Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/03/2024 - 19:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur

Secretaris

Michel Van Sprengel, algemeen directeur

Voorzitter

Johan Leysen, voorzitter

Agendapunten

1.

2024_GR_00036 - Toetreding tot de raamovereenkomst voor de aankoop van schoolboeken. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00036 - Toetreding tot de raamovereenkomst voor de aankoop van schoolboeken. - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 26
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2024_GR_00036 - Toetreding tot de raamovereenkomst voor de aankoop van schoolboeken. - Goedkeuring

2024_GR_00036 - Toetreding tot de raamovereenkomst voor de aankoop van schoolboeken. - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist toe te treden tot de bestaande raamovereenkomst voor de aankoop van schoolboeken via een distributeur opgesteld door VZW DOKO en gegund aan de firma Lichtvis.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met uitvoering.

Artikel 3

Een ondertekend mandaat wordt bezorgd aan VZW DOKO.

2.

2024_GR_00024 - Bengelpop 2024 - Tijdelijke politieverordening betreffende voorafgaande veiligheidscontroles n.a.v. evenementen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00024 - Bengelpop 2024 - Tijdelijke politieverordening betreffende voorafgaande veiligheidscontroles n.a.v. evenementen - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 26
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2024_GR_00024 - Bengelpop 2024 - Tijdelijke politieverordening betreffende voorafgaande veiligheidscontroles n.a.v. evenementen - Goedkeuring

2024_GR_00024 - Bengelpop 2024 - Tijdelijke politieverordening betreffende voorafgaande veiligheidscontroles n.a.v. evenementen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat krachtens artikel 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) de gemeenten verantwoordelijk zijn voor de openbare orde op hun grondgebied;

Overwegende dat krachtens artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) de burgemeester de bevoegde overheid is in het kader van bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente;

Overwegende dat de ministeriële omzendbrief van 29 maart 2018 (BS 05/04/2018) betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen, de toepassingsvoorwaarden bepaalt voor veiligheidscontroles op evenementen. De ministeriële omzendbrief van 29 maart 2018 beoogt enerzijds het juridische kader in herinnering te brengen waarop de voorafgaande veiligheidscontroles zijn gebaseerd met het oog op de handhaving van de openbare orde en de voorkoming van misdrijven tijdens culturele, sociale, feestelijke, folkloristische of sportieve evenementen en anderzijds om de praktische modaliteiten van die controles vast te leggen; 

Overwegende dat voorafgaande veiligheidscontroles van de personen die aan de organisatie en het verloop van het evenement deelnemen als dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers, betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator noodzakelijk zijn om een veilig verloop van het evenement te garanderen. Zij laten bovendien toe om te oordelen of deze personen geen gevaar betekenen voor de openbare orde tijdens het evenement.

Overwegende dat de politiediensten steeds een risicoanalyse uitvoeren in het kader van de voorbereiding van het politionele beheer van een evenement. Uit deze risicoanalyse worden door de politie de criminaliteitsdomeinen bepaald waarop getoetst zal worden. Op basis van deze risicoanalyse neemt de burgemeester de noodzakelijke preventieve, regulerende en controlemaatregelen die pertinent, proportioneel en opportuun zijn voor het bewerkstellingen van het vreedzame en veilige verloop van het evenement. 

Overwegende dat de opmaak van een gemeentelijke politieverordening, die deze voorafgaande veiligheidscontrole van personen die aan de organisatie en het verloop van het evenement deelnemen als dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers, betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator mogelijk maakt onder bepaalde omkaderde voorwaarden, dan ook sterk aangewezen is voor een kinderfestival waar per dag een 4.000 tal kinderen met de leeftijd 6-8 jaar samenkomen;

Overwegende dat het ter goedkeuring voorliggende ontwerp van gemeentelijke politieverordening per e- mail op 6 februari 2024 overgemaakt werd aan de organisator en de lokale politie van politiezone Balen-Dessel-Mol voor verder advies. 

Gelet op het positief advies vanwege de organisator op 6 februari 2024;

Gelet op het positief advies vanwege de politiezone Balen-Dessel-Mol  op 6 februari 2024;

Op voorstel van het schepencollege;

Juridische grond

Bevoegdheid

Krachtens artikel 41, 2° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen; 

Krachtens artikel 119 van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) maakt de gemeenteraad de gemeentelijke politieverordeningen;

Krachtens artikel 41, 14° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan; 

Juridische grondslag: 

Gelet op Artikel 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet (NGW): de gemeenten hebben tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen en kunnen zij de nodige maatregelen nemen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast; 

Gelet op Artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet (NGW): de burgemeester is de bevoegde overheid in het kader van bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente;

Gelet op de ministeriële omzendbrief van 29 maart 2018 (BS 05/04/2018) betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen; 

Gelet op de ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 (BS 15/05/2014) betreffende de operationalisering van het referentiekader CP 4 over het genegotieerd beheer van de publieke ruimte n.a.v. gebeurtenissen die de openbare orde aanbelangen;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de gemeentelijke politieverordening betreffende voorafgaande veiligheidscontroles n.a.v. Bengelpop op donderdag 20 en vrijdag 21 juni 2024 goed als volgt: 

GEMEENTELIJKE POLITIEVERORDENING BETREFFENDE VOORAFGAANDE VEILIGHEIDSCONTROLES N.A.V. BENGELPOP OP DONDERDAG 20 EN VRIJDAG 21 JUNI 2024


Artikel 1

De burgemeester beslist tot een voorafgaande veiligheidscontrole van de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement Bengelpop 2024. 

Deze personen kunnen als dienstverlener, leverancier van goederen, onderaannemer, betaalde of vrijwillige personeelslid van de organisator meewerken aan het evenement. 

De burgemeester licht de organisator van het evenement hierover in. 


Artikel 2

De organisator van het evenement is verplicht om de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement in te lichten over deze voorafgaande veiligheidscontrole. 


Artikel 3

De organisator van het evenement is verplicht om de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement een schriftelijke verklaring te laten ondertekenen waarin ze zich akkoord verklaren met deze voorafgaande veiligheidscontrole en bijgevolg hun toestemming verlenen dat hun persoonsgegevens kunnen worden overgemaakt aan de politiediensten met het oog op de veiligheidscontrole. Deze schriftelijke verklaring kan opgenomen worden in een arbeids- , vrijwilligers- of dienstenovereenkomst. Elke andere vorm van vrijelijke en geïnformeerde schriftelijke toestemming is ook toegelaten. 


Artikel 4

De organisator van het evenement maakt de persoonsgegevens ten laatste 6 weken voor aanvang van het evenement over aan de verantwoordelijke politiedienst. Mits bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen, kan de organisator, na gemotiveerde voorafgaandelijke aanvraag, vragen om van voormelde termijn af te wijken. In onderling overleg met de betrokken verantwoordelijke politiedienst kan een latere datum hiervoor worden overeengekomen. De organisator moet eventuele wijzigingen zo snel mogelijk doorgeven en kan, mits akkoord van de verantwoordelijke politiedienst, na deze termijn ook nog aanvullingen doorgeven. 

De volgende gegevens worden minstens overgemaakt: 

· Voornaam; 

· Naam; 

· Geboortedatum; 

· Geboorteplaats (indien beschikbaar); 

· Rijksregisternummer of INSZ nummer (verplicht voor houders van een Belgische identiteitskaart ofwel een
 Belgisch verblijfsdocument) https://nl.wikipedia.org/wiki/Identiteitskaart

· Taak en functie tijdens het evenement; 

· Nationaliteit. 

De verantwoordelijke politiedienst legt een register aan dat de verwerking van deze gegevens documenteert. 


Artikel 5

Bij de voorafgaande veiligheidscontrole onderzoekt de verantwoordelijke politiedienst of de betrokkene een gevaar vormt voor de openbare orde op het evenement. Op basis van een door de verantwoordelijke politiedienst uitgevoerde risicoanalyse, rekening houdend met de antecedenten, zullen de criminaliteitsdomeinen door de politiediensten worden bepaald waarop de veiligheidscontrole zal gebeuren. 

De risicoanalyse voor de editie 2024 heeft volgende criminaliteitsdomeinen bepaald: 

Feiten 

Periode 

Radicalisme, veiligheid van de staat en terrorisme 

Onbeperkt 

Drugsfeiten zwaarder dan enkel bezit of gebruik: verkoop, handel, in- en uitvoer, fabricatie 

3 jaar voorafgaand aan evenement 

Zedenfeiten

Onbeperkt 

Wapens en munitie 

3 jaar voorafgaand aan evenement 

Georganiseerde criminaliteit 

3 jaar voorafgaand aan evenement 


Artikel 6

Volgende categorieën van personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement worden onderworpen aan een voorafgaande veiligheidscontrole: 

· Betaalde personeelsleden van de organisator 

· Vrijwilligers van vzw Keiheuvel 

· Leveranciers van goederen en diensten + onderaannemers 

· Productieleveranciers van goederen en diensten + onderaannemers 

· Cateringbedrijf + onderaannemers 

· Verenigingen 

· Dienstverleners (Rode Kruis, Inter-medewerkers, brandweer) 

De voorafgaande veiligheidscontrole zal uitgevoerd worden voor voormelde categorieën van personen die tussen donderdag 20 juni 7u en vrijdag 21 juni 18u het festivalterrein betreden. 

Volgende categorieën worden vrijgesteld van veiligheidscontrole: 

· Politiediensten. 

· Artiesten en hun entourage. 

· Pers en media 

· Personeelsleden van professionele bewakingsondernemingen (zoals beschreven in de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van
 de private en bijzondere veiligheid). 


Artikel 7

Bij de voorafgaande veiligheidscontrole raadpleegt de verantwoordelijke politiedienst de haar ter beschikking gestelde gegevensbanken. 


Artikel 8

Op basis van de persoonsgegevens die ter beschikking zijn gesteld door de organisator voert de verantwoordelijke politiedienst de voorafgaande veiligheidscontrole uit. Na deze veiligheidscontrole geeft de verantwoordelijke politiedienst een advies aan de burgemeester over het veiligheidsrisico van de gecontroleerde personen. 


Artikel 9

De burgemeester kan - op basis van het advies van de politie - beslissen dat de gecontroleerde persoon de toegang tot het evenement geweigerd wordt. 

De burgemeester maakt deze beslissing over aan de organisator en de betrokkene. 

De burgemeester motiveert zijn beslissing aan de betrokkene op basis van het gevaar voor de openbare orde dat zijn aanwezigheid op het evenement zou betekenen. In zijn motivering kan de burgemeester geen melding maken van politionele gegevens (informatie of onderzoeksgegevens), behalve met het akkoord van de bevoegde magistraat. 


Artikel 10

De organisator informeert de burgemeester over het gevolg dat aan de weigeringsbeslissing is gegeven door de organisator en door de betrokkene.
  

Artikel 11

Indien de betrokkene de toegang tot het evenement geweigerd wordt, dan licht de burgemeester de betrokkene in dat hij hiertegen een verzoek tot schorsing of nietigverklaring kan indienen bij de Raad van State (dit in toepassing van artikel 19, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State). 


Artikel 12

Indien de beslissing gebaseerd is op onjuiste gegevens, dan kan de betrokkene via de procedure van onrechtstreeks toegang de verbetering van zijn gegevens vragen (dit in toepassing van artikel 71 (met verwijzing naar artikel 26, 7°a) van de wet van 30 juni 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens).
 

Na de melding van de verificatie van juistheid van de gegevens door het Controleorgaan, dient de verantwoordelijke politiedienst opnieuw de veiligheidscontrole uit te voeren op basis van mogelijk gewijzigde gegevens in haar gegevensbanken. De verantwoordelijke politiedienst bezorgt opnieuw haar advies aangaande de veiligheidscontrole, maar de bevoegdheid van de beslissing tot weigering blijft bij de burgemeester. 


 Artikel 13

Indien er bij de veiligheidscontroles door de politie, naar aanleiding van het overmaken van de persoonsgegevens door de organisator krachtens artikel 4 van onderhavig reglement, elementen naar boven komen die aanleiding kunnen geven tot een negatief advies aan de burgemeester – aangaande de toegang van de medewerker tot het evenement – kan de politie een dubbelcheck uitvoeren. Dit om valse negatieve geweigerden zoveel als mogelijk te vermijden. Daartoe kan de politie desgevallend overleg plegen met het openbaar ministerie, de Local Task Force of andere geëigende en bevoegde adviesorganen en – instanties. 


Artikel 14

Tenzij een wet of een decreet andere strafbepalingen voorziet, wordt elke overtreding van deze politieverordening bestraft met een gemeentelijke administratieve geldboete van maximaal 350 euro. 

Bij overtreding van deze politieverordening kan de burgemeester bovendien besluiten tot intrekking van de afgeleverde evenementenvergunning 


Artikel 15

Deze verordening wordt van kracht onmiddellijk na de vereiste afkondiging. 


Artikel 16
 Deze politieverordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur. 


Artikel 17
 Afschrift van deze verordening wordt gestuurd aan: 

· de Deputatie van de provincie; 

· de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en aan deze van de Politierechtbank; 

· de aangewezen ambtenaar; 

· de voorzitter van het politiecollege; 

· de korpschef van de lokale politie.
 

Artikel 18 

De juridische grondslag voor deze politieverordening is:  

· Wet van 24 juni 1988 Nieuwe Gemeentewet (NGW) ; 

· Ministeriële omzendbrief van 29 maart 2018 (BS 05/04/2018) betreffende  veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen. 


 

3.

2024_GR_00034 - Rapportage Lokaal Energie- en Klimaatpact - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter
3.

2024_GR_00034 - Rapportage Lokaal Energie- en Klimaatpact - Kennisneming

2024_GR_00034 - Rapportage Lokaal Energie- en Klimaatpact - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang moet opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.

Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt kan worden van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. 

Juridische grond

Gelet op het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;

Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.

Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: "De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang.  Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied".

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeente neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie en Klimaatpact.

4.

2024_GR_00026 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - Zaak van de wegen : Steegsebaan (W2023/19 OMV) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00026 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - Zaak van de wegen : Steegsebaan (W2023/19 OMV) - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 26
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Vincent Kolen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2024_GR_00026 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - Zaak van de wegen : Steegsebaan (W2023/19 OMV) - Goedkeuring

2024_GR_00026 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - Zaak van de wegen : Steegsebaan (W2023/19 OMV) - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In openbare zitting vergaderd;

Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;

Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;

Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat volgende bepaalt:

“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”

Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt:

“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”

Gelet op de aanvraag van de heer Daniel Nys wonende te Heikapperstraat 3 te 3971 Leopoldsburg tot het verkavelen van percelen in een reeds bebouwd lot, een lot voor een vrijstaande ééngezinswoning en 2 loten om in te lijven in het openbaar domein gelegen te Balen, Steegsebaan 284 te 2490 Balen, afdeling 2 sectie B nrs. 970W en 970D;

Gelet op de ligging in met landelijk karakter volgens het gewestplan Herentals-Mol KB 28/07/1978;

Overwegende dat het dossier digitaal werd ingediend op 15/11/2023;

Overwegende dat een volledigheidsbewijs werd afgeleverd op 03/01/2024;

Overwegende dat het geen vergunningsaanvraag betreft zoals opgenomen in art. 11, 12, 13 of 14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijgevolg diende een openbaar onderzoek gehouden.

Gelet op artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015, wat bepaalt dat de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;

Gelet op het feit dat het openbaar onderzoek werd gehouden  van 10 januari 2024 tot 8 februari 2024.

 Resultaat: geen petitielijsten, geen schriftelijke bezwaren, geen schriftelijke gebundelde bezwaren, geen mondelinge bezwaren en geen digitale bezwaren;

 Gelet op de adviezen van 

-Fluvius dd. 15/01/2024 : Voor de bovenvermelde verkaveling worden er door ons geen kosten aangerekend. 

-Pidpa dd. 05/01/2024 : Er is geen uitbreiding nodig van het distributienet in de openbare weg. De ontwikkeling is aansluitbaar op de bestaande hoofdleiding van het drinkwaternet.

-Pidpa Riolering dd. 05/01/2024 : voorwaardelijk gunstig en dossierkost €250,00, 

-Proximus dd. 18/01/2024 : Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project.

-Wyre  dd. 12/01/2024   : “Wij zijn nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Wyre nodig is om de loten uit deze verkavelings- of bouwaanvraag te kunnen aansluiten.

Hieruit blijkt dat de nodige infrastructuur op openbaar domein al aanwezig is en dat er geen uitbreiding van het Wyre netwerk dient te gebeuren. Er wordt van ons geen verdere voorwaarde opgelegd.

Indien blijkt dat wij, binnen het jaar na het afleveren van de vergunning, een melding krijgen van de elektriciteitsmaatschappij dat de palen worden weggenomen dan zal bovenstaand advies komen te vervallen. Er zal een geactualiseerde offerte worden opgemaakt aan de aanvrager om het Wyre netwerk ondergronds te brengen, en dit in synergie met de elektriciteitsmaatschappij.”

Gelet op de omgeving en de nodige ruimte in functie van de nutsleidingen is een rooilijnbreedte van 12 m vereist;

Overwegende dat cfr. hogervermelde regelgeving de gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de weg;

Gelet op het feit dat door het gratis afstaan van de voorliggende perceelsdelen, aangeduid als  loten 3 en 4 op het verkavelingsplan opgemaakt door Daniel Nys dd. 10/11/2023,de rooilijn gelegen is op 6 m uit de as van Steegsebaan 284 2490 Balen;

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing goed over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer W2023/19 OMV, OMV_2023152174 , zoals aangeduid op het verkavelingsplan dd. 10/11/2023, opgemaakt door landmeter de heer Daniel Nys wonende te Heikapperstraat 3 te 3971 Leopoldsburg tot het verkavelen van percelen in een reeds bebouwd lot, een lot voor een vrijstaande ééngezinswoning en 2 loten om in te lijven in het openbaar domein gelegen te Balen, Steegsebaan 284 te 2490 Balen, afdeling 2 sectie B nrs. 970W en 970D.

Volgende oppervlakte zal gratis worden ingelijfd in het openbaar domein: Lot 3 (31 ca) en lot 4 (14 ca).

Artikel 2

Gronden (lot 4) die ingelijfd worden in het openbaar domein bij het nieuwe te bebouwen lot 1 moeten ontdaan zijn van alle bovengrondse obstakels en beplanting met inbegrip van het wortelgestel (met uitzondering van publieke nutsvoorzieningen). De bermen zijn geëffend en ingezaaid met een grasbermmengsel.

Gronden (lot 3) die ingelijfd worden voor een bestaande woning kunnen overgedragen worden in de bestaande toestand, uitgezonderd indien er werken dienen te gebeuren voor de uitbreiding van de nutsleidingen voor het nieuwe lot 1.

Artikel 3

Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut;

Artikel 4

Bij de eerste vervreemding dient het voorliggende perceelsdeel, aangeduid op het verkavelingsplan als loten 3 en 4 , met een oppervlakte van 45 ca gratis te worden afgestaan aan de gemeente Balen om in te lijven in het openbaar domein;

Artikel 5

Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid samen met het verkavelingsdossier.

Artikel 6

Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.

Artikel 7

Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.

5.

2024_GR_00038 - Gratis grondafstand Driehuizen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00038 - Gratis grondafstand Driehuizen - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 26
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Vincent Kolen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2024_GR_00038 - Gratis grondafstand Driehuizen - Goedkeuring

2024_GR_00038 - Gratis grondafstand Driehuizen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Betreft vervolgens voor inlijving bij het openbaar domein de kosteloze grondafstand van volgend perceel grond te Balen, Driehuizen: eerste afdeling sectie A deel van nummers 408/P2 en 408/R/2 thans nummer 408 A 3 P0000 voor een gemeten oppervlakte van 2a 98ca, aangeduid als lot 3 op het meetplan opgemaakt door landmeter Livens te Geel de dato 2 april 2020.

Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris De Graef te Mol, waarin bepalingen zijn opgenomen aangaande hoger vermelde grondafstand ten gunste van de gemeente Balen om ingelijfd te worden in het openbaar domein en derhalve dienende voor openbaar nut;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit de dato 17 februari 2020 betreffende de zaak van de wegen. 

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

Juridische grond

Gelet op het decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde grondafstand ten haren gunste van volgend perceel grond te Balen, Driehuizen, eerste afdeling sectie A deel van nummers 408/P2 en 408/R/2 thans nummer 408 A 3 P0000 voor een gemeten oppervlakte van 2a 98ca, aangeduid als lot 3 op het meetplan opgemaakt door landmeter Livens te Geel de dato 2 april 2020.

Artikel 2

Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein, en wordt bijgevolg geaffecteerd.

Artikel 3

Desbetreffend perceel zal gratis worden afgestaan en overgedragen aan de gemeente Balen. De notariskosten worden ten laste van de overdrager genomen.

Artikel 4

De bijhorende akte wordt goedgekeurd. De gemeente Balen wordt vertegenwoordigd door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur, dewelke gemachtigd worden om de authentieke akte te ondertekenen namens de gemeente Balen.

Artikel 5

Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.

6.

2024_GR_00040 - Gratis grondafstand Krommepad - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00040 - Gratis grondafstand Krommepad - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 26
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Vincent Kolen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2024_GR_00040 - Gratis grondafstand Krommepad - Goedkeuring

2024_GR_00040 - Gratis grondafstand Krommepad - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Betreft vervolgens voor inlijving bij het openbaar domein de kosteloze grondafstand van volgend perceel grond te Balen, Krommepad, tweede afdeling sectie C deel van nummer 316/G/2 P0000  voor een gemeten oppervlakte van 0a 96ca, aangeduid als lot 4 op het meetplan opgemaakt door landmeter Livens te Geel de dato 23 september 2022.

Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Roosen te Balen, waarin bepalingen zijn opgenomen aangaande hoger vermelde grondafstand ten gunste van de gemeente Balen om ingelijfd te worden in het openbaar domein en derhalve dienende voor openbaar nut;

Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notaris Erika Roosen te Balen waarin de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur bijzondere volmacht geven aan de medewerker van het notariskantoor van Erika Roosen te Balen om de gemeente Balen te vertegenwoordigen in de akte gratis grondafstand van voorschreven goed. 

Gelet op het gemeenteraadsbesluit de dato 30 januari 2023 betreffende de zaak van de wegen. 

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

Juridische grond

Gelet op het decreet Lokaal Bestuur de dato 22 december 2017;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde grondafstand ten haren gunste van volgend perceel grond te Balen, Krommepad, tweede afdeling sectie C deel van nummer 316/G/2 P0000 voor een gemeten oppervlakte van 0a 96ca, aangeduid als lot 4 op het meetplan opgemaakt door landmeter Livens te Geel de dato 23 september 2022.

Artikel 2

Deze overname geschiedt door de gemeente voor openbaar en algemeen nut om ingelijfd te worden in het openbaar domein, en wordt bijgevolg geaffecteerd.

Artikel 3

Desbetreffend perceel zal gratis worden afgestaan en overgedragen aan de gemeente Balen. De notariskosten worden ten laste van de overdrager genomen.

Artikel 4

De bijhorende akte gratis grondafstand en de volmachtakte worden goedgekeurd. De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte bijzondere volmacht te tekenen en volmacht te geven aan een notarismedewerker van notaris Roosen te Balen om de akte gratis grondafstand te ondertekenen namens de gemeente Balen.

Artikel 5

Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.

7.

2024_GR_00039 - Beëindiging erfpachtovereenkomst Bevrijdingstraat 3 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00039 - Beëindiging erfpachtovereenkomst Bevrijdingstraat 3 - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 27
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2024_GR_00039 - Beëindiging erfpachtovereenkomst Bevrijdingstraat 3 - Goedkeuring

2024_GR_00039 - Beëindiging erfpachtovereenkomst Bevrijdingstraat 3 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op de aankoopakte verleden door de heer Hans Duyck, Vlaamse commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, optredende als authentificerende derde de dato ###2019 waarbij de provincie Antwerpen een onroerend goed  gelegen te Balen, Bevrijdingsstraat 3, eerste afdeling thans kadastraal bekend sectie A nummer 965/M P0000, met een oppervlakte volgens huidig kadastrale gegevens van vijf are zevenentwintig centiaren (5a 27ca), verkocht heeft aan de gemeente Balen.

Gelet op de erfpacht verleden voor notaris Jan Van Hemeldonck te Olen op 18 juni 1999 aan het OCMW van Balen voor een termijn van 50 jaar ingegaan op 18 juni 1999 en lopende tot en met 17 juni 2049. Ingevolge akte verleden voor notaris Anne-Marie Larose op 19 november 2001, overgeschreven op het bevoegde kantoor te Turnhout op 4 februari 2002, referte 77-T-04/02/2002-00763, werd de erfpacht gewijzigd betreffende de brandverzekering.

Overwegende dat het OCMW van Balen geen gebruik meer maakt van deze woning en erfpacht en het aangewezen is om de erfpacht te laten beëindigen wegens zeer slechte staat van de woning. 

Juridische grond

Gelet op art. 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur de dato 22 december 2017;

Gelet op het Burgerlijk Wetboek artikelen 1582 tot en met 1701;


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord om de erfpacht op de eigendom gelegen te Balen, Bevrijdingsstraat 3, eerste afdeling thans kadastraal bekend sectie A nummer 965/M P0000, met een oppervlakte volgens huidig kadastrale gegevens van vijf are zevenentwintig centiaren (5a 27ca) in samenspraak met het OCMW te beëindigen.

Artikel 2

Betreffende beëindiging erfpacht geschiedt door de gemeente Balen voor openbaar en algemeen nut.

Artikel 3

Alle kosten voortvloeiend uit deze handeling vallen ten laste van de gemeente Balen aangezien de gemeente verzoekende partij is. 

Artikel 4

De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente Balen de akte te ondertekenen.

Artikel 5

De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd om de hypotheekbewaarder te ontslaan van ambtshalve inschrijving bij overschrijving van deze akte. Het door hen verleende ontslag van ambtshalve inschrijving wordt uitdrukkelijk bekrachtigd en bevestigd.

Artikel 6

Notariskantoor Roosen te Balen wordt aangesteld om de akte op te stellen. 

Artikel 7

Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden aan de hogere overheid.

8.

2023_GR_00159 - Advies inzake uitbreiding netwerk bewakingscamera's in de gemeente Balen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00159 - Advies inzake uitbreiding netwerk bewakingscamera's in de gemeente Balen - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 27
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2023_GR_00159 - Advies inzake uitbreiding netwerk bewakingscamera's in de gemeente Balen - Goedkeuring

2023_GR_00159 - Advies inzake uitbreiding netwerk bewakingscamera's in de gemeente Balen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In openbare zitting vergaderd;

Gelet op de behoefte van de gemeente Balen voor het plaatsen van bijkomende bewakingscamera’s op volgende locaties: omgeving Vaartstraat - Steegstraat - Kerkstraat - Markt, Omgeving Woonzorgcentrum Ter Vest, omgeving Stationsplein, omgeving Bleukens en sporthal Olmen, en de omgeving van de gemeentelijke basisscholen van de gemeente Balen;

Gelet op de wet van 21 maart 2007 (BS 31/5/2007) tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, en latere wijzigingen, hierna genoemd “de camerawet”;

Gelet op het KB van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s;

Gelet op het KB van 28 mei 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt;

Overwegende dat het de plaatsing betreft van vaste bewakingscamera’s op een niet-besloten plaats met het oog op bewaking en toezicht;

Overwegende dat de bewakingscamera’s in een niet-besloten plaats pas kunnen geplaatst worden nadat de gemeenteraad een positief advies heeft gegeven;

Overwegende dat de gemeenteraad voorafgaand de korpschef moet raadplegen vooraleer een advies te formuleren;

Overwegende dat de korpschef aan de gemeenteraad een advies moet verstrekken over de draagwijdte en het type van criminaliteit en delinquentie op de betrokken niet-besloten plaats, onder andere algemene overlast, fietsdiefstallen, slagen en verwondingen, vandalisme en diefstallen;

Overwegende dat de bewakingscamera’s zullen gebruikt worden voor duidelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden;

Overwegende dat de feiten die voor openbare overlast zorgen, kunnen voorkomen, vastgesteld of opgespoord worden door middel van bewakingscamera’s;

Overwegende dat het cameratoezicht tot doel heeft om de beelden te gebruiken als ondersteuning voor politieoptreden (dus na oproep op die plaats) en reactief te bekijken in het kader van het onderzoek naar voordien gepleegde misdrijven;

Overwegende dat de beelden zullen bekeken worden door de politiediensten en daartoe gemandateerde personen;

Overwegende dat het cameratoezicht toereikend, terzake dienend en niet overmatig is; dat er m.a.w. niet meer gefilmd wordt dan noodzakelijk in het licht van de vooropgestelde doelstellingen;

Overwegende dat de server voor de opslag van de beelden geplaatst wordt in het gemeentehuis van Balen, waarbij de PZ Balen-Dessel-Mol de mogelijkheid heeft om in real-time beelden te bekijken en dat de beelden zullen bewaard worden gedurende een periode van maximum 30 dagen; dat dit passend en noodzakelijk is;

Overwegende dat de politiezone Balen-Dessel-Mol zelf niet de middelen, noch de capaciteit heeft om toezicht op voornoemde plaatsen op een continue basis aan te pakken, en gezien deze plaatsen het voorwerp (kunnen) uitmaken van vandalisme of andere misdrijven; 

Overwegende dat de bewakingscamera’s noch beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden, noch gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale originele, het seksuele leven of de gezondheidstoestand van de gefilmde personen;

Overwegende dat op alle toegangswegen de verplichte pictogrammen worden aangebracht en dit voor men gefilmd wordt;

Gelet op het om bovenvermelde redenen positieve advies van de korpschef van de PZ Balen-Dessel-Mol voor wat betreft de uitbreiding van het vaste cameranetwerk in het kader van toezicht op de voormelde plaatsen;

Gelet op het decreet lokaal bestuur;

Overwegende dat de gemeente camera's wenst te installeren op volgende openbare plaatsen:

  • As Vaartstraat - Steegstraat (vanaf kruispunt Boudewijnlaan tot kruispunt Gustaaf Woutersstraat)
  • Kerkstraat (tot kruispunt Zandstraat)
  • Gustaaf Woutersstraat
  • Markt en Stationsstraat
  • Zone Woonzorgcentrum Ter Vest (parking Schuur, wandelpad achterzijde WZC en Bloemenstraat)
  • Bleukens (Oprit en fietsenstalling).

Overwegende dat de camera’s grotendeels op eigendom van de gemeente worden geplaatst;

Overwegende dat de gemeente als eigenaar een goedkeuring dient te verlenen voor de plaatsing;

Overwegende de goedkeuring van de administratie Wegen en Verkeer betreffende de plaatsing van camera's langsheen de voorgestelde gewestwegen.

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verleent positief advies voor het plaatsen van vaste bewakingscamera’s op niet-besloten plaatsen met het oog op bewaking en toezicht. Naderhand moeten de opgeslagen beelden geanalyseerd kunnen worden om zo misdrijven te helpen oplossen. Bij speciale politieacties zullen de camera’s direct worden bediend zodat sneller kan worden ingespeeld op de veranderende situaties.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de plaatsing van bewakingscamera’s op de in aanhef vermelde locaties goed.

9.

2024_GR_00037 - Besluit tot toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IOK aangaande “raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzake arbeidsmarktcommunicatie" - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00037 - Besluit tot toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IOK aangaande “raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzake arbeidsmarktcommunicatie" - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 25
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Jan Haepers, Tom Hollants
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2024_GR_00037 - Besluit tot toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IOK aangaande “raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzake arbeidsmarktcommunicatie" - Goedkeuring

2024_GR_00037 - Besluit tot toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IOK aangaande “raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzake arbeidsmarktcommunicatie" - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er wordt verwezen naar het Decreet Lokaal Bestuur;
De gemeente Balen is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst van IOK;
IOK heeft een groepsaankoop aangaande “raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzake arbeidsmarktcommunicatie” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het uitvoeren van diensten met betrekking tot arbeidsmarktcommunicatie aan diverse besturen in de Antwerpse Kempen die lid zijn van de intergemeentelijke aankoopdienst van IOK, en dit voor een periode van 4 jaar;
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet;
Op 7 juli 2023 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzake arbeidsmarktcommunicatie” gegund aan RCA Group NV, Koningin Astridlaan 38, 3500 Hasselt. De opdracht werd gesloten op 1 augustus 2023;
De gemeente Balen begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op € 25.000,00 excl. btw per jaar, oftewel € 87.500,00 excl. btw voor de resterende 3,5 jaar;
De gemeente Balen wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde en gesloten groepsaankoop van aankoopcentrale IOK;
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget van 2024 op budgetcode 613110/PS/0112 (AC000298/MJP002080), en in de meerjarenplanning;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeente Balen treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzake arbeidsmarktcommunicatie” voor een bedrag van € 25.000,00 excl. btw per jaar, oftewel € 87.500,00 excl. btw voor de resterende 3,5 jaar.

10.

2024_GR_00033 - Jaarrapport 2023 Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00033 - Jaarrapport 2023 Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 27
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2024_GR_00033 - Jaarrapport 2023 Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ - Goedkeuring

2024_GR_00033 - Jaarrapport 2023 Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;

Overwegende het gemeenteraadsbesluit van 8 december 2014 houdende goedkeuring oprichting en statuten samenwerkingsverband Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ met als doel methodieken te ontwikkelen voor en te implementeren in de archieven van de deelnemende gemeenten;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2015 houdende goedkeuring verlenging Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ voor een periode eindigend op 31 december 2017;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 9 oktober 2017 houdende goedkeuring verlenging Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ voor onbepaalde duur;

Gelet op artikel 13 van bovengenoemde statuten waarin wordt gestipuleerd dat jaarlijks een rapport over de werking ter goedkeuring aan de gemeenteraden dient te worden voorgelegd;

Gelet op het voorliggende Jaarverslag 2023 van de Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’;

Gelet op de goedkeuring van dit Jaarverslag 2023 door het Beheerscomité van de ILV ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ op 13 februari 2024.

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald deel 3 titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
  • Artikel 13 van de statuten van de Interlokale Vereniging 'Intergemeentelijk Archiefbeheer'. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het Jaarverslag 2023 van de Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer’ goed.

Artikel 2

Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de deelnemende gemeenten van de Interlokale Vereniging ‘Intergemeentelijk Archiefbeheer'.

11.

2024_GR_00035 - Buitengewone algemene vergadering PIDPA 19 april 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00035 - Buitengewone algemene vergadering PIDPA 19 april 2024 - Goedkeuring
Aanwezig
Johan Leysen, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Bert Kenis, Nancy De Bie, Erik Borgmans, Geert Mangelschots, Vincent Kolen, Lieve Deprins, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Michel Van Sprengel
Stemmen voor 27
Erik Borgmans, Werner Hens, Mien Vanden Broek, Wim Wouters, Vincent Kolen, Bert Kenis, Nancy De Bie, Lieve Deprins, Geert Mangelschots, Sandra Ruymaekers, Bert Deckers, Saartje Hannes, An Lenaerts, Ludo Lenaerts, Evert Mol, Dieter Mols, Kelly Van Baelen, Els Van Hout, Patrick Verbraeken, Richard Vermeulen, Koen Willekens, Jef Convens, Jan Haepers, Tom Hollants, Tom Vranckx, Andy Vermierdt, Johan Leysen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2024_GR_00035 - Buitengewone algemene vergadering PIDPA 19 april 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00035 - Buitengewone algemene vergadering PIDPA 19 april 2024 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In openbare zitting van 25 maart 2024;

Feiten en context 

De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.

Op vrijdag 19 april 2024 om 11.30 u organiseert Pidpa een algemene vergadering op afstand.

De agenda van deze algemene vergadering is als volgt : 

1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden

2. Begroting 2024

3. Varia

  • Vragen van vennoten

 4. Goedkeuring van het verslag van de vergadering

 Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.

Historiek 

Brief van Pidpa van 23 februari 2024 met agenda en bijlagen:

  • begroting 2024
  • model als raadsbeslissing

 Besluit van gemeenteraad dd. 25 februari 2019 betreffende de aanduiding van:

- dhr. Richard Vermeulen, gemeenteraadslid, wonende te Nachtegaalstraat 8 2490 Balen als afgevaardigde en

- dhr. Bert Kenis, schepen, wonende te Lichtenboslaan 22 2491 Olmen als plaatsvervangend afgevaardigde 

voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.

Juridische grond

De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. 

Financiële aspecten

Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden. 

Argumentatie

De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de geplande activiteiten en de begroting voor 2024. 

 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de door de Raad van Bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2024 en het toelichtend verslag.

Artikel 2

Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 19 april 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering. 

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.

Punt op de dagorde aangevraagd door de heer Ludo Lenaerts:

Behandeld

Punt op de dagorde aangevraagd door de heer Ludo Lenaerts:

Punt op de dagorde aangevraagd door de heer Ludo Lenaerts:

Motivering

12.

2024_GR_00046 - Audioverslag Gemeenteraad

Behandeld

Notulen

"Enkele dagen geleden  beluisterde ik het audioverslag van de gemeenteraad, naar aanleiding van het punt "Gemeente verkoopt parking aan de Olmense Markt".

Daar de bijkomende punten als laatste aan bod komen, moest ik heel de gemeenteraad, die meer dan een uur duurde beluisteren.

Er was alleen de mogelijkheid om de snelheid van afspelen te verdubbelen. Wat nog steeds meer dan een half uur is.

Ik vroeg me af hoe dit in andere gemeentes gebeurde. Dus besloot ik om er een paar van andere gemeentes te beluisteren.

Hierbij ging ik natuurlijk eerst naar onze buurgemeentes kijken/luisteren. 

Bij de gemeente Mol was/is het audioverslag gelijkaardig aan dat van Balen.

balen.be/download.ashx?id=67120

Nadien bekeek ik de audioverslagen van de gemeente Laakdal en de Stad Geel.

Audioverslag Stad Geel – Gemeente Laakdal is gelijkaardig

Vergadering Gemeenteraad 04-03-2024 Stad Geel (notubiz.be)

Ik zou de gemeenteraadsleden willen uitnodigen om deze links even te bekijken.

Misschien zou het een idee  kunnen zijn om  deze of een gelijkaardige tool te gebruiken, om de audioverslaggeving van de gemeenteraad aan onze inwoners ter beschikking te stellen.

Deze zijn zeker gebruiksvriendelijker en kunnen zeker bijdragen tot een betere communicatie over de gemeenteraad."


Raadslid Bert Deckers pikt in en stelt dat het Decreet Lokaal Bestuur (artikel 278 §1) stipuleert dat “een zittingsverslag van de gemeenteraad kan vervangen worden door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de raad”. Het raadslid stelt dat de technische vraag van onderhavig agendapunt in eerste instantie best opgelost geraakt, maar wijst er tevens op dat verschillende gemeentebesturen al hebben beslist om de gemeenteraad "live te streamen" zodat de zittingen ook via het internet kunnen worden gevolgd. Op deze manier wordt de kloof tussen de politiek en de burger verkleind, aldus het raadslid, dat aangeeft dat niet iedereen in staat is om de verplaatsing naar het gemeentehuis te maken (bv  minder mobiele personen). Er zijn volgens raadslid Deckers ook nog andere drempels die ervoor zorgen dat mensen liever niet fysiek een raadzitting bijwonen. Deze drempels worden door het live streamen weggenomen, aldus het raadslid. 

Raadslid Bert Deckers wenst graag van het bestuur te vernemen of er bereidheid is om de nodige maatregelen te nemen die het live streamen van de openbare zittingen van de gemeenteraad mogelijk maken, en zo ja binnen welke termijn. Zo neen, om welke reden dan.

Raadslid Vincent Kolen stelt dat in het huidige systeem het audioverslag dat op de website staat kan worden gedownload, waarna er wél kan doorgespoeld worden. Het raadslid geeft wel aan dat het een drempel is, en het makkelijker zou kunnen. Voorts geeft het raadslid aan dat niet alle verslagen van deze legislatuur op de website lijken te staan.

Raadslid Ludo Lenaerts stelt dat in het voorbeeld van stad Geel het voor de burger ook veel duidelijker is wie aan het woord is.

Raadslid Tom Hollants wijst op de mogelijkheden ten tijde van de coronapandemie (Teams).

Schepen van communicatie Erik Borgmans antwoordt dat het audioverslag inderdaad kan gedownload worden vanuit de gemeentelijke website, en men dan kan sliden door dit verslag.

De schepen stelt dat het voorbeeld van stad Geel er op zich goed uit ziet, en dat na de coronaperiode een en ander werd onderzocht. Daaruit bleek dat betreffend systeem een investeringskost van +/- 30.000 euro met zich meebrengt, omdat bv de microfoons van de raadsleden moeten vervangen worden. Anderzijds blijken er in 2024 nog maar +/- 40 kliks te zijn gebeurd op het audioverslag op de website, waarvan een deel door de gemeentelijke diensten zelf. Er dient dus te worden afgewogen of een dergelijke investering voldoende rendeert. De vraag wordt genoteerd en zal worden onderzocht, evenals de vraag omtrent het live streamen, aldus de schepen. Voorts stelt schepen Borgmans dat hij laat nakijken of niet alle verslagen online zouden staan.

Burgemeester Johan Leysen haalt aan dat live streamen ook een investeringskost met zich meebrengt en dat dient bekeken te worden in welke mate men bereid is deze te betalen. Vraag is ook hoe vloeiend een en ander verloopt. Het gegeven wordt meegenomen, maar indien er zoals gevraagd in de ene of de andere richting actie ondernomen wordt zal het een investering vragen, aldus de burgemeester.

Raadslid Ludo Lenaerts stelt dat het niet per se om hetzelfde systeem als Geel hoeft te gaan, maar pleit er wel voor om het gebruiksgemak te verhogen om te vermijden dat men zeer lang bezig is men het doornemen van het verslag. Burgemeester Johan Leysen geeft aan dat de duurtijd van de raadzittingen in Balen niet tot de langste behoort. Raadslid Tom Hollants wijst op de veel langere duurtijd van een raadzitting in een naburige gemeente. 

Burgemeester Johan Leysen stelt dat over het gegeven best nagedacht wordt naar volgend jaar toe.

Zie zittingsverslag (audio).


Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter
12.

2024_GR_00046 - Audioverslag Gemeenteraad

2024_GR_00046 - Audioverslag Gemeenteraad

Punt op de dagorde aangevraagd door de heer Jef Convens:

Behandeld

Punt op de dagorde aangevraagd door de heer Jef Convens:

Punt op de dagorde aangevraagd door de heer Jef Convens:

Motivering

13.

2024_GR_00045 - Zwerfvuil

Behandeld

Notulen

"Onze fractie merkt op dat er veel zwerfvuil terug te vinden is op onze balense industrieterreinen. bijvoorbeeld op de driehoek te Balen is er veel afval te vinden van bekertjes blikjes tot ander afval. Dit is voor het milieu een probleem alsook voor de buurt en de bedrijven. Wij als N-VA balen-olmen vragen of er geen mogelijkheid is dat het gemeentebestuur een vraag kan richten aan de bedrijven die er gelegen zijn of ze mee hun schouders willen zetten onder het aanpakken en voorkomen van dit probleem. Een sensibilisering van het personeel en bezoekers zou al een eerste stap zijn. Verder kunnen de bedrijven samen met de gemeente bekijken welk stappen er ondernomen kunnen worden. Enkel als iedereen hieraan meewerkt kunnen we het sluikstorten en zwerfvuil tegengaan. Graag vernemen we het standpunt van de gemeente."

Schepen van milieu Nancy De Bie antwoordt dat zwerfvuil jammer genoeg niet meer weg te denken is uit het straatbeeld, en een probleem is dat niet enkel de straten en bermen ontsiert maar inderdaad ook meer en meer de bedrijventerreinen. Daar moet blijvend op ingezet worden, aldus de schepen.

Eén van de manieren om zwerfvuil aan te pakken is de zwerfvuilactie die toevallig het voorbije weekend startte. Ook bedrijventerrein Den Driehoek is als buurt opgenomen en zou dit weekend moeten geruimd zijn. Dat gaat dan enkel over de straat en berm en niet het terrein zelf. De frequentie is ook maar een drietal keer per jaar, wat niet voldoende is.

De schepen stelt dat het dus een terechte vraag is die zeker meegenomen wordt. Er kan wel best bekeken worden waar de problemen het grootst zijn. Nadien kunnen dan de betrokken bedrijven uitgenodigd worden voor een  gesprek om te bekijken hoe dit naar de toekomst toe het best kan aangepakt worden. Ook de bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen om het zwerfvuil op hun terrein aan te pakken, en hun leveranciers, personeel en bezoekers hiervan bewust maken en sensibiliseren. Alleen zo kan er een blijvende verandering in gedrag worden bekomen, aldus de schepen.

Raadslid Koen Willekens wenst te vernemen hoeveel kg afval er elk jaar wordt opgehaald bij de zwerfvuilactie. Dit zou elk jaar minder moeten worden. Het mag niet de bedoeling zijn dat mensen het afval van anderen telkens moeten blijven opruimen. Er lijkt volgens het raadslid nog steeds evenveel afval te liggen langs de straten als vroeger. Het raadslid stelt dat het goed is dat er nu al meer gebruik wordt gemaakt van camera's, maar om de pakkans te vergroten zouden deze minder zichtbaar moeten hangen.

Burgemeester Johan Leysen antwoordt dat sinds deze legislatuur er ook 2 mensen zijn van De Biehal die constant zwerfvuil opruimen, waardoor dit toch al verminderd is. Voorts stelt de burgemeester dat IOK elk jaar ook een actie onderneemt rond afval aan de bedrijventerreinen, in samenwerking met de bedrijven die medeverantwoordelijkheid dragen.

Zie zittingsverslag (audio).






Samenstelling

Aanwezig
Johan Leysen, voorzitter; Werner Hens, schepen; Mien Vanden Broek, schepen; Wim Wouters, schepen; Bert Kenis, schepen; Nancy De Bie, schepen; Erik Borgmans, schepen; Geert Mangelschots, gemeenteraadslid; Vincent Kolen, gemeenteraadslid; Lieve Deprins, gemeenteraadslid; Sandra Ruymaekers, gemeenteraadslid; Bert Deckers, gemeenteraadslid; Saartje Hannes, gemeenteraadslid; An Lenaerts, gemeenteraadslid; Ludo Lenaerts, gemeenteraadslid; Evert Mol, gemeenteraadslid; Dieter Mols, gemeenteraadslid; Kelly Van Baelen, gemeenteraadslid; Els Van Hout, gemeenteraadslid; Patrick Verbraeken, gemeenteraadslid; Richard Vermeulen, gemeenteraadslid; Koen Willekens, gemeenteraadslid; Jef Convens, gemeenteraadslid; Jan Haepers, gemeenteraadslid; Tom Hollants, gemeenteraadslid; Tom Vranckx, gemeenteraadslid; Andy Vermierdt, gemeenteraadslid; Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Secretaris
Michel Van Sprengel, algemeen directeur
Voorzitter
Johan Leysen, voorzitter
13.

2024_GR_00045 - Zwerfvuil

2024_GR_00045 - Zwerfvuil

In het kader van de modaliteiten opgenomen in artikel 11 van het huishoudelijk reglement werd volgende mondelinge vraag gesteld.

Behandeld

In het kader van de modaliteiten opgenomen in artikel 11 van het huishoudelijk reglement werd volgende mondelinge vraag gesteld.

In het kader van de modaliteiten opgenomen in artikel 11 van het huishoudelijk reglement werd volgende mondelinge vraag gesteld.

Motivering



Mondelinge vraag medegedeeld door raadslid Kelly Van Baelen: maken van pasfoto's in het gemeentehuis

 “Bijna exact 2 jaar geleden brachten we dit punt al op de GR maar vonden jullie het niet opportuun om deze dienstverlening aan te bieden aan onze inwoners. Nu CD&V minister Verlinden met een project komt om identiteitsfraude tegen te gaan door pasfoto's op het gemeentehuis te maken en waarbij via Europese fondsen live-enrollment apparatuur (fotoapparatuur) gratis ter beschikking  gesteld wordt aan de gemeenten die dat wensen, stellen wij graag opnieuw de vraag: zal gemeente Balen zich hiervoor aanmelden zodat in de toekomst de pasfoto's ook bij ons op het gemeentehuis kunnen gemaakt worden?”

Namens het schepencollege antwoordt burgemeester Johan Leysen dat er nu wél enthousiasme is. Het gaat nu niet meer louter over pasfoto’s maar ook over het tegengaan van identiteitsfraude. Vandaar ook de financiering door Europa. 

De burgemeester geeft aan dat aanvankelijk werd gesteld dat dit systeem slechts kon toegepast worden inzake een beperkt aantal documenten, wat voor verwarring kon zorgen : voor sommige zaken kon men dan voor een foto terecht bij de gemeente en voor andere niet. Het zou nu breder opgevat zijn. Het zou ook makkelijker te hanteren zijn, hoewel er toch nog aandachtspunten zijn (juiste achtergrond,…). 

Het blijkt echter dat de toestellen momenteel uitgeput zijn. De aankoop verloopt via Buitenlandse Zaken. Veel gemeenten zijn nu geënthousiasmeerd. Men inventariseert nu de interesse. Er is het vermoeden dat er na de zomer een beslissing valt of er een tweede call komt.

Burgemeester Leysen wijst wel op de drukte in de dienst burgerzaken dit jaar (in alle gemeenten), met 2 verkiezingsperiodes en de nieuwe golf van vernieuwing van identiteitskaarten. Het is belangrijk dat nieuwe systemen de dienst kunnen ontzorgen en niet extra belasten. Het bestuur is dus enthousiast, maar de toestellen moeten beschikbaar worden en de dienst moet in de mogelijkheid zijn het op de gepaste moment uit te rollen, aldus de burgemeester.

14.

2024_GR_00042 - Definitieve ambtsneerlegging wegens pensionering van mevrouw Greta Mentens, financieel directeur - Goedkeuring

Goedgekeurd
14.

2024_GR_00042 - Definitieve ambtsneerlegging wegens pensionering van mevrouw Greta Mentens, financieel directeur - Goedkeuring

2024_GR_00042 - Definitieve ambtsneerlegging wegens pensionering van mevrouw Greta Mentens, financieel directeur - Goedkeuring
15.

2024_GR_00041 - Aanstelling van mevrouw Katleen Geypen als financieel directeur - Goedkeuring

Goedgekeurd
15.

2024_GR_00041 - Aanstelling van mevrouw Katleen Geypen als financieel directeur - Goedkeuring

2024_GR_00041 - Aanstelling van mevrouw Katleen Geypen als financieel directeur - Goedkeuring