Terug Gemeenteraad

ma 09/10/2023 - 19:00 raadzaal

Openbare zitting

Financiën

Aankopen

Omgeving & openbaar domein

Openbare werken

Facility

Patrimonium

Personeel en secretariaat

Secretariaat

Bijkomende punten op de dagorde

  • De riolerings- en wegwerkzaamheden op de ongelberg bereiken stilaan het eindpunt. Bijna 2 jaar hebben de bewoners de ongemakken ondergaan en de hinderlijke toestand erbij genomen. Dit alles met het eindresultaat van een goede riolering en een mooie rijbaan in gedachten. Lang heeft men moeten laveren tussen de putdeksels die als obstakels hoger in de weg lagen. Nu de eind laag asfalt gelegd is zijn de meeste van deze obstakels verdwenen. Echter is er nog één plaats op de weg omheind met HERAS hekken waar 2 putten bovengronds verbonden zijn met een darm. Sommige bewoners kregen te horen dat de riolering niet correct zou afwateren en vrezen nu dat er hier aanpassingen aan moeten gebeuren met terug de nodige werken en hinder ten gevolge.

    Daarom vragen wij als fractie wat hier aan de hand is? Wat is de stand van zaken van de werken? Is alles volgens planning gelopen en alles correct uitgevoerd? Zijn er problemen? Dienen er aanpassingen te gebeuren?

  • In juni stelde wij ons al een aantal vragen bij de werking van het Bike2school project waarbij via IOK, leerlingen in onze gemeente beloond worden als ze met de fiets naar school komen. Toen werd aangegeven dat er buiten enkele opstartproblemen geen fouten gemeld waren. Nu blijkt half september dat de scanners op verschillende scholen niet gescand hebben waardoor de leerlingen dus niet beloond zullen worden voor hun duurzame verplaatsing. Wat nu net een opzet van het project is. Uit een eigen beperkte rondvraag blijkt al dat er bij 10-tallen kinderen, meerdere scans niet geregistreerd zijn. Natuurlijk kijk je als ouder niet elke dag of week na of er effectief een registratie is geweest. Omdat je vertrouwt op de correcte werking van het systeem. Het gevolg is dus dat vele ouders niet merken dat er geen scans uitgevoerd zijn.

    Graag willen wij weten wat hier aan de hand is? Is het probleem ondertussen opgelost? Hoe is men te weten gekomen dat de scanners niet correct werkten? Komt er een foutmelding binnen als de scanners niet correct werken? Was het een algemeen probleem of situeerde het zich enkel in onze scholen en zo ja welke scholen? Hoeveel meldingen heeft men doorgekregen van niet geregistreerde scans? Gaan de niet geregistreerde scans toch nog toegekend worden? Hoe gaat men de ouders hiervan op de hoogte brengen? Hoe moeten de ouders dit doorgeven? Hoe borgt men dat deze scanners niet weer ongezien uitvallen?

  • 10
    2023_GR_00151 - Fietsostrade

    Op 23 september werd de fietsostrade Balen-Herentals  -F105- officieel ingehuldigd. Het enthousiasme bij de vele gebruikers is groot. En terecht! Voortaan bereiken we in extra vlot vanuit Balen een reeks Kempense gemeenten waar we anders veel langer over zouden doen én bovendien lang niet zo veilig zouden kunnen rijden. Bij zo’n groot en nieuw project stellen gebruikers zich deze tijd ook wel vragen rond regelgeving, een aantal praktische zaken, maar worden ook nieuwe kansen gezien.

    a) Ik het recentste infoblad communiceerde het bestuur verkeerdelijk dat de max. toegelaten snelheid op de fietsostrade 45km/u is. Kan dit worden rechtgezet? Duidelijke communicatie is alles. Werd dit artikel teruggekoppeld met de betrokken provinciale diensten?

    b) Er liggen interessante kansen in het combineren van de recreatieve met de functionele fietsroutes. Zowel Balenaars als toeristen kunnen plots totaal nieuwe verbindingen maken. Terwijl het vroeger eerder bij een fietslus bleef, kunnen nu 1 of 2 kleinere lussen gecombineerd worden met een stuk fietsostrade. Enkel blijft de bewegwijzering hierin achter. Vanaf de fietsostrade wordt wel aangegeven waar welke dorpskernen liggen die je passeert, maar dat is het dan ook zowat. Zou officieel de vraag kunnen gesteld worden aan de provincie of beide fietsnetten aan elkaar gelinkt kunnen worden? Bij de opmaak van nieuwe toeristische kaarten (TPA) liggen hier uiteraard kansen.  Is er trouwens een plan rond hoe Balen toeristen zal aantrekken via de fietsostrade? Zijn er ervaringen hierrond gekend vanuit andere gemeenten die langs een fietsostrade liggen?

    c) Aan beide kanten van de kanaalbrug fiets je best hoog tov de naastgelegen weg of percelen. Waar een keermuur staat, werd er bovenop ook een hekwerk geplaatst voor de veiligheid. Er wordt vastgesteld dat er meteen naast de plek waar zulk hekwerk stopt nu al bandensporen staan van fietsers die niet op de officiële oprijplaatsen toegang nemen tot de fietsostrade. Een exact voorbeeld hiervan zie je langs de spoorwegstraat. Thans is het hoogteverschil tussen de fietsostrade en de straat op die plek toch nog behoorlijk groot en is de zichtbaarheid en de veiligheidsinschatting vanaf de fietsostrade niet optimaal wanneer een fietser die vanaf Rosselaar/Mol komt en via de Spoorwegstraat richting het kanaal of de wijk ‘Heike’ wenst te fietsen. Deze fietsers rijden niet door tot aan de Vaartstraat, maar snijden de hoek af. Even verder komen de weg en het fietspad op een vergelijkbare hoogte en is een ‘oprijplaats’, onder de vorm van bvb grasdals perfect mogelijk. Zou er kunnen gevraagd worden aan de provinciale dienst Mobiliteit of op deze plek het hekwerk kan verlengd worden en een grasdalovergang tussen de Spoorwegstraat en de fietsostrade kan worden voorzien?

    d) Aan het kanaal zijn aan beide kanten trappen voorzien als connectie tussen de dijken en de fietsostrade. Ook hier zijn al bandensporen op te merken naast de trappen. De trappen zijn echter in 2 stukken. (met een tussen platform) Hier lijkt het voor de veiligheid van de waaghalzen, maar ook die van de gebruikers van de dijk het veiligste wanneer er een obstakel zoals een hek geplaatst zou worden in de ‘berm’ naast dat platform. Kan ook dit besproken worden met de provincie?


    (foto beschikbaar als bijlage in Green Valley)


  • In juni bracht ik al een punt rond dit thema. Helaas ben ik nu verbaasd over een andere concrete die me werd aangebracht. Ik geef even terug het kader van juni:

    Bij een verkaveling van gronden komt er bij de zaak van de wegen vaak een kosteloze grondafstand kijken, waarbij vaak een strook grond voor de rooilijn vanaf dat moment tot het openbaar domein zal horen. Over zulke strook zijn er een aantal voorschriften zoals:
    Art.2: Gronden die ingelijfd worden in het openbaar domein moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen) De bermen zijn geëffend en ingezaaid met grasbermmengsel.
    Art.3: Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut.

    Over mijn bezorgdheden hierrond of de juiste ecologische afwegingen worden genomen, reageerde schepen Kenis dat deze passage in zo’n 95% van de gevallen kan toegepast worden en dat na afweging van de groenambtenaar in de resterende 5% een afwijking wordt toegestaan.

    Helaas krijg ik nu dus verbaasde verkavelaars over de vloer.
    De Ruiterweg bestaat sinds de late jaren ’50 en rond 1990 werd er voor eerst asfalt gelegd. Het is rond dat moment dat de eigenaar van een reeks aaneensluitende percelen 10 Hollandse lindebomen aanplantte. Intussen zijn deze bomen dus bijna 25 jaar en in perfect gezonde staat.
    Deze bomen werden buiten de zone van 4,5m vanaf het midden van de weg aangeplant, vermits dat zo werd aangegeven.

    In 2009 plande de eigenaar een eerste reeks van 4 gronden te verkavelen. Na een aanvankelijke weigering vanuit Balen en een aantal omzwervingen via de Raad voor Vergunningsbetwistingen, verleende het provinciebestuur in 2016 een verkavelingsvergunning. De grond vanaf 4,5m vanaf het midden van de weg kon overgedragen worden aan het openbaar domein. Vermits de bomen daar achter die zone staan, kunnen deze op de eerste 4 percelen behouden blijven. Logisch ook, want in het begin van de straat staat een hoge betonnen schutting dichter bij de weg dan de bomen.

    Diezelfde grondeigenaar bezit ook de volgende percelen aan dezelfde kant van de straat. Dit zouden ook nog eens 4 kavels kunnen worden. De laatste 2 in die totale reeks van 8, werden in 2022 verkaveld en vergund door Balen. Ditmaal gaat het om een zone van 6 meter vanaf het midden van de weg. Door deze extra 1,5m berm in openbaar domein zouden de lindebomen op deze percelen moeten gekapt worden volgens de hogergenoemde artikels. Tenzij er in die 5% van de gevallen naar het ecologisch belang wordt gekeken.

    Over een lengte van zo’n 80 meter staan dus 10 Hollandse Lindebomen in een laanvorm, in het verlengde van betonnen schuttingen. In een doodlopende, rustige en vooral landelijke straat zou men verwachten dat er geen ambities zijn tot het aanleggen van een brede weg op een openbaar domein van (2x6m) 12m breed, waardoor alles zou moeten wijken…

    En toch: De verkavelaar kreeg de opdracht de lindes te verwijderen op de percelen die in 2022 vergund werden.
    Onbegrijpelijk. Want wat is het nut hiervan, terwijl de bomen op dezelfde lijn, eerder in de straat wèl mogen blijven staan?

    Kunstenaar Jef Geys wordt vanaf deze week in onze gemeente herdacht, nu hij 5 jaar geleden overleed. Enkele tientallen jaren geleden verfde Jef Geys zijn huis zwart als protest tegen het kappen van de gezonde straatbomen in zijn straat. Misschien krijgt Jef wel volgelingen?
    Of moet dit niet zo ver komen? Misschien niet, want in tijden van SDG’s, klimaatplannen en ecologische intenties hebben we anno 2023 toch een bestuur dat klimaatrobuuster denkt dan dat? Of uit zich dit in de praktijk toch niet in haar vergunningenbeleid?

    Mag ik toch uitgaan van een vergissing? Kunnen de 10 lindebomen in de Ruiterweg in hun laanvormig geheel behouden blijven? De betrokken notaris kreeg thans bericht dat er geen verkoopbaarheidsattest kan worden afgeleverd totdat deze bomen geveld zijn. Graag toch een verklaring én een oplossing hiervoor.


Publicaties

Agenda
Bijkomende agenda
Besluitenlijst
Notulen