Terug Gemeenteraad

ma 04/09/2023 - 19:00 raadzaal

Openbare zitting

Financiën

Beleidsondersteuning

Beleidsondersteuning

Burger & welzijn

Maatschappelijke dienst- en hulpverlening

Burgerzaken

Onderwijs & gezin

Onderwijs

Omgeving & openbaar domein

Openbare werken

Ruimtelijke ordening

Facility

Patrimonium

Personeel en secretariaat

Secretariaat

Bijkomende punten op de dagorde

  • Vorig jaar stelde onze fractie voor om ook in Balen publieke fietspompen te voorzien op plaatsen verspreid in de gemeente waar dagelijks vele fietsers passeren. Dit voorstel werd positief onthaald. Nu eind deze maand de fietsostrade feestelijk geopend wordt, en dit traject een ideale locatie zou zijn voor de plaatsing van één of meerdere publieke fietspompen informeren we graag naar de stand van zaken hieromtrent. 

  • 21
    2023_GR_00132 - Bestrijding exoten

    Zowel in Nederland als België berichten media meer en meer over lokale besturen die experimenteren met alternatieve bestrijdingswijzen voor invasieve exoten zoals de Japanse Duizendknoop. Begrazing door schapen en elektroshocks zijn momenteel hoopgevend, zo blijkt.
    Heeft ons lokaal bestuur een bestrijdingsplan voor zulke planten?
    Wat zijn hierbij de plannen?
    Is er een overzicht waar we invasieve exoten zoals die Japanse Duizendknoop aantreffen op ons grondgebied?

  • 22
    2023_GR_00133 - Kledinginzameling

    Sinds IOK haar oog liet vallen op de ‘afvalstroom’ textiel moesten alle inzamelpunten van kleding onder één vlag opereren, gecoördineerd door IOK. Hierdoor verdwenen vele andere spelers uit het straatbeeld, inclusief de organisaties die gekoppeld waren aan goede doelen, zoals ook de doelen van Balense verenigingen. Dat die beslissing zwaar viel bij deze organisaties/verenigingen, bracht ik hier al eerder ter sprake.
    Inmiddels zou het logisch zijn dat het opgelegde alleenrecht volledig in voege zou zijn.
    Toch zijn er ook nog andere soorten inzamelcontainers op te merken in ons straatbeeld en zijn er ook winkelketens die acties ontwikkelen om gedragen kleding of schoenen bij hen binnen te brengen. Hoe gaan gemeente en IOK hiermee om?

  • Het Agentschap voor Natuur en Bos heeft beheerplannen voor het gebied Keiheuvel-De Most. Recent werd aangeboden om ook de percelen in gemeentelijke eigendom in het domein Keiheuvel onder dit beheer te laten vallen. Ons lokaal bestuur ging hier niet op in, maar staat nu zelf voor de opmaak van een beheerplan én de uitvoering hiervan.
    Waarom werd er niet ingegaan op het ANB-voorstel?
    Hoe vlot de opmaak van het eigen beheerplan?
    Waar zou ons lokaal bestuur haar accenten op willen leggen?

  • 24
    2023_GR_00135 - Hulsen Kermis

    De zomervakantie is voorbij, dat betekent dat er in Hulsen een kermis verschijnt. Door de werken die momenteel in Hulsen plaatsvinden, zal deze editie anders zijn dan anders. Hoe werden de keuzes gemaakt om tot het kermisplan te komen en de kramen te laten opstellen hoe ze vandaag staan?

  • 25
    2023_GR_00136 - Straatfeest

    In functie van het straatfeest van de St. Hubertuslaan werd bij ons lokaal bestuur een tent aangevraagd en toegewezen. Vlak voor het straatfeest kwam het signaal dat ze alsnog niet beschikbaar zou zijn. Uiteindelijk werden er 2 kleine partytentjes geleverd, waar dit feest niets mee kon doen.
    Wat is hier misgelopen?
    Werd de eerder toegewezen tent opgevorderd? Waarom?
    Waren er teveel aanvragen en kwam men hier te laat bij uit?
    Zijn er nog voldoende tenten in onze uitleen die in goede staat zijn?
    Wordt het uitleenreglement correct nageleefd zodat de tenten in goede staat blijven?

  • Op 10 juli, kort na 21u, kwam een 13-jarige jongen zwaar ten val op het BMX-terrein op de site ‘De Bleukens’. Gelukkig gaat het intussen weer beter met de jongen, maar de diverse kneuzingen, bloedingen en breuk zagen er op dat moment niet goed uit. Het is een sport met bepaalde risico’s. De gemeente als terreineigenaar treft dan ook in deze geen schuld. Een aanwezige vriend van deze jongen was zelf in shock, maar gelukkig konden volwassenen de hulpdiensten en de ouders meteen verwittigen. De ambulance kwam aan op het terrein om 21u20 en toen startte een race tegen de klok. Het afgesloten terrein heeft een poort die automatisch vergrendelt om 21u30. Met de toestemming van de aanwezige politieagenten die toevallig passeerden, blokkeerden de aanwezigen de poort met een fiets, maar dat was een heel gedoe. Intussen probeerde men iemand te pakken te krijgen die een code zou hebben om de poort los te houden. Dat bleek een huzarenwerk te worden. De Bleukens zelf was gesloten en de uitbaters van de cafetaria wisten zelf ook niet wat gedaan en begonnen moedig een belronde om de code te pakken te krijgen. Uiteindelijk kwam de code op het nippertje uit de bus en kon de jongen veilig naar het ziekenhuis gebracht worden. Stel je voor dat deze jongen hier alleen was. Hij zou er op eigen houtje niet zijn uitgeraakt.
    De tijdsdruk was voor de ambulanciers absoluut geen ideale situatie omdat de patiënt deftig gestabiliseerd diende te worden om hem te kunnen vervoeren.
    Het blijkt niet de eerste keer te zijn dat het automatische systeem voor problemen zorgt. Eerder kwam een vader met een ladder ook al eens ter hulp om zoon ‘te bevrijden’.
    Maar wat als die kinderen geen gsm bij zich zouden hebben?
    De betrokken ouders begrijpen het nut van een einduur en het slot. Maar toch worden er vragen gesteld over de algemene veiligheid in bepaalde situaties, zoals deze.
    Kan hier daarom dringend een oplossing gevonden worden? 

  • ‘Neem je mijn parkeerplaats, neem dan ook mijn handicap!’
    Een inmiddels bekende spreuk die bij de vele Balense parkeerplaatsen voor mensen met een gehandicapten-parkeerkaart te lezen staat. Aan de kerk van Rosselaar kan de daad ook meteen bij het woord gevoegd worden. Rechts van de kerk liggen er 2 zulke parkeerplaatsen, maar dan wel in een dermate slechte staat dat, mocht je nog niet in een rolstoel zitten, je er na een bijna onvermijdelijke val toch in terechtkomt.
    Kan deze plek opnieuw aangelegd worden?
    Kunnen beide plaatsen op een andere locatie op deze parking tijdelijk ingericht worden tot er opnieuw deftig geparkeerd kan worden op die plek?

  • Graag vraag ik een toelichting bij het gewijzigde standpunt van het bestuur inzake de omgevingsvergunning voor het kappen van een bos in de Wolfsvennen.
    Op 10 mei dit jaar (en niet op 12 juni, zoals in de notulen van 26 juli staat) gaf Balen een weigering voor dit dossier, gebaseerd op een negatief en gefundeerd advies van het agentschap voor natuur en bos.
    De indiener gaat in beroep. Plots beslist Balen op 26 juli om alsnog een gunstig advies mee te geven. Wat is hier zo plots veranderd?

  • Tot en met 15 juli konden gemeenten intekenen voor een project waarbij subsidies verbonden zijn om langdurig werkzoekenden gemeenschapsdienst te laten uitvoeren. Balen-Olmen is een van de 94 besturen die uiteindelijk aan dit initiatief zullen deelnemen. Onze gemeente voorziet in 18 plaatsen en 6 mentoren.

    Gemeenschapsdienst heeft als uiteindelijke bedoeling om langdurig werklozen te stimuleren om aan de bak te geraken voor lange termijn. Het is een project waar we ons als Vlaams Belang achter scharen. Deze mensen krijgen, naast het aanbod van VDAB-opleidingen, nu een nieuwe drempelverlagende manier om met nieuwe uitdagingen in contact te komen. Zo vermijden we sancties, die uiteindelijk enkel als laatste stok achter de deur dienen voor de echte werkonwilliggen.

    Onze gemeente kent volgens de meest recente cijfers van de Gemeente-Stadsmonitor 4,4% werkzoekenden. Dat ligt een stuk onder het Vlaamse gemiddelde van 5,7%, maar dat kan natuurlijk altijd beter. Op het totaal van 18.607 Balenaren die tot de beroepsbevolking worden gerekend, zijn er dus 818 werkzoekenden. Ruim meer dan de helft van hen, namelijk 55,2%, zijn langdurig werkzoekenden. Dat mogen we best veel en verontrustend noemen. Van die 451 mensen krijgen er dus via het nieuwe project van gemeenschapsdienst 18 de kans om hun loopbaan opnieuw een kans te geven.

    Daar hebben we de volgende vragen bij: 

    • Waarom werd gekozen voor 18 en niet meer plaatsen voor dit project?
    • Hoe wordt gezocht naar de 18 mensen die dit project mogen volgen?
    • Waar gaan deze 18 mensen tewerkgesteld worden?
    • Hoeveel subsidies zal de gemeente hiervoor ontvangen en hoeveel dient de gemeente zelf nog eventueel op te leggen?
    • Hoe zal de opvolging van deze 18 mensen verlopen en wie staat hiervoor in?
    • Van de beroepsbevolking in Balen-Olmen waren er volgen het Agentschap Binnenlands Bestuur in 2020 5 keer zoveel werklozen van vreemde afkomst dan werklozen met de Belgische nationaliteit. Wordt door de gemeente extra ingezet om dit enorme onevenwicht te herstellen?
    • Zal de gemeente op haar beurt andere initiatieven nemen om de huidige 451 langdurig werkzoekenden te heractiveren?

Publicaties

Besluitenlijst
Notulen