Terug Gemeenteraad

ma 11/12/2023 - 19:00 raadzaal

Openbare zitting

Financiën

Financiën

Belastingen

Aankopen

Omgeving & openbaar domein

Leefmilieu

Ruimtelijke ordening

Facility

Patrimonium

Vrije tijd

Recreatie

Burger & welzijn

Maatschappelijke dienst- en hulpverlening

Personeel en secretariaat

Secretariaat

Personeel

Bijkomende punten op de dagorde

  • 26
    2023_GR_00197 - Pleegzorggemeente

    Bijna een jaar geleden deed ik een voorstel om het reglement rond de gemeentelijke geboortepremies dat ook geldig is voor adoptie verder uit te breiden naar langdurige pleegzorg. De reactie die ik hierop kreeg betreurde ik enorm. Mijn vraag ging duidelijk om erkenning van pleeggezinnen, maar in de reactie van het bestuur werd een opsomming gegeven van financiële voordelen die een pleeggezin kan genieten. Dit was ongenuanceerd en gewoonweg koud. Ik was geschokt! Het leek wel alsof pleeggezinnen geldwolven zouden zijn en dat er totaal geen liefde en warmte bij te pas zou komen. Tegelijk klopte het bestuur zich op de borst dat het sinds jaren de titel 'pleegzorggemeente' draagt.
    Traditioneel organiseerde Pleegzorg Vlaanderen ook dit jaar 'De week van de Pleegzorg'. Dit jaar van 10-19 november. Zulke week die het thema extra onder de aandacht brengt blijkt broodnodig. Naast de ongeveer 10.000 kinderen en jongeren die in Vlaanderen in een pleeggezin wonen (tijdelijk of permanent), zijn er toch ook nog zo'n 1.000 kinderen en jongeren op een wachtlijst.
    In onze gemeente wonen 33 pleegkinderen in 24 gezinnen, allen met hun eigen verhaal.
    Ik ben ervan overtuigd dat er nog een groot potentieel ligt binnen de duizenden gezinnen in onze gemeente.
     Graag verneem ik welke acties het bestuur als 'Pleegzorggemeente' heeft genomen in het kader van deze week en ook welke ze het jaar rond neemt.

  • De infoborden met stratenplan langs de invalswegen worden beheerd door een externe firma, in contract met ons lokaal bestuur. Vorige legislatuur was er de intentie om deze in eigen beheer te plaatsen zonder advertentieruimtes, maar met toeristische informatie. De uitrol hiervan werd on hold gezet vermits het contract met de externe firma een stopzetting op dat moment niet toeliet.
    Zijn er nog steeds plannen om zulke borden in eigen beheer te plaatsen?
    Welke mogelijkheden tot stopzetting van het lopend contract zijn er?
    Kunnen de exacte locaties van deze borden herbekeken worden ifv hinder? (binnen of buiten het lopend contract)