ma 14/11/2022 - 19:00 raadzaal
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
We zullen dit punt goedkeuren, maar vanuit het brandweerkorps van Balen werden ons enkele zaken gemeld waar we toch enkele vragen bij hebben.
Een kleine historie. Het korps van Balen was destijds in het bezit van een Industriële Autopomp, afgekort IAP, die voldeed aan alle eisen. Herentals kocht op een gegeven ogenblik een mastodont van een IAP, een Mercedes en er werd beslist om de veel gebruikte wagen van Balen naar Herentals te verhuizen waarop die van Herentals naar Balen kwam. De enige verklaring zou kunnen zijn dat Balen met Nyrstar en AGC op de grens twee grote Seveso-bedrijven heeft.
Volgens de brandweerlui staat deze wagen echter het meest van de tijd stil, is hij niet bruikbaar in sommige kleinere straatjes door zijn lengte en werd hij geparkeerd op de plaats waar hun prachtige oldtimer brandweerwagen destijds in de garage stond. Indien de wagen moet uitrijden, dient bijgevolg eerst een andere wagen verplaatst te worden. Maar de wagen rijdt amper uit, ondanks zijn functionaliteit en kracht waardoor er meerdere pompinstallaties tegelijkertijd zouden kunnen aangesloten worden bij een grote brand.
Ik geef een concreet voorbeeld. Bij de manegebrand eind februari in de Kempenhoeve in Olmen had deze wagen in een mum van tijd ter plaatse kunnen zijn, maar de hoofdpost in Geel besliste om wagens uit Geel en Mol ter plaatste te sturen, met vertragingen en verschillende te betreuren paarden tot gevolg.
Een ander voorbeeld, waarbij enkele brandweerlieden vragen hebben bij de beslissingen die werden genomen door de hoofdpost in Geel, is het zware en dramatische ongeval in de Vennen op 9 mei, waarbij een jongedame het leven liet. Iedereen zal zich dit nog wel herinneren.
Ook hier werd ervoor gekozen om het korps van Balen links te laten liggen, want de signalisatiewagen kwam van Mol en de tent kwam dan weer van Lommel. Vanuit de kazerne van Balen ben je nochtans het snelst in de Vennen én ons lokale korps heeft zélf een tent en zélf een signalisatiewagen.
In de wandelgangen van de kazerne wordt nu gesuggereerd dat bepaalde korpsen worden bevoordeeld in het toewijzen van opdrachten. Zoals we zien in deze betoelaging, waarvoor we nu stemmen, speelt dit aantal een rol bij de grootte van betoelaging. Balen komt op 8, 80% terwijl korpsen Geel en Mol, weliswaar meer bevolkte gemeenten, minstens 15% tot 20% krijgen.
Zoals gesteld, zijn dit grotere gemeenten, Geel is zelfs een stad, maar de perceptie dat ze worden bevoordeeld moet toch weg te werken zijn?
Daarom de vraag hoe het mogelijk is dat Balense wagens soms niet mogen uitrijden, terwijl er in Balen een oproep is en wanneer de kazerne bemand is? En op basis van welke criteria daar dan bij te werk wordt gegaan?
Deze verzuchtingen van brandweerlui lijken me terecht en niet geheel uit de lucht gegrepen. Zal onze gemeente deze verzuchtingen bespreken met ons korps en kenbaar maken op een eerstvolgende overleg van de brandweerzone, teneinde oplossingen te zoeken om deze soms vreemde beslissingen die ik hierboven beschreef in de toekomst te vermijden?
Bestek met nr. K-11-080 voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken in Ossenberg, Ericastraat, Hulsen, Doornenstraat, Uilebeemden, Watermolenweg, Binnenbrokken”, opgesteld door Pidpa Riolering.
Raming: € 9.446.762,60 excl. BTW, waarvan € 2.368.900 excl. BTW (€ 2.866.369 incl. 21% BTW) voor de gemeente Balen.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van gunnen.
Naar aanleiding van de wegenwerken in Hulsen wordt eveneens het laagspanningsnet ondergronds gebracht en wordt er nieuwe (LED) verlichting geplaatst.
Deze werken moeten door Fluvius uitgevoerd worden.
Raming € 342.056,93 (vrij van btw).
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Ontwerpbeslissing in bijlage. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.Ontwerpbeslissing in bijlage. Dossier ter inzage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Kennisname door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier ter inzage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier ter inzage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier ter inzage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Leegstaande woningen en gebouwen zijn iets waar elke gemeente mee te maken krijgt. Wegens talrijke oorzaken kunnen deze panden in onbruik raken voor korte of langere tijd. Dit kan op den duur aanleiding geven tot een verwaarloosd uitzicht, vandalisme en in het ergste geval leiden tot gevaarlijke situaties. Om dit in kaart te brengen neemt de gemeente deze panden op in een leegstandregister en kan je als gemeente hier actief in op treden door de eigenaars aan te spreken en hen te wijzen op de mogelijkheden en/of men kan een leegstandheffing opleggen die eigenaars moet aansporen om actie te ondernemen.
In Balen-Olmen kiest het gemeentebestuur voor een activeringsbeleid en als 1 van de weinige Kempense gemeenten (samen met Retie, Ravels, Baarle-Hertog, Merksplas en Rijkevorsel) voor het niet opleggen van een heffing. Uit de door ons opgevraagde cijfers en de evaluatie die door het Kempens Woonplatform in 2021 werd opgemaakt blijkt dat er ca. 211 woningen en gebouwen in het leegstandregister zijn opgenomen, 370 niet opgenomen en 484 geschrapt.
In deze evaluatie stelt men het volgende: Het niet voeren van een leegstandheffing in Balen-Olmen leidt onherroepelijk tot een hoger aantal woningen op het leegstandregister en dit omdat woningen langer leeg blijven staan. Al wordt wel duidelijk uit de evaluatie dat in Balen sterker wordt ingezet op het in kaart brengen en inventariseren van leegstaande woningen dan in de meeste andere gemeenten en dat deze sterke proactieve aanpak toch leidt tot het overtuigen van heel wat eigenaars om hun leegstaande panden terug te activeren. Een pak meer dan in andere gemeenten. Een pluim voor de betrokken diensten die voor dit proactieve beleid zorgen.
Verder concludeert men in de evaluatie dat er in gemeenten zonder heffing gemiddeld een tragere schrapping is en er gemiddeld meer woningen langdurig in het register staan. Zoals ook in Balen-Olmen waar 90 panden langer dan 5 jaar in het leegstandregister staan waarvan zelfs 25 panden meer dan 10 jaar. Deze eigenaars laten zich blijkbaar niet activeren en hier dringt toch een andere aanpak.
Hoe ziet de gemeente dit? Welke aanpak stelt men voor, hoe wil men deze langdurige leegstand aanpakken? Staat men open tot het opleggen van een leegstandheffing vanaf een redelijke termijn opname in het leegstandregister zoals in de meeste andere gemeenten binnen de IOK-zone?
Met dank aan Corona eten de kinderen al een tijdje hun ‘middagmaal’ op in de klas. Leerkrachten hebben nu dus ook een beter zicht op wat de leerlingen al dan niet eten. Nu ook de algemene levenskost flink gestegen is, en vele mensen het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, viel het sommigen echter op dat er steeds meer brooddozen leeg zijn/bijna geen brood bevatten, gevuld zijn met dor/oud brood en dat er in uitzonderlijke gevallen zelfs beschimmelde boterhammen worden meegegeven met de kinderen. Wat uiteraard schrijnend is. Hoe zien jullie deze problematiek, en is hiervoor een eventuele oplossing?
In september stelde onze fractie schriftelijk enkele vragen over het gebruik van de zolderruimte van het Rode Kruis-lokaal. Deze ruimte, die zich nog in een onveilige afwerkingsfase bevindt, deed vorig jaar dienst tijdens Halloween voor de jongerenvereniging van het Rode Kruis. Elektriciteitsdraden hangen los, er zijn geen brandblusapparaten, een veilige nooduitgang ontbreekt enzovoort. We kregen op onze vragen het antwoord dat reeds in 2019 door het schepencollege verboden werd om de zolderruimte te gebruiken. Deze boodschap zou na onze schriftelijke vragen nog eens herhaald worden aan Jeugd Rode Kruis Olmen. Omdat onze fractie begaan is met de veiligheid van de leden van Jeugd Rode Kruis hebben we de volgende vragen:
Zoals we uiteraard allemaal weten heeft de sluiting van het Hondapark heel wat stof doen opwaaien in onze gemeente - en ook daarbuiten. Ondertussen heeft het crosscircuit een aantal activiteiten mogen hervatten, maar toch krijgt onze fractie nog vragen of het Hondapark terug mag benut worden zoals voor de sluiting. Daarbij had ik graag het volgende vernomen: