Zwerfvuil is een grote ergernis voor mensen. Via dit subsidiereglement wordt ervoor gezorgd dat 3x per jaar over heel het grondgebied afval geruimd wordt terwijl tegelijkertijd de verenigingen financieel kunnen ondersteund worden.
In het Lokaal Materialenplan 2023-2030 staat de verdere bestrijding van het zwerfvuil i.s.m. diverse actoren ingeschreven met diverse actiepunten.
§1.
Elke vereniging die gevestigd is op het grondgebied van de gemeente Balen kan een toelage bekomen voor het inzamelen van zwerfvuil langs openbare wegen.
Deze toelage wordt toegekend indien de voorwaarden uiteengezet in dit reglement cumulatief door de vereniging worden vervuld.
§2.
Elke deelnemer aan de zwerfvuilactie moet ouder zijn dan 18 jaar.
Onder zwerfvuil wordt verstaan het afval dat men aantreft langs openbare wegen en wegbermen, langs voetwegen, waterlopen en langs de bosranden. De milieudienst van de gemeente Balen beslist welke trajecten in aanmerking komen voor de zwerfvuilactie.
In geen geval mogen particulieren misbruik maken van de zwerfvuilactie door hun eigen afval mee te geven.
De vereniging die in aanmerking wil komen voor een toelage gaat het engagement aan om deze opruimactie drie keer per kalenderjaar te organiseren waarvan één keer in 'de week van het zwerfvuil'. Deze datum wordt vastgelegd door de milieudienst van de gemeente Balen.
De aanvraag van de vereniging gebeurt op een formulier dat door de milieudienst van de gemeente Balen ter beschikking wordt gesteld. Dit formulier bevat volgende gegevens:
· de vermoedelijke datums van de inzamelingen.
· een voorstel van de vereniging voor het traject waarlangs zwerfvuil zal ingezameld worden
· het vermoedelijke aantal deelnemers aan de actie
· het bankrekeningnummer van de vereniging waarop de toelage kan worden gestort
· ondernemingsnummer van de vereniging (vzw’s)
- aantal lopende kilometers (vb. een straat in 1 richting geteld).
In februari/maart wordt in een vergadering met alle deelnemers vastgelegd wie welke trajecten gaat onderhouden. De milieudienst van de gemeente Balen is hierbij aanwezig en dient zijn goedkeuring aan de gemaakte afspraken te geven. Hierbij wordt rekening gehouden met het maximum beschikbare budget dat niet overschreden mag worden. In deze vergadering worden de data van de inzamelacties vastgelegd.
De milieudienst van de gemeente Balen deelt de voorwaarden, bepaald in dit reglement, mee aan de aanvrager.
Het maximum bedrag dat jaarlijks ter beschikking gesteld wordt voor de zwerfvuilactie wordt ieder kalenderjaar opnieuw vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Balen.
De goedkeuring vanwege de milieudienst van de gemeente Balen houdt niet in dat de deelnemers van de zwerfvuilopruiming in opdracht van of onder toezicht van de gemeente of haar aangestelde(n) handelen.
De gemeente zal voor de in dit reglement bedoelde activiteit een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor schade aan derden en lichamelijke ongevallen van de deelnemers afsluiten.
De ingezamelde fracties worden ofwel op een door de gemeente aangeduide plaats gedeponeerd ofwel door de vereniging aangeleverd op het recyclagepark (tijdens de openingsuren). Elke vereniging die deelneemt aan de zwerfvuilactie ontvangt hiervoor een recyclageparkkaart. Deze kaart kan enkel gebruikt worden voor afval ingezameld tijdens de zwerfvuilactie. Indien er misbruiken hiertegen worden vastgesteld zal de vereniging uitgesloten worden van de zwerfvuilactie en zal de recyclageparkkaart geblokkeerd worden.
Een verslag over de zwerfvuilactie dient door een verantwoordelijke van de vereniging namens de vereniging te worden opgesteld. Het verslag bevat minstens volgende gegevens:
· ingezamelde hoeveelheid zwerfvuil
· een beschrijving van het traject waarlangs het zwerfvuil effectief werd verwijderd
· opmerkingen i.v.m. aangetroffen sluikstort of gevaarlijke stoffen
· een verklaring dat de voorwaarden van dit reglement werden nageleefd
Hiervoor wordt een formulier ter beschikking gesteld dat binnen de acht kalenderdagen na elke opruiming bij de milieudienst van de gemeente Balen moet worden ingediend via mail - milieudienst@balen.be of door afgifte op het gemeentehuis.
De milieudienst van de gemeente Balen is gemachtigd om controle uit te voeren tijdens of na de opruimactie.
Er wordt alleen geruimd langs openbare wegen of aangeduide wandelpaden.
Het bedrag van de toelage is afhankelijk van de lengte van het traject. De vergoeding voor de vereniging voor drie ophaalbeurten bedraagt 50 euro per kilometer langs openbare wegen of aangeduide wandelpaden op het grondgebied van Balen (beide kanten van de weg) met een maximum van 750 euro per vereniging per jaar. Voor straten waar aan beide zijden van de weg een wandel- of fietspad is waar geruimd moet worden tellen de kilometers aan elke kant van de weg.
De tegemoetkoming wordt ter beschikking gesteld na de derde opruimactie van het kalenderjaar na indiening van het laatste verslag zoals bepaald in artikel 8 van dit reglement, en na goedkeuring van de milieudienst van de gemeente. De verslagen dienen voor 31 oktober van het kalenderjaar ingediend te worden. Indien door de milieudienst van de gemeente Balen wordt vastgesteld dat de mate waarin het zwerfvuil werd verwijderd in het aangegeven gebied onvoldoende is of dat er misbruiken hebben plaatsgevonden, kan de milieudienst van de gemeente Balen beslissen tot een beperking of intrekking van de toelage. De betaling van de subsidie gebeurt in één keer na de zwerfvuilactie.
De milieudienst van de gemeente Balen zorgt voor handschoenen, prikkers, vuilzakken en fluovestjes voor de opruiming. De deelnemers van opruimacties zijn verplicht een reflecterend vestje en handschoenen te dragen.
De deelnemers respecteren te allen tijde de wegcode en brengen zichzelf of anderen niet in gevaar.
Er mag geen enkele vereniging deze zwerfvuilactie gebruiken voor politieke doeleinden.
Elke deelnemende vereniging kan slechts inschrijven onder één naam los van het feit dat deze samengesteld is uit bv verschillende deelgroepen of besturen en kan slechts maximum een toelage van 750 euro ontvangen. Verenigingen die opgericht zijn als vzw worden dan ook verplicht hun ondernemingsnummer mee te delen.
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking.
De bekendmaking van dit reglement gebeurt overeenkomstig artikel 286, § 1, 1° en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.