Terug Gemeenteraad

ma 30/01/2023 - 19:00 raadzaal

Openbare zitting

Financiën

Aankopen

Omgeving & openbaar domein

Parken en plantsoenen

Openbare werken

Leefmilieu

Ruimtelijke ordening

Wonen

Vrije tijd

Vrije Tijd

Sport

Onderwijs & gezin

Onderwijs

Bijkomende punten op de dagorde

Personeel en secretariaat

Secretariaat
  • Reeds in juni 2019 stelde ik vragen tijdens de gemeenteraad in verband met de toestand van dit hoekperceel dat sinds jaar en dag als parking wordt gebruikt. De sluikstorten die meerdere malen gemeld werden, werden telkens opgeruimd. De besproken autowrakken zijn verdwenen en even na mijn vraag om wat te doen aan de ruime putten in de ondergrond, werd dolomiet aangebracht. Een jaar later waren ze er weer, die putten. Ook toen zou er weer wat aan gedaan worden. De grote zonk, centraal op dat perceel wordt intussen groter en groter. Bij een regenbui is deze parking eerder een vijver. De frustraties bij omwonenden worden groter en groter. Gezien dit perceel eigendom is van Fluvius en een regelmatig nazicht en onderhoud van dit perceel duidelijk geen evidentie is, vraag ik of het bestuur dit perceel in beheer kan nemen. Een concessie zoals bij het perceel van de parking Boudewijnlaan kan hier een voorbeeld voor zijn. Op korte termijn vraag ik graag of het bestuur voor een nette oplossing kan zorgen.
     

  • 15
    2023_GR_00016 - Straatkolk Vaartstraat

    Ter hoogte van de winkel ‘Lidl’ in de Vaartstraat, aan de andere kant van de weg, is er een probleem met de straatkolk. Sinds mei 2020 signaleerde ik 2 problemen:
    1: Het rooster dat los lag en de omgeving slapeloze nachten bezorgde. (dat is gelukkig opgelost)

    2: Zand en steentjes die van vrachtwagens vallen in dit flauw bochtje en schade aanrichten aan geparkeerde wagens en de voordeur van het naastgelegen huis. Dat laatste blijft een groot pijnpunt. Erger nog: Het fietspad en het voetpad liggen voortdurend vol zand en steentjes. Bij grote regenvlagen loopt deze straatkolk onvoldoende af en het zand dat op de stoep licht loopt als slijk onder de voordeur de woning binnen. De bewoonster is ten einde raad. Haar medische situatie laat niet langer toe de stoep dagelijks te keren. Ze wacht bang af tot de volgende regenvlaag. Kan het bestuur opnieuw de situatie bespreken met de nabijgelegen firma waaraan de transporten gelinkt worden. Kan de straatkolk vaker gereinigd worden en kan de veegwagen het fietspad, parkeerstrook en voetpad vaker aandoen?

  • In 2017 voerden de gemeentebesturen van Balen en Mol samen het Europees subsidiedossier ‘Kempense Ovenschotels’ samen uit. In april 2018 werden enkele onderdelen van dit dossier samen voor het grote publiek voorgesteld tijdens het voorjaarsmarktje ‘Opening Toeristisch Seizoen’ in de Keiheuvel.

    ‘Deelkistjes’ zetten mensen met een moestuin aan om oogstoverschotten te delen met omwonenden. Ze werden door De Schakel getimmerd en een behoorlijk aantal werd sinds april 2018 in omloop gebracht.

    ‘Kookboekjes’ die mensen zouden kunnen inspireren om overschotjes te verwerken in pizza’s, ovenschotels etc.

    Er werden ook enkele lemen bakovens gebouwd door vrijwilligers uit Balen en Mol. 2 hiervan werden via uitleen beschikbaar gesteld aan verenigingen en straatfeesten via de uitleen in Mol en buiten de lemen oven die plaats kreeg in een nieuw opgetrokken bakhuis op de molensite in Mol Ezaart, werd er ook één geleverd aan onze gemeente. De plannen rond de verdere ontwikkeling van de Pastorij-site in Olmen waren nog niet concreet, maar er zat muziek in. Ook het rusthuis Ter Vest toonde interesse om het ergens te plaatsen en een link te leggen met het moestuinproject van het Lichtpunt.

    Kort nadien installeerde het nieuwe lokale bestuur zich. Er werd niets meer gedaan met het adressenbestand van de bezitters van een deelkistje, er werd ook geen actie ondernomen om de resterende stock van de deelkistjes in moestuintjes te laten belanden. Kookboekjes werden niet meer gepromoot. Het mobiele leemoventje werd amper uitgeleend in Balen gezien het niet gepromoot werd.

    De geleverde lemen oven werd nog nergens geïnstalleerd.

    Wat is de visie van het lokale bestuur op voedselverspilling en deelinitiatieven?

    Waarom werden deze ontwikkelingen niet verder gepromoot.

    Waar zijn deze materialen nu?

    Wat zijn de plannen met deze materialen?

  • In de gemeenteraad van 12 december 2022 stemden we het reglement ‘Reglement tot toekenning van geboortepremie of adoptiepremie’. 2 dagen later werd ik zelf de trotse pleegvader van een pleegdochtertje. Het is zoals vaak pas in bijzondere situaties dat een mens stilstaat bij de situatie van mensen in bijzondere situaties.

    Een pleeggezin dat een kind op langere termijn opvangt (minstens 6 maanden) en dus niet aan crisisopvang doet, dient het kind te laten inschrijven op het adres van huisvesting. Het kind maakt zo officieel deel uit van het gezin en verschijnt ook op het attest gezinssamenstelling. Dit heeft een pleeggezin nodig om aan instanties zoals werkgever en ziekenfonds te bezorgen. Zowel onze werkgevers als ons ziekenfonds schakelen de komst van een adoptiekind of een pleegkind gelijk met een geboorte. Daarom maakte ik de link met het reglement dat we recent stemden. Wetende dat mijn gezin geen aanspraak kan maken op de premie, gezien het reglement van december 2022 van kracht was, wil ik toch pleiten voor een aanpassing in voordeel van pleeggezinnen.

    Pleegzorg Vlaanderen heeft een grote nood aan pleeggezinnen. Het al dan niet toekennen van een gemeentelijke premie zal een gezin heus niet overtuigen om de opleiding en te volgen goedkeuringsprocedures te volgen om pleeggezin te worden, maar het is een vorm van erkenning die we kunnen geven als lokale gemeenschap aan gezinnen die zich willen inzetten voor kinderen in moeilijke gezinssituaties.

     Ik wil daarom vragen om op korte termijn het bewuste reglement, mèt aanpassing van deze gevraagde uitbreiding, aan de gemeenteraad voor te leggen en daarnaast Pleegzorg Vlaanderen ook verder te steunen in hun regelmatige oproepen naar nieuwe gezinnen.

     

     

  • 18
    2023_GR_00019 - Belijning parking Kruierie

    Reeds kort na de aanleg van de parking van de Kruierie in 2009, werd duidelijk dat de geplaatste, waterdoorlatende, klinkers van een bedenkelijke kwaliteit waren. Al snel korrelde de bovenste laag af. Een veegwagen die te lang op één plaats zou vegen, zou de ganse klinkers verpulveren, klonk toen al. Het bleef een vast gegeven dat de parking vol losse steentjes zou liggen. Meer en meer begint trouwens op te vallen dat gebruikers van de parking de belijning niet meer lijken op te merken. De parkeervakken worden aangeduid met lijnen van klinkers in een lichtere tint grijs dan de vakken zelf. Ligt het aan de verkorreling of aan de donkere winteravonden? Ik weet het niet. Toch zou ik willen vragen of de parkeervakken met een meer duidelijk materiaal kunnen aangeduid worden. Reflecterende verf, thermoplasten? Is het mogelijk om naar een geschikte oplossing te zoeken?

  • 19
    2023_GR_00020 - Veiligheid straat Kopberg

    Volgens ons stratenplan ligt de straat Kopberg tussen Ossenberg en Het Oud Blok. In de praktijk is ongeveer een kwart van deze straat een karspoor door het bos dat uitkomt op Het Oud Blok. Voorbij de zijstraat Duinstraat, staan slechts 2 huizen en dan ben je volledig in het bos. Net in dit stukje, het karspoor-gedeelte, wordt énorm hard gereden. De oneffen ondergrond maakt het voor bepaalde weggebruikers blijkbaar meer dan een kortverbinding, maar ook een attractie! Thans maakt de straat Kopberg ook deel uit van het wandelknooppuntennetwerk. De straat Kopberg dient voor vele toeristen en recreanten als verbinding tussen het marktplein van Hulsen en het prachtige wandelgebied Kopberg. 

    Voor liefhebbers: Dan ga je van knooppunt 17 naar 21. Omwonenden zijn vragende partij om de weg te onderbreken met paaltjes of een tractorsluis na de 2 woningen om dit racende sluipverkeer een halt toe te roepen en de rust en veiligheid te laten wederkeren. Zou het gemeentebestuur een ingreep willen overwegen?