De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzake EPC verslaggeving” voor een bedrag van 11.210,00 euro exclusief BTW of 13.564,10 euro inclusief BTW
De gemeente treedt toe tot de groepsaankoop van het Agentschap Facilitair Bedrijf “raamovereenkomst: Leveren van ICT-materiaal”
Gelet op artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) waarin gesteld wordt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd.
Gelet op het feit dat de rapportering voor het eerste semester minstens voor het einde van het derde kwartaal dient te gebeuren.
Gelet op de Memorie van toelichting artikel 263 DLB waarin gesteld wordt: In de regeling van het Gemeentedecreet en het OCMW-decreet werden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn relatief vaak geconfronteerd met bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die rapportering was gestuurd door de noodzaak om de kredieten (de autorisatie) aan te passen, niet door inhoudelijke wijzigingen, die nochtans vaak veel relevanter zijn voor de raadsleden. In dit ontwerp van decreet wordt de rapportering aan de raad omwille van autorisatie beperkt, door de limitatieve kredieten op een hoog niveau te definiëren. Omdat het echter belangrijk blijft dat de raad de uitvoering van de planning kan opvolgen, wordt de verplichting opgelegd om tussentijds te rapporteren. Die opvolgingsrapportering is niet zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen. De raden kunnen zelf bepalen hoe vaak zij die rapportering wensen te krijgen. In dit ontwerp van decreet wordt enkel één minimale rapportering opgelegd, in het begin van de tweede jaarhelft, over de eerste jaarhelft. Uiteraard gaat die rapportering zowel over uitvoering van de beleidsdoelstellingen door de gemeente als door het OCMW. Het ligt dan ook voor de hand dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn dezelfde timing kiezen voor die opvolgingsrapportering.
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen - art. 29 waarin volgende wordt gesteld:
De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering voor semester 1 van het jaar 2023.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar uitvoeringsbesluiten;
Gelet op artikel 217 en volgende van dit decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de gemeente en het OCMW instaan voor de organisatiebeheersing van hun activiteiten;
Gelet op het feit dat met “organisatiebeheersing” bedoeld wordt het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Gelet op artikel 219 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat het organisatiebeheersingssyteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur na overleg met het managementteam, en ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad;
Gelet op het feit dat het systeem voor organisatiebeheersing dient aan te geven op welke wijze de organisatiebeheersing wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen en –procedures en de aanwijzing van de personeelsleden die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het systeem van organisatiebeheersing betrokken zijn;
Gelet op artikel 219 van het decreet lokaal bestuur dat aangeeft dat de algemeen directeur jaarlijks over het systeem van organisatiebeheersing rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring algemeen kader intern controlesysteem / organisatiebeheersingssysteem;
Gelet op het feit dat de gemeente en het OCMW van Balen als algemeen kader voor de toetsing van de gemeentelijke organisatie de leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen hanteren;
Gelet op de besprekingen binnen het MAT van bepaalde thema's uit de leidraad organisatiebeheersing op 28 april 2022 (ICT) en 7 juli 2022 (Informatie en communicatie), waarbij voor zowel gemeente als OCMW binnen de aangegeven thema's de risico's en mogelijke beheersmaatregelen werden besproken;
Gelet op het feit dat in 2023 de volgende thema’s besproken worden binnen het MAT:
Gelet op actie 277 van het meerjarenplan 2020-2025 over organisatiebeheersing : "we actualiseren het systeem van organisatiebeheersing binnen gemeente en OCMW conform de leidraad organisatiebeheersing van de Vlaamse overheid en blijven dit consequent opvolgen";
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport over de organisatiebeheersing binnen lokaal bestuur Balen in 2022.
Goedkeuring wordt gegeven aan het inhoudelijk jaarverslag 2022 van ILV Baldemore.
Goedkeuring wordt gegeven aan het financieel verslag 2022 van ILV Baldemore.
Gelet op het feit dat in de praktijk begravingen in volle grond op werkdagen van maandag tot vrijdag in het afgelopen jaar niet één keer hebben plaats gevonden na 16u;
Gelet op het feit dat onze begraafplaatsen niet zijn uitgerust met verlichting, en het daardoor aangewezen is het reglement aan te passen betreffende de periode van het winteruur;
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van artikel 4 van het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen d.d. 27/3/2006, en dat als volgt:
Tijdens het zomeruur kan er op de werkdagen van maandag tot en met vrijdag begraven worden van 9u-14u, bijzettingen in het columbarium en urneveld en uitstrooiing kunnen gebeuren van 9u-18u. Op zaterdag kan er begraven worden van 9u-14u, bijzetting en in het columbarium en urneveld en uitstrooiing kunnen gebeuren van 9u-16u.
Tijdens het winteruur kan er op werkdagen van maandag tot en met vrijdag begraven worden vanaf 9u-14u, bijzettingen in het columbarium en urneveld en uitstrooiing kunnen gebeuren van 9u-16u. Op zaterdag kan er begraven worden van 9u-14u, bijzettingen in het columbarium en urneveld en uitstrooiing kunnen gebeuren van 9u-16u.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2e;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 8,12/1, 14/0, 14/1, 27bis, 44quater t/m 44septies;
Gelet op het decreet leersteun van 3 mei 2023 artikel 16;
Gelet op CAO XII;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat meer specifieke afspraken door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, worden opgenomen in de infobrochure (= schoolbrochure);
Overwegende dat het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld worden (op papier of via elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) goedgekeurd op 20 juni 2022 aan actualisatie toe is wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen;
Overwegende dat een wijziging van het schoolreglement ten vroegste zijn uitwerking kan hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving;
Overwegende dat het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Overwegende dat de beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad;
Gelet op het overleg in de schoolraad van 29 juni 2023;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2022 wordt opgeheven.
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat het aangewezen is om met Pidpa Riolering samen te werken in het kader van samenaankopen;
Gelet op het voorgestelde samenwerkingsakkoord tussen Pidpa Riolering en Gemeente Balen;
Gelet op de inspanningen die nog nodig zijn om de door VMM opgelegde reductiedoelen te behalen tegen 2027 werd beslist om dit project op te starten onder derde betalers regeling cf. 5.2.2.2 van het business plan Hidrorio.
Overwegende dat de uitvoeringskosten voor de infrastructuurwerken voorlopig geraamd worden op:
- Netto aandeel Pidpa (Hidrorio): € 191.873,68 excl. BTW
- Aandeel derde betaler dat Pidpa doorrekent aan gemeente na uitvoering: € 383.484,32 excl. BTW
- Aandeel gemeente: € 74.550,00 excl. BTW
Dit geeft een totaal geraamd uitvoeringsbedrag van € 649.908,00 excl. BTW, waarvan € 74.550,00 excl. BTW (oftewel € 90.205,50 incl. BTW) ten laste van gemeente Balen en 383.484,32 excl. BTW via de derde betalersregeling van Pidpa (Business plan hidrorio).
Overwegende dat deze uitgaven worden verhoogd met bijhorende studiekosten, geraamd op een aandeel van 7.100,00 incl. BTW ten laste van gemeente Balen.
Overwegende dat Pidpa Riolering steeds de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Balen bij de gunning van de opdracht zal optreden volgens bepalingen in bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst;
Overwegende dat de nodige budgetten zullen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan;
Overwegende dat de documenten omtrent de studieopdracht worden voorgelegd aan het college van Burgemeester en Schepenen ter goedkeuring;
Het samenwerkingsakkoord tussen Pidpa Riolering en Gemeente Balen wordt goedgekeurd.
Het samenwerkingsakkoord treedt in werking op datum van de ondertekening en dit tot en met de realisatie van het omschreven project.
De Burgemeester en Algemeen directeur worden gemandateerd om in naam van de gemeente Balen de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat het aangewezen is om met Pidpa Riolering samen te werken in het kader van samenaankopen;
Gelet op het voorgestelde samenwerkingsakkoord tussen Pidpa Riolering en Gemeente Balen;
Gelet op de inspanningen die nog nodig zijn om de door VMM opgelegde reductiedoelen te behalen tegen 2027 werd beslist om dit project op te starten onder derde betalers regeling cf. 5.2.2.2 van het business plan Hidrorio;
Overwegende dat de uitvoeringskosten voor de infrastructuurwerken voorlopig geraamd worden op:
- Netto aandeel Pidpa (Hidrorio): € 688.592,67 excl. BTW
- Aandeel derde betaler dat Pidpa doorrekent aan gemeente na uitvoering: € 426.097,33 excl. BTW
- Aandeel gemeente: € 152.600,00 excl. BTW
Dit geeft een totaal geraamd uitvoeringsbedrag van € 1.267.290,00 excl. BTW, waarvan € 152.600,00 excl. BTW (oftewel € 184.646,00 incl. BTW) ten laste van gemeente Balen en 426.097,33 excl. BTW via de derde betalersregeling van Pidpa (business plan Hidrorio).
Overwegende dat deze uitgaven worden verhoogd met bijhorende studiekosten, geraamd op een aandeel van 12.700,00 incl. BTW ten laste van gemeente Balen.
Overwegende dat de nodige budgetten zullen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan;
Overwegende dat Pidpa Riolering steeds de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Balen bij de gunning van de opdracht zal optreden volgens bepalingen in bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst;
Overwegende dat de documenten omtrent de studieopdracht worden voorgelegd aan het college van Burgemeester en Schepenen ter goedkeuring;
Het samenwerkingsakkoord tussen Pidpa Riolering en Gemeente Balen wordt goedgekeurd.
Het samenwerkingsakkoord treedt in werking op datum van de ondertekening en dit tot en met de realisatie van het omschreven project.
De Burgemeester en Algemeen directeur worden gemandateerd om in naam van de gemeente Balen de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat het aangewezen is om met Pidpa Riolering samen te werken in het kader van samenaankopen;
Gelet op het voorgestelde samenwerkingsakkoord tussen Pidpa Riolering en Gemeente Balen;
Gelet op het feit dat VMM het project heeft opgenomen in het gemeentelijk investeringsprogramma voor subsidiëring.
Overwegende dat de uitvoeringskosten voor de infrastructuurwerken voorlopig geraamd worden op:
- Netto aandeel Pidpa (Hidrorio): € 4.309.025,00 excl. BTW
- Aandeel gemeente: € 439.000,00 excl. BTW
Dit geeft een totaal geraamd uitvoeringsbedrag van € 4.748.025,00 excl. BTW, waarvan € 439.000,00 excl. BTW (oftewel € 531.190,00 incl. BTW) ten laste van gemeente Balen.
Overwegende dat deze uitgaven worden verhoogd met bijhorende studiekosten, geraamd op een aandeel van 28.206,20 incl. BTW ten laste van gemeente Balen.
Overwegende dat de nodige budgetten zullen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan;
Overwegende dat Pidpa Riolering steeds de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Balen bij de gunning van de opdracht zal optreden volgens bepalingen in bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst;
Overwegende dat de studieopdracht wordt uitgeschreven als onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de documenten omtrent de studieopdracht worden voorgelegd aan het college van Burgemeester en Schepenen ter goedkeuring;
Het samenwerkingsakkoord tussen Pidpa Riolering en Gemeente Balen wordt goedgekeurd.
Het samenwerkingsakkoord treedt in werking op datum van de ondertekening en dit tot en met de realisatie van het omschreven project.
De Burgemeester en Algemeen directeur worden gemandateerd om in naam van de gemeente Balen de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
In openbare zitting vergaderd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag mevrouw Alfonsine Swinnen wonende te Korfbalstraat 20 te 3582 Beringen, mevrouw Annie Swinnen wonende te Doornenstraat 10 te 2490 Balen, de heer Jos Swinnen wonende te Schrieken 1 te 2491 Balen en Stef Geukens namens LSG BV gevestigd te Dr.-Van de Perrestraat 315 te 2440 Geel tot het slopen van een stal en het verkavelen van percelen in een reeds bebouwd lot, een lot voor een vrijstaande ééngezinswoning en een lot om toe te voegen aan het openbaar domein gelegen te Balen, Hamsestraat 25 2491 Balen, afdeling 3 sectie C nrs. 659C2 en 659B2;
Gelet op de ligging in woongebied met landelijk karakter volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;
Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 21/04/2023;
Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 11/05/2023;
Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.
Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 17 mei 2023 tot 15 juni 2023.
Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;
Gelet op de adviezen van:
-Dienst Waterbeleid : Gunstig, mits rekening gehouden wordt met de opgelegde voorwaarden en maatregelen in het bijzonder met de daar vermelde aandachtspunten, aanbevelingen en voorwaarden:
- De bodem van de toekomstige infiltratievoorziening mag niet lager dan 50 cm onder het maaiveld worden geplaatst.
- Er mag geen ruimte voor water verloren gaan.
o De toekomstige woning dient buiten de overstromingscontour te worden gebouwd.
o De voortuin van de nieuwe woning mag in geen geval worden opgehoogd.
- Er moet overstromingsvrij gebouwd worden (vloerpeil op minstens 35,25 mTAW (= hierboven vermeld getal + 30cm naar boven afronden).
- De eigenaar dient alle nodige voorzorgsmaatregelen te nemen om op zijn eigen goed waterschade te voorkomen.
-Fluvius dd. 25/05/2023: kostenraming uitbreiding € 1.604,75,
-Pidpa dd. 15/05/2023 : Er is geen uitbreiding nodig,
-Pidpa Riolering dd. 15/05/2023 : € 1.716,54 + dossierkosten,
-Proximus dd. 17/05/2023 : Er wordt geen uitbreiding voorzien,
-Telenet dd. 25/05/2023 : De nodige infrastructuur is al aanwezig op het openbaar domein;
- Verkeersdienst dd. 16/05/2023, Gunstig: “De oprit van elke woonentiteit dient minimum 5 m lang te zijn zodat het parkeren van een extra voertuig op eigen terrein mogelijk is.
Minimum 1 stalplaats voor auto's per woonentiteit.
De aansluiting van de toegang van het perceel op het openbaar domein dient haaks te gebeuren”;
Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 12 m vereist;
Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de weg;
Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van voorliggend perceelsdeel, aangeduid als lot A op het verkavelingsplan opgemaakt door Stef Geukens dd. 18/04/2023, de rooilijn gelegen is op 6 m uit de as van Hamsestraat;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer A2023/8 (OMV_2023054490), zoals aangeduid op het verkavelingsplan dd. 18/04/2023, opgemaakt door landmeter Stef Geukens namens LSG BV gevestigd te Dr.-Van de Perrestraat 315 te 2440 Geel tot het slopen van een stal en het verkavelen van percelen in een reeds bebouwd lot, een lot voor een vrijstaande ééngezinswoning en een lot om toe te voegen aan het openbaar domein gelegen te Balen, Hamsestraat 25 2491 Balen, afdeling 3 sectie C nrs. 659C2 en 659B2;
Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: 9 ca;
Gronden die ingelijfd worden in het openbaar domein moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen). De bermen zijn geëffend en ingezaaid met een grasbermmengsel;
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;
Bij de eerste vervreemding dient het voorliggende perceelsdeel, aangeduid op het verkavelingsplan als lot A , met een oppervlakte van 9 ca gratis te worden afgestaan aan de gemeente Balen om in te lijven in het openbaar domein;
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het verkavelingsdossier.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Betreft vervolgens voor inlijving in het openbaar domein de kosteloze grondafstand van een perceel grond gelegen te Balen, Wagenstraat 3, gekadastreerd tweede afdeling sectie B deel van nummer 58/W, zoals afgebeeld onder lot 4 bis op het meetplan opgemaakt door landmeter Johan Schoeters te Mol de dato 20 februari 2020.
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door geassocieerd notaris De Graef te Mol waarin bepalingen zijn opgenomen aangaande hoger vermelde grondafstand ten gunste van de gemeente Balen om ingelijfd te worden in het openbaar domein en derhalve dienende voor openbaar nut;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde grondafstand ten haren gunste van een perceel grond gelegen te Balen, Wagenstraat 3 gekadastreerd tweede afdeling sectie B deel van nummer 58/W voor een oppervlakte van 2a 15ca, zoals afgebeeld onder lot 4 bis op het meetplan opgemaakt door landmeter Johan Schoeters te Mol op 20 februari 2020.
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein, en wordt bijgevolg geaffecteerd.
Desbetreffend perceel zal gratis worden afgestaan en overgedragen aan de gemeente Balen. De notariskosten worden ten laste van de overdrager genomen.
De bijhorende akte wordt goedgekeurd. De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de gemeente Balen.
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.
Overwegende het besluit van college van burgemeester en schepenen de dato 8 maart 2023 waarin beslist is dat de gemeente Balen voorschreven grond wel kosteloos wenst over te nemen aangezien er heden 2 openbare wegenissen op liggen, zijnde de Klaashoevenweg en de Schootstraat onder de voorwaarden dat de overdragers alle kosten hierin dragen.
Betreft vervolgens voor inlijving in het openbaar domein de kosteloze grondafstand van
Balen:
- Een weg op en met grond gelegen te 13030 Balen – derde afdeling Olmen, De Brultjens, volgens titel kadastraal bekend, sectie B, nummer 0563LP0000, met een oppervlakte van 3525 vierkante meter.
- Een weg op en met grond gelegen te 13030 Balen – derde afdeling Olmen, Heidehuizen, volgens titel kadastraal bekend, sectie B, nummer 0563VP0000, met een oppervlakte van 230 vierkante meter.
- Een weg op en met grond gelegen te 13030 Balen – derde afdeling Olmen, De Brultjens, volgens titel kadastraal bekend, sectie B, nummer 0563DP0000, met een oppervlakte van 1070 vierkante meter.
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Nathalie Meert te Antwerpen waarin bepalingen zijn opgenomen aangaande hoger vermelde grondafstand ten gunste van de gemeente Balen om ingelijfd te worden in het openbaar domein en derhalve dienende voor openbaar nut;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde grondafstand ten haren gunste van:
Balen:
- Een weg op en met grond gelegen te 13030 Balen – derde afdeling Olmen, De Brultjens, volgens titel kadastraal bekend, sectie B, nummer 0563LP0000, met een oppervlakte van 3525 vierkante meter. Hebbende een kadastraal inkomen van 2 euro.
- Een weg op en met grond gelegen te 13030 Balen – derde afdeling Olmen, Heidehuizen, volgens titel kadastraal bekend, sectie B, nummer 0563VP0000, met een oppervlakte van 230 vierkante meter. Hebbende een kadastraal inkomen van 0 euro.
- Een weg op en met grond gelegen te 13030 Balen – derde afdeling Olmen, De Brultjens, volgens titel kadastraal bekend, sectie B, nummer 0563DP0000, met een oppervlakte van 1070 vierkante meter. Hebbende een kadastraal inkomen van 0 euro.
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein, en wordt bijgevolg geaffecteerd.
Desbetreffend perceel zal gratis worden afgestaan en overgedragen aan de gemeente Balen. De notariskosten worden ten laste van de overdrager genomen.
De bijhorende akte wordt goedgekeurd. De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de gemeente Balen.
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.
Betreft vervolgens voor inlijving in het openbaar domein de kosteloze grondafstand van een perceel grond gelegen te Balen, Congostraat 84, gekadastreerd tweede afdeling sectie B deel van nummer 1325/02/M/23 voor een oppervlakte van 20ca, zoals afgebeeld onder lot 3 op het meetplan opgemaakt door landmeter Dens te Ham de dato 30 maart 2022.
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door geassocieerd notaris Bart Laureys te Mol waarin bepalingen zijn opgenomen aangaande hoger vermelde grondafstand ten gunste van de gemeente Balen om ingelijfd te worden in het openbaar domein en derhalve dienende voor openbaar nut;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit de dato 5 september 2022 betreffende de zaak van de wegen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde grondafstand ten haren gunste van een perceel grond gelegen te Balen, Congostraat 84 gekadastreerd tweede afdeling sectie B deel van nummer 1325/02/M23 voor een oppervlakte van 20ca, zoals afgebeeld onder lot 3 op het meetplan opgemaakt door landmeter Dens te Ham op 30 maart 2022.
Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein, en wordt bijgevolg geaffecteerd.
Desbetreffend perceel zal gratis worden afgestaan en overgedragen aan de gemeente Balen. De notariskosten worden ten laste van de overdrager genomen.
De bijhorende akte wordt goedgekeurd. De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de gemeente Balen.
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.
DE GEMEENTERAAD,
In zitting van 4 september 2023;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de huidige statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25/2/2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023, zowel digitaal als per aangetekende brief verstuurd op 14 juli 2023, met de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering en met digitale link naar het ontwerp van statutenwijziging van Cipal;
Gelet op het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023;
Overwegende dat de statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB;
Overwegende dat voormeld ontwerp van statutenwijziging ook het voorstel omvat om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen;
Overwegende dat voormeld ontwerp van statutenwijziging tevens het voorstel omvat om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen;
Gelet op art. 427 van het DLB;
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Gelet op het voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren;
Overwegende dat de gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
Keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
Keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
Keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
Keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Schepen van toerisme en recreatie Werner Hens antwoordt dat de VVV budget had voorzien voor een aantal installaties (pompen + reparatiezuilen). Er werd ook gepolst bij leveranciers, maar uiteindelijk is het niet in uitvoering gegaan omdat het voor de volledige installatie nogal duur uitviel en er vragen konden gesteld worden bij de vandalismebestendigheid. Tevens werd gesteld dat veel fietsers zelf een verzekering voor pechverhelping hebben bij de Vlaamse Wielrijdersbond en dat ze zelf vaak een fietspomp bij hebben.
Het is dus niet uitgevoerd en het budget is ook niet heropgenomen, aldus de schepen.
Schepen Hens stelt anderzijds wel te begrijpen dat er met de fietsostrade nu een opportuniteit is, en toont zich bereid hierover in overleg te gaan met de provincie en buurgemeenten (uniformiteit langsheen de fietsostrade). Desgevallend zou kunnen gedacht worden aan plaatsing op plekken met toezicht, bv bij horeca.
Raadslid Kelly Van Baelen deelt mee dat er in Mol al dergelijke fietspompen zijn geplaatst. Uit navraag bij hen bleek dat ze goed gebruikt worden en dat er niet direct vandalismeproblemen zijn, aldus het raadslid.
Schepen Werner Hens herhaalt het gesprek met de provincie te willen aangaan om ook te bekijken in welke mate zij deze investering langsheen de fietsostrade nog willen doen.
Zie zittingsverslag (audio).
Schepen van groenvoorziening Bert Kenis antwoordt dat als plan van aanpak omtrent de opkomende en woekerende Japanse duizendknoop gekozen wordt voor de methode van de uitputting. De planten worden een aantal keer per jaar ingekort, met als doel de plant uit te putten (blijkt efficiënt op langere termijn). Alternatieve methoden zoals electroshocks worden momenteel niet ingezet wegens niet bewezen van afdoend genoeg te zijn. Glyfosaatinjectie is ook duur en heeft een milieu-impact. Begrazing via schapen is op zich OK maar is niet haalbaar op bermen / grachtkanten langs openbare wegen, aldus de schepen, die aangeeft dat er een inventarisatie bestaat van de plaatsen (langs openbare wegen) waar de plant opduikt op openbaar domein. De toestand kan zo gemonitord worden (breidt plant zich uit of niet).
De meeste andere plaatsen waar de Japanse duizendknoop zich manifesteert zijn in natuurgebied, waar beheerders zoals ANB aan zet zijn en waar begrazing door schapen wel mogelijk is.
Ingeval / zodra andere technieken zich bewezen hebben, zou de gemeente daarvoor open kunnen staan, aldus de schepen.
Zie zittingsverslag (audio).
Burgemeester Johan Leysen antwoordt dat IOK betreffende opdracht vervult op vraag van de gemeente die deze opdracht heeft toegewezen gekregen navolgend decretale bepalingen. De private initiatiefnemers van textielcontainers werden allemaal aangeschreven waarna intussen 90% van betreffende containers op publiek en privaat domein is verwijderd. Er is echter 1 firma die dit halsstarrig weigert, ook op het grondgebied van andere gemeenten zoals Kasterlee. Betreffende firma kondigde ook al aan eventueel gerechtelijke stappen te willen ondernemen. Er is afgesproken dat in de gemeente Kasterlee een juridisch proefscenario zal worden uitgerold (burgemeestersbesluit,...), waarbij dan mogelijks het oordeel van de bevoegde rechtbank zal moeten worden afgewacht. Gemeente Balen volgt in eerste instantie de resultaten van dit dossier verder op.
Wat betreft kledinginzameling in winkels (zelf verkoper van kleding en weer inzamelaar ervan) is een andere reglementering van toepassing, aldus de burgemeester.
Raadslid Vincent Kolen geeft aan dat het een krachtiger signaal zou kunnen zijn indien Kasterlee én Balen samen aan de kar trekken. Burgemeester Johan Leysen stelt dat in het ene dossier gemeente X trekker is en in een ander dossier eerder gemeente Y, en dat gemeente Balen in voorliggend dossier graag het binnen IOK voorgestelde scenario volgt. Ingeval betreffende firma in het dossier Kasterlee het onderspit delft, kunnen ze mogelijks voor zichzelf al conclusies trekken inzake hun aanwezigheid in andere gemeenten.
Raadslid Vincent Kolen wenst te vernemen wie de kosten van juridische bijstand op zich neemt (gemeente of IOK). Burgemeester Johan Leysen stelt dat IOK met haar juridische dienst wel aan dossierbegeleiding kan/zal doen (burgemeestersbesluiten,...) maar dat IOK niet kan optreden in rechte. De kosten van een raadsman daarvoor zijn in principe voor rekening van degene die procedeert.
Zie zittingsverslag (audio).
Schepen van milieu Nancy De Bie antwoordt dat de gemeente het unieke karakter van de zone Keiheuvel - De Most een warm hart toedraagt, maar toch ook enige terughoudendheid en voorzichtigheid aan de dag legt. De gemeente wil zich behoeden voor een te grote inbreng van ANB in deze zone, waardoor een weg zou ingeslagen kunnen worden die het historische evenwicht met de huidige aangrenzende belanghebbenden verstoort, en waardoor misschien op termijn bepaalde activiteiten daar zouden moeten gestaakt worden. Een rondgang met ANB ter plaatse nam betreffende bezorgdheid niet weg.
Schepen De Bie stelt dat de gemeente in de toekomst meer geconfronteerd zou kunnen worden om ook op andere locaties beheersplannen op te stellen. Het leek nu dan ook een goed moment om dit in eigen beheer te doen, en dit als een proefproject goed in handen te nemen en zo ervaring op te doen.
De gemeente is momenteel bezig aan de opmaak van een verkenningsnota, waarna een studiebureau zal aangesteld worden voor het opmaken van een beheersplan. Het accent zal liggen op het trachten verder te zetten van het behoud/onderhoud van deze unieke zone met zijn uitzonderlijke specifieke soorten in harmonie met de recreatiezone, aldus de schepen.
Raadslid Vincent Kolen stelt dat het beheer door de gemeente wel zal moeten afgestemd worden op dat van ANB. Schepen Nancy De Bie stelt dat een en ander is opgevraagd, en dat de gemeente het gebied wil behouden in de staat zoals het nu is.
Raadslid Vincent Kolen wenst te vernemen of er een visie is op het begrazingsblok waarvoor nu al omheining staat. Schepen Nancy De Bie stelt dat dat moet bekeken worden, inclusief het eventueel inschakelen van een herder in kader van begrazing. Er zijn afspraken over het blijven staan van de huidige omheining.
Zie zittingsverslag (audio).
Schepen Wim Wouters antwoordt dat de gemeente Balen beschikt over een zeer uitgebreide uitleendienst waar de verenigingen veelvuldig en dankbaar gebruik van maken. Het is vaak een moeilijke puzzel om te leggen, maar het personeel doet zijn uiterste best om alles overal tijdig te gaan ophalen en af te leveren, aldus de schepen.
De gemeente beschikt niet over een soort tent waarvan sprake in dit agendapunt, maar wel zijn er vijf vouwtentjes (partytentjes) welke kunnen geleend worden door de verenigingen. Er zijn ook een aantal kadertenten die echter enkel door de eigen diensten en de grote evenementen mogen gebruikt worden.
Eén partytentje is gesneuveld op de recente internationale motorcross met als gevolg dat het betreffende buurtfeest er eentje minder heeft gekregen.
Buurtfeesten kunnen ook een aanvraag indienen in het kader van een subsidiereglement. Met deze subsidies kunnen ze bv de huur van een tentje bekostigen.
Schepen Wim Wouters stelt dat de gemeente probeert om zoveel mogelijk in te spelen op de behoeftes van de verenigingen, en gaat met hen jaarlijks in gesprek hierover. De gemeente kan echter niet op alles ingaan, maar ze kunnen ook terecht bij externe verhuurbedrijven.
Sinds enkele jaren worden ontleners die de materialen van de gemeentelijke uitleendienst niet goed behandelen ook effectief gesanctioneerd (bv schade vergoeden), aldus de schepen.
Raadslid Vincent Kolen stelt dat volgens het uitleenreglement er niet mag worden gekookt in bv de kadertenten, maar dat hij dit wel heeft zien gebeuren, ook op evenementen waar leden van het schepencollege aanwezig waren. Schepen Wim Wouters stelt dat dit inderdaad niet zou mogen gebeuren, en dat eventuele schade ook zou moeten vergoed worden. Het is volgens de schepen evenwel niet mogelijk om op elk evenement een grondige controle te gaan doen. Tijdens het jaarlijks overleg bv worden de verenigingen er wel op gewezen de materialen als een goed huisvader te behandelen, maar er wordt betreurd dat niet elke vereniging dit even goed opvolgt, aldus de schepen.
Zie zittingsverslag (audio).
Schepen van sport Mien Vanden Broek antwoordt dat er bewust voor gekozen is om zowel het skate- als BMX-terrein af te sluiten om 21u30 uur om geluidshinder en nachtlawaai te voorkomen voor de buren.
Doorheen de jaren werd de gemeentelijke sportfunctionaris meermaals opgebeld na 21u30 omdat er iemand vast zat op het terrein, maar dit was omdat de openingsuren niet gerespecteerd werden, ook al gaat er een kwartier voor het afsluiten een sirene af en flikkeren er lichten ter hoogte van de poort. Meermaals werd in deze situatie de poort geforceerd wat al heel wat herstellingskosten met zich heeft meegebracht, aldus de schepen.
Na het voorgevallen ongeval waarnaar door het raadslid wordt verwezen, en waar de sportdienst van op de hoogte is, werd de code van het handmatig openen van het terrein bezorgd aan de wijkagent die het op zijn beurt bezorgd heeft aan de politiezone.
Naast de sportfunctionaris en de technisch medewerker zijn ook de burgemeester en de schepen van sport voortaan op de hoogte van de code, en ook de mensen van de cafetaria (die mogelijks in eerste instantie zouden gecontacteerd worden, als ze geopend zijn) zullen op de hoogte worden gesteld.
Feit is dat er ter plaatse moet gegaan worden en de poort handmatig dient geopend te worden. Om misbruik te vermijden zal er op korte termijn een bord opgehangen worden aan de binnenkant van beide terreinen met vermelding “In noodgeval contacteer de politie en het nummer van de zone“, aldus de schepen, die stelt dat de politiediensten altijd bereikbaar zijn.
Er wordt niet voor gekozen om vanop afstand de poort te openen omdat dit zou kunnen leiden tot misbruik, aldus de schepen.
Raadslid Tom Hollants geeft aan dat de lokale politie naar verluid om 20u ook afsluit, en dan doorschakelt naar het nummer 101. Burgemeester Johan Leysen antwoordt dat de ploegen op zich altijd paraat zijn, en dat ze ook worden verwittigd wanneer het algemene nummer wordt gebeld. Raadslid Jan Haepers stelt dat hij zelf al eens voor 20u gebeld heeft naar het vaste nummer van de lokale politie en dat er niemand meer opnam, terwijl ze volgens de website tot 20u bereikbaar zijn. Burgemeester Johan Leysen antwoordt weinig signalen te krijgen dat de politie niet bereikbaar zou zijn maar geeft aan dit alleszins te willen doorgeven aan hen. De burgemeester herhaalt ook dat men sowieso altijd terecht kan op het algemene nummer 101.
Raadslid Vincent Kolen bedankt voor de hieromtrent ondernomen acties en geeft aan dit ook door te geven aan de betrokken familie.
Zie zittingsverslag (audio).
Schepen van openbare werken Werner Hens antwoordt op de hoogte te zijn dat de parkings niet in optimale staat zijn, maar dat de omschrijving van het raadslid wel wat overdreven is. De schepen meldt dat het in de planning staat om ze te renoveren.
Schepen Hens stelt dat er het idee was om een connectie te maken met een mogelijke toekomstige ontwikkeling van het achterliggende gebied. De ontsluiting daarvan loopt waarschijnlijk langs de kerk. Deze private ontwikkeling sleept wat aan. De laatste stand van zaken van die plannen zal bekeken worden. Ingeval het nog te lang uitblijft, zal sneller tot renovatie worden overgaan, aldus de schepen.
Raadslid Vincent Kolen wenst te vernemen of in tussentijd de parkeerplaatsen elders kunnen voorzien worden, en de huidige parkings afgespannen kunnen worden. Schepen Werner Hens antwoordt hier geen voorstander van te zijn, en gewoon zo snel mogelijk zelf te willen herstellen. De schepen deelt ook mee nooit te zijn aangesproken over de slechte staat van betreffende parkings.
Zie zittingsverslag (audio).
Schepen van ruimtelijke ordening Bert Kenis antwoordt dat de houding van de gemeente niet veranderd is. De gemeente was altijd al voorstander van de betreffende ontbossing. De ingediende bezwaren konden worden weerlegd, en de gemeente wou goedkeuring geven, maar dit kon niet gelet op het negatieve en bindende advies van ANB. Tijdens de beroepsprocedure heeft de gemeente gunstig geadviseerd, wat overeenstemt met haar eerdere visie. Er is niet geweten wat ANB nu gaat doen, maar het is nu aan de provincie om zich verder uit te spreken hierover, aldus de schepen.
Zie zittingsverslag (audio).
"Tot en met 15 juli konden gemeenten intekenen voor een project waarbij subsidies verbonden zijn om langdurig werkzoekenden gemeenschapsdienst te laten uitvoeren. Balen-Olmen is een van de 94 besturen die uiteindelijk aan dit initiatief zullen deelnemen. Onze gemeente voorziet in 18 plaatsen en 6 mentoren.
Gemeenschapsdienst heeft als uiteindelijke bedoeling om langdurig werklozen te stimuleren om aan de bak te geraken voor lange termijn. Het is een project waar we ons als Vlaams Belang achter scharen. Deze mensen krijgen, naast het aanbod van VDAB-opleidingen, nu een nieuwe drempelverlagende manier om met nieuwe uitdagingen in contact te komen. Zo vermijden we sancties, die uiteindelijk enkel als laatste stok achter de deur dienen voor de echte werkonwilliggen.
Onze gemeente kent volgens de meest recente cijfers van de Gemeente-Stadsmonitor 4,4% werkzoekenden. Dat ligt een stuk onder het Vlaamse gemiddelde van 5,7%, maar dat kan natuurlijk altijd beter. Op het totaal van 18.607 Balenaren die tot de beroepsbevolking worden gerekend, zijn er dus 818 werkzoekenden. Ruim meer dan de helft van hen, namelijk 55,2%, zijn langdurig werkzoekenden. Dat mogen we best veel en verontrustend noemen. Van die 451 mensen krijgen er dus via het nieuwe project van gemeenschapsdienst 18 de kans om hun loopbaan opnieuw een kans te geven.
Daar hebben we de volgende vragen bij:
Schepen van welzijn en tewerkstelling Erik Borgmans refereert naar de gemeenteraadzitting van januari 2022 waarin werd aangekondigd dat, zodra de Vlaamse regering de modaliteiten duidelijk zou stellen, gemeenschapsdienst sterk in overweging zou genomen worden. Ondertussen heeft de Vlaamse regering dit scherp gesteld.
De Vlaamse Regering voert gemeenschapsdienst in om langdurig werkzoekenden sterker te activeren en hun competenties te versterken. Deze langdurig werkzoekenden kunnen kleinschalige taken uitvoeren bij lokale besturen, vzw’s en scholen om te werken aan generieke arbeidscompetenties (concentratie, stiptheid, taakspanning, …) en het opbouwen van arbeidsritme (op tijd komen, werktempo, …). De werkervaringsstage duurt max. 6 maanden met 32 tot 64 uren per maand. De Vlaamse Regering voorziet REACT-EU middelen om de lokale besturen hierin te ondersteunen.
De werkzoekende krijgt hiervoor een beperkte vergoeding, bovenop zijn uitkering.
Wanneer de gemeenschapsdienst passend is binnen het traject naar werk van de langdurig werkzoekende, kan dit als verplichte actie worden voorgesteld door de VDAB-bemiddelaar.
Schepen Erik Borgmans verwijst naar de notulen van het Vast Bureau van de afgelopen maanden waarin kon worden gelezen dat het bestuur deze gemeenschapsdienst ziet als één van de vele mogelijkheden die er zijn binnen het dienstencentrum tewerkstelling Den Travoo om mensen te activeren, werkervaringen te laten opdoen, arbeidscompetenties te verwerven, … en (indien dit haalbaar is voor hen) voor te bereiden op tewerkstelling, al dan niet in het normaal economisch circuit (NEC). Er wordt hierbij steeds gezocht naar een passend traject op maat van de cliënt, rekening houdend met de mogelijkheden/moeilijkheden/situatie die op dat moment voor de cliënt relevant zijn. Dit kan gaan van vrijwilligerswerk, arbeidsmatige activiteiten (AMA), wijkwerken, Tijdelijke Werkervaring (TWE Art.60), begeleiding door de werkcoachen (ESF), stages, opleiding, tewerkstelling in sociale economie of in het normaal economisch circuit,…. Balen is hierin vooruitstrevend, wat blijkt uit het feit dat Balen sterk lager scoort dan het Vlaams gemiddelde.
Omdat de doelgroep van de gemeenschapsdienst deze is van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, waarvoor een intensief traject aangewezen is, is er binnen Balen voor gekozen om in te dienen voor een haalbaar aantal van 18 leerwerkplekken. Er worden leerwerkplekken voorzien in 6 verschillende diensten met uiteenlopende taken om werkervaringen op te doen, met name groendienst, poetsdienst, scholen, WZC, technische dienst OCMW en in Den Travoo. Theoretisch gezien kunnen op elk van deze 6 leerwerkplekken 3 werkzoekenden toegewezen worden. Binnen elk van deze diensten wordt minstens één mentor opgeleid om de werkzoekende gepast te begeleiden. De overkoepelende coördinatie van de gemeenschapsdienst zal opgenomen worden door Den Travoo. De coördinator van Den Travoo is contactpersoon voor de GLOW-partner, in het geval van Balen : RiseSmart (Randstad), aldus de schepen.
Schepen Borgmans deelt mee dat een lokaal bestuur niet zelf op zoek moet naar de werkzoekenden die in de doelgroep voor gemeenschapsdienst vallen. De kandidaten worden aan de gemeente aangereikt door de GLOW-partners van de overheid. GLOW staat voor Groeien en Leren Op de Werkvloer, aldus de schepen. De overheidsopdracht voor de begeleiding van werkzoekenden voor werkplekleren, die de naam GLOW heeft, is ingegaan op 1 januari 2023. Met GLOW wordt het bestaande aanbod tot een geheel geïntegreerd. Het is een bemiddelingstraject voor werkzoekenden waarbij het vinden van een werkgever die openstaat voor werkplekleren of begeleiding op de werkvloer cruciaal is. Op zich doet de GLOW-partner voor VDAB hetzelfde als dat de arbeidstrajectbegeleider, de werkvloer- en AMA-begeleider en de ESF-werkcoachen al op Balense schaal doen.
Het zijn deze GLOW-partners die - in nauw overleg met de opgeleide mentoren - zorgen voor het vinden van een geschikte leerwerkplek (in afstemming met de langdurig werkzoekende) en ook instaan voor de opvolging van het traject van de werkzoekenden in gemeenschapsdienst.
Schepen Erik Borgmans herhaalt dat lokaal bestuur Balen in dit project is gestapt omdat het als een extra aanvulling wordt gezien op het huidig aanbod van activerings- en begeleidingsmaatregelen die er zijn binnen Den Travoo. Voor de creatie van de 18 leerwerkplekken en de opleiding van minstens 6 mentoren, voorziet de Vlaamse Overheid een subsidie van €44.381,06.
Daartegenover staat de kost van de mentorenopleiding door een externe vormingsinstantie en ook de loonkosten van de mentoren voor het volgen van opleiding (2 werkdagen) en van de begeleidingstijd die zij spenderen aan de werkzoekenden.
In bovenstaande werking wordt geen onderscheid gemaakt op basis van afkomst of nationaliteit, aldus de schepen. Er wordt steeds een traject op maat voorzien dat individueel verschillend is en aangepast aan de specifieke noden van betrokkene. Taalachterstand of culturele drempels kunnen onderdeel van dit traject zijn.
Wat de laatste vraag van het raadslid betreft, stelt schepen Borgmans dat het raadslid het werk van OCMW Balen en vooral dienstencentrum Den Travoo onderschat aangezien er al zeer veel gebeurt. De schepen herhaalt dat er tal van mogelijke trajecten zijn en Balen vooruitstrevend is in de subregio, de regio maar ook in Vlaanderen. Den Travoo werd in 2005 in het leven geroepen, toen de werkloosheidsgraad in Balen 9,1% was terwijl dit vorig jaar 4,4% was.
Schepen Erik Borgmans stelt dat wordt verder gewerkt om iedereen in de mate van het mogelijke te activeren. De schepen stelt voor dat het raadslid even contact neemt met de leden van het Bijzonder Comité Sociale Dienst. De schepen stelt dat sterk wordt ingezet op tewerkstelling omdat dit één van de sterkste wapens is tegen armoede maar ook tegen sociaal isolement.
Raadslid Bert Deckers geeft aan de werking van Den Travoo wel te kennen. Het raadslid wenst te vernemen wat er gebeurt na de 6 maanden gemeenschapsdienst, en vraagt ook wat er gebeurt indien men weigert in te stappen in het traject van de gemeenschapsdienst.
Schepen Erik Borgmans stelt dat de toewijzing gebeurt door de GLOW partner in opdracht van de VDAB. Indien men weigert in te stappen in het traject, zal VDAB vermoedelijk overgaan tot een schorsing. Dit heeft weliswaar tot gevolg dat men dan geen uitkering meer krijgt, waardoor men in OCMW vaarwater kan terecht komen.
Na de periode van 6 maanden gemeenschapsdienst zullen sommigen mogelijks in het NEC (normaal economisch circuit) kunnen terecht komen, maar bij anderen is dat wellicht onbegonnen werk, aldus de schepen, verwijzende naar ervaringen uit andere initiatieven rond tewerkstelling in Den Travoo.
Raadslid Vincent Kolen wenst te vernemen of GLOW een overheidsinstantie is. Schepen Erik Borgmans stelt dat dat niet het geval is, maar dat het gaat om een verzamelterm van VDAB partners in dit verband, waarbij Randstad de partner is van lokaal bestuur Balen.
Raadslid Vincent Kolen vraagt of er voorrang wordt gegeven aan jongeren of mensen die kort bij de periode van 2 jaar werkloosheid zitten, omdat bij hen het slagingspercentage mogelijks hoger kan liggen. Schepen Erik Borgmans antwoordt dat er nog geen zicht is op wie in de pijplijn zit, en er ook nog geen aanmeldingen zijn, wellicht omdat de lokale mentoren ook nog in opleiding zijn. De ervaring leert evenwel dat de VDAB jongeren korter opvolgt, aldus de schepen.
Raadslid Vincent Kolen stelt dat de bekomen subsidie niet zeer hoog lijkt, en dat er al mentorenopleiding van vergoed moet worden. Schepen Erik Borgmans antwoordt dat het om twee dagen opleiding gaat, wat rond de 6.000 euro zal kosten. Raadslid Kolen vraagt waar de mentoren vandaan komen. Schepen Borgmans antwoordt dat ze op de diensten van lokaal bestuur Balen zelf werken (interne medewerkers), en ondersteund worden door de collega's van Den Travoo. Hun werktijd in dit project wordt via de subsidie wat gecompenseerd naar het lokaal bestuur toe.
Op vraag van raadslid Kolen stelt schepen Borgmans dat het subsidiebedrag vast staat. De 6 mentoren zijn mensen van verschillende profielen die er vrijwillig aan meewerken, aldus de schepen.
Zie zittingsverslag (audio).