Terug
Gepubliceerd op 09/09/2021

In het kader van de modaliteiten opgenomen in artikel 11 van het huishoudelijk reglement werden volgende mondelinge vragen gesteld.

Gemeenteraad
ma 06/09/2021 - 19:00 Vrijetijdscentrum De Kruierie Grote vergaderruimte

Samenstelling

Aanwezig

Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Christophe Vandyck, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur

Afwezig

Tom Vranckx

Secretaris

Michel Van Sprengel, algemeen directeur

In het kader van de modaliteiten opgenomen in artikel 11 van het huishoudelijk reglement werden volgende mondelinge vragen gesteld.

In het kader van de modaliteiten opgenomen in artikel 11 van het huishoudelijk reglement werden volgende mondelinge vragen gesteld.

Motivering


Mondelinge vraag van raadslid Tom Hollants: sportactiviteit/sport beoefenen in onze gemeente

 “Aanleiding en content : 

Enkele inwoners/burgers van de gemeente, vragen zich af of het mogelijk is om in de gemeente Balen-Olmen, een mountainbike parcours te maken, zodat deze fietsers hun sport/en of hobby kunnen uitoefenen in deze landelijke gemeente? 

Ik weet dat er mountainbike parcours bestaan in de aangrenzende gemeenten, Mol en Meerhout en er zou er ook een mountainbike parcours zijn in de Stad Geel. 

Eventueel aansluiten op deze mountainbike parcours van de aangrenzende gemeenten?” 

Schepen van sport Mien Vanden Broek antwoordt het volgende:

Vanaf het kerkplein in Hulsen kan je vertrekken voor een recreatieve mountainbiketocht door de mooie bossen van Balen, Mol, Meerhout en Geel. De ‘Landduinenroute’ is het resultaat  dat bosgebieden in deze gemeenten met elkaar verbindt. De Landduinenroute bestaat uit twee lussen en is met de 2 aanlooproutes meegerekend ongeveer 40 km lang.

Deze Landduinenroute werd op haar beurt begin 2017 verbonden met andere routes tot het uitgebreide mountainbikenetwerk Kempen. In totaal omvat dit netwerk een afstand van 482 km. 

Men kan dus vertrekken voor een mountainbiketocht in Balen en de aansluiting op andere parcours is reeds een feit.


Mondelinge vraag van raadslid Jef Convens: bermonderhoud op de secundaire wegen

 “Bermonderhoud voor meer verkeersveiligheid,ook op secundaire wegen

Verkeersveiligheid is steeds een belangrijk thema. En zeker aan het begin van het schooljaar wanneer 

Vele kinderen weer naar school gaan .via allerlei wegen moedigt de gemeente de kinderen en hun ouders

Ook aan om met de fiets of te voet naar school te gaan .We zijn blij dat de gemeente acties onderneemt voor het

Maaien van de bermen op onze hoofdwegen en fietspaden maar ook het onderhoud van de secundaire wegen is hierbij  belangrijk.

Op meerdere plaatsen groeien de netels en onkruid over de weg en ook het gevaar van overhangende takken maakt dat voetgangers en fietsers

Die passeren hierdoor moeten uitwijken.dit zorgt voor gevaarlijke situaties. Ook de combinatie van hoge snelheid van 

Sommige automobilisten op deze plaatsen verhoogd de kans op ongevallen.

Hieromtrent hebben we de volgende vragen

Zit het maaien van bermen op secundaire wegen in het maaiplan ?

Kan dit zo snel mogelijk ingepland worden en wat is de aangehouden frequentie?

Kunnen er controles komen op snelheid bij het begin en einde van de schooltijden ?”

Schepen van openbare werken en mobiliteit Werner Hens antwoordt het volgende:

Het maaiplan van de gemeente is in feite in een zelfde logica opgebouwd als het strooiplan tijdens de winter. Het komt er op neer dat de hoofdwegen, met een belangrijke verbindende functie, prioriteit krijgen. Concreet worden deze hoofdwegen dus eerst gemaaid. Wanneer deze afgewerkt zijn, worden gehucht per gehucht ook de binnenwegen meegenomen. Het maaien van bermen op secundaire wegen zit dus mee in het maaiplan, maar dus in ondergeschikte orde ten opzichte van de hoofdwegen. 

Wat het tijdstip van maaien betreft, zijn wij onderhevig aan het bermdecreet. Dit decreet bepaalt als algemene regel dat de eerste maaibeurt pas mag plaats vinden na 15 juni en de eventuele tweede maaibeurt pas na 15 september. In het kader van de verkeersveiligheid kan hierop een uitzondering gemaakt worden en kunnen we dus een vroeger maaitijdstip hanteren. Dit doen we ook in de praktijk. Wij maaien meestal reeds voor 15 juni aan de hoofdwegen, voornamelijk aan kruispunten voor een betere zichtbaarheid en bij overhangend gras of overhangende struiken langs fietspaden. Wij nemen eenzelfde houding aan als er een tweede maaibeurt nodig is, waarbij we dus ook vóór 15 september maaien omwille van de verkeersveiligheid.

De regel is dus dat er twee maaibeurten plaatsvinden. In functie van de noodwendigheid worden ad hoc maaiwerken uitgevoerd omwille van de verkeersveiligheid.

Wat snelheidscontroles betreft, stellen wij vast dat de politie deze continu inplant. Van onze kant geven wij regelmatig aan de politie locaties door waar zich een snelheidsprobleem voordoet. De politie schuift deze locaties dan in hun planning van snelheidscontroles in. Samen met u delen wij de bezorgdheid van de veiligheid rond schoolomgevingen. Vandaar dat snelheidscontroles op die plek regelmatig gebeuren én ook door ons aangevraagd worden.