Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Bestek met nr. K-11-080 voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken in Ossenberg, Ericastraat, Hulsen, Doornenstraat, Uilebeemden, Watermolenweg, Binnenbrokken”, opgesteld door Pidpa Riolering.
Raming: € 9.446.762,60 excl. BTW, waarvan € 2.368.900 excl. BTW (€ 2.866.369 incl. 21% BTW) voor de gemeente Balen.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van gunnen.
Naar aanleiding van de wegenwerken in Hulsen wordt eveneens het laagspanningsnet ondergronds gebracht en wordt er nieuwe (LED) verlichting geplaatst.
Deze werken moeten door Fluvius uitgevoerd worden.
Raming € 342.056,93 (vrij van btw).
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Ontwerpbeslissing in bijlage. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.Ontwerpbeslissing in bijlage. Dossier ter inzage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Kennisname door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier ter inzage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier ter inzage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier ter inzage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring ontwerpbeslissing.
Leegstaande woningen en gebouwen zijn iets waar elke gemeente mee te maken krijgt. Wegens talrijke oorzaken kunnen deze panden in onbruik raken voor korte of langere tijd. Dit kan op den duur aanleiding geven tot een verwaarloosd uitzicht, vandalisme en in het ergste geval leiden tot gevaarlijke situaties. Om dit in kaart te brengen neemt de gemeente deze panden op in een leegstandregister en kan je als gemeente hier actief in op treden door de eigenaars aan te spreken en hen te wijzen op de mogelijkheden en/of men kan een leegstandheffing opleggen die eigenaars moet aansporen om actie te ondernemen.
In Balen-Olmen kiest het gemeentebestuur voor een activeringsbeleid en als 1 van de weinige Kempense gemeenten (samen met Retie, Ravels, Baarle-Hertog, Merksplas en Rijkevorsel) voor het niet opleggen van een heffing. Uit de door ons opgevraagde cijfers en de evaluatie die door het Kempens Woonplatform in 2021 werd opgemaakt blijkt dat er ca. 211 woningen en gebouwen in het leegstandregister zijn opgenomen, 370 niet opgenomen en 484 geschrapt.
In deze evaluatie stelt men het volgende: Het niet voeren van een leegstandheffing in Balen-Olmen leidt onherroepelijk tot een hoger aantal woningen op het leegstandregister en dit omdat woningen langer leeg blijven staan. Al wordt wel duidelijk uit de evaluatie dat in Balen sterker wordt ingezet op het in kaart brengen en inventariseren van leegstaande woningen dan in de meeste andere gemeenten en dat deze sterke proactieve aanpak toch leidt tot het overtuigen van heel wat eigenaars om hun leegstaande panden terug te activeren. Een pak meer dan in andere gemeenten. Een pluim voor de betrokken diensten die voor dit proactieve beleid zorgen.
Verder concludeert men in de evaluatie dat er in gemeenten zonder heffing gemiddeld een tragere schrapping is en er gemiddeld meer woningen langdurig in het register staan. Zoals ook in Balen-Olmen waar 90 panden langer dan 5 jaar in het leegstandregister staan waarvan zelfs 25 panden meer dan 10 jaar. Deze eigenaars laten zich blijkbaar niet activeren en hier dringt toch een andere aanpak.
Hoe ziet de gemeente dit? Welke aanpak stelt men voor, hoe wil men deze langdurige leegstand aanpakken? Staat men open tot het opleggen van een leegstandheffing vanaf een redelijke termijn opname in het leegstandregister zoals in de meeste andere gemeenten binnen de IOK-zone?
Met dank aan Corona eten de kinderen al een tijdje hun ‘middagmaal’ op in de klas. Leerkrachten hebben nu dus ook een beter zicht op wat de leerlingen al dan niet eten. Nu ook de algemene levenskost flink gestegen is, en vele mensen het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, viel het sommigen echter op dat er steeds meer brooddozen leeg zijn/bijna geen brood bevatten, gevuld zijn met dor/oud brood en dat er in uitzonderlijke gevallen zelfs beschimmelde boterhammen worden meegegeven met de kinderen. Wat uiteraard schrijnend is. Hoe zien jullie deze problematiek, en is hiervoor een eventuele oplossing?
In september stelde onze fractie schriftelijk enkele vragen over het gebruik van de zolderruimte van het Rode Kruis-lokaal. Deze ruimte, die zich nog in een onveilige afwerkingsfase bevindt, deed vorig jaar dienst tijdens Halloween voor de jongerenvereniging van het Rode Kruis. Elektriciteitsdraden hangen los, er zijn geen brandblusapparaten, een veilige nooduitgang ontbreekt enzovoort. We kregen op onze vragen het antwoord dat reeds in 2019 door het schepencollege verboden werd om de zolderruimte te gebruiken. Deze boodschap zou na onze schriftelijke vragen nog eens herhaald worden aan Jeugd Rode Kruis Olmen. Omdat onze fractie begaan is met de veiligheid van de leden van Jeugd Rode Kruis hebben we de volgende vragen:
Zoals we uiteraard allemaal weten heeft de sluiting van het Hondapark heel wat stof doen opwaaien in onze gemeente - en ook daarbuiten. Ondertussen heeft het crosscircuit een aantal activiteiten mogen hervatten, maar toch krijgt onze fractie nog vragen of het Hondapark terug mag benut worden zoals voor de sluiting. Daarbij had ik graag het volgende vernomen: