Terug
Gepubliceerd op 21/03/2025

Agenda  Gemeenteraad

ma 24/03/2025 - 19:00 raadzaal

  • Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Siebe Van Hout:

  • 16.

    2025_GR_00137 - Parkeerplaatsen voor andersvaliden

    Uit mijn schriftelijke vraag van 13 februari 2025 blijkt dat de gemeente Balen beschikt over 61 parkeerplaatsen voorbehouden voor andersvaliden, op een totaal van 1565 parkeerplaatsen. Dit komt dus neer op 3,9%. Dit mits de kanttekening dat ook private parkings met een openbaar karakter van warenhuizen parkeergelegenheid voorzien voor andersvaliden. Men stelt dat op die manier de 6% richtlijn bereikt wordt. Dit houdt echter in dat men rekent op 33 parkeerplaatsen op private parkings met een openbaar karakter. Dat is 1/3e van het totaal aantal parkings waarop gemikt zou moeten worden. Bovendien liggen de warenhuizen waarop gedoeld wordt vaak verder van het centrum.

    We vinden het als fractie bovendien belangrijk dat er een goede spreiding is van deze voorbehouden parkeerplaatsen en niet enkel te focussen op Balen-Centrum waar de voornoemde warenhuizen vaak gelegen zijn. Vandaar mijn volgende vragen: 

    ·        Zal het bestuur de beschikbare parkeerplaatsen voor andersvaliden onder de loep nemen en opkrikken tot 6% van het totaal aantal parkeerplaatsen, exclusief de parkings op private parkeergelegenheden met openbaar karakter?

    ·        Meten is weten: kan er een overzicht komen van waar de parkeergelegenheden voor andersvalide personen zich momenteel bevinden en waar men rekent op de private parkings met publiek karakter? Zo kunnen de blinde vlekken in onze gemeente gedetecteerd worden en opgevuld worden. Een kleiner gehucht zoals Stotert is bijvoorbeeld momenteel nog niet voorzien van parkeerplaatsen voor andersvaliden.

    ·        Kan dit overzicht van de beschikbare parkeerplaatsen voor andersvalide personen dan ook beschikbaar gemaakt worden voor de burger via de app van Balen?

  • 17.

    2025_GR_00138 - Inclusieve jaarmarkt

    Onze buurgemeente Mol kondigde enige tijd terug aan dat ook dit jaar een prikkelarm moment ingericht zal worden op de jaarmarkt speciaal voor personen met een beperking. Ook de gemeente Balen kent met de Schakel een voortreffelijk initiatief voor personen met een beperking op haar grondgebied. Ook voor ons is de mogelijkheid van een inclusieve jaarmarkt dus een interessante en duidelijke opportuniteit. Vandaar dat ik mijn vragen aan het college kort kan houden:

    ·        Zal er dit jaar ook in Balen een prikkelarm moment op de jaarmarkt voorzien worden?

    ·        Zal er op nog andere manieren ingezet worden op een inclusieve jaarmarkt voor personen met een beperking?

      

  • 18.

    2025_GR_00139 - Werven in Balen: communicatie en planning 

    Op 6 maart kondigde de gemeente Balen aan dat het grasveld aan Jeugdcentrum Biesakker onder handen genomen zal worden in twee fasen. Er is sprake van het wegwerken van oneffenheden in het terrein en het opnieuw inzaaien met gras. Dat deze werken gebeuren lijkt onze fractie inderdaad hoogstnoodzakelijk, maar de communicatie errond verbaasde wel enigszins. Enige tijd geleden werd er namelijk een heus inspraakmoment voorzien in de Biesakker omdat men het veld volledig wilde herinrichten aan de hand van allerlei ambitieuze plannen en niet louter gelijktrekken en inzaaien. Over die plannen werd echter niet meer gecommuniceerd. Ook niet via mail naar de deelnemers van het betreffende inspraakmoment, die nochtans wel de moeite namen om mee te denken over de toekomst van het veld én die hun e-mailadres achterlieten met de expliciete vraag om op de hoogte gehouden te worden.

    Bovendien is dit slechts 1 van de aangekondigde werven. Ook de werkzaamheden aan het LDC zijn van start gegaan met het uitgraven van de kelder als eerste fase. Op de website van de gemeente staat echter geen tijdspad vermeld van de volgende fasen. Vandaar enkele vragen vanuit onze fractie:

    ·        Hoever staat men met de plannen rond de herinrichting van het veld op de Biesakker zoals aangekondigd tijdens het inspraakmoment in 2024? Wanneer zullen de Balenaars die zich inschreven voor verdere communicatie hier een update van mogen verwachten?

    ·        Wat is het concrete tijdspad voor de bouw van het LDC? Zal dit ook gecommuniceerd worden naar de inwoners?

     

  • 19.

    2025_GR_00140 - Een zomerschool in Balen-Olmen

    Dit jaar zullen er in Vlaanderen voor de 6e maal op rij zomerscholen ingericht worden. Het is geen geheim dat dit een punt is dat onze fractie nauw aan het hart ligt en bovendien, ere wie ere toekomt, eveneens in het verleden door overige oppositieleden werd aangekaart, met name door Vincent Kolen. 

    Internationaal onderzoek wijst al langer op het belang van zomerscholen. Zo behalen kinderen er leerwinst, krijgen ze meer zelfvertrouwen en groeien hun sociale vaardigheden. Op een zomerschool kan er namelijk sterk gefocust worden op de individuele leernoden van de deelnemende leerlingen. Recent werd er een projectoproep gelanceerd voor deze zomerscholen, waarbij de subsidieaanvraag bij de Vlaamse overheid moet ingediend worden voor 6 juni 2025. Vandaar richten wij als fractie vandaag opnieuw de vraag aan het college:

    ·        Zullen jullie intekenen op deze projectoproep en zullen de Balense en Olmense scholieren dit jaar een eigen zomerschool krijgen?

  • Punten op de dagorde aangevraagd door mevrouw Kelly Van Baelen:

  • 20.

    2025_GR_00142 - Betaalbaar/Haalbaar wonen voor jong en oud

    De gezinssamenstelling maakte de afgelopen jaren een evolutie door. Onze maatschappij telt meer alleenwonenden dan vroeger. Van de huishoudens in Vlaanderen is in 2024 maar liefst 1 op 3 alleenwonend.

    Evolutie van het aantal alleenwonenden in België (Statbel)

    Ook in Balen zien we het aantal alleenwonende jaar na jaar stijgen. In 2024 zijn er 28,45% alleenwonenden.

     

    Ook op de bouw- en woonmarkt heeft dit een impact. Een woning bouwen of verbouwen kost handenvol geld. Zeker voor alleenstaanden maar uiteraard ook voor jonge koppels is het niet evident om de dag van vandaag hun woondroom te realiseren. Ook wanneer de kinderen uit huis zijn, is er soms de wens om kleiner te gaan wonen.

    Daarom duiken er tegenwoordig steeds vaker alternatieve en budgetvriendelijkere manieren van bouwen op. Modulair bouwen is een van die interessante innovaties. De woning wordt vooraf geproduceerd in een fabriek en dan in één-twee-drie in elkaar gestoken op locatie. Doordat modulair bouwen een uiterst flexibele bouwmethode is, kan er later eenvoudig (en zonder grote verbouwingen) een aanbouw aan de bestaande woning worden voorzien of een verdieping worden toegevoegd wanneer bijvoorbeeld de gezinssituatie zou wijzigen. Het omgekeerde, modules verwijderen om kleiner te gaan wonen kan ook.

    Hoe staat het gemeentebestuur tegenover deze nieuwe manier van bouwen? Zijn er de dag van vandaag hieromtrent al richtlijnen uitgetekend.

    Hoe gaat het gemeentebestuur ervoor zorgen dat het woningaanbod afgestemd blijft op de noden en financiële draagkracht van onze inwoners?

  • 21.

    2025_GR_00143 - Pasfoto’s op het gemeentehuis

    Dit punt brachten we de afgelopen jaren al meermaals op de gemeenteraad. In maart vorig jaar reageerde het bestuur enthousiast om dit ook in Balen te voorzien omdat het maken van pasfoto’s op het gemeentehuis naast een verbeterde dienstverlening voor de Balenaar ook een toegevoegde waarde heeft in het tegengaan van identiteitsfraude. Er werd begin vorig jaar een projectoproep gelanceerd waarbij de nodige apparatuur gratis ter beschikking werd gesteld van gemeenten die dit wensten. Door het succes van de oproep was het beschikbare materiaal en budget snel uitgeput. Er werd verwacht dat er na de zomer een nieuwe oproep zou gelanceerd worden. Dit is echter (nog) niet gebeurd.

    Onze fractie zou dan ook graag vernemen wat de plannen van het bestuur zijn. Zal het gemeentebestuur de nodige budgetten voorzien om op korte termijn het maken van pasfoto’s op het gemeentehuis mogelijk te maken?

  • Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Jef Convens:

  • 22.

    2025_GR_00147 - kruispunt olmensebaan - molsesteenweg

    aan het kruispunt olmensebaan molsesteenweg is er al jarenlang een probleem . de lange aanschuiftijden die er bestaan voor auto's komende van de 

    olmensebaan kan tot gevaarlijke situaties tot gevolg hebben . automobilisten waarvan het het geduld opraakt , keren rechtsom of rijden terug achteruit 

    op de rijbaan , om vervolgens de boekweitstraat te nemen en zo de molsesteenweg op te rijden , wat dan weer tot drukte leidt aan de schoolomgeving .

    Heeft het schepencollege reeds kennis van mogelijke plannen van hogere overheden om dit aan te pakken ?

  • 23.

    2025_GR_00148 - deelfietsen

    Enkel jaren geleden heeft het bestuur deelauto's geintroduceerd ,wat we als fractie steunden.

    We zouden echter de vraag willen opwerpen om dit uit te breiden naar deelfietsen.

    aangezien zulke fietsen reeds in de ons omliggende gemeente Mol ,Lommel en Leopoldsburg aanwezig zijn , zou het ook voor

    onze gemeente een pluspunt kunnen zijn indien we dit kunnen aanbieden , het startpunt (eindpunt ) van de fietsostrade in onze gemeente

    en de aanwezigheid van station , maakt dat dit zeer belangrijk zou kunnen zijn naar werkende mensen , toeristenof studenten toe

    hoe kijkt het bestuur naar het introduceren van deelfietsen in onze gemeente

  • 24.

    2025_GR_00149 - overbegroeiing van fietspaden

    na onze vraag van januari op de gemeenteraad , kunnen we helaas vaststellen dat er helaas nog steeds een overbegroeiing van gras bestaat 

    op de fietspaden . We juichet toe dat er gevolg werd gegeven aan onze vraag door met een borstel over de fietspaden te rijden .

    Maar dit is echter niet voldoende . Hiermee krijgt men dit niet opgelost  . Men moet er werk van maken om dit echt te verwijderen doormiddel

    van er met de schuif over te gaan . op de olmensebaan ,Dijk of hoolsterberg is er op sommige plaatsen een overbegroeiing van 40 tot 50 cm 

    kan het bestuur er werk van maken om deze overbegroeiing grondig te verwijderen en op die manier dus zorg te dragen voor de veiligheid van de fietsers ?

  • Punt op de dagorde aangevraagd door de heer Julien Wilms:

  • 25.

    2025_GR_00141 - Afgestorven bomen

    Vlaams Belang werd aangesproken door een inwoner van Oude Brugstraat 18, Olmen i.v.m. 4 (helaas) afgestorven eiken bomen die potentieel een gevaar vormen voor passanten. Onder andere fietsroute 34 passeert daar.

    Deze bomen zijn afgestorven ten gevolge van wegenwerken aldaar, met name het aanleggen van een diepe gracht.

    Deze inwoner heeft reeds een aangetekende zending gestuurd ( op 28/01/2025!! ) nadat hij 3 keer is langs geweest op het gemeentehuis teneinde een kapvergunning aan te vragen om deze onveilige situatie weg te nemen.  

    Helaas ook op deze aangetekende zending heeft deze inwoner nooit reactie mogen ontvangen terwijl dit al geleden is van eind januari. We zouden toch mogen verwachten dat de gemeente binnen een normaal aanvaardbare termijn een antwoord zou moeten geven.

    Is het normaal dat deze inwoner na meerdere maanden nog steeds geen antwoord heeft mogen ontvangen?

    Wat gebeurt er met aangetekende zendingen die aankomen op het gemeentehuis?

    Neemt het gemeentebestuur de verantwoordelijkheid op zich indien er ongevallen gebeuren ten gevolge van bijvoorbeeld vallende takken?

     

  • Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Theo Niessen:

  • 26.

    2025_GR_00144 - CIPAL-Schaubrouck

    Eind januari raakte bekend dat een verkoop wordt gepland van IT-dienstverlener Cipal-Schaubroeck aan het Nederlandse Total Specific Solutions (TSS), onderdeel van het Canadese Constellation Software. Cipal-Schaubroeck ontwikkelt en beheert softwaretoepassingen voor gemeentelijke administratie, belastingen, bouwdossiers en zelfs het Vlaams fiscaal platform. Daarmee beheerst de groep maar liefst 70% van deze markt. Een ruime meerderheid van de Vlaamse steden en gemeenten maakt gebruik van deze software, waarvan de prijs en de ontwikkeling in de toekomst in het buitenland bepaald zullen worden. De intercommunale organiseert daarmee een verkoop van gemeentelijke belangen.

     Daarom onze vragen:

    • Voor welke dienstverlening of IT-toepassingen doet onze gemeente  beroep op Cipal-Schaubroeck?
    • Wat is de reactie van het gemeentebestuur op de geplande verkoop?
    • Kijkt het gemeentebestuur uit naar een alternatieve dienstverlener, mochten dienstverlening en prijsbepaling in de toekomst niet meer voldoen aan de huidige normen?

     

  • 27.

    2025_GR_00145 - Sociale woningen

    Tijdens het College van burgemeester en schepenen van 20.02.2025 verklaarde het college positief te staan ten aanzien van 3 projecten van de Woonboog , namelijk :

    11 sociale huurwoningen in Hulsen

    10 sociale huurwoningen in de Rietstraat

    20 sociale huurwoningen in de Veststraat

    Dit laatste project is voor een specifieke doelgroep , namelijk cliënten van de Schakel . Dit kunnen wij als Vlaams Belangfractie alleen maar toejuichen . Doch zoals in de meeste gevallen worden de andere personen met een beperking alweer vergeten . Nergens bij de andere 2 projecten kunnen wij opmerken dat er een woning is aangepast voor personen met een beperking . In onze gemeente is er reeds een tekort aan aangepaste woningen voor deze doelgroep . Het thema “mensen met een beperking” gaat verder dan cliënten van de Schakel dat wordt hier te vaak uit het oog verloren . Deze mensen moeten niet opgesloten worden in een WZC . De meesten onder hen maken ook deel uit van een gezin .

    Kan het college de woonboog alsnog adviseren om minstens 1 woning per project aan te passen voor mensen met een beperking ?

    Kunnen een aantal reeds bestaande woningen aangepast worden voor mensen met een beperking ?

    Kan het college erover waken dat bij toekomstige projecten van de woonboog steeds rekening gehouden wordt met mensen met een beperking ?

  • 28.

    2025_GR_00146 - STEM academie

    STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) omvat een brede waaier aan technologische, technische, wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en wordt in het onderwijs steeds belangrijker. Door de interesse voor wetenschap en technologie te versterken, wil de Vlaamse overheid de instroom in STEM-opleidingen en de doorstroom naar STEM-beroepen verhogen. Eén van de initiatieven om dat te bereiken zijn de STEM-academies. Met het project ‘een STEM-academie in elke gemeente’ zet de Vlaamse regering in op het realiseren van positieve ervaringen buiten het schoolcurriculum. De academies hebben als doel kinderen en jongeren warm te maken voor STEM-opleidingen en ze organiseren initiatieven om STEM breder onder de aandacht te brengen. STEM-academies kunnen voor hun activiteiten subsidies ontvangen, als ze voldoen aan bepaalde voorwaarden. In het merendeel van de Vlaamse steden en gemeenten worden reeds STEM-academies ingericht . 

    Richt onze gemeente een STEM-academie in? 

    Indien ja, hoe vaak wordt deze georganiseerd? Hoeveel jongeren worden hiermee bereikt en hoe wordt deze concreet ingevuld?

    Indien nee, waarom niet en is het schepencollege bereid om dit in de toekomst alsnog in te richten?

     

  • Punten op de dagorde aangevraagd door mevrouw Jessica Boven:

  • 29.

    2025_GR_00150 - Wateroverlast tuinen Dijk Olmen

    Dankzij een aantal inwoners in de straat Dijk – Olmen, is DEGOEIZAAK op de hoogte gebracht van ernstige wateroverlast in de tuinen van de oneven huisnummers van Dijk 5 - 15. De achterliggende gracht, die loopt tot aan De Lei, is verstopt, waardoor het water niet meer weg kan vloeien naar de Heiloop. Dit zorgt voor ondergelopen hoven en dreigende vochtschade aan woningen en tuinen.

    Onderstaande bezorgdheden geven bewoners aan: 

    • De tuinen van deze huizen staan onder water.
    • Het waterpeil in de gracht staat op dit moment hoger dan het waterniveau van de Heiloop, wat wijst op een verstopping.
    • Een gemeente-arbeider ter plaatse gaf aan dat het hoge grondwaterpeil meespeelt en ze hieraan niets kunnen doen. De bewoners vermoeden dat de oorzaak zich in de bochten van de gracht bevindt, vlak voor de uitloop in de Heiloop, waardoor het water niet kan wegvloeien.
    • De huidige situatie belemmert niet alleen de afwatering maar brengt ook mogelijke structurele schade aan huizen en overlast met zich mee.

    We vragen de gemeente om met deze inwoners in gesprek te gaan, waarbij het van groot belang is dat de inwoners zich gehoord voelen, dat er concrete stappen worden ondernomen om de wateroverlast te verhelpen en eventuele structurele schade te voorkomen. Indien er een verstropping is, dient deze dringend opgespoord en verholpen te worden, desnoods met handmatige ingrepen. Hierbij inzetten op structurele oplossingen om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen en de betrokken inwoners proactief te informeren over de geplande stappen en oplossingen.

     

  • 30.

    2025_GR_00151 - Gebrek aan wederzijdse communicatie in Balen- én Mol-Wezel

    Wezel, een kerkdorp met zo’n 5.000 inwoners, ligt sinds haar ontstaan op de grondgebieden van 2 gemeenten: Mol en Balen. Dat zorgt onder andere voor bijzondere constructies in eigendommen en financieringen van de kerk en de pastorij door beide lokale besturen. Ondanks haar groot inwonersaantal, voelen inwoners van de beide dorpsdelen aan dat ze minder gezien en gehoord worden door hun lokaal bestuur. DEGOEIZAAK vind het dan ook nodig dat er een structureel overleg kan ingesteld worden tussen beide besturen om de thema’s die in dit dorp spelen samen aan te pakken. We zijn erg blij dat na aandringen van ons raadslid Vincent het in oorsprong Molse traject van Veerkrachtige Dorpen ook voor inwoners van Balen-Wezel wordt opengesteld. Dit is alvast een eerste stap in de goede richting. Heel concreet willen we al meteen een punt op die agenda plaatsen: Wederzijdse communicatie in beide dorpsdelen. De gemeentelijke infokanalen zorgen momenteel voor een te beperkte doorstroming van informatie naar het andere dorpsdeel. Dat geven inwoners erg duidelijk aan. Inwoners van Mol-Wezel zijn zo bijvoorbeeld veel minder op de hoogte van activiteiten in en rond het domein Keiheuvel dan inwoners van Balen-Wezel. Dit is iets wat bijvoorbeeld in het feestjaar ’60 jaar Keiheuvel’ niet over het hoofd mag gezien worden. Het infoblad en de Gebuurtenissen kunnen hier een antwoord op bieden. Ook de Molse info op papier kan van pas komen voor inwoners van Balen-Wezel.  Vermits onze burgemeester reeds aangaf geen financiële inspanningen te willen doen om dit aan te pakken, vragen we niet om een huis-aan-huis te voorzien, maar vragen we om de Balense papieren uitgaven te willen aanbieden aan relevante trefpunten in Wezel zoals de parochiezaal, beide supermarkten, de bakker, apotheker,… Tegelijk zou het mooi zijn, mochten we meteen ook Mol kunnen overtuigen om hetzelfde te doen.  Is het schepencollege bereid om een structureel Wezels overleg aan te gaan met onze buurgemeente? Is het schepencollege bereid om het gebrek aan wederzijdse communicatie aan te pakken volgens ons voorstel?

     

  • Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Vincent Kolen:

  • 31.

    2025_GR_00152 - Evaluatie ‘Balen Babbelt’

    De 5 aangekondigde ‘burgerparticipatiesessies’ onder de naam ‘Balen Babbelt’ zijn achter de rug. Hoe kijkt het schepencollege naar de opkomst, de gehanteerde methodiek en de input die de aanwezigen konden geven? Werden er lessen geleerd? Zoja, welke en hoe gaat één en ander rond participatie er de volgende jaren uitzien? Het lijkt ons interessant om tijdens de gemeenteraad gedachten en bevindingen uit te wisselen.

  • 32.

    2025_GR_00153 - Verkeersveiligheid en foutparkeren in de Bert Leysenlaan / Molenstraat

    Tijdens de gemeenteraad van september 2024 bracht ik reeds de vraag om wat te doen met het beurtelings parkeren. De nieuwe wegcode, die in 2026 van kracht zal zijn, voorziet een afschaffing van het principe ‘Beurtelings parkeren’. De voorbije jaren schaften vele lokale besturen dit gegeven al eerder af. Verkeersexperts noemen dit systeem dat in 1975 werd ingevoerd al jaren voorbijgestreefd. In onze gemeente gaat dit enkel om een deel van de Bert Leysenlaan en een deel van de Molenstraat.  Schepen Hens gaf toen aan de situatie grondig te willen onderzoeken en mogelijk met proefopstellingen te werken.

    Intussen blijven er bij ons meldingen binnenkomen over situaties van foutparkeren in beide straten:

    • Bert Leysenlaan:

    Hinder en gevaar door fout geparkeerde voertuigen aan het begin van de Bert Leysenlaan. Men parkeert dagelijks net voor de aansluiting met de Vaartstraat, wat de combinatie van aanschuiven als de straat inrijden bemoeilijkt. Na enkele meldingen van omwonenden aan de politie, blijft men achter met een gevoel van genegeerd te worden. In de praktijk verandert er niets. Daarom vragen we dat het parkeren in de Bert Leysenlaan snel beter georganiseerd wordt en de inrichting duidelijk plaats voorziet voor het in- en uitrijden van deze straat, zonder gehinderd te worden door geparkeerde wagens zo dicht bij de aansluiting met de gewestweg.
     

    • Molenstraat:

    Ouders en grootouders die hun kleinkinderen voor en na schooltijd per fiets begeleiden, houden vaak hun hart vast thv het kruispunt Molenstraat-G. Woutersstraat. In deze zone geldt er beurtelings parkeren in de Molenstraat. Gezien de aansluiting met de G. Woutersstraat een versmalling heeft en auto’s vaak tot daar geparkeerd staan, fietsen kinderen in het midden van de weg, wat tijdens deze piekmomenten in het verkeer tot gevaarlijke situaties leidt. Op vraag van ouders en grootouders vragen we daarom meer aandacht voor de fietsvriendelijkheid van deze schoolomgeving. 

    DEGOEIZAAK vraagt in deze beide situaties snel op te treden. Een tijdelijk parkeerverbod in de aangegeven zones kan hier alvast een oplossing bieden tot de gemeente een nieuw parkeerplan heeft voorzien om het beurtelings parkeren af te schaffen. 

    Is er intussen een plan en een timing om het beurtelings parkeren te kunnen afschaffen?

    Is het schepencollege bereid om alvast in te grijpen met tijdelijke parkeerverboden? 

    Is het schepencollege bereid om een communicatie te richten aan omwonenden waarin gewezen wordt op het veiligheidsaspect en het belang van ingrepen?

     

  • 33.

    2025_GR_00154 - Permanente bezetting parkeerplaatsen en wildparkeren schoolomgeving Boudewijnlaan – Bert Leysenlaan


    Voor en na schooltijden zijn er parkeerproblemen in de omgeving van de Boudewijnlaan. Het gebruik van fietsen promoten is één ding, maar wanneer het koud of nat is, opteren vele ouders/grootouders toch voor de wagen. Vaak ook omdat men het afzetten of ophalen van kinderen combineert met woon-werk-verkeer. 

    Het aantal plaatsen is beperkt en krimpt zelfs in:

    • Er zijn 4 gehandicaptenparkeerplaatsen en ook gezinsparkeerplaatsen, wat mooi is.
    • Sinds de aanleg van de laadpaal zijn er 2 plaatsen enkel bruikbaar voor elektrische wagens die gebruik maken van de laadpaal. Een nieuwe, 2e laadpaal zorgt voor een totaal van 4 plaatsen die niet gebruikt kunnen worden door auto’s met een klassieke verbrandingsmotor.
    • Van september tot half februari stonden er permanent 3 aanhangwagens van een zelfstandige die in de omgeving woont. Dit terwijl een aanhangwagen volgens de wet max. 24u op dezelfde plaats mag staan op een openbare parking. Deze aanhangwagens werden een door in het oog van een heel aantal ouders. Na een contactopname met de wijkagent werden half februari alvast 2 aanhangwagens weggehaald, maar plots verschenen er 2 camionettes die er intussen al 2 weken permanent staan. Ook deze mogen er in principe niet zo lang staan, maar ontnemen wel plaatsen voor dagelijkse gebruikers. Kan hier opgetreden worden? Deze openbare parking is niet een privéparking van één bedrijf.
    • Door plaatsgebrek op de parking van de Boudewijnlaan, gaan ouders op zoek naar alternatieven. Daardoor parkeert men ook buiten de parkeervakken in de Boudewijnlaan, tot zelfs tegen het kruispunt met de Bert Leysenlaan en ook verder in deze straat. In beide straten staat men te dicht bij het kruispunt waardoor fietsers in het midden van de weg moeten rijden en bij draaibewegingen van auto’s in een onveilige situatie verkeren. Kan hier ingegrepen worden?
      Ook verder in de Bert Leysenlaan, in de bocht richting Deliestraat, staan vaker auto’s geparkeerd. Dit lijkt eerder om omwonenden en leveranciers te gaan. 

     

  • 34.

    2025_GR_00155 - Wijk Bankei afgesneden van Wezel?

    Zoals tijdens de vorige gemeenteraad besproken, zullen de werken aan de vernieuwing van de spoorwegtunnel aan Bankei best een tijd in beslag nemen. We werden gecontacteerd door een bewoner van ‘achter de tunnel’, die het afgesneden worden van de rest van het dorp met lede ogen aanziet. Met de fiets kan men nog langs de kanaaldijk naar het dorp, maar met de auto is het ver om. De vraag is nu om een deel van de dijk tijdens de werkzaamheden voor plaatselijk verkeer en slechts in één richting aan lage snelheid open te stellen. Is dit praktisch haalbaar volgens het schepencollege?

     

  • 35.

    2025_GR_00156 - Signalisatie werken Veststraat

    Bezoekers van het woonzorgcentrum Ter Vest hebben nood aan een betere communicatie over de bereikbaarheid van de site tijdens de verschillende fases van de heraanleg van de Veststraat. Kan er ingezet worden op een heldere communicatie ter plaatse? Bezoekers rijden ver rond omdat ze niet weten hoe ze er moeten geraken. Tegelijk stelden we vast dat er reeds een omleiding actief is voor gebruikers van de fietsostrade, terwijl deze nog perfect te volgen is en niet onderbroken is tijdens deze fase van de werken. Kan ook hier beter gecommuniceerd worden?

     

  • 36.

    2025_GR_00157 - Verlaging stoepranden

    Op dinsdag 18/03 begon de aannemer met het toegankelijker maken van de oversteekplaatsen in de Gustaaf Woutersstraat. Een initiatief dat we uiteraard alleen maar kunnen toejuichen. 

    • Het sluit naadloos aan bij een vraag die we uit Olmen kregen om de steile boordstenen in de Schoolstraat in Olmen te verlagen. Het probleem dat rolstoelgebruikers en mensen met een kinderwagen ervaren op verschillende plekken in Balen Centrum, ervaart men ook in Olmen Centrum. Van de 5 zebrapaden die de Schoolstraat in Olmen telt, zijn er 3 waarbij er aan beide straatkanten steile opkanten zijn. 
    • Ik kom bovendien ook graag terug op de openstaande vragen rond verlagen van boordstenen op het traject van de fietsostrade. Ook dit is in het belang van veiligheid en gebruiksgemak.
  • 37.

    2025_GR_00158 - Eigendommen gemeente en OCMW in gebruik door derden

    Ons lokaal bestuur, inclusief OCMW beschikt over een reeks eigendommen, zowel bebouwde- als onbebouwde percelen die niet door zichzelf in gebruik zijn. Graag vernemen we voor hoeveel van deze eigendommen er overeenkomsten lopen (pacht, huur,…). Wat zijn de inkomsten die er hierdoor gegenereerd worden?