop van het volledige perceel door de gemeente Balen aan de projectontwikkelaar om vervolgens:
ofwel een gebruiksrecht te vestigen voor de delen die publiek zouden gebruikt worden. Dit zou volgens IOK kunnen met een ‘bijzonder’ opstalrecht gevestigd met een gedetailleerde afbakening van het volume (hoogte x breedte x diepte) en dus driedimensionaal (niet louter horizontaal).
Opstalrecht moet sinds 1/9/2021 worden geprekadastreerd: een landmeter moet dus een gedetailleerd plan opstellen op basis waarvan de opstalrechten van de gemeente ook kadastraal gepubliceerd worden.
ofwel de wederoverdracht van de 14 parkeerplaatsen aan de gemeente, waarna zij er volle eigenaar van wordt.
2. in deze beide hypothesen moet worden nagedacht over de (mede-)eigendomsrechten en bekeken worden of het wel mogelijk/wenselijk is:
Algemeen aanvaard is dat een openbaar domeingoed geen gemeenschappelijk deel mag zijn in een VME/basisakte. Dat komt vooral doordat het regime van gemene delen (met 4/5-meerderheid kan de Algemene Vergadering van de VME gemene delen vervreemden/wijzigen/afbreken/…) in strijd komt met de continuïteit van de openbare dienst.
Betwist wordt dat een openbaar domeingoed een privaat deel kan zijn in een appartementsmede-eigendom.
Klassiek werd gesteld van niet, maar dat wordt (in de nieuwe wet) door gezaghebbende auteurs sterk bekritiseerd (o.a. Sagaert, T.Not. 2020).
Verdedigbaar is dat de gemeente (als opstalhouder of als volle eigenaar) eigenaar van de constructie/de parkeerplaatsen kan zijn en dat dit, gezien er gemene delen zijn, ertoe leidt dat de gemeente als mede-eigenaar moet worden aanzien.
Dit betekent dat de gemeente moet deelnemen aan de Algemene Vergaderingen en haar aandeel in de gemene kosten moet dragen: dat is niet uit te sluiten, want de regels van mede-eigendom zijn dwingend recht. Mogelijk is zulks niet wenselijk vanuit organisatorisch en budgettair oogpunt.
Gezien de parkeerplaatsen te midden van in- en uitrit en van andere parkeerplaatsen liggen, kunnen ze niet worden uitgesloten uit de appartementsmede-eigendom . (rechtspraak Hof van Beroep Luik, 9 februari 2017.)
De vertegenwoordiging van de gemeente op de algemene vergadering vme komt toe aan de gemeenteraad op basis van haar volheid van bevoegdheid maar delegatie is hier mogelijk. Het is enkel voor de toegewezen bevoegdheden (zoals vb. daad van beschikking) dat er geen delegatie mogelijk is. Er wordt dan gestemd door de gevolmachtigden in een VME namens de gemeente. Het is de vereniging van mede-eigenaars die beslist conform stemming dus vooraf is het resultaat geenszins geweten, stem gemeente is geenszins doorslaggevend of dergelijke meer. Budgettering voor de kosten (opbouw reservekapitaal, syndicus, herstelkosten, onderhoudskosten, verzekeringen, ....) is aangewezen en daarvoor kan vb. een raming door de syndicus gevraagd worden.
Juridische grond
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op art. 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek artikelen 1582 tot en met 1701;
Gelet op het KB van 28 juli1978 houdende vaststelling van het gewestplan Herentals-Mol;
Gelet op de omzendbrief van 3 mei 2019 van de Vlaamse Regering betreffende toelichting bij artikel 293 Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het nieuwe goederenrecht;
Besluit
Artikel 1
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van bovenstaande struikelblokken betreffende het zakelijk recht (volle eigendom/erfpacht in mede-eigendom) in het project te behouden en wenst IOK bijkomend te bevragen of het mogelijk is om te werken met een gebruiksrecht (ten voordele van het publiek) dat wordt opgelegd als last in een verkoopakte en/of bouwvergunning.
44 2023_CBS_02552 - Parking Olmense Markt - Bespreking
Behandeld
Publieke referentie: 23.1025.1316.3889
Iedereen aanwezig
Informatie bij dit besluit
Beknopte samenvatting
Bespreking juridisch advies betreffende parking Olmense Markt
Behandelende afdeling en dienst
Facility - Patrimonium
Motivatie
Aanleiding en context
Gelet op het feit dat Architectuur+ een project wenst te realiseren op een grond die zich situeert tussen de Olmense Markt en de Kloosterstraat en hiervoor met de bouwdienst al een aantal keren overlegd heeft.
Gelet op het feit dat deze projectontwikkelaar een perceel grond gelegen aan de Olmense Markt, gekadastreerd derde afdeling Olmen, sectie B nummer 8M P0000 met een oppervlakte van 15a 30ca in eigendom van de gemeente en heden gebruikt wordt als parking, mee in zijn project wenst op te nemen.
Gelet op de bespreking van voorschreven dossier op het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 2023 en van 18 oktober 2023 waarbij het juridisch advies van IOK gevraagd is.
Argumentatie
Gelet op het juridisch advies van IOK betreffende een gebruiksrecht (ten voordele van het publiek) dat wordt opgelegd als last in een verkoopakte en/of bouwvergunning in plaats van een zakelijk recht:
"Vanuit goederenrechtelijk oogpunt is dat mogelijk: de gemeente wordt dan geen mede-eigenaar noch zakelijk gerechtigde en is geen deel van een VME.
Vanuit administratief oogpunt zijn er aandachtspunten. Zoals gezegd is algemeen aanvaard dat een openbaar domeingoed geen gemeenschappelijk deel mag zijn in een VME/basisakte. Wanneer het perceel thans niet geaffecteerd is en de parkeerplaatsen ook in de toekomst niet geaffecteerd worden, is verdedigbaar dat dit publieke gebruiksrecht er niet voor zorgt dat de parkeerplaatsen tot het openbaar domein horen.
De gemeente moet er zich bewust van zijn:
* Dat zij in deze constellatie weinig tot niets zeggenschap heeft: wanneer de parkeerplaatsen quasi permanent bezet worden door derden (of zelfs door eigenaars/huurders/bewoners/…) is daar weinig tegen te beginnen, want het gebruiksrecht is dan ten voordele van het volledige publiek. De gemeente is geen deel van de VME en kan in deze vorm weinig tot niets afdwingen.
* Dat gemene delen met 4/5-meerderheid kunnen worden vervreemd/gewijzigd/afgebroken.
De verbintenis aan de koper het gebruiksrecht op te nemen in de nog op te stellen basisakte kan zowel worden opgelegd als last in een vergunning als in een verbintenis in de verkoopakte. Mij lijkt het aangewezen beide te doen.
Verder:
Juridische grond
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op art. 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek artikelen 1582 tot en met 1701;
Gelet op het KB van 28 juli1978 houdende vaststelling van het gewestplan Herentals-Mol;
Gelet op de omzendbrief van 3 mei 2019 van de Vlaamse Regering betreffende toelichting bij artikel 293 Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het nieuwe goederenrecht;
Besluit
Artikel 1
Het bestuur neemt kennis van de juridische info betreffende het gebruiksrecht en beslist om aan de projectmakelaar te laten weten dat ze volgend voorstel willen doen:
- verkoop van het perceel gelegen Olmense Markt, derde afdeling sectie B nummer 8M P0000 groot 15a 30ca te verkopen aan de projectmakelaar voor een prijs die niet lager ligt dan de schattingsprijs vastgesteld door een beëdigd landmeter en cumulatief de prijs van 326.325 euro waarvoor de gemeente het perceel destijds zelf gekocht heeft.
- opname van last in zowel de verkoopakte van voorschreven grond als in de omgevingsvergunning voor het gehele project dat er een gebruiksrecht voor een termijn van 30 jaar wordt opgelegd voor 14 publieke parkeerplaatsen (waaronder wordt verstaan het beschikbaar en toegankelijk houden van de parkeerplaatsen ten behoeve van wettelijk ingeschreven personenvoertuigen in eigendom van het grote publiek) en het gebruik en toegankelijk stellen van de bovengrondse groene zone voor het grote publiek. Dat dit gebruiksrecht niet kan worden omgezet. En dit alles op last van herstel en onderhoud van zowel de publieke parkeerplaatsen als de groene zone door koper (dan wel zijn rechtsopvolgers en de VME door opname in de basisakte) en op straffe van een schadevergoeding van 25 euro per parkeerplaats per week indien niet aan de opgelegde last zijnde het beschikbaar en toegankelijk houden van de publieke parkeerplaatsen en groenzone, wordt voldaan.
Op de plannen vinden we 4 niveau’s :
Niveau -1 Kelder -Parkings 14 +40 + 12 Boxen
Niveau 0 6 woningen -7appartementen-Fietsenstalling -…
Niveau 1 10 appartementen
Niveau 2 7 appartementen
Totaal 6 woningen -24 appartementen (waarvan 11 appartementen onder 100m²)
Namens de fractie N-VA Balen Olmen wensen enkele vragen te stellen.
-De aankoop van de gronden van de parking aan de Olmense markt , werd duidelijk gedaan, om in het kader van “Olmen 21” de parkeerproblematiek, die in het centrum van Olmen het hoofd te bieden. Door tijdelijk reeds de eerste fase van 14 parkeerplaatsen te voorzien, probeerde de gemeente om op piekmomenten de eerste opvang te verzorgen.
- Kan de gemeente deze gronden zo maar verkopen, voor woningbouw door een privaat ontwikkelaar?
- Gaat de gemeente als men verkoopt nog een nieuwe schatting vragen of is de aankoopprijs de verkoopprijs?
-
- Hoe moet dit nu verder naar de toekomst… parkeren … ?
- Wat als men het marktplein gaat herinrichten?
- Waarom 14 plaatsen voor 30 j (99 j was het voorstel)?
- Moet een dergelijk project niet in een groter geheel van de buurt bekeken worden?
- Verkeersafwikkeling langs de Kloosterstraat (uitgang school)
- Is de riolering op dit project voorzien?
In de Kloosterstraat is dit jaar nieuwe riolering aangelegd .
Er zijn 5 aansluitingen voorzien (4 voor de 4 tuinpercelen en 1 voor de vrijstaande woning)
-Hoe gaan de 4 woningen na dit project in en uit hun garage kunnen langs de Kloosterstraat ?
Wat is jullie visie en timing?