Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inz. art.249-262;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op de omzendbrieven KB/ABB/2019/4 van 3 mei 2019 en KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de (aanpassing van de) meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat de vaststelling van de jaarrekening behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad;
Overwegende dat gemeente en OCMW een geïntegreerde jaarrekening hebben, maar dat ze eerst elk hun eigen deel van de jaarrekening vaststellen;
Gelet op de gevoerde besprekingen aangaande de jaarrekening door het schepencollege;
Gelet op art. 177 van het decreet lokaal bestuur betreffende de rapporteringsverplichting;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2021 vast voor haar gedeelte.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inz. art.249-262;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op de omzendbrieven KB/ABB/2019/4 van 3 mei 2019 en KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de (aanpassing van de) meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de OCMW-raad heeft vastgesteld goedkeurt, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld;
Gelet op de gevoerde besprekingen aangaande de jaarrekening 2021 door het schepencollege;
Gelet op art. 177 van het decreet lokaal bestuur betreffende de rapporteringverplichting;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt de jaarrekening, gedeelte OCMW goed.
De diensten van het OCMW en de gemeente stelden een jaarverslag samen dat een beeld geeft van de werking van de diensten en de organisatie in 2021.
Dit document is in de eerste plaats een beleidsdocument om de werking, acties en projecten op te volgen en bij te sturen. Het is een aanvulling op de jaarrekening.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2021.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-033 en de raming voor de opdracht “Renovatie kapel Troosteresse der Bedrukten Steeg en H. Johannes Hoolst”, opgesteld door Gemeente Balen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 151.192,67 excl. btw of € 182.943,13 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 221100/VT/0705 (actie/raming AC000165/MJP000966).
Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gemachtigd aan de overeenkomst iedere wijziging aan te brengen die het bij de uitvoering nodig acht, in zover hieruit geen bijkomende uitgaven van meer dan 10 percent voortvloeien.
De jaarrekening dient jaarlijks voorgelegd te worden conform de overeenkomst ILV Zuiderkempen
Goedkeuring wordt verleend aan de jaarrekening 2021 van de interlokale vereniging Sportregio Zuiderkempen.
Afschrift van dit gemeenteraadsbesluit wordt bezorgd aan de interlokale vereniging sportregio Zuiderkempen
Een algemene vergadering wordt gepland op 22 juni 2022, met onderstaand voorstel van agendapunten:
Agenda :
In bijlage de nodige documenten.
Gezien decretaal en statutair wordt bepaald dat de vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad, wordt de agenda ter goedkeuring voorgelegd.
Bepalingen in Decreet Lokaal Bestuur;
De huidige statuten van Recreatie- en Natuurpark Keiheuvel vzw, zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van de vzw Recreatie- en Natuurpark Keiheuvel d.d. 15 mei 2013;
Het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2013 houdende goedkeuring oprichting extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechterlijke vorm : vzw Recreatie- en Natuurpark Keiheuvel, de goedkeuring van de statuten implicerend;
Het Ministerieel Besluit d.d. 5 september 2013 houdende goedkeuring van bovenvermelde gemeenteraadsbeslissing;
Het Wetboek van vennootschappen en verenigingen goedgekeurd op 28 februari 2019 wat de statuten en werking van vzw's reguleert en wijzigingen per 1 januari 2020 impliceert;
De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de hierboven vermelde agendapunten van de algemene vergadering van 22 juni 2022 van de GEVA Recreatie- en Natuurpark Keiheuvel vzw.
De gemeenteraad mandateert de gemeentelijke afgevaardigden om conform de besluitvorming en instructies van de gemeenteraad van heden te handelen op de algemene vergadering van de GEVA Recreatie- en Natuurpark Keiheuvel vzw van 22 juni 2022, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Door de uitbreiding en renovatie van VC De Kruierie, wordt de polyvalente zaal gedurende de werffase gebruikt als pop-up kruierie/bibliotheek (in combinatie met extra containers die worden gehuurd). Een aantal verenigingen zal hierbij elders een oplossing moeten vinden. Hierbij ligt een compensatiereglement voor waarbij verenigingen ondersteund worden bij het vinden van een hiervoor geschikte locatie, maar ook logistiek-(theater)technische en financiële ondersteuning wordt voorzien.
Ondersteuning wordt voorzien in de vorm van :
Gelet op de geplande verbouwing en uitbreiding van VC De Kruierie die volgens planning start in maart 2023;
Overwegende de voorafgaandelijke informele besprekingen met diverse verenigingen en cultuurraad Balen;
De gemeenteraad keurt het 'ondersteuningsreglement voor (socio)-culturele verenigingen voor de organisatie van activiteiten in niet-gemeentelijke infrastructuur tijdens de verbouwingswerken van VC De Kruierie'goed.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2e;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 37 bis§2, 20,13,27 bis §2, 14/0, 14/1, 53 en 11 quater §3 en §4;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat meer specifieke afspraken door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, worden opgenomen in de infobrochure (= schoolbrochure);
Overwegende dat het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld worden (op papier of via elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) goedgekeurd op 28 juni 2021 aan actualisatie toe is wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen;
Overwegende dat een wijziging van het schoolreglement ten vroegste zijn uitwerking kan hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving;
Overwegende dat het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Overwegende dat de beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad;
Gelet op het overleg in de schoolraad van 3 juni 2022;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021 wordt opgeheven.
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Sinds 2020 biedt de Vlaamse overheid een gemeenschappelijke archiveringsoplossing en hebben lokale besturen de mogelijkheid om afgesloten digitale informatie veilig en duurzaam te gaan bewaren en beheren in het E-depot van Digitaal Archief Vlaanderen (DAV).
Die samenwerkingsvorm heeft tal van schaalvoordelen:
Recente werkzaamheden en projecten bij de verschillende partners van de Interlokale Vereniging 'Intergemeentelijk Archiefbeheer' tonen eveneens de acute noden op het vlak van digitaal archiveren en de urgentie van een adequate oplossing voor het beheer van digitale informatie op korte, middellange en vooral langere termijn.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de toetredingsovereenkomst voor dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen (DAV) inclusief bestelformulieren en keurt de aansluiting bij het Serieregister en E-depot goed.
"De inflatie is torenhoog. Op dit moment is de inflatie 9%. Dit heeft op vele vlakken gevolgen. Niet enkel de prijzen van de levensmiddelen stijgen ongekend snel maar ook de prijzen van bouwmaterialen, energieprijzen en brandstoffen gaan door het dak. Door de hoge inflatie zullen de lonen van de ambtenaren ook stijgen. Daarnaast zal ook de rente op leningen stijgen. Welke consequenties heeft de hoge inflatie op de gemeentebegroting? Zijn er projecten die uitgesteld worden? Of zijn er zelf projecten die niet kunnen doorgaan?"
Burgemeester Johan Leysen beaamt dat de huidige maatschappelijke omstandigheden belangrijke financiële complicaties met zich meebrengen voor zowel de private sector als de overheden (energieprijzen, grondstofprijzen,...). Wat de lonen betreft werd in een jaar tijd tot 4 keer toe een indexaanpassing doorgevoerd, wat ongezien is. Via het systeem van de personenbelasting komt hier voor de lokale besturen wel een return op, doch dit is pas voelbaar binnen twee jaar waardoor er voor deze periode een gap is. Inzake de opcentiemen op de onroerende voorheffing gaat het om een gap van 1 jaar. Deze periodes moeten dus overbrugd kunnen worden.
Anderzijds worden de lokale besturen, onder meer vanuit het bedrijfsleven, opgeroepen te blijven investeren omdat wordt ingeschat dat vanaf volgend jaar de investeringen vanuit de private sector op lager niveau zullen komen te liggen met negatieve impact op het orderboekje van aannemers. Door deze evolutie wordt dan wel gehoopt dat de prijzen van de aannemers volgend jaar wat lager komen te liggen dan wat momenteel het geval is.
De burgemeester wijst erop dat wanneer van de lokale besturen verwacht wordt te blijven investeren, ze hiertoe ook de mogelijkheden moeten kunnen hebben. Een hulp kan zijn dat hogere overheden de volgende jaren een minder streng instrumentarium toelaten voor de lokale besturen (autofinancieringsmarge,...) en/of een aanpassing aan de inflatie zouden voorzien van het gemeentefonds, open ruimtefonds,... Mocht blijken dat dit niet mogelijk is, zullen lokale overheden creatief moeten zijn bij het overbruggen van de twee jaren, zoals tijdelijk eigen voorziene fondsen aanwenden om ze later terug aan te vullen.
Raadslid Geert Mangelschots wenst te vernemen of het investeringsplan behouden blijft, en of er nagedacht wordt over een spreiding ervan.
Burgemeester Johan Leysen stelt dat het lokaal bestuur Balen momenteel niet de intentie heeft om voorziene investeringen te schrappen. De geplande projecten zullen dus uitgevoerd worden, maar er zal terughoudendheid zijn wat betreft nieuwe projecten.
Zie zittingsverslag (audio).
"De maand juni staat in het teken van de fiets. Vanuit de gemeente worden er verschillende activiteiten georganiseerd waarbij de fiets centraal staat. Zo kan je oa je kleuter leren fietsen, zijn er bmx lessen, een fietszoektocht en nog veel meer. Het gebruik van de fiets zowel recreatief en als alternatief voor de auto kunnen we enkel toejuichen. Niet alleen het milieu, maar ook onze gezondheid en portemonnee zijn hierbij gebaat. Een degelijke fietsinfrastructuur is hierbij onontbeerlijk. De komst van de fietsostrade zal hier zeker ook aan bijdragen. Naast veilige fietspaden zou ook het plaatsen van publieke fietspompen en/of zuilen waar ook fietsherstellingsmateriaal beschikbaar wordt gesteld een mooie opportuniteit zijn om het gebruik van de fiets verder aan te moedigen. Op plaatsen waar veel fietsers passeren kunnen dergelijke zuilen pech onderweg verhelpen en een meerwaarde betekenen voor de fietser. Het project “fiets voor iedereen” bestaat reeds. Hopelijk kunnen we hier in de nabije toekomst ook een “fietspomp voor iedereen” aan toevoegen."
Schepen van toerisme en recreatie Werner Hens antwoordt dat de vorige jaren er al sterk geïnvesteerd werd in infrastructuur, waarbij ook missing links in fietspaden werden aangepakt. Er is ook de nakende verdere uitbouw van de fiets-o-strade. Nu is het belangrijk dat ook het fietscomfort kan verhoogd worden. In dat verband wordt het voorstel van het raadslid onderschreven, aldus de schepen, die verwijst naar middelen die de VVV hiervoor voorziet in haar begroting. Hoe het precies zal uitgewerkt worden, dient evenwel nog bekeken te worden.
Zie zittingsverslag (audio).
Mondelinge vraag medegedeeld door raadslid Tom Hollants : verkeersveiligheid omtrent verkeerssituatie Kreindertweg te Balen-Hulsen
“Om de veiligheid te garanderen stellen we voor op deze weg een maximumsnelheid van 30 km per uur aan te houden. Daar er vele verkeersmodi gebruik maken van deze weg moeten we de verkeersveiligheid zeker kunnen garanderen. Er staat geen bord plaatselijk verkeer wel eentje dat de weg dood loopt. Vandaar een vraag naar meer controle door de politie. Het brugje is niet bestand om tractoren van meer dan 3,5 ton over te laten rijden, dus ook hier graag meer controle. Kan er geen versmalling aan het brugje worden gemaakt om deze verkeersmodi beter te beschermen zodat de tractoren er niet doorkunnen? Dit door middel van een verkeersbord met een breedte beperking, aan het begin van deze straat aan te geven. Ik vroeg enkele foto’s bij ter illustratie van de huidige situatie.”
Namens het schepencollege antwoordt schepen van mobiliteit Werner Hens het volgende: De Kreindertweg is een onverharde weg, waar de snelheid laag ligt en waar er geen doorgaand verkeer is. We opteren er als bestuur niet voor om snelheidsbeperkingen van 30 km/u in te voeren op dergelijke onverharde wegen. Dit zou immers niet alleen leiden tot een grote hoeveelheid snelheidsborden. Bovendien zijn zulke snelheidsbeperkende borden op dergelijke wegen overbodig, vermits elke weggebruiker, conform de bepalingen van de wegcode, zijn of haar rijgedrag moet aanpassen aan de omstandigheden.
We ontvangen geen klachten over snelheid op de Kreindertweg, noch over tonnageproblemen op die weg, met uitzondering dan van klachten door één buurtbewoner. Waarschijnlijk zijn de klachten van deze ene buurtbewoner de inspiratie geweest voor uw mondelinge vraag.
Maar zoals u hebt kunnen lezen in de verslagen van het schepencollege is er op dit ogenblik een rechtszaak aan het lopen met de betrokken buurtbewoner. Het zou dan ook niet betamelijk zijn om hier nu verder in detail op in te gaan.
Mondelinge vraag medegedeeld door raadslid Jef Convens: school Gerheide
“Het einde van het schooljaar 2021-2022 nadert snel. De planning voor het volgende schooljaar is op volle toeren.We vernamen dat er op de school van Gerheide ,die naar de toekomst uitgebouwd wordt tot een volledige basisschool ,enige ongerustheid ontstaan is rond deze organisatie. Betrokken leerkracht , die zich tenvolle wil inzetten voor haar onderwijsopdracht, vreest dat zij de haar opgelegde taak voor een graadsklas ( 1 + 2 de leerjaar ), niet of onvoldoende kan waarmaken ,door het diverse pakket aan vaardigheden die ze moet aanbrengen. De leerkracht zou zelfs overwegen om haar job op te geven. Graag toelichting bij de genomen beslissing van het gemeentebestuur. Welke visie heeft het gemeentebestuur naar de toekomstige school van Gerheide”
Namens het schepencollege antwoordt schepen van onderwijs Mien Vanden Broek het volgende: Net zo als ieder schooljaar zitten de directies van de verschillende gemeentelijke basisscholen en ik op het einde van het schooljaar samen voor de samenstelling van het lestijdenpakket voor het volgende schooljaar (2022 – 2023). Het is geen evidente opdracht om deze ingewikkelde puzzel telkens opnieuw te leggen.
Bij het organiseren van een lestijdenpakket staan voor het directieteam steeds de onderwijskwaliteit en de schoolorganisatie voorop. Het is een prioritaire doelstelling om iedere basisschool van de juiste omkadering te voorzien. Dit vraagt soms om de nodige beleidskeuzes.
Wat betreft de schoolorganisatie voor “De Puzzel” ’t Graantje is het inderdaad voor het directieteam een hele uitdaging geweest om een team samen te stellen voor het nieuwe onderwijsconcept.
We zijn er ons van bewust dat we met de keuzes die we hebben gemaakt, we de juiste mensen op de juiste plaats binnen deze organisatie hebben gezet.
Het is zeker zo dat het nieuwe project van “De Puzzel” ’t Graantje van de teamleden een andere onderwijsaanpak zal vragen. Toch zijn de veranderingen voor het schooljaar 2022 – 2023 niet van die aard dat het bestaande onderwijsconcept al helemaal overboord wordt gegooid.
De teamleden krijgen volgende schooljaren de nodige autonomie om de nieuwe onderwijsconcepten uit te proberen, mee vorm te geven en bij te sturen. Vanuit het beleid is er altijd gecommuniceerd dat we de veranderingen binnen het nieuwe onderwijsconcept de nodige tijd en ruimte zullen geven.
Ook is het een misvatting dat er slechts één collega verantwoordelijk is voor de graadklas. Binnen het nieuwe concept is teamteaching / co-teaching een van de nieuwe onderwijsconcepten. Hierbij stappen wij juist af van het idee dat één leerkracht verantwoordelijk is voor één klasgroep. Gedeelde verantwoordelijkheid en gebruik maken van de specifieke talenten van leerkrachten is een fundamenteel aspect van het nieuwe concept.
Verder hebben de directies van de scholengemeenschap ervoor gezorgd dat er ook een beleidsondersteuner zal aangesteld worden om de zaken mee in goede banen te leiden en te zorgen dat de teamleden een klankbord hebben.
Binnen het directieteam en het schoolbestuur zijn we ervan overtuigd dat de gekozen samenstelling van het team van volgend schooljaar de nodige kwaliteit in huis heeft om het project van “De Puzzel” ’t Graantje vorm te geven.
Verder zullen op regelmatige basis gedurende het schooljaar de nodige evaluatiegesprekken gevoerd worden.
We zijn er ons van bewust dat beleidskeuzes omtrent personeel niet altijd gemakkelijk en evident zijn om te nemen. Maar als schoolbestuur en directieteam zijn we ervan overtuigd dat kiezen voor de juiste mensen op de juiste plaats binnen een schoolorganisatie een must is om toekomstgericht onderwijskwaliteit te kunnen blijven garanderen.