Terug Gemeenteraad

ma 25/03/2024 - 19:00 raadzaal

Openbare zitting

Financiën

Aankopen

Beleidsondersteuning

Beleidsondersteuning

Omgeving & openbaar domein

Leefmilieu

Ruimtelijke ordening

Facility

Patrimonium

ICT

Personeel en secretariaat

Personeel

Secretariaat

Bijkomende punten op de dagorde

  • 12
    2024_GR_00046 - Audioverslag Gemeenteraad

    Enkele dagen geleden  beluisterde ik het audioverslag van de gemeenteraad, naar aanleiding van het punt "Gemeente verkoopt parking aan de Olmense Markt".

    Daar de bijkomende punten als laatste aan bod komen, moest ik heel de gemeenteraad, die meer dan een uur duurde beluisteren.

    Er was alleen de mogelijkheid om de snelheid van afspelen te verdubbelen. Wat nog steeds meer dan een half uur is.

    Ik vroeg me af hoe dit in andere gemeentes gebeurde. Dus besloot ik om er een paar van andere gemeentes te beluisteren.

    Hierbij ging ik natuurlijk eerst naar onze buurgemeentes kijken/luisteren. 

    Bij de gemeente Mol was/is het audioverslag gelijkaardig aan dat van Balen.

     balen.be/download.ashx?id=67120

     Nadien bekeek ik de audioverslagen van de gemeente Laakdal en de Stad Geel.

     Audioverslag Stad Geel – Gemeente Laakdal is gelijkaardig

     Vergadering Gemeenteraad 04-03-2024 Stad Geel (notubiz.be)

     Ik zou de gemeenteraadsleden willen uitnodigen om deze links even te bekijken.

     Misschien zou het een idee  kunnen zijn om  deze of een gelijkaardige tool te gebruiken, om de audioverslaggeving van de gemeenteraad aan onze inwoners ter beschikking te stellen.

     Deze zijn zeker gebruiksvriendelijker en kunnen zeker bijdragen tot een betere communicatie over de gemeenteraad.

  • 13
    2024_GR_00045 - Zwerfvuil

    Onze fractie merkt op dat er veel zwerfvuil terug te vinden is op onze balense industrieterreinen. bijvoorbeeld op de driehoek te Balen is er veel afval te vinden van bekertjes blikjes tot ander afval. Dit is voor het milieu een probleem alsook voor de buurt en de bedrijven. Wij als N-VA balen-olmen vragen of er geen mogelijkheid is dat het gemeentebestuur een vraag kan richten aan de bedrijven die er gelegen zijn of ze mee hun schouders willen zetten onder het aanpakken en voorkomen van dit probleem. Een sensibilisering van het personeel en bezoekers zou al een eerste stap zijn. Verder kunnen de bedrijven samen met de gemeente bekijken welk stappen er ondernomen kunnen worden. Enkel als iedereen hieraan meewerkt kunnen we het sluikstorten en zwerfvuil tegengaan. Graag vernemen we het standpunt van de gemeente.



  • Mondelinge vraag medegedeeld door raadslid Kelly Van Baelen: maken van pasfoto's in het gemeentehuis

     “Bijna exact 2 jaar geleden brachten we dit punt al op de GR maar vonden jullie het niet opportuun om deze dienstverlening aan te bieden aan onze inwoners. Nu CD&V minister Verlinden met een project komt om identiteitsfraude tegen te gaan door pasfoto's op het gemeentehuis te maken en waarbij via Europese fondsen live-enrollment apparatuur (fotoapparatuur) gratis ter beschikking  gesteld wordt aan de gemeenten die dat wensen, stellen wij graag opnieuw de vraag: zal gemeente Balen zich hiervoor aanmelden zodat in de toekomst de pasfoto's ook bij ons op het gemeentehuis kunnen gemaakt worden?”

    Namens het schepencollege antwoordt burgemeester Johan Leysen dat er nu wél enthousiasme is. Het gaat nu niet meer louter over pasfoto’s maar ook over het tegengaan van identiteitsfraude. Vandaar ook de financiering door Europa. 

    De burgemeester geeft aan dat aanvankelijk werd gesteld dat dit systeem slechts kon toegepast worden inzake een beperkt aantal documenten, wat voor verwarring kon zorgen : voor sommige zaken kon men dan voor een foto terecht bij de gemeente en voor andere niet. Het zou nu breder opgevat zijn. Het zou ook makkelijker te hanteren zijn, hoewel er toch nog aandachtspunten zijn (juiste achtergrond,…). 

    Het blijkt echter dat de toestellen momenteel uitgeput zijn. De aankoop verloopt via Buitenlandse Zaken. Veel gemeenten zijn nu geënthousiasmeerd. Men inventariseert nu de interesse. Er is het vermoeden dat er na de zomer een beslissing valt of er een tweede call komt.

    Burgemeester Leysen wijst wel op de drukte in de dienst burgerzaken dit jaar (in alle gemeenten), met 2 verkiezingsperiodes en de nieuwe golf van vernieuwing van identiteitskaarten. Het is belangrijk dat nieuwe systemen de dienst kunnen ontzorgen en niet extra belasten. Het bestuur is dus enthousiast, maar de toestellen moeten beschikbaar worden en de dienst moet in de mogelijkheid zijn het op de gepaste moment uit te rollen, aldus de burgemeester.

Besloten zitting

Personeel en secretariaat