ma 24/01/2022 - 19:00 raadzaal
Met zijn schrijven van 14 december 2021 diende dhr. Christophe Vandyck zijn ontslag in als gemeenteraadslid, tevens OCMW raadslid.
Voorstel schepencollege:
Kennisname door de gemeenteraad.
Een nieuw gemeenteraadslid dient te worden geïnstalleerd in opvolging van de heer Christophe Vandyck : onderzoek van de geloofsbrieven, eedaflegging.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring geloofsbrieven en installatie als gemeenteraadslid.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Akte in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Zie ontwerpbeslissing. Dossier in bijlage.
Voorstel schepencollege:
Goedkeuring door de gemeenteraad.
Tijdens de lockdowns van de voorbije 2 jaren stonden velen er terecht bij stil dat we in onze samenleving rekenen op een aantal cruciale beroepen. De zorg werd hierbij uiteraard fel belicht. Er zijn zo nog een aantal sectoren. Eén daarvan is de afvalsector. Wat zou er gebeuren wanneer de vuilkar een tijdje niet zou komen opdagen? Waar blijven we met al ons afval? Stockeren, verbranden, dumpen, begraven,... Helaas is een aantal dorpsgenoten creatief. Een lightversie van zulk scenario maken we al enkele jaren mee. De feestdagen op het einde van het jaar blijken een moeilijke puzzel te betekenen voor het plannen van de ophaaldiensten. Klassiek zit er tussen ophalingen van dezelfde fracties een vrij vast patroon, een vast aantal weken. Zo komt de vuilkar ons papier en karton klassiek om de 4 weken ophalen. In de recentste jaarovergangen werd dit 6 weken. Gezinnen gaven tijdens de eerste papierophaling van de voorbije jaren dus hun papier en karton van 1,5x de normale periode. Daarbij komt dan ook nog dat de eindejaarsperiode veel meer afval met zich meebrengt en al zeker van deze fractie. Ik denk hierbij aan verpakkingen van geschenken en pakketjes die na online bestelling thuis of in een afhaalpunt bezorgd worden. Het gevolg? Ondanks we degelijke, grote gele containers gebruiken, stond menig deksel open en puilde de vuilbakken over van het papier. De wind deed vaak z'n ding en we zagen dan ook weer de oude taferelen van rondvliegend papier. In de periode van de recentste jaarovergang werd dit fenomeen verschoven naar een andere fractie: PMD Sinds we in deze zakken ook onze plastic verpakkingen mogen toevoegen, staan de stoepen sowieso al meer gevuld, tijdens de recentste ophaling zelfs het dubbele. De ophaalfrequentie die normaal tweewekelijks is, kwam nu op 4 weken uit. Het dubbele. Ook hier weer een potentieel van meer afval omwille van de feestdagen. Het was dan ook te merken in onze straten. Voor wie riant woont is dit een kleiner probleem. Toch wonen ook veel mensen bescheiden in kleinere huizen of appartementen. De stockage van afval is dan eerder beperkt en het is niet voor iedereen even evident om het afval aan te dienen in het recyclagepark. Kan ons gemeentebestuur bij IOK in overleg gaan om dit gegeven op te lossen?
In 2014 werd een verdachte blauwe stof aangetroffen in de ondergrond van de natuur in de Berkenbossen. (tussen Postelweg, spoorlijn en Wezelbaan) Het bleek om Cyanide te gaan. Het gebied, dat thans populair was/is bij wandelaars, ruiters, mountainbikers, werd afgezet met lint en hekken. Omwonenden werd aangeraden geen putwater te gebruiken. Na lange tijd verdwenen de hekken.
Sinds het PFOS/PFAS-schandaal aanwezig is in de pers, komt de ongerustheid opnieuw naar boven bij de omwonenden. Hoewel er geen schadelijke concentraties cyanide in het grondwater werden gemeten, blijft de buurt met de schrik dat een kind ooit toch weer bij zo'n blauwe stof uitkomt.
Zijn er nog perspectieven rond sanering? Wat is de recentste communicatie die rechtstreeks werd gevoerd met de omwonenden en gebruikers? Zijn er nog verdere communicatieplannen hierover?
Het trainingsveld voor voetbal tussen Rijsberg en Stappersdijk maakte enkele jaren geleden plaats voor een TOP, tijdelijke opslagplaats, in functie van de werken aan de N136. Dat kwam mooi van pas. De aannemer maakte een afspraak met de eigenaars en brak meteen ook de oude kantine, douches, doelen en andere aanhorigheden af. Na de aanleg van de gewestweg werd het terrein netjes genivelleerd en sindsdien wordt het weiland gehooid. Het is dan ook geen bouwgrond, dus een verkaveling had de buurt sowieso niet verwacht.
Een nette omgeving was wèl een verwachting van de omwonenden. Deze hebben ze helaas niet gekregen.
Het puin van de afbraak van de kantine etc. ligt er nog steeds. Ook grote blokken fundering ontsieren de omgeving. Er is intussen al sprake van extra sluikstort. Ook een oude mazouttank en gas-ton liggen ostentatief in de houtkant.
Een buurtbewoner kon et niet meer aanzien en nam contact op met het gemeentebestuur.
Na lange tijd is de situatie onveranderd.
Kan het gemeentebestuur de eigenaars van de grond/de betrokken aannemer wijzen op hun plichten?
Minister Jambon kondigde recent trots de verplichte gemeenschapsdienst aan. Hoe staat ons gemeentebestuur hier tegenover? Is een gemeentebestuur zelf verplicht hierbij in te stappen?
In april vorig jaar konden we in het verslag van het schepencollege lezen dat er 15 rattenvallen van STRYGOO aangekocht zouden worden door het gemeentebestuur. Dit systeem, dat door onze N-VA collega’s in Geel met succes geïntroduceerd is, lokt en vangt de ratten niet enkel maar is ook verbonden met een softwareprogramma zodat vanop afstand o.a. kan gezien worden hoeveel ratten gevangen zijn. Hierdoor kan er ook bekeken worden waar de zogenaamde hot spots voor ratten zitten. Wat dan een doelmatigere afvang mogelijk maakt. Dit zorgt voor een extra wapen tegen de overlast van ratten. Dit systeem is aanvullend aan de reeds bestaande maatregelen op openbaar domein.
2 jaar geleden vroeg onze fractie al een overzicht van de vangsten en meldingen met een analyse van de problematiek. Alsook hoe de bestrijding hieraan aan gekoppeld is. Hier waren destijds geen cijfers van. Ondertussen zouden deze wel beschikbaar moeten zijn. Graag hadden we deze cijfers en de analyse ontvangen wat betreft rattenbestrijding in het algemeen en van de STRYGOO vallen in het bijzonder. Ook willen we weten welke strategie de gemeente toepast, waar de hot spots zijn en wat het plan van aanpak is.
De problematiek op privéterrein loopt natuurlijk over in het openbaar terrein en omgekeerd. Momenteel geeft de gemeente enkel preventietips voor particulieren, welk uiteraard broodnodig zijn. Maar als uit meldingen en waarnemingen blijkt dat er in een straat, wijk, buurt op verschillende privé gronden problemen zijn, hoe pakt de gemeente dit probleem dan aan?