In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag van LSG landmeters namens mevrouw Nicole Geboers wonende te St.Odradastraat 38 te 2490 Balen tot het verkavelen van percelen in een reeds bebouwd lot, 2 loten voor vrijstaande ééngezinswoningen en een lot om in te lijven in het openbaar domein gelegen te Balen, Schepsveld 70, afdeling 1 sectie D nrs. 1152D en 1152B;
Gelet op de ligging in woongebied met landelijk karkater volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 21/11/2024;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 12/12/2024;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 19 december 2024 tot 17 januari 2025.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de adviezen van
-Fluvius dd. 24/12/2024 : kostenraming forfaitaire tussenkomst electriciteit € 318,77,
-Pidpa dd. 02/12/2024 : Er is een drinkwaterleiding aanwezig,
-Pidpa Riolering dd. 02/12/2024 : Specifieke voorwaarden:
- De DWA-afvoer dient aangesloten te worden op de gescheiden DWA-riolering langsheen de straat Schepsveld (die momenteel eindigt ter hoogte van huisnummer 72).
- De RWA dient volledig op eigen terrein te infiltreren in de bodem.
- De ontwikkelaar stelt verplicht en voor eigen rekening een erkende aannemer aan voor de riolerings- en wegeniswerken. Deze aanstelling kan pas gebeuren na voorafgaande goedkeuring door Pidpa en de betrokken gemeente.
o Alle kosten voor de aanleg van de nodige rioleringsinfrastructuur (DWA, RWA, inclusief de huisaansluitputjes per lot) zijn volledig ten laste van de aanvrager.
o De uitvoering van deze werken is een voorwaarde voor het verkrijgen van een verkoopbaarheidsattest.
o Pidpa dient actief betrokken te worden bij het verdere ontwerp, de aanbesteding en de uitvoering van de riolering (coördinatievergaderingen, werfvergaderingen, …). Het volledige dossier moet opnieuw ter goedkeuring voorgelegd worden bij Pidpa vooraleer er overgegaan wordt tot uitvoering.
o De ontwikkelaar draagt alle kosten inzake beproevingen op materialen en uitgevoerde werken, zoals voorzien in de bepalingen van het SB 250.,
-Proximus dd. 16/12/2024 : Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project. ,
-Wyre dd. 12/12/2024: De nodige infrastructuur op openbaar domein is al aanwezig en er dient geen uitbreiding van het Wyre netwerk te gebeuren.;
- Verkeersdienst dd. 02/01/2025, Voorwaardelijk gunstig: Oprit op privéterrein moet minimum 5 m lang zijn zodat een extra voertuig op eigen terrein kan gestationeerd worden.
De aansluiting op openbaar domein dient haaks te gebeuren.
Een oprit in bocht dient vermeden te worden.
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 12 m vereist;
Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de weg;
Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van het voorliggend perceelsdeel, aangeduid als lot A op het verkavelingsplan opgemaakt door Stef Geukens, landmeter – expert, dd. 19/12/2023, de rooilijn gelegen is op 6 m uit de as van Schepsveld;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer A2024/42 OMV (OMV_2024140908), zoals aangeduid op het verkavelingsplan dd.19/12/2023, opgemaakt door Stef Geukens, landmeter – expert, tot het verkavelen van percelen in een reeds bebouwd lot, 2 loten voor vrijstaande ééngezinswoningen en een lot om in te lijven in het openbaar domein gelegen te Balen, Schepsveld 70, afdeling 1 sectie D nrs. 1152D en 1152B;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 1a 24ca;
Gronden die ingelijfd worden in het openbaar domein moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen). De bermen zijn geëffend en ingezaaid met een grasbermmengsel;
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Bij de eerste vervreemding dient het voorliggende perceelsdeel, aangeduid op het verkavelingsplan als lot A, met een oppervlakte van 1a 24ca gratis te worden afgestaan aan de gemeente Balen om in te lijven in het openbaar domein;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het verkavelingsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.