Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 09/10/2023 - 19:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur

Secretaris

Michel Van Sprengel, algemeen directeur

Voorzitter

Johan Leysen, voorzitter

Agendapunten

1.

2023_GR_00140 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Aankoop van diesel en benzine met tankkaarten aan gedecentraliseerde tankpompen voor de jaren 2024-2025-2026-2027 (gemeente + OCMW) - referentie 2023-044 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00140 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Aankoop van diesel en benzine met tankkaarten aan gedecentraliseerde tankpompen voor de jaren 2024-2025-2026-2027 (gemeente + OCMW) - referentie 2023-044 - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 25
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Jan Haepers, Tom Hollants
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2023_GR_00140 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Aankoop van diesel en benzine met tankkaarten aan gedecentraliseerde tankpompen voor de jaren 2024-2025-2026-2027 (gemeente + OCMW) - referentie 2023-044 - Goedkeuring

2023_GR_00140 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Aankoop van diesel en benzine met tankkaarten aan gedecentraliseerde tankpompen voor de jaren 2024-2025-2026-2027 (gemeente + OCMW) - referentie 2023-044 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop van diesel en benzine met tankkaarten aan gedecentraliseerde tankpompen voor de jaren 2024-2025-2026-2027 (gemeente + OCMW)” een bestek met nr. 2023-044 werd opgesteld door de financiële dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 334.710,74 excl. btw of € 405.000,00 incl. 21% btw (waarvan het aandeel van het OCMW € 28.500 incl. btw bedraagt);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeente Balen de procedure zal voeren en in naam van OCMW Balen bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 4 oktober 2023 waarin het OCMW van Balen de opdracht delegeert aan het gemeentebestuur van Balen om ook in haar naam de procedure te voeren en de opdracht te gunnen;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget, op budgetcodes 613160/FA/0119 (actie/raming AC000298/MJP002154), 613160/OMO/0200 (actie/raming AC000159/MJP000876), 613160/OMO/0680 (actie/raming AC000145/MJP000780), 613160/VT/0705 (actie/raming AC000196/MJP001186) en 613160/VT/0740 (actie/raming AC000196/MJP001253);

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023-044 en de raming voor de opdracht “Aankoop van diesel en benzine met tankkaarten aan gedecentraliseerde tankpompen voor de jaren 2024-2025-2026-2027 (gemeente + OCMW)”, opgesteld door de financiële dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 334.710,74 excl. btw of € 405.000,00 incl. 21% btw, waarvan het aandeel van het OCMW € 28.500 incl. btw bedraagt.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

Artikel 3

Gemeente Balen wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van OCMW Balen bij de gunning van de opdracht op te treden.

Artikel 4

In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

Artikel 5

Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.

Artikel 6

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

Artikel 7

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op budgetcodes 613160/FA/0119 (actie/raming AC000298/MJP002154), 613160/OMO/0200 (actie/raming AC000159/MJP000876), 613160/OMO/0680 (actie/raming AC000145/MJP000780), 613160/VT/0705 (actie/raming AC000196/MJP001186) en 613160/VT/0740 (actie/raming AC000196/MJP001253), en in de meerjarenplanning.

Artikel 8

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gemachtigd aan de overeenkomst iedere wijziging aan te brengen die het bij de uitvoering nodig acht, in zover hieruit geen bijkomende uitgaven van meer dan 10 percent voortvloeien.

2.

2023_GR_00146 - Besluit tot toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IOK aangaande “raamovereenkomst full-lease multifunctionele printers” - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00146 - Besluit tot toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IOK aangaande “raamovereenkomst full-lease multifunctionele printers” - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 25
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Jan Haepers, Tom Hollants
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2023_GR_00146 - Besluit tot toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IOK aangaande “raamovereenkomst full-lease multifunctionele printers” - Goedkeuring

2023_GR_00146 - Besluit tot toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IOK aangaande “raamovereenkomst full-lease multifunctionele printers” - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “raamovereenkomst full-lease multifunctionele printers” voor een bedrag van van 309.917,36 euro exclusief BTW of 375.000,00 euro incl. BTW.

3.

2023_GR_00144 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Heraanleg 17de Esc. Lichtvliegwezenlaan - referentie 2023-041 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00144 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Heraanleg 17de Esc. Lichtvliegwezenlaan - referentie 2023-041 - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 27
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2023_GR_00144 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Heraanleg 17de Esc. Lichtvliegwezenlaan - referentie 2023-041 - Goedkeuring

2023_GR_00144 - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Heraanleg 17de Esc. Lichtvliegwezenlaan - referentie 2023-041 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Heraanleg 17de Esc. Lichtvliegwezenlaan” een bestek met nr. 2023-041 werd opgesteld door Studiebureau Veerle Piedfort uit Westerlo;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 227.314,00 excl. btw of € 275.049,94 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 224007/OMO/0200 (actie/raming AC000154/MJP000829);

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023-041 en de raming voor de opdracht “Heraanleg 17de Esc. LichtVliegwezenlaan”, opgesteld door Studiebureau Veerle Piedfort uit Westerlo. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 227.314,00 excl. btw of € 275.049,94 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 224007/OMO/0200 (actie/raming AC000154/MJP000829).

Artikel 5

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gemachtigd aan de overeenkomst iedere wijziging aan te brengen die het bij de uitvoering nodig acht, in zover hieruit geen bijkomende uitgaven van meer dan 10 percent voortvloeien.

4.

2023_GR_00142 - Verlenging erfpachtovereenkomst verbinding Gustaaf Woutersstraat - St. Andriesplein - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2023_GR_00142 - Verlenging erfpachtovereenkomst verbinding Gustaaf Woutersstraat - St. Andriesplein - Goedkeuring

2023_GR_00142 - Verlenging erfpachtovereenkomst verbinding Gustaaf Woutersstraat - St. Andriesplein - Goedkeuring
5.

2023_GR_00143 - Verwervingen Zinkstraat in functie van wegenwerken - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2023_GR_00143 - Verwervingen Zinkstraat in functie van wegenwerken - Goedkeuring

2023_GR_00143 - Verwervingen Zinkstraat in functie van wegenwerken - Goedkeuring
6.

2023_GR_00141 - Gratis grondafstand Schommelstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2023_GR_00141 - Gratis grondafstand Schommelstraat - Goedkeuring

2023_GR_00141 - Gratis grondafstand Schommelstraat - Goedkeuring
7.

2023_GR_00125 - IKA - algemene vergadering - statutenwijziging - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00125 - IKA - algemene vergadering - statutenwijziging - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 27
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2023_GR_00125 - IKA - algemene vergadering - statutenwijziging - Goedkeuring

2023_GR_00125 - IKA - algemene vergadering - statutenwijziging - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;

Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 21 november 2023 plaats heeft;

Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken met betrekking tot de statutenwijziging aan de gemeente per brief van 8 augustus 2023 en 13 september 2023 overgemaakt werd;

Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 5 september 2023 overgemaakt werd;

Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering; 

Overwegende dat Luminus een voorstel tot deelname formuleert dat past in de strategische doelstellingen van IKA;

Overwegende dat de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IKA van 21 november 2023 volgende agendapunten bevat: 

  1. Principebeslissing toetreding samenwerking met Luminus
  2. Verhoging inbreng aandelen kengetal 9f en 11
  3. Aanpassen van de statuten als volgt :
    • Wijziging van het doel/voorwerp
    •  Aanpassen van de bestaande artikels 1,2,3,4,5,6,7,7bis, titel III, 10,11,14,16,17,18,19,23,24,28,33,36
  4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur om de beslissingen genomen in agendapunt 3 bij authentieke akte te doen vaststellen
  5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2024.
  6. Statutaire benoemingen.
  7. Statutaire mededelingen. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 21 november 2023: 

  1. Principebeslissing toetreding samenwerking met Luminus
  2. Verhoging inbreng aandelen kengetal 9f en 11
  3. Aanpassen van de statuten als volgt :
    • Wijziging van het doel/voorwerp
    •  Aanpassen van de bestaande artikels 1,2,3,4,5,6,7,7bis, titel III, 10,11,14,16,17,18,19,23,24,28,33,36
  4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur om de beslissingen genomen in agendapunt 3 bij authentieke akte te doen vaststellen
  5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2024.
  6. Statutaire benoemingen.
  7. Statutaire mededelingen. 

Artikel 2

De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA tot een deelname in een samenwerkingsverband met Luminus  zoals beschreven in de begeleidende nota. Het belang van IKA in deze samenwerking kan maximaal 19,9% bedragen.  Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.

Artikel 3

In te tekenen op de verhoging van de inbreng voor   

22 aandelen kengetal 9f (Storm OLEN) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00  voor een totale waarde € 11.000;

65 aandelen kengetal 11 (Luminus) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00  voor een totale waarde € 32500;

 En deze te volstorten met € 43500 uitkering van reserves IKA; 

Artikel 4

Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van de dienstverlenende vereniging IKA.

Artikel 5

De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 21 november 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 6

Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be.

Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Tom Vranckx:

Behandeld

Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Tom Vranckx:

Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Tom Vranckx:

Motivering

8.

2023_GR_00147 - Verloop rioleringswerken Ongelberg

Behandeld

Notulen

"De riolerings- en wegwerkzaamheden op de ongelberg bereiken stilaan het eindpunt. Bijna 2 jaar hebben de bewoners de ongemakken ondergaan en de hinderlijke toestand erbij genomen. Dit alles met het eindresultaat van een goede riolering en een mooie rijbaan in gedachten. Lang heeft men moeten laveren tussen de putdeksels die als obstakels hoger in de weg lagen. Nu de eind laag asfalt gelegd is zijn de meeste van deze obstakels verdwenen. Echter is er nog één plaats op de weg omheind met HERAS hekken waar 2 putten bovengronds verbonden zijn met een darm. Sommige bewoners kregen te horen dat de riolering niet correct zou afwateren en vrezen nu dat er hier aanpassingen aan moeten gebeuren met terug de nodige werken en hinder ten gevolge.

Daarom vragen wij als fractie wat hier aan de hand is? Wat is de stand van zaken van de werken? Is alles volgens planning gelopen en alles correct uitgevoerd? Zijn er problemen? Dienen er aanpassingen te gebeuren?"

Schepen van openbare werken Werner Hens antwoordt dat de werken in Ongelberg in de eindfase zitten, maar nog niet volledig klaar zijn. Momenteel worden er nog waterdichtheidsproeven uitgevoerd op het rioolstelsel en proeven uitgevoerd op de wegenis. Ook bepaalde verkeersingrepen moeten nog uitgevoerd worden (rijbaankussen aanbrengen,...).

De HERAS hekken staan ter hoogte van de pompput, omdat er nog werken moesten gebeuren aan de pompen. Dit zal echter snel opgelost zijn, aldus de schepen.

Verder moet het ganse rioolstelsel een camera-inspectie ondergaan om verdraaiingen, uitstekende rubbers en andere anomalieën vast te stellen en te corrigeren. Hiertoe wordt het te inspecteren deel telkens voorafgaandelijk gereinigd. In het overgrote deel van het werk zijn deze proeven afgerond, maar niet overal.

Er zijn volgens de schepen nog enkele problemen:
- recent werden ter hoogte van Vogelsberg beschadigingen vastgesteld aan het middenspanningsnet van Fluvius. Deze zorgden voor de stroomuitval die de afgelopen weken ondervonden werden. Deze fouten aan het middenspanningsnet bevinden zich vermoedelijk onder de rijbaan waardoor het doorbreken van de rijbaan overwogen kan worden. Of de panne rechtstreeks het gevolg is van voorbereidende werken door de nutsmaatschappijen of door de werken van de aannemer moet nog uitgeklaard worden.
  - problematiek asfalt in het laatste (tweede) deel : niet overal ligt het er goed bij (bv ter hoogte van putten). Dit wordt op dit moment bekeken : valt het nog binnen de tolerantiemarges, of moet er een correctie gebeuren.

 

Schepen Werner Hens stelt dat het project op zich vrij vlot verlopen is, maar dat het ook nooit volledig volgens planning kan lopen en er altijd wel onvoorziene omstandigheden opduiken. De uitvoeringstermijn zoals opgenomen in het lastenboek wordt gerespecteerd, maar de werken zijn wel niet voor de zomer klaar geraakt zoals de aannemer had voorzien.

Raadslid Tom Vranckx stelt in vraag of de werken dan nog 1 à 2 maand gaan verder duren, maar dat dit wellicht zal afhangen van welke werken eventueel nog te gebeuren zullen staan.

Schepen Werner Hens wijst inderdaad op het verhaal van het middenspanningsnet (plaatselijk), en of bepaalde afwijkingen inzake het asfalt wel of niet binnen de tolerantiemarge vallen. Er is geen weet of indicatie van een problematiek omtrent de riolering, aldus de schepen, die aangeeft dat de inspectie bijna volledig gedaan is.

Raadslid Koen Willekens verwijst naar de recent afgeronde werken in de Oude Molsebaan, en stelt dat dit veel beter beter is afgewerkt dan de Ongelberg waar het resultaat te wensen overlaat. Schepen Werner Hens erkent het probleem van de asfaltering maar stelt dat het tweede stuk van de Ongelberg erger is dan het eerste. Vraag is of de afwijking al dan niet past binnen de tolerantiemarges. Het studiebureau en OCW zullen zich over de problematiek moeten buigen, aldus de schepen.

Zie zittingsverslag (audio).

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter
8.

2023_GR_00147 - Verloop rioleringswerken Ongelberg

2023_GR_00147 - Verloop rioleringswerken Ongelberg
9.

2023_GR_00148 - Defect Bike2school scanners

Behandeld

Notulen

"In juni stelde wij ons al een aantal vragen bij de werking van het Bike2school project waarbij via IOK, leerlingen in onze gemeente beloond worden als ze met de fiets naar school komen. Toen werd aangegeven dat er buiten enkele opstartproblemen geen fouten gemeld waren. Nu blijkt half september dat de scanners op verschillende scholen niet gescand hebben waardoor de leerlingen dus niet beloond zullen worden voor hun duurzame verplaatsing. Wat nu net een opzet van het project is. Uit een eigen beperkte rondvraag blijkt al dat er bij 10-tallen kinderen, meerdere scans niet geregistreerd zijn. Natuurlijk kijk je als ouder niet elke dag of week na of er effectief een registratie is geweest. Omdat je vertrouwt op de correcte werking van het systeem. Het gevolg is dus dat vele ouders niet merken dat er geen scans uitgevoerd zijn.

Graag willen wij weten wat hier aan de hand is? Is het probleem ondertussen opgelost? Hoe is men te weten gekomen dat de scanners niet correct werkten? Komt er een foutmelding binnen als de scanners niet correct werken? Was het een algemeen probleem of situeerde het zich enkel in onze scholen en zo ja welke scholen? Hoeveel meldingen heeft men doorgekregen van niet geregistreerde scans? Gaan de niet geregistreerde scans toch nog toegekend worden? Hoe gaat men de ouders hiervan op de hoogte brengen? Hoe moeten de ouders dit doorgeven? Hoe borgt men dat deze scanners niet weer ongezien uitvallen?"

Schepen van mobiliteit Werner Hens antwoordt dat voor de start van het schooljaar aan alle scholen een checklist werd bezorgd, waarbij ook gevraagd werd om de scanners te controleren. Er is toen van geen enkele school een melding binnen gekomen dat er problemen waren.

De problemen werden duidelijk na een melding van een ouder, rechtstreeks aan de verkeersdienst op 28 september. In deze melding werd aangegeven dat meerdere ouders klachten hadden (probleem met de scan). Er werd ook een tweede melding van het secretariaat van de Bosmier aan de verkeersdienst bezorgd. Hierbij werd direct Fairville/Buck-e ingeschakeld, aldus de schepen.

Schepen Hens geeft aan dat normaliter er geen foutmeldingen vanuit de scanners binnenkomen. Een probleem dient dus te worden vastgesteld door ouders (via de app) of door de leerkrachten (en eventueel de kinderen) die kunnen opmerken of de scanners al dan niet een geluidssignaal maken tijdens de scanmomenten. Een controle vanop afstand is technisch blijkbaar niet mogelijk. De school heeft ook een Mastertag, waarmee zij desgevallend de scanner zouden kunnen testen.

Schepen Werner Hens deelt mee dat de gemeente enkel kennis kreeg van problemen in de Bosmier en bij Klavertje 4 in Olmen, nadat de gemeente hiervoor rondvraag deed bij de scholen.

Er zouden aanvankelijk 39 kinderen niet geregistreerd geweest zijn in de Bosmier.

Wat de Bosmier betreft: de interne klok is fout beginnen lopen omdat de scanner blijkbaar gedurende lange tijd in de zomervakantie zonder stroom heeft gezeten. Er was aangegeven dat dit door Fairville was rechtgezet. Alle tags werden wel geregistreerd en zouden zo snel mogelijk toegekend worden. Vandaag kwam er echter opnieuw een melding vanuit de Bosmier. Fairville komt hiervoor donderdag ter plaatse, aldus de schepen.

Wat Klavertje4 betreft: er was blijkbaar een probleem met de 4G-kaart van de scanner. Deze werd vervangen op 18/9. De scanner had wel alle registraties bijgehouden in zijn intern geheugen. De scans zouden dus correct zijn toegekend aan de leerlingen.

Het is volgens de schepen niet te waarborgen dat deze scanners niet weer ongezien uitvallen. Het blijft techniek, waar altijd iets kan mislopen. Het feit dat het niet vanop afstand kan worden opgevolgd is wel een manco aan het systeem, aldus de schepen.

Raadslid Tom Vranckx wijst op het belang van correct werken van het systeem om kinderen te kunnen blijven motiveren. Het raadslid suggereert om proactief te reageren naar ouders om van hen te vernemen of er toch nog ergens problemen zijn geweest (bv naar verluid bij kinderen van school Schoor). Schepen Werner Hens antwoordt dat ouders de app alleszins kunnen raadplegen, maar dat omtrent school Schoor nog geen problemen gemeld zijn. Het is ook niet duidelijk in welke mate de schooldirecties de ouders zelf effectief daarover bevraagd hebben, aldus schepen Hens.

Raadslid Tom Vranckx stelt voor dat de directies in hun schoolnieuwsbrief deze vraag stellen richting ouders. Schepen van onderwijs Mien Vanden Broek stelt dat er morgen (directieteam gemeentelijk onderwijs) en overmorgen (flankerend onderwijs met ook andere netten) directievergaderingen doorgaan waar dit kan voorgelegd worden. Er is normaliter wekelijks een nieuwsbrief.

Burgemeester Johan Leysen vindt het belangrijk dat alleszins de scans niet verloren blijken gegaan te zijn. Schepen Werner Hens bevestigt dat ze inderdaad toch opgeslagen lijken te worden in het intern geheugen.

Raadslid Tom Hollants pikt in op de problematiek van de 4G kaart, en suggereert om eventueel te werken met netwerkkabels of sterke WIFI signalen. Schepen van ICT Erik Borgmans stelt dat de scholen van andere netten niet op het gemeentelijk netwerk zitten. Raadslid Tom Hollants antwoordt dat er altijd technische oplossingen moeten mogelijk zijn. Burgemeester Johan Leysen stelt dat een en ander zal meegenomen worden in de verdere besprekingen.

Zie zittingsverslag (audio).

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter
9.

2023_GR_00148 - Defect Bike2school scanners

2023_GR_00148 - Defect Bike2school scanners

Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Vincent Kolen:

Behandeld

Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Vincent Kolen:

Punten op de dagorde aangevraagd door de heer Vincent Kolen:

Motivering

10.

2023_GR_00151 - Fietsostrade

Behandeld

Notulen

"Op 23 september werd de fietsostrade Balen-Herentals  -F105- officieel ingehuldigd. Het enthousiasme bij de vele gebruikers is groot. En terecht! Voortaan bereiken we in extra vlot vanuit Balen een reeks Kempense gemeenten waar we anders veel langer over zouden doen én bovendien lang niet zo veilig zouden kunnen rijden. Bij zo’n groot en nieuw project stellen gebruikers zich deze tijd ook wel vragen rond regelgeving, een aantal praktische zaken, maar worden ook nieuwe kansen gezien.

a) Ik het recentste infoblad communiceerde het bestuur verkeerdelijk dat de max. toegelaten snelheid op de fietsostrade 45km/u is. Kan dit worden rechtgezet? Duidelijke communicatie is alles. Werd dit artikel teruggekoppeld met de betrokken provinciale diensten?

b) Er liggen interessante kansen in het combineren van de recreatieve met de functionele fietsroutes. Zowel Balenaars als toeristen kunnen plots totaal nieuwe verbindingen maken. Terwijl het vroeger eerder bij een fietslus bleef, kunnen nu 1 of 2 kleinere lussen gecombineerd worden met een stuk fietsostrade. Enkel blijft de bewegwijzering hierin achter. Vanaf de fietsostrade wordt wel aangegeven waar welke dorpskernen liggen die je passeert, maar dat is het dan ook zowat. Zou officieel de vraag kunnen gesteld worden aan de provincie of beide fietsnetten aan elkaar gelinkt kunnen worden? Bij de opmaak van nieuwe toeristische kaarten (TPA) liggen hier uiteraard kansen.  Is er trouwens een plan rond hoe Balen toeristen zal aantrekken via de fietsostrade? Zijn er ervaringen hierrond gekend vanuit andere gemeenten die langs een fietsostrade liggen?

c) Aan beide kanten van de kanaalbrug fiets je best hoog tov de naastgelegen weg of percelen. Waar een keermuur staat, werd er bovenop ook een hekwerk geplaatst voor de veiligheid. Er wordt vastgesteld dat er meteen naast de plek waar zulk hekwerk stopt nu al bandensporen staan van fietsers die niet op de officiële oprijplaatsen toegang nemen tot de fietsostrade. Een exact voorbeeld hiervan zie je langs de spoorwegstraat. Thans is het hoogteverschil tussen de fietsostrade en de straat op die plek toch nog behoorlijk groot en is de zichtbaarheid en de veiligheidsinschatting vanaf de fietsostrade niet optimaal wanneer een fietser die vanaf Rosselaar/Mol komt en via de Spoorwegstraat richting het kanaal of de wijk ‘Heike’ wenst te fietsen. Deze fietsers rijden niet door tot aan de Vaartstraat, maar snijden de hoek af. Even verder komen de weg en het fietspad op een vergelijkbare hoogte en is een ‘oprijplaats’, onder de vorm van bvb grasdals perfect mogelijk. Zou er kunnen gevraagd worden aan de provinciale dienst Mobiliteit of op deze plek het hekwerk kan verlengd worden en een grasdalovergang tussen de Spoorwegstraat en de fietsostrade kan worden voorzien?

d) Aan het kanaal zijn aan beide kanten trappen voorzien als connectie tussen de dijken en de fietsostrade. Ook hier zijn al bandensporen op te merken naast de trappen. De trappen zijn echter in 2 stukken. (met een tussen platform) Hier lijkt het voor de veiligheid van de waaghalzen, maar ook die van de gebruikers van de dijk het veiligste wanneer er een obstakel zoals een hek geplaatst zou worden in de ‘berm’ naast dat platform. Kan ook dit besproken worden met de provincie?"

Schepen van mobiliteit en openbare werken Werner Hens antwoordt wat betreft vraag a dat er op dit ogenblik geen sluitend juridisch antwoord mogelijk is op wat er allemaal toegelaten is op een fietsostrade, ook niet wat de snelheden betreft. Fietsostrades kennen nog geen apart juridisch statuut in de verkeersreglementering.

Omdat Balen wenst dat er een uniforme aanpak over het ganse traject van de fietsostrade wordt gehanteerd, werd door de gemeente Balen aan de provincie gevraagd wat hierin hun standpunt is. Ook de provincie heeft daarbij gesteld dat de wegcode op dit moment geen enkel verkeersbord voorziet om een fietsostrade in eigen bedding aan te duiden, waarbij de positie van de fietser, de speedpedelec, de voetganger, voortbewegingstoestellen, enzovoort,… goed geregeld is. Omdat er nog geen eigen juridisch statuut voor fietsostrades is, hangt ook het snelheidsregime in een juridisch vacuüm.

In het infoblad van Balen werd de visie van de provincie weergegeven. De provincie ziet fietsers en speedpedelecs als hoofdgebruikers van de fietsostrades. Daarnaast moet medegebruik door voetgangers, voortbewegingstoestellen, bromfietsen klasse A, dienstvoertuigen en hulpdiensten mogelijk zijn. Er moet altijd aangepast rijgedrag zijn, met respect voor iedereen. 

Met de provincie werd afgesproken om te werken met het verkeersbord dat er nu staat, dus het blauwe bord met het logo van een fiets en van een speedpedelec (die beschouwd wordt als een bromfiets klasse P). Men wenst echter dat er een eigen regeling komt voor fietsostrades, met een eigen herkenbaar verkeersbord. Dit is wetgevend werk dat op federaal niveau moet gebeuren. Er is hierover een visienota uitgewerkt in 2021. In deze visienota wordt gepleit voor een nieuw verkeersbord, gelijkaardig aan het bord dat aan het begin en einde van autosnelwegen staat, maar dan ook met een fiets erop. In deze visienota wordt tevens uitgegaan van een maximumsnelheid van 45 km/u.

Wat betreft vraag b stelt schepen Hens dat fietsostrades in de eerste plaats ontworpen zijn om te dienen voor snel woon-school en woon-werkverkeer. Dat is ook de visie van de provincie. Uiteraard zijn ook toeristische fietsers toegelaten op de fietsostrade. De schepen stelt te hebben begrepen dat het invoegen van de fietsostrades in de toeristische fietsnetten opengehouden wordt door de provincie, maar dat moet nog verder worden afgesproken. De hernieuwing van het fietsroutenetwerk zal de gelegenheid zijn waarbij dit kan worden bekeken, dit in gezamenlijk overleg met de provincie en de buurgemeenten op het traject, aldus de schepen.

Wat betreft vraag c stelt schepen Hens dat de gemeente vragende partij was voor meer opritten op de fietsostrade, bv aan de kanaalbrug (zowel aan de kant van Rosselaar als aan de kant van het Heike). Dit werd door de provincie niet meegenomen, wellicht om budgettaire redenen. Opritten moeten qua hellingsgraad voldoen aan de voorschriften van het fietsvademecum en volgens de provincie zou een oprit daardoor veel te veel plaats innemen (en dus te duur zijn). Grasdallen als oprit voldoen ook niet aan de voorschriften.

Voor de provincie is het dossier afgerond, aldus de schepen, die aangeeft ook het probleem niet te zien dat mensen met de fiets over de grasberm van en af de fietsostrade stappen of rijden.

Inzake vraag d antwoordt schepen Hens dat in plaats van opritten men aan de kanaalbrug wel trappen heeft geplaatst met een gleuf ernaast om een fiets mee naar boven of beneden te voeren. De gemeente was daar geen vragende partij voor, en had liever opritten gezien.

Schepen Werner Hens geeft aan niet in te zien hoe kan vermeden worden dat fietsers (bv mountainbikers) langs de trappen naar beneden fietsen, tenzij men alles met hekken omheint. 

Raadslid Vincent Kolen beaamt dat de fietsostrades nog geen duidelijk statuut kennen, en dat op fietssnelwegen.be er ook slechts vage communicatie rond is. Het raadslid stelt dat vanuit de provincie er inderdaad een nota is gericht naar het federaal parlement in verband met het belang van / de vraag tot een correct juridisch kader. Er zomaar van uitgaan dat de maximumsnelheid 45 km/u zal zijn, is een voorafname die niet verwijst naar echte regelgeving. Het raadslid vindt het verbazend dat in het gemeentelijk infoblad dan ook al verwezen werd naar dit snelheidsregime, en stelt dat ook de provincie hieromtrent uit de lucht viel tijdens het openingsmoment van de fietsostrade op 23 september jl.

Wat betreft punt b stelt het raadslid dat de link met de recreatieve routes inderdaad wordt open gehouden door de provincie. Het raadslid stelt voor dat hierover vanuit de betrokken lokale besturen een formele vraag vertrekt naar TPA en de provinciale dienst mobiliteit.

Inzake punten c en d stelt raadslid Kolen dat het project voor de provincie niet officieel is afgerond, en dat er nog mogelijkheden zijn t.a.v. de aannemer. Het raadslid wijst op de veiligheidsproblematiek ter hoogte van de Spoorwegstraat, en deelt mee dat een hekverlenging niet extreem ver moet doorgetrokken worden.  Het raadslid betreurt ook dat aan het kanaal geen oprit is voorzien maar er trappen zijn aangebracht, en herhaalt dat er daar al bandensporen te zien zijn waardoor er een veiligheidsprobleem is. Het raadslid suggereert om aan het platform een obstakel (bv klein hekje) te zetten om waaghalzerij tegen te gaan. Het raadslid stelt voor dat het college hierover de nodige vragen stelt aan het provinciebestuur, dat volgens hem het dossier nog niet heeft afgesloten.

Schepen Werner Hens antwoordt andere info te hebben waaruit blijkt dat de provincie niet bereid leek nog verdere kosten op zich te nemen, zoals bv extra hekwerk aan de Spoorwegstraat. Raadslid Vincent Kolen schat dat het over max 20 meter hekwerk gaat daar (grootste hellingsverschil opvangen).

Burgemeester Johan Leysen stelt dat een mountainbiker wel bepaalde (steilere) hellingen aan kan, maar dat wanneer er afvlakking gebeurt ook gewone fietsers deze oprit  meer zouden kunnen nemen wat het voor hen dan weer onveiliger zou maken (bv 80-plussers). Dit zou leiden tot een nieuw/bijkomend probleem.

Raadslid Vincent Kolen wenst te vernemen of het college bereid is om zijn voorstellen onder punten c en d officieel te stellen aan de provincie, in het belang van de veiligheid.

Burgemeester Johan Leysen geeft aan dat het standpunt van de provincie moet gerespecteerd worden, en het niet de bedoeling is hen te forceren. De prioriteit ligt voor hen ook bij het functioneel fietsverkeer, hoewel ook recreatief verkeer mogelijk is. Voorts wijst de burgemeester op het verdere overleg tussen de betrokken gemeenten / partners over de verkeersaanpak op het ganse traject, en dat de gemeente Balen hier geen eiland vormt (violen gelijk stemmen over bv functioneel en toeristisch fietsverkeer, alsook het snelheidsregime).

Schepen Werner Hens stelt dat eerst duidelijk zou moeten worden of het dossier voor de provincie al dan niet is afgerond. De schepen wenst deze vraag wel te stellen aan de provincie.

Schepen Werner Hens bevestigt het belang van overleg tussen de betrokken gemeenten, en dat de verkeersaanpak best eenduidig geregeld geraakt (wie wordt toegelaten,...). Wat de snelheid betreft is een en ander nog niet geregeld, maar deze mag zeker niet hoger liggen dan 45 km/u, zijnde de maximum snelheid voor speedpedelecs, aldus de schepen.

Raadslid Tom Hollants wijst op de verkeerssituatie komende van Hoolst richting Olmen, waar in de middenberm ijzeren hekken zijn geplaatst in kader van veilig oversteken voor fietsers. Het raadslid vraagt zich af of deze ook kunnen worden aangebracht op bepaalde plaatsen / oversteken aan de fietsostrade ter beveiliging. Burgemeester Johan Leysen stelt dat men langsheen het ganse traject van de fietsostrade wegen moet doorkruisen en men daarbij geen prioriteit heeft. Schepen Werner Hens stelt dat men van in het begin heeft duidelijk gemaakt dat er geen beugels of paaltjes kunnen geplaatst worden aan de fietsostrade om te vermijden dat men er tegen rijdt. Ook de fietsersbond wenst dit niet. Raadslid Vincent Kolen stelt dat ze ook een obstakel zouden zijn voor hulpdiensten. Burgemeester Johan Leysen stelt dat ook dienstvoertuigen en aangelanden er nog over moeten kunnen. 

Zie zittingsverslag (audio).

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter
10.

2023_GR_00151 - Fietsostrade

2023_GR_00151 - Fietsostrade
11.

2023_GR_00152 - Verkavelen van gronden – behoud van bomen in de berm

Behandeld

Notulen

"In juni bracht ik al een punt rond dit thema. Helaas ben ik nu verbaasd over een andere concrete die me werd aangebracht. Ik geef even terug het kader van juni:

Bij een verkaveling van gronden komt er bij de zaak van de wegen vaak een kosteloze grondafstand kijken, waarbij vaak een strook grond voor de rooilijn vanaf dat moment tot het openbaar domein zal horen. Over zulke strook zijn er een aantal voorschriften zoals:

Art.2: Gronden die ingelijfd worden in het openbaar domein moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen) De bermen zijn geëffend en ingezaaid met grasbermmengsel.

Art.3: Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut.

Over mijn bezorgdheden hierrond of de juiste ecologische afwegingen worden genomen, reageerde schepen Kenis dat deze passage in zo’n 95% van de gevallen kan toegepast worden en dat na afweging van de groenambtenaar in de resterende 5% een afwijking wordt toegestaan.

Helaas krijg ik nu dus verbaasde verkavelaars over de vloer.

De Ruiterweg bestaat sinds de late jaren ’50 en rond 1990 werd er voor eerst asfalt gelegd. Het is rond dat moment dat de eigenaar van een reeks aaneensluitende percelen 10 Hollandse lindebomen aanplantte. Intussen zijn deze bomen dus bijna 25 jaar en in perfect gezonde staat.

Deze bomen werden buiten de zone van 4,5m vanaf het midden van de weg aangeplant, vermits dat zo werd aangegeven.

In 2009 plande de eigenaar een eerste reeks van 4 gronden te verkavelen. Na een aanvankelijke weigering vanuit Balen en een aantal omzwervingen via de Raad voor Vergunningsbetwistingen, verleende het provinciebestuur in 2016 een verkavelingsvergunning. De grond vanaf 4,5m vanaf het midden van de weg kon overgedragen worden aan het openbaar domein. Vermits de bomen daar achter die zone staan, kunnen deze op de eerste 4 percelen behouden blijven. Logisch ook, want in het begin van de straat staat een hoge betonnen schutting dichter bij de weg dan de bomen.

Diezelfde grondeigenaar bezit ook de volgende percelen aan dezelfde kant van de straat. Dit zouden ook nog eens 4 kavels kunnen worden. De laatste 2 in die totale reeks van 8, werden in 2022 verkaveld en vergund door Balen. Ditmaal gaat het om een zone van 6 meter vanaf het midden van de weg. Door deze extra 1,5m berm in openbaar domein zouden de lindebomen op deze percelen moeten gekapt worden volgens de hogergenoemde artikels. Tenzij er in die 5% van de gevallen naar het ecologisch belang wordt gekeken.

Over een lengte van zo’n 80 meter staan dus 10 Hollandse Lindebomen in een laanvorm, in het verlengde van betonnen schuttingen. In een doodlopende, rustige en vooral landelijke straat zou men verwachten dat er geen ambities zijn tot het aanleggen van een brede weg op een openbaar domein van (2x6m) 12m breed, waardoor alles zou moeten wijken…

En toch: De verkavelaar kreeg de opdracht de lindes te verwijderen op de percelen die in 2022 vergund werden.

Onbegrijpelijk. Want wat is het nut hiervan, terwijl de bomen op dezelfde lijn, eerder in de straat wèl mogen blijven staan?

Kunstenaar Jef Geys wordt vanaf deze week in onze gemeente herdacht, nu hij 5 jaar geleden overleed. Enkele tientallen jaren geleden verfde Jef Geys zijn huis zwart als protest tegen het kappen van de gezonde straatbomen in zijn straat. Misschien krijgt Jef wel volgelingen?

Of moet dit niet zo ver komen? Misschien niet, want in tijden van SDG’s, klimaatplannen en ecologische intenties hebben we anno 2023 toch een bestuur dat klimaatrobuuster denkt dan dat? Of uit zich dit in de praktijk toch niet in haar vergunningenbeleid?

Mag ik toch uitgaan van een vergissing? Kunnen de 10 lindebomen in de Ruiterweg in hun laanvormig geheel behouden blijven? De betrokken notaris kreeg thans bericht dat er geen verkoopbaarheidsattest kan worden afgeleverd totdat deze bomen geveld zijn. Graag toch een verklaring én een oplossing hiervoor."

Schepen van ruimtelijke ordening en groen Bert Kenis antwoordt dat er niets is veranderd t.o.v. de eerder aangevraagde verkaveling in 2009. De berm dient obstakelvrij te worden gemaakt in kader van verkavelingen / verkoop van de kavels.

Wel is er sinds enige tijd een bijkomende problematiek : de watertoetskaart. Een gegeven waar  gans Vlaanderen mee rekening moet houden. In overleg met de nutsmaatschappijen is betreffende zone van 4,5 meter naar 6 meter gebracht, wat dan wel een verschil is met vorige aanvraag.

Schepen Bert Kenis stelt voorts dat de verkavelaar in zijn aanvraag zelf vragende partij was voor het laten verwijderen van een aantal bomen. 

De schepen bevestigt dat de zone van 6 meter wordt aangehouden. Als alle kavels daar ingevuld zijn, zijn het er 8 extra waardoor het een druk bebouwde straat is en er moet opgelet worden wat betreft de nutsvoorzieningen en de waterproblematiek. 

Het bestuur heeft het dossier ook ecologisch overwogen. Er is besloten dat het wordt gecatalogeerd onder de 95% en niet bij de 5%. De berm moet dus boom- en obstakelvrij gemaakt worden.

Raadslid Vincent Kolen stelt verbaasd te zijn over een aantal uitspraken van de schepen, bv wat betreft het aanhalen van de watertoetskaart. Bomen slorpen ook water op. De 6 meter zou noodzakelijk zijn in overleg zijn met de nutsmaatschappijen, terwijl op voorliggende plaats de nutsvoorzieningen al in de grond zitten waardoor een extra brede berm niet echt nodig lijkt. 

Het klopt volgens het raadslid dat de verkavelaar in zijn aanvraag melding maakte van het rooien van bomen. De bomen waren echter al aangeplant vooraleer het verkavelingsplan er was. Er was toen nog niet geweten waar latere opritten zouden komen. Raadslid Kolen wijst nu op het probleem van de bomen aan de laatste twee kavels, waar geen opritten komen en waar de nutsvoorzieningen al ondergronds zijn aangebracht. Het raadslid betreurt de rigide houding, en stelt dat dit geen SDG-waardig bestuur is.

Schepen Bert Kenis stelt voor dat het raadslid het vergunningenbeleid van het bestuur goed bekijkt, en wat daarin tegenwoordig wordt opgelegd naar bv waterinfiltratie en klimaatbestendigheid toe. Raadslid Vincent Kolen antwoordt dat de wetgeving ook veranderd is, maar dat de gemeente ook nog zaken in eigen hand heeft zoals in voorliggende kwestie, waarbij door de gemeente niet duurzaam wordt gehandeld. Schepen Bert Kenis stelt dat het bestuur een andere mening is toegedaan, en haar redenen heeft voor haar standpunt.

Zie zittingsverslag (audio).

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter
11.

2023_GR_00152 - Verkavelen van gronden – behoud van bomen in de berm

2023_GR_00152 - Verkavelen van gronden – behoud van bomen in de berm