Gelet op de aanvraag van de heer Bert Meuwis wonende te Vinkstraat 60 te 3950 Bocholt en de heer Eric Teeuwen wonende te Kleinbeekstraat 47 te 3680 Maaseik tot
- het ontbossen van percelen
- het aanleggen van een nieuwe wegenis
- het verkavelen van percelen in 4 loten voor half-open ééngezinswoningen en 1 lot voor een vrijstaande ééngezinswoning gelegen te Balen, afdeling 2 sectie B nrs. 538K, 539F, 542P en 542N;
Gelet op de ligging in woongebied volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 25/09/2024 en vervolledigd op 17/10/2024;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 19/11/2024;
Er wordt een nieuwe wegenis voorzien met toegang via de zuidkant (Molenveld). Ten noorden zal deze worden afgesloten met paaltjes zodat enkel zwakke weggebruikers doorgang hebben.
De nieuwe wegenis wordt uitgevoerd in beton, met een rooilijnbreedte van 12m en een draaipunt van 19m x 21,25m.
Openbaar onderzoek
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 27 november 2024 tot 26 december 2024.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en 9 digitale bezwaren;
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek en meer bepaald deze met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg;
Samenvatting relevante bezwaarschriften met betrekking tot de zaak van de wegen
1. De nieuwe wegenis wordt inrijdbaar via het Molenveld. Dit geeft mobiliteitshinder aangezien er minstens 5 woningen zouden komen. Er zijn onvoldoende parkeermogelijkheden, de weg naar Soef lijkt korter en veiliger. Dit gaat leiden tot onnodige toename van verkeersdrukte.
2. Op het Molenveld bevindt zich een fiets- en wandelroute. Het lijkt beter het verkeer hier te beperken en niet het verkeer van minimaal 5 woningen langs het Molenveld te laten passeren.
3. Weinig absorbeerbare grond voor wateroverlast. Hoeveel absorbeerbare grond blijft er over om overtollig water te absorberen? In de toekomst wordt er steeds meer wateroverlast verwacht. De omliggende woningen gaan hier last van hebben.
Evaluatie van deze bezwaren
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid zich uit te spreken over de keuze van de wegverharding en de bestrating, de weguitrusting en de nutsleidingen, de aanleg van trottoirs en wegboorden, de ligging en de breedte van de weg, de breedte van de verharding, de ontsluitingsgraad en het aantal publieke parkeerplaatsen, de riolering en de waterhuishouding op het openbaar domein.
De gemeenteraad heeft niet de bevoegdheid zich uit te spreken over de goede ruimtelijke ordening maar uitsluitend op de inpasbaarheid van de nieuwe wegenis in het globale gemeentelijke wegennet en het effect van de wegenis op de mobiliteit, de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid (maar niet van het voorgestelde project).
De bezwaren worden dan ook vanuit dat oogpunt behandeld. De stedenbouwkundig gerelateerde bezwaren worden behandeld door het college als vergunningverlenende overheid.
1. a. Het wegprofiel van het Molenveld is voldoende breed om in de eerder beperkte bijkomende mobiliteit van de 5 bijkomende ééngezinswoningen te kunnen voorzien. De toename van verkeersbewegingen is zeer beperkt met het voorzien van 5 ééngezinswoningen.
b. De toegang dient voorzien te worden aan het Molenveld. De weg naar Soef is volledig privé en maakt geen deel uit van deze verkavelingsaanvraag. Er worden paaltjes voorzien om het doorgaand verkeer te verhinderen.
c. Elke bijkomende woning kan volgens de aangehechte plannen en stedenbouwkundige voorschriften voorzien in parkeermogelijkheid op het eigen perceel.
2. Molenveld heeft een wegprofiel voor 2 richtingsverkeer. Deze straat is zo voldoende breed om het voetgangers- en fietsverkeer veilig te passeren. Het verkeer van 5 bijkomende ééngezinswoningen wijzigt dit niet.
3. Volgens de studies en het voorgestelde wegenisontwerp in het dossier zou het voorgestelde wegenisontwerp geen negatieve invloed mogen creëren of wateroverlast veroorzaken.
Adviezen
-Fluvius dd. 12/12/2024 : kostenraming studie, uitbreiding distributienetten en openbare verlichting : € 13.690,50,
-Pidpa dd. 26/11/2024 : Er is een uitbreiding van het drinkwaternet noodzakelijk. Er wordt een dossier opgestart.,
-Pidpa Riolering dd. 26/11/2024 : voorwaardelijk gunstig.
Specifieke voorwaarden:
- De DWA-afvoer dient d.m.v. een verbindingsleiding aangesloten te worden op de gemengde riolering langsheen Molenveld.
- De RWA van de vijf percelen dient volledig te infiltreren op eigen terrein; er wordt geen RWA-aansluitingvoorzien naar openbaar domein.
- Op openbaar domein wordt voldaan aan de voorwaarden binnen de GSVH d.m.v. een infiltratievoorziening op verkavelingsniveau met min. 42.174 liter (effectief 44.000 liter) infiltratievolume en min. 102,24m² (effectief 314 m²) infiltratie oppervlakte. Deze voorziening heeft geen overloop naar de gemengde riolering.
- Een infiltratieverslag d.d. 07-02-2024 en sonderingsverslag werden toegevoegd aan het dossier. Hieruit blijkt dat de bodem zeer goed tot goed doorlatend is. Het grondwater bevond zich op 13-06-023 dieper dan 2 meter onder het maaiveld.
- De huisaansluitputjes op de percelen wateren af naar een nieuw aan te leggen DWA-riolering in grès diam. 250 mm aan een maximale hellingsgraad van 5 promille.
- Er dient gravitair te worden aangesloten op de bestaande rioleringsput BA7400688g in Molenveld.
- De ontwikkelaar stelt verplicht en voor eigen rekening een erkende aannemer aan voor de riolerings- en wegeniswerken. Deze aanstelling kan pas gebeuren na voorafgaande goedkeuring door Pidpa en de betrokken gemeente.
o Alle kosten voor de aanleg van de nodige rioleringsinfrastructuur (DWA, RWA, inclusief de huisaansluitputjes per lot) zijn volledig ten laste van de aanvrager.
o De uitvoering van deze werken is een voorwaarde voor het verkrijgen van een verkoopbaarheidsattest.
o Pidpa dient actief betrokken te worden bij het verdere ontwerp, de aanbesteding en de uitvoering van de riolering (coördinatievergaderingen, werfvergaderingen, …). Het volledige dossier moet opnieuw ter goedkeuring voorgelegd worden bij Pidpa vooraleer er overgegaan wordt tot uitvoering.
o De ontwikkelaar draagt alle kosten inzake beproevingen op materialen en uitgevoerde werken, zoals voorzien in de bepalingen van het SB 250.
- Dossierkost : Er dient door de ontwikkelaar een éénmalige dossierkost betaald te worden van € 1.250,00 euro (excl.
BTW), zoals vermeld in punt 2.b. en conform artikel 5 van het ontwikkelingsreglement. Deze dossierkost dient betaald te worden nadat de vergunning wordt afgeleverd.
-Proximus dd. 04/12/2024 : Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project.,
-Wyre dd. : kostenraming uitbreiding : € 1.565,7;
- Verkeersdienst dd. 28/11/2024, Gunstig: “Aansluitingen aan het openbaar domein dienen haaks te gebeuren.
Een oprit dient minimaal 5m lang te zijn, zodat buiten de carport of garage er nog een bijkomend voertuig op het eigen terrein gestald kan worden.”;
- Agentschap voor natuur en bos dd. 29/01/2025: gunstig advies mits naleving van de volgende voorwaarde:
Het goedgekeurde boscompensatievoorstel met inbegrip van haar voorwaarde(n) op het gebied van compenserende maatregelen dient integraal deel uit te maken van de omgevingsvergunning. De vergunningverlenende overheid kan de vergunning slechts toekennen mits naleving van deze voorwaarden.
Onderstaande direct werkende normen zijn hierbij van toepassing:
Artikel 90bis Bosdecreet van 13.06.1990
Artikel 2 Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels inzake compensatie van ontbossing en ontheffing van het verbod op ontbossing van 16.02.2001
Volgende voorwaarden moeten letterlijk in de vergunningsvoorwaarden van de omgevingsvergunning worden opgenomen:
• De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk: 24-218020.
• De te ontbossen oppervlakte bedraagt 2681 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet.
• De bosbehoudsbijdrage van € 15013.60 dient binnen de 4 maanden, vanaf de datum waarop gebruik mag gemaakt worden van deze vergunning, gestort te worden. Het
overschrijvingsformulier voor het vereffenen van de bosbehoudsbijdrage zal rechtstreeks door ons Agentschap worden overgemaakt aan de aanvrager van zodra de vergunning van kracht wordt.
Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de weg;
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen en riolering een rooilijnbreedte van 12m vereist is en bij het draaipunt 19m x 21,25m vereist is.
De wegenis, aangeduid op het plan gratis grondafstand opgemaakt door Bert Meuwis dd. 30/06/2023 als lot 3, en met een oppervlakte van 1241m², dient kosteloos te worden afgestaan aan de gemeente Balen om in te lijven in het openbaar domein. De rooilijnbreedte is voorzien op 12m en bij het draaipunt 19m x 21,25m.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer A2024/35 OMV (OMV_2024127926), zoals aangeduid op het verkavelingsplan dd. 25/09/2024 opgemaakt door landmeter de heer Bert Meuwis wonende te Vinkstraat 60 te 3950 Bocholt en de heer Eric Teeuwen wonende te Kleinbeekstraat 47 te 3680 Maaseik tot:
- het ontbossen van percelen
- het aanleggen van een nieuwe wegenis
- het verkavelen van percelen in 4 loten voor half-open ééngezinswoningen en 1 lot voor een vrijstaande ééngezinswoning gelegen te Balen, 13342B0538/00K000, afdeling 2 sectie B nrs. 538K, 539F, 542P en 542N;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 1241m²;
Goedkeuring wordt verleend aan het openen van een nieuwe weg zoals aangeduid op het verkavelingsplan en in het wegenisplan (vermeld in art. 1) en het daar inbegrepen plan grondafstand, mits het naleven van volgende voorwaarden:
-De aangegeven openbare wegenis en de nutsvoorzieningen, de aanplantingen, bezaaiingen en groene ruimten binnen de rooilijn en de zone voor openbaar nut dienen kosteloos en vrij van alle onkosten te worden overgedragen aan de gemeente Balen, en dit om reden van openbaar nut;
-Het voorwaardelijk gunstig advies van Wyre met inbegrip van de opgelegde voorwaarden dd. 26/11/2024, moet worden nageleefd;
-Het voorwaardelijk gunstig advies van Pidpa met inbegrip van de opgelegde voorwaarden dd. 26/11/2024 moet worden nageleefd;
-Het voorwaardelijk gunstig advies van Pidpa Riolering met inbegrip van de opgelegde voorwaarden dd. 26/11/2024 moet worden nageleefd;
-Het lastenboek dient voorafgaandelijk aan de werken voor goedkeuring te worden voorgelegd aan de gemeente en aan Pidpa-Riolering;
-De wegenis dient te worden uitgevoerd zoals aangegeven in het dossier (type-dwarsprofiel);
-Het wegdek van de aanpalende straten dient volledig in oorspronkelijke staat hersteld te worden;
-Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd op kosten van de aanvrager: riolering, elektriciteit, waterleiding, telefoon, kabel-TV, openbare verlichting;
-Tevens dient rekening te worden gehouden met alle opmerkingen geformuleerd door de nutsmaatschappijen en de gemeentelijke diensten;
-Tijdens het uitvoeren van de werken zal een gemeentelijke vertegenwoordiger mede toezicht houden op de werken;
-Na het uitvoeren van de werken dient een as-builtplan, GRB conform, van de wachtaansluitingen te worden overgemaakt aan de gemeente en aan het Agentschap Digitaal Vlaanderen (zowel digitaal als analoog). Dit dient te gebeuren voordat met een attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan aanvragen;
De grondovername geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Bij de eerste vervreemding of voor de eerste aanvraag voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen (afhankelijk van welke van deze acties eerst plaats vindt) dient de wegenis met een oppervlakte van 1241m² gratis te worden afgestaan aan de gemeente Balen om in te lijven in het openbaar domein;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het verkavelingsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.